Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Misschien een stomme vraag, maar ik zie weerplaza en weeronline die windkracht 4/5 aangeven, terwijl buienradar en accuweather uitkomen op windkracht 2? Is er echt nog zo weinig peil op te trekken? Of doen ze gewoon maar wat?
Mijn antwoord zal je verbazen:
Ze doen maar wat.

Dergelijke websites maken (in elk geval op deze lange termijn) gebruik van "direct model output". Een meteorologisch model poept met de huidige parameters een verwachting uit, en die komt linea-recta op Weerplaza of Buienradar, zonder dat er een meteoroloog naar kijkt. Je kunt dergelijke sites dus absoluut niet vertrouwen.
Je kunt maar drie mensen vertrouwen: dabombe en davidh (beide gekwalificeerde meteorologen) en Tatanka (hobby meteoroloog). Hun berichten zijn vele malen nauwkeuriger dan elke weer website dan ook. Voor die ene dag per jaar, althans.

het ensemble gemiddelde is 6 m/s en dat is 4 B. Dat in de buurt van zee ook nog. Als we van het gemiddelde uitgaan is het prima.
Aan de andere kant zal op deze termijn het zelden meer dan 6 m/s zijn. Om tot hogere windsnelheden te komen is toch echt een situatie nodig waarbij de isobaren dicht op elkaar zitten. Dat is tien dagen vooruit nu eenmaal niet zo waarschijnlijk om steeds terug te keren op hetzelfde tijdstip.

Kortom: dat gemiddelde biedt op deze termijn weinig houvast en we moeten gewoon concluderen dat we het nu nog niet weten.

maar 3 B met wat motregen en ruim boven nul is prima stookweer. Met echt te weinig wind neemt de kans op mist (ook weer afh van de luchtsoort) sterk toe, zie je weer niks. Dus een matig windje is denk ik wel zo prettig.

Laatst bewerkt:
Mensen, het is net alsof ik hetzelfde topic van 2021 zit te lezen. Net nog ff gedaan, en dat is echt exact zo. Toen werd rond deze tijd ook storm voorspeld. Uiteindelijk prima stookweer gehad, dus het werkte op mij in elk geval rustgevend na de berichten in dit topic gelezen te hebben.

Voor het gemak hierbij de link: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?61107-Het-weer-op-31-december-en-1-januari/page9

We hebben toen geluk gehad, want dag ervoor was het gewoon dik 5bft, de dagen ervoor zelfs. Oog van het naald, want tot in de ochtend zelfs waaide het hier toen 5bft,laten we hopen nu weer, daar put ik mijn optimisme uit

Mijn antwoord zal je verbazen:
Ze doen maar wat.

Dergelijke websites maken (in elk geval op deze lange termijn) gebruik van "direct model output". Een meteorologisch model poept met de huidige parameters een verwachting uit, en die komt linea-recta op Weerplaza of Buienradar, zonder dat er een meteoroloog naar kijkt. Je kunt dergelijke sites dus absoluut niet vertrouwen.
Je kunt maar drie mensen vertrouwen: dabombe en davidh (beide gekwalificeerde meteorologen) en Tatanka (hobby meteoroloog). Hun berichten zijn vele malen nauwkeuriger dan elke weer website dan ook. Voor die ene dag per jaar, althans.

Aah okee, maargoed, het is dus ook niet op niks gebaseerd, zitten wel degelijk modellen achter! En de slechtste site (weeronline), vind ik dan met windkracht 4 en een enkele bui nog wel meevallen.
Nouja, ik wacht weer rustig af! Hopelijk valt het mee! Ik ben al tevreden met af en toe een bui, effe naar binnen opwarmen en dan weer door, niks mis mee! Storm zou uiteraard helemaal klote zijn, maargoed, wat ik hierboven lees lijkt dat wel mee te vallen!

Ja maar er zit slechts een run achter. Ensembles die sinds 1992 in zwang zijn gekomen, zijn er om de oper te toetsen. Wat je dus op de genoemde sites ziet is een verwachting zonder die cruciale toets.

Ja maar er zit slechts een run achter. Ensembles die sinds 1992 in zwang zijn gekomen, zijn er om de oper te toetsen. Wat je dus op de genoemde sites ziet is een verwachting zonder die cruciale toets.
Precies dit, dat gezegd hebbende had ik liever in de illusie van Bjarne geleefd dan in de stress van de werkelijke modellen haha:shocked:

Precies, deze storm gaat door zetten en let er maar op precies op de tijden dat we kunnen stoken. Met een storm kan er echt geen vuurwerk afgestoken worden en volgend jaar een verbod dus we zitten gewoon heel kut. Voor de mensen die nog
Vuurwerk moeten bestellen doe het dus niet, want het gaat zeker voor 98% stormen.
vandaag de stemming mogen aanschouwen vuurwerkverbod den haag van de baan vvd is pro vuurwerk en blij let straks maar op als ze door toedoen van andere ministers en president een koers kunnen varen zonder teveel onderhandelingen met andere partijen.

als ik een voorspelling mag doen zal het juist pro vuurwerk worden maar dan het legale vuurwerk en ze keihard het illegale gaan bestrijden met zeer hoge straffen.

als ik een voorspelling mag doen zal het juist pro vuurwerk worden maar dan het legale vuurwerk en ze keihard het illegale gaan bestrijden met zeer hoge straffen.

