Fallas 2023 [Wie gaan er]

Wat een geweldige editie was dit zeg, zo niet de beste ooit voor mij persoonlijk. Heb echt keihard van alles genoten. We hebben veel Falla's bekeken, zijn in een Casal geweest, veel dikke shows gezien, prachtig weer gehad, veel gelachen en vooral erg van de sfeer genoten. Het was ontzettend druk, record naar record werd verbroken, maar wat een sfeer zeg. Hebben meerdere keren in de buitenwijken gezeten waar de sfeer nog beter was, kregen regelmatig wat drank aangeboden door de Spanjaarden. Weer veel freaks gesproken in de straten van Valencia. We zijn dit jaar enkel 14 en 15 maart naar het plein geweest, rest zijn we de straten ingedoken. Het lange wachten op het plein heb ik echt wel gezien nu. We hebben zowel voor de mascleta van Fallasfestival als van Katwijk gedoneerd, en beide waren het geld meer dan waard. Bij de mascleta van festival was de sfeer uiterst relaxt, mooi cadeautjes gekregen en gewoon een goede mascleta. De show van Katwijk hebben we een aantal salute's gesponsord, maar man wat een bizarre show was dit zeg, ongekend. Hopelijk krijgen beide shows volgend jaar een vervolg. Hebben in 6 dagen tijd dik 220.000 stappen gezet, bizar veel maar hebben dan ook zeer veel gezien.

Over Palau kan ik uren schrijven, het is zwaar kansloos wat daar gebeurd. Ik probeer het maar te negeren want het prachtige Festival verdiend het niet om hier aandacht aan te geven.

Laatst bewerkt:
Wat een heerlijke verhalen komen hier voorbij. Ik heb behoorlijke fomo gehad. Mijn laatste keer Fallas was alweer ruim 10 jaar geleden. Volgend jaar toch maar eens bij proberen te zijn.

Moet zeggen dat zaterdagavond abnormaal druk was...

En hoe. Vond het het hele weekend ontzettend druk. Het was ook nog nooit zo druk geweest in Valencia. Het schijnt dat er in het weekend mensen de mascleta vanuit het treinstation hebben 'gekeken'. Naar schatting stond er in het weekend tussen de 170 a 180.000 man op het plein. Bizarre aantallen.

Je ziet wat voor een volk er bij Palau loopt, daar is ook eigenlijk alles mee gezegd. Ik, als Fallas maagd, zou ook nog graag de kans krijgen Fallas op een eervolle manier mee te maken. Maar als dit zo zo door gaat houd ik mijn hart vast.

Als de 18e en de 19e in het weekend vallen zoals dit jaar en daarbij ook nog mooi weer dan komen er extra veel Spaanse bezoekers uit de andere grote steden naar Fallas. In 2017 was dit ook het geval volgens mij en toen was het ook flink drukker dan de andere edities.

Wat een heerlijke editie zeg, 2019 was m'n eerste, toen maar een paar dagen geweest, 2022 erg genoten maar het weer was toch wel een domper, maar dit jaar, alles was perfect.
Heerlijke sfeer in de stad, hele toffe shows gezien, weer veel te veel gelopen, volgend jaar echt een fiets huren, lopend is het bijna niet te doen een hele week.
Dit jaar besloten wat minder op het plein te pakken en wat meer de straten in, totaal geen slechte keuze geweest, de ene mascleta nog harder dan de ander, in de smalle straten, puur genot.
Dit jaar opnieuw de keuze gemaakt om een terras te boeken, na 2019 met een Mascleta, 2022 Alba, nu de keuze gemaakt voor La Crema, wat blijft het toch een geweldig uitzicht over het plein en de mensen massa.

Hieronder een kleine after movie van mijn beleving dit jaar, nog maar 50 weekjes tot de volgende editie :cool:

In onderstaand topic zal ik meer van mijn ervaringen en video's delen:

https://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?63232-Dit-was-Fallas-Valencia-2023&highlight=Fallas

Laatst bewerkt:
Wat een feest was het!

Van met locals elke dag 2 uur wachten en overladen worden met allemaal lekker eten, tot heerlijk in parkjes staan stoken (lokaal spul). Dit werd overigens gewaardeerd door se Spanjaarden. Ouders die naar ons toe kwamen om ons te bedanken omdat we rekening hielden met hun kinderen etc. In een woord heerlijk!

Palau eigenlijk vooral vermeden.. Op een avond na... toen kwamen we net daar aan en hadden we bijna 3 whistle rockets in onze nek hangen die verkeerd gingen. Meteen reden om daar nooit meer terug te komen. Er komt een dag dat het daar grandioos fout gaat en dan is het in een x klaar.

Voor komend jaar wederom weer geboekt, 1 tot en met 3 maart en van 8 tot en met 20 maart zijn wij er weer bij!

En hoe. Vond het het hele weekend ontzettend druk. Het was ook nog nooit zo druk geweest in Valencia. Het schijnt dat er in het weekend mensen de mascleta vanuit het treinstation hebben 'gekeken'. Naar schatting stond er in het weekend tussen de 170 a 180.000 man op het plein. Bizarre aantallen.
Stond er zondag om 10.30 uur. Hekken stonden er toen al. Rondje gemaakt omdat de wind op dat moment onze kant op stond om te kijken of er nog een betere plek was, maar helaas... Ik kon bijna niet meer terugkomen (voorlangs het stadhuis was al niet meer mogelijk) dus het was inderdaad enorm druk.

Als de 18e en de 19e in het weekend vallen zoals dit jaar en daarbij ook nog mooi weer dan komen er extra veel Spaanse bezoekers uit de andere grote steden naar Fallas. In 2017 was dit ook het geval volgens mij en toen was het ook flink drukker dan de andere edities.

De Madrilenen waren maandag vrij en hadden dus een extra lang weekend...

Het was een geweldige editie, heb weer erg genoten om in valencia aanwezig te zijn, al vond ik de drukte af en toe niet leuk meer, dus op de drukke momenten de buiten wijken oo gezocht en daar lekker op poppen gejaagd, mbt shows waren het stuk voor stuk prima, niet de beste die ik in valencia gezien hebt maar wel de moeite waard geweest om die kant op te gaan. Al met al genoten en op naar volgend jaar, o ja kreeg als souverniertje nog corona mee naar huis :bonk:

Ja het was echt geweldig! Enorm genoten van alle shows en om veel liefhebbers weer te zien en spreken. Ook wat showtjes in de buitenwijken bezocht en dat beviel prima. Voor herhaling vatbaar in iedergeval voor volgend jaar. Appartement en vlucht liggen al vast dus we hebben al weer iets om naar uit te leven.

Denk dat ik hetzelfde souvenirtje als Jeremy mee naar huis heb genomen haha, maar gelukkig valt het op een flinke verkoudheid na allemaal erg mee.

Ook ik heb weer erg genoten van deze editie, zoals meerdere hier al hebben gemeld was (vooral) in het weekend het erg druk. Het plein heb ik toen ook zoveel mogelijk vermeden en de mascleta's in de straten bezocht. Via deze weg wil ik ook meteen FallasFestival.nl en Pyrofreaks Katwijk bedanken, erg genoten van beide shows! Hopelijk komt hier volgend jaar een vervolg op en ik zal (indien mogelijk) ook zeker (weer) een donatie willen doen.

Het appartement voor volgend jaar is al geboekt, hetzelfde als dit jaar. Helaas is de prijs wel flink gestegen, maar een hobby mag geld kosten ;)

Denk dat ik hetzelfde souvenirtje als Jeremