UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vuurwerkverbod of niet, wat maakt het uit? 31 december om 00.00 zullen ze erachter komen hoe wij erover denken;)

Maakt mij heel veel uit. Haal toch echt wel graag mijn nederlandse bestellingen op. Zit ook niet echt te wachten op een trip naar belgie, stond niet meer op de planning.

Vuurwerkverbod of niet, wat maakt het uit? 31 december om 00.00 zullen ze erachter komen hoe wij erover denken;)
Hangt voor mij af van de strafmaat, en afwachten of ze geen straatverbod/avondklok rond twaalven instellen, wordt het nog lastiger (iig voor mij in een risicobuurt in een stad, in een dorpje ofzo...)

Gaat allemaal niet werken, mensen gaan toch de straat op. Hoe meer dat er doen, hoe minder straffen er volgen. Agenten snappen dat heus wel... bepaalde mensen niet :(

https://www.gelderlander.nl/utrecht/lokaal-vuurwerkverbod-voor-utrecht-haalt-het-niet-pvv-noemt-voorstanders-vampieren-van-plezier~a5b7a4db/?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

Lokaal vuurwerkverbod voor Utrecht haalt het niet, PVV noemt voorstanders ‘vampieren van plezier’
Het was vanaf de eerste minuut een verloren wedstrijd voor GroenLinks en Partij voor de Dieren. Een ruime meerderheid in de Utrechtse politiek ziet niets in een lokaal vuurwerkverbod.

GroenLinks en Partij voor de Dieren zien de lucht tijdens de jaarwisseling 2021-2022 het liefst donker blijven voor een veilig en schoon feest voor alle Utrechters. Per 1 december mogen consumenten landelijk al geen knallers en vuurpijlen meer afsteken. Utrecht zou volgens beide partijen nog een stap verder moeten gaan.

College ziet voordelen van verbod op vuurwerk, maar wacht liever op een landelijk verbod
Zwaar vuurwerk
Dat vuurwerk elk jaar opnieuw tot overlast leidt, stond donderdagavond tijdens een vergadering van de commissie Mens en samenleving van de gemeenteraad niet ter discussie. Maar het echte probleem is het illegale vuurwerk en het zware vuurwerk dat al verboden is, betoogde D66’er Maarten Koning. ,,En daar verandert dit voorstel helaas niets aan.’’

Volgens de meerderheid van de raad lost een Utrechts verbod niets op zolang de verkoop van vuurwerk niet verboden is. Een landelijk verkoop- en afsteekverbod zou wel soelaas kunnen bieden, maar daarvan is alleen de komende jaarwisseling eenmalig sprake vanwege corona.

Vampieren
PVV’er Sjors Nagtegaal zette GroenLinks en Partij voor de Dieren weg als ‘vampieren van plezier’. ,,Ze hebben de gewoonte al het plezier uit de mensen te zuigen.’’ Volgens Nagtegaal willen Utrechters geen vuurwerkverbod, maar zijn ze het dagenlange geknal zat. ,,Maar dat is nu ook al verboden.’’

GroenLinks en Partij voor de Dieren hielden ondanks alle tegenwind vast aan hun voorstel en willen het binnenkort in stemming brengen in de gemeenteraad. GroenLinks-raadslid Peter van Corler benadrukte dat het nog geen definitief besluit is. Voordat het zover is willen de initiatiefnemers eerst nog horen wat de Utrechters ervan vinden.

Je zou toch zeggen dat het afschaffen van vuurwerk best veel geld kost.
Nee niet als je kijkt naar met hoeveel geld het kabinet speelt maar wat je met het geld kon doen. Je kan met dit geld redelijk wat zorgsalarissen verhogen.....

Dan gaan ze eerst alle uitkeringtrekkers aanpakken, met de helft verlagen. En ik praat over de mensen die gewoon kunnen werken. Ook de mensen die hun baan kwijt zijn en ergens in een fabriek aan de slag kunnen ipv de hoge pietenbaan. Dit is geen samenleving meer joh... we lopen langs mekaar.
Ik heb goed kunnen slapen want ik kan er geen touw aan vastbinden dit jaar.
Iedereen die moeite heeft gestoken wil ik bedanken. Super gedaan !!!
Vingers gekruist nu.

Gaat allemaal niet werken, mensen gaan toch de straat op. Hoe meer dat er doen, hoe minder straffen er volgen. Agenten snappen dat heus wel... bepaalde mensen niet :(
Euhh, er zijn hier normaal in de straat maar max een tiental op straat, met een verbod sta ik echt zo ongeveer in m'n eentje een berg te stoken, valt nie op! :frusty:

Het hoefijzer hangt recht op, de kaars brand, de ladder is ingeklapt, de klavertjes vier zijn geplukt en de kramp in de duimen is ook al aanwezig.

DDay mannen! Ik hoop echt op positief nieuws!

Hangt voor mij af van de strafmaat, en afwachten of ze geen straatverbod/avondklok rond twaalven instellen, wordt het nog lastiger (iig voor mij in een risicobuurt in een stad, in een dorpje ofzo...)

Gelukkig hebben me schoonouders een tuin van 50X300 meter

Dat verhaal van: Waar moeten we het laten....? Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Vernietigen kost veel tijd dus het moet dan alsnog ergens opgeslagen worden. Verkopen aan het buitenland? Dat zou op zich wel een stunt zijn. Dat ons vuurwerk bij de Lidl in Duitsland in de schappen verkocht gaat worden...

Dus ze hebben niet eens alleen de vraag te beantwoorden hoeveel geld er naar de importeurs en winkeliers moet gaan, maar ook waar ze het allemaal moeten laten en hoeveel dat wel niet gaat kosten....
Dan heb je nog de vraagstuk over handhaving waar veel gemeentes nu ook over aan het tobben zijn. Een beetje gemiddeld dorp heeft amper politie rondlopen. Uit welke blik gaan ze dit nu halen? En al die handhavers die extra op straat moeten ook weer betaald worden.

Hoe kun je iets op het laatste moment beslissen als daar nog geen antwoorden op zijn?

Waarom zou je zoveel winkeliers failliet laten gaan om een paar mensen minimaal extra rust te geven?
Waarom extra risico lopen met al dat vuurwerk dat ergens opgeslagen moet worden?
Waarom heel Nederland in het donker zetten voor dat minimale verschil?

Wie durft zijn vingers daar aan te branden?

Hoi, ik ben nieuw hier op het forum, lees all een tijdje mee. Zie de eerste alinea uit de motie voor een vuurwerk verbod. Weet iemand waar deze cijfers vandaan komen, en of ze juist zijn? Of is deze motie gebaseerd op onjuiste cijfers en daardoor wellicht niet eens geldig?

Screenshot_20201113-082412_Adobe Acrobat.jpg

Komt uit veiligheidNL onderzoek 2019-2020 voor de overheid, betrouwbare cijfers. Alleen...1300 is totale getal rónd de jaarwisseling (dag voor, dag na) incl 950 mensen die met een licht brandwondje van een sterretje bij de huisarts komen. 350 ongeveer komen op spoedeisende hulp ziekenhuis, iets van 65 hebben een nacht of meer een bed nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan