Dat kan een keus zijn. Ikzelf ben dit jaar begonnen met mijn eerste kerstdorp en wil alles van Lemax hebben. En ja, hier hangt dan wel een prijskaartje aan. Daarnaast wil ik de gehele verlichting, zoals de lantarenpalen, met 1 knop aan en uit zetten. Dat wil niet als je naast Lemax ook Action artikelen gebruikt.
Toch kan dat ook hoor. Ik heb heel wat dingen op batterij, bijvoorbeeld kraampjes van de Action, dat waren echt mooie kraampjes een jaar of 10 geleden. Die hebben geen aansluiting voor zo'n adapter, en sowieso vind ik die adapters erg duur. Dus:
- Ik heb 1 zo'n adapter van 3 volt gekocht, met 4 aansluitingen, tweedehands via marktplaats.
- vervolgens heb ik in het batterijvakje van elk huisje, lampje of wat dan ook simpelweg een draadje aangesloten op de juiste min en de juiste plus (tip: gebruikte ontstekers werken hiervoor uitstekend),
- per 5 items de draadjes gebundeld,
- op een van de adapter eindes en draad in het midden klem zetten, een draad op de buitenkant vasttapen,
- dat weer op die bundel van 5 aansluiten,
- zo 4 keer herhalen en dan kon ik heel simpel 20 dingen aansluiten op 1 adapter.
Werkte perfect. Met een druk op de knop ging mn hele dorp aan een uit. Uiteraard wel alleen dingen van 3 volt (twee batterijen) aansluiten op de 3 volts adapter.
Heb me even afgevraagd of die adapter dat wel aan zou kunnen, maar de meeste dingen zijn gewoon 2 of 3 ledlampjes die echt bijna geen stroom vragen, dus dat kon makkelijk.
Het kan ik het begin even puzzelen zijn, maar als je het een beetje door hebt is het zo gebeurd.