[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

En/of u de ontheffing verleend zal krijgen. Daarop weten inwoners van vele gemeenten in Nederland eveneens het antwoord al.

Daarom blijft zelf een bescheiden collectie dikke compounds stoken wat mij betreft toch het best (LeVEnsGeVaARliJk!!). De rest gewoon op verschillende dagen door het jaar heen, heerlijk op wat zomeravonden een mooi blok de lucht in jagen, op feestdagen, speciale gelegenheden, verjaardagen et cetera. :D

Donderdag RiaKeo Cupido ivm officiële verhuizing na een scheiding, lijkt me wel toepasselijk. 🏹

Anders duurt het ook zo lang tot de volgende gelegenheid, in mijn geval. 🤣

Maar Mei t/m Augustus zal er elke maand minimaal één gelegenheid zijn!
Plak er een goede BBQ aan vast op een mooie zwoele zomeravond met een aantal Hertog Jan en het = 🔥

Oké dat van @Fegefeuer is helder en mooier dan mijn mail.

Hier is het gewoon al een nee. Burgermeester verleend geen ontheffingen omdat hij een toestroom aan mensen verwacht. Hij heeft meer erg in een totaal verbod omdat in zijn ogen ook verenigingen lastig te handhaven zijn. Hij weet niet als iemand knalt ook daadwerkelijk een ontheffing heeft of iemand illegaal bezig is. Niet alle ontheffingen kunnen worden nagetrokken.
Dus conclusie een vuurwerkshow zoals we hem kennen met 3 gemeentes zal de nieuwe jaarwisseling hier zijn in Dordrecht.

Wanneer het verenigingen verhaal doorgaat, komen wij met een laagdrempelige oplossing voor het opzetten van je eigen vuurwerkteam. Echter, zover is het nog lang niet. Eerste prioriteit blijft het proberen te voorkomen van een verbod.
Goed dat jullie je inzetten voor het mogelijk maken van verenigingen en vuurwerkteams, maar iedereen met ook maar enige kennis over gemeentelijk bestuur weet dat dit niks wordt. Al zou je het voor elkaar krijgen, dan vindt B&W in iedere gemeente wel weer een weg om er mee op te houden. Er hoeft maar een enkele dronken gek voorbij te lopen, een cake omver te duwen en vervolgens is het afgelopen. "Och, wat is het toch gevaarlijk dat vuurwerk!" zeggen B&W in koor. Vervolgens krijgt in de hele gemeente niemand meer een ontheffing.

Ten eerste hoeft een vereniging niet gevestigd te zijn in de gemeente waar de aanvraag gedaan wordt en ten tweede moet iedere aanvraag formeel afgehandeld worden en kan dus niet zomaar genegeerd worden. Dus toch een hoop werk voor ze.
Er kan zeker wel "zomaar gereageerd" worden. Alleen dan gebeurt het op gemeentelijk briefpapier in het Gemeenteblad......

Tenzij ze ook kentekens gaan opschrijven in Duitsland. Daarom met 2 auto's naar Duitsland.
Auto A parkeer je in een andere stad/dorp
Met Auto B haal je vuurwerk op.

Vuurwerk van Auto B overhevelen naar de andere auto Auto A.

Met auto B ga je de grens over om te kijken of er een fuik is en tipt auto A.

Controleren ze op kenteken van auto B dan vinden ze op dat adres niets.

En zo heb je nog meer opties.

Maar ik doe er zelf niet aan. Te ver weg voor mij en teveel moeite.
Het is te gek voor woorden dat dit allemaal nodig is. Tijdens de verkoopdagen krijg je zo miljoenen Nederlandse Pablo Escobar-achtige smokkelaars. Met een beetje siervuurwerk haha...

Ik had na de jaarwisseling nog een mail gestuurd naar Mv. Michon van de VVD. Vandaag kwam er zowaar ook nog een antwoord:

Beste meneer .....,

Dank voor uw bericht over het vuurwerkverbod waarin u uw zorgen uit. Ik begrijp dat dit onderwerp raakt; voor velen hoort vuurwerk bij de jaarwisseling en bij een waardevolle traditie.

Tegelijkertijd zien we al jaren dat de jaarwisseling gepaard gaat met geweld en grote veiligheidsrisico’s voor onze politie en hulpverleners, vaak in combinatie met illegaal vuurwerk. Dat is onacceptabel. Hun indringende oproep voor een geheel vuurwerkverbod is voor de VVD doorslaggevend geweest.

Voor de VVD is een algeheel vuurwerkverbod alleen aan de orde als aan duidelijke voorwaarden wordt voldaan: een effectief en concreet handhavingsplan met een stevige aanpak van illegaal vuurwerk, ruimte voor lokale alternatieven (zoals ontheffingen voor verenigingen en lokale shows) en compensatie voor ondernemers in de vuurwerksector. Aan alle drie de voorwaarden wordt gewerkt. Op het moment dat het naar de Kamer komt, zullen we dit beoordelen.

Mijn collega Björn Schutz, zie cc, is woordvoerder IenW en daarmee eerste aanspreekpunt voor de sector en op de regelgeving voor lokale initiatieven.
Dank dat u uw mening met ons heeft gedeeld. Uw betrokkenheid waarderen wij.

Met vriendelijke groet,
Ingrid Michon-Derkzen
Tweede Kamerlid VVD

Uiteraard een standaard antwoord, maar in dit antwoord wordt er nog niet terug gekrabbeld betreffende de 3 gestelde voorwaarden. Daar kan ik nog wel weer een mailtje aan wagen met de huidige kennis. Politie zegt niet te kunnen handhaven, en sommige burgermeesters trekken openbaar hun steun is ...

Back
Bovenaan