Ja weet je wat hierin wel lullig is. De ouderwetse legale rotjes zijn tegenwoordig dus ook illegaal. En er liggen er vast nog wel heel wat op zolder in Nederland door het verbod. Er is geen overgangsperiode geweest dus je kon restanten niet opmaken. Moet je dan straks iedereen bekeuren als illegaal vuurwerk die een rotje afsteekt wat voorheen F2 was?
Ik was veel meer voorstander geweest van een verkoopverbod op rotjes, maar heb je oude voorraad dan mag je dat opknallen. Nu word je gelijk als een zware crimineel gezien met je kanonslagen en astronautjes als ze je zien :bonk:

Afijn we dwalen af maar deze frustratie wou ik wel even kwijt :D

Gelukkig maak ik me niet zo druk om de verwachtingen ze kunnen tevens het weer van morgen nog niet eens goed voorspellen. ( Als je kijkt na de weer sites, wacht altijd onze weerman even af)

Verwachting lange termijn van KNMI-er en weerfanaat Alwin H.: "Modelbeoordeling en onzekerheden:
De synoptische ontwikkeling is behoorlijk eenduidig. De winterkou lijkt voorlopig ver weg met de hele periode dagelijks minstens 70% kans op temperaturen boven normaal. Alleen op dinsdag 27 december is het rond normaal. De windrozen laten daarbij een duidelijke voorkeur zien voor een zuidwestelijke windrichting. Tot en met 30 december blijft het wisselvallig, met op de meeste dagen zo'n 70-80% kans op regen. Daarna neemt de dagelijkse neerslagkans af naar 40%. Stormen van betekenis zijn onwaarschijnlijk in deze periode. Alleen op 30 en 31 december is de kans op zware windstoten tijdelijk zo'n 15% voor De Bilt."

Dus er is 85% kans dat die zich niet voordoen en een storm van betekenis is over de hele periode onwaarschijnlijk. Het is komt heel langzaam binnen de betrouwbare termijn, maar zover is het voorde details zeker nog niet.

Precies dit, dat gezegd hebbende had ik liever in de illusie van Bjarne geleefd dan in de stress van de werkelijke modellen haha:shocked:

Had jij niet getikt eerder gisteren dat je dit topic voorlopig niet ging lezen :)

Ik krijg meer stress van jou berichten, dan van dit topic :rolleyes::wink:

Verwachting lange termijn van KNMI-er en weerfanaat Alwin H.: "Modelbeoordeling en onzekerheden:
De synoptische ontwikkeling is behoorlijk eenduidig. De winterkou lijkt voorlopig ver weg met de hele periode dagelijks minstens 70% kans op temperaturen boven normaal. Alleen op dinsdag 27 december is het rond normaal. De windrozen laten daarbij een duidelijke voorkeur zien voor een zuidwestelijke windrichting. Tot en met 30 december blijft het wisselvallig, met op de meeste dagen zo'n 70-80% kans op regen. Daarna neemt de dagelijkse neerslagkans af naar 40%. Stormen van betekenis zijn onwaarschijnlijk in deze periode. Alleen op 30 en 31 december is de kans op zware windstoten tijdelijk zo'n 15% voor De Bilt."

Dus er is 85% kans dat die zich niet voordoen en een storm van betekenis is over de hele periode onwaarschijnlijk. Het is komt heel langzaam binnen de betrouwbare termijn, maar zover is het voorde details zeker nog niet.

MIsschien waait het in de nacht wel vreselijk hard.. dakpannen van het dak.. en zwakt dat helemaal af op oudjaarsdag.

Ik vind de windrichting ook best belangrijk. Echt ruk als je alle as en karton flinters enzo over je heen krijgt. Heb dat wel een jaar gehad, sta je steeds door de rook te kijken, en alles kwam onder de zooi. Vanaf dat jaar ook actief brillen uitgedeeld aan iedereen, waren er meerdere met asdeeltjes in hun oog. (niets ernstigs)

Eigenlijk is er niets veranderd, er is alleen wat nuance aangebracht in die storm voorspelling die afkomstig is van 1 model begreep ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan