Het grote kerstdorp topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag 5 bouw kerstdorp
Berg verder in model gebracht. 2 trappetjes gemaakt. Aansluitingen weggewerkt, en ook verder gegaan met het bekleden van het landschap. Morgen eerst een grote schoonmaak van de woonkamer. Piepschuim ligt werkelijk overal :bonk::shocked:
20231011_164108.jpg
20231011_164115.jpg
20231011_164120.jpg
20231011_164126.jpg

Wellicht een domme vraag, maar wat voor materiaal is je blauwe spul? Of is dat ook gewoon piepschuim?

Wellicht een domme vraag, maar wat voor materiaal is je blauwe spul? Of is dat ook gewoon piepschuim?
Domme vragen bestaan niet. Alleen domme antwoorden :wink:

De blauwe platen zijn van XPS schuim. Deze heeft een hogere dichtheid dan Tempex en daardoor uitermate geschikt om reliëf te graveren. Dit wordt ook vaak in de modelbouw gebruikt. Ook het bewerken met een Stanleymes en piepschuimsnyder gaat erg makkelijk. Nadeel is dat het bewerken met een soldeerbout in eerste instantie makkelijk is, maar dat het daarna moeilijk te snijden is. Hieronder een tweetal foto's. De stenen heb ik met een pen gegraveerd.
20231012_113816.jpg
20231012_114353.jpg

Dag 6 bouw kerstdorp
Het landschap is klaar om geschilderd te worden. Nog wel een grot gemaakt waar ook nog iets in komt te staan :D
20231012_113444.jpg
20231012_113459.jpg
20231012_113506.jpg

Domme vragen bestaan niet. Alleen domme antwoorden :wink:

De blauwe platen zijn van XPS schuim. Deze heeft een hogere dichtheid dan Tempex en daardoor uitermate geschikt om reliëf te graveren. Dit wordt ook vaak in de modelbouw gebruikt. Ook het bewerken met een Stanleymes en piepschuimsnyder gaat erg makkelijk. Nadeel is dat het bewerken met een soldeerbout in eerste instantie makkelijk is, maar dat het daarna moeilijk te snijden is. Hieronder een tweetal foto's. De stenen heb ik met een pen gegraveerd.
Bekijk bijlage 74872
Bekijk bijlage 74873

Dank voor de uitleg, was hier nog niet bekend mee. Grootste voordeel is dus eigenlijk als je veel graveert?

Dank voor de uitleg, was hier nog niet bekend mee. Grootste voordeel is dus eigenlijk als je veel graveert?

Klopt, dat is het grootste voordeel. Ook trappen maken gaat perfect. Maar voor het maken van landschappen kun je beter piepschuim gebruiken, dat is een stuk goedkoper. De XPS platen kosten €6,26 per stuk bij Bouwmaat.

Laatst bewerkt:
Klopt, dat is het grootste voordeel. Ook trappen maken gaat perfect. Maar voor het maken van landschappen kun je beter piepschuim gebruiken, dat is een stuk goedkoper. De XPS platen kosten €6,26 per stuk bij Bouwmaat.

Dan is de keus voor piepschuim snel gemaakt inderdaad. Geen idee wat het nu kost. Afgelopen jaar 4 pakken gehaald. Had ik 3 pakken van 4 platen van 6cm dikte en een pak met 8 platen van 3cm dikte. Koste me toen 44 euro en heb de helft nog over.

Met het bouwen van het landschap heeft het mij veel moeite gekost om alle snoeren en adapters weg te werken. Afgelopen week kwam ik een tip tegen op Facebook. Je kunt een voedingskabel gebruiken die ze ook bij gitaren gebruiken. Het betreft een daisychain.

IMG_0101.jpg

Uit nieuwsgierigheid heb ik er 1 gekocht en het werkt perfect. Alleen de afstand tussen de stekkers, is met 25 cm. niet al te groot. Maar met €4,95 per stuk is het aanzienlijk goedkoper dan die van Lemax. Deze four led string moonlander kost online €12,95.

Volgend jaar koop ik er een veelvoud van en dan kan ik alles op 1 adapter aansluiten :p

Met het bouwen van het landschap heeft het mij veel moeite gekost om alle snoeren en adapters weg te werken. Afgelopen week kwam ik een tip tegen op Facebook. Je kunt een voedingskabel gebruiken die ze ook bij gitaren gebruiken. Het betreft een daisychain.

Bekijk bijlage 74902

Uit nieuwsgierigheid heb ik er 1 gekocht en het werkt perfect. Alleen de afstand tussen de stekkers, is met 25 cm. niet al te groot. Maar met €4,95 per stuk is het aanzienlijk goedkoper dan die van Lemax. Deze four led string moonlander kost online €12,95.

Volgend jaar koop ik er een veelvoud van en dan kan ik alles op 1 adapter aansluiten :p

Goede tip, dankje. Heb afgelopen jaar een aantal four led's gekocht, maar wat een prijzig spul is dat zeg. Zelfde als de adapters, zag dat ze in de winkel nu 19,95 kosten per stuk:bonk:

Bekijk bijlage 74902

Blijven de huisjes wel fel branden met 5 tegelijk op 1 adapter die standaard erbij zit ?

Dag 8 bouw kerstdorp
Vandaag de bodemplaat geschilderd en kleurnuances op de rotsen aangebracht. Het ziet er nu nog vlekkerig uit, maar volgens de geleerden op YouTube moet dat goed komen :p
20231014_173432.jpg
20231014_173037.jpg
20231014_173044.jpg

Lekker bezig man.
Vandaag bij de kerstmarkt toch weer heel veel leuks gezien, kriebelt direct weer om fors uit te breiden hehe.

Blijven de huisjes wel fel branden met 5 tegelijk op 1 adapter die standaard erbij zit ?

Ik had hier geen problemen mee, werkte ideaal. Je hebt een adapter van Lemax met 3 uiteinden. Op deze 3 uiteinden kun je een four led koppelen. Dan kun je dus met 1 adapter 12 huisjes/lantaarnpalen of wat dan ook van licht voorzien. Werkt echt perfect. Alleen moet je hier geen draaiende huisjes op aansluiten, die vragen dan teveel stroom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan