Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Windkracht 2 en maar 2(!) Procent kans op regen, droog dus vooralsnog hier in midden Limburg..

Ieder jaar weer de meeste stress door dit topic. Nachtmerrie scenario’s schieten in de kop. Wind harder dan 5bft , mist en ga zo maar door.

Maar als ik de nu runs zie voor de 31ste aan de kust wordt ik qua wind niet heel gelukkig, grote kans op 7bft volgens de runs . Alle effecten waaien dan kapot

Ik ben blij dat ik qua windkracht in het binnenland woon. Als het aan de kust een windkracht 5 staat dan is het hier perfect stookweer. Maar ik hoop dat de stokers aan de kust ook maximaal een windkracht 3 hebben

Ieder jaar weer de meeste stress door dit topic. Nachtmerrie scenario’s schieten in de kop. Wind harder dan 5bft , mist en ga zo maar door.

Maar als ik de nu runs zie voor de 31ste aan de kust wordt ik qua wind niet heel gelukkig, grote kans op 7bft volgens de runs . Alle effecten waaien dan kapot

BFT5 is al no go, kutzooi man, ga hier echt van balen als dit doorzet. Het is de dagen ervoor ook fucking winderig, de 26e 27e 28e 30e allemaal minimaal 5BFT bijna hele dagen lang met stoten naar 7 tot 8 bft.

We moeten echt hopen dat er net een rustig windgat zit tussen al dat windgeweld door, vorig jaar was dat ook zo namelijk.

Is nog 10 dagen ver weg.... GFS oper altijd erg springerig op de lange termijn. Maar inderdaad te hopen dat het na de kerstdagen wat minder depressie activiteit te zien is zo dichtbij ons landje.

Haha, wat een spanningen alweer hier. Wat het weer ook wordt: we gaan er niks aan kunnen veranderen en we moeten het ermee doen. De 31e kijk ik dan ook wel uit het raam en beoordeel dan wat ik er van vind. Ik denk nu al dat ik het zomaar als ''stookweer'' beoordeel :p

Mmm, de nieuwste runs maar even zeer snel vergeten, GFS felle buienlijn met wind rond middernacht en ECMWF een flinke stormdepressie overdag met rustiger weer in de avond…maar even op de pluim wachten vanavond…

Het is gewoon al 100% duidelijk dat het schijt weer word met oudjaar. Dat word alles bewaren. Stormen zijn namelijk heel vroeg te voorspellen dus 98% kans dat het gaat stormen.

Het is gewoon al 100% duidelijk dat het schijt weer word met oudjaar. Dat word alles bewaren. Stormen zijn namelijk heel vroeg te voorspellen dus 98% kans dat het gaat stormen.
Jup, ik kitesurf al 5 jaar en zit met m’n neus vaak bovenop de wind. Altijd komt een storm/wind puist uit als ze zo fel als dit zijn.

We kunnen alleen hopen op een gelukje in de vorm
van een wind pauze die net tussen die heftige wind valt. Dat geluk hadden we vorig jaar ook

Mmm, de nieuwste runs maar even zeer snel vergeten, GFS felle buienlijn met wind rond middernacht en ECMWF een flinke stormdepressie overdag met rustiger weer in de avond…maar even op de pluim wachten vanavond…

Yup. Zitten een paar 'enge' oplossingen tussen. Overigens vertaalt de oper van EC12 wel een behoorlijk heftig scenario. Zie hieronder (wind en MSLP). Op zich is de spreiding niet vreemd en past prima in een (zuid)westcirculatie waarbij randstoringen zeer snel uit kunnen diepen maar anderzijds trekruggen ook voor korte rustmomenten kunnen zorgen. Maar het geeft mijn inziens wel aan dat er 'iets' broeit (even los van de timing).

Ben er niet gerust op. Het zal een loterij worden vermoedelijk. Voordeel is wel dat dit soort stromingspatronen goed voorspelbaar zijn, al zullen de pieken (en eventuele dalen) pas na kerst beter te timen zijn. Afwachten maar weer. Een goed getimede rug kan soelaas bieden, die opties zitten nog steeds in het ensemble (in de minderheid, dat wel). We hebben nog even de tijd...

EC12_wind.png

Windsnelheid.

EC12_MSLP.jpg

Luchtdruk.

Als dit een weersverwachting grafiek is dan snap ik er geen barst van , ik wilde al zeggen Luchtfilter vervangen , iets meer brandstof en de ontsteking eens timen . :biertje:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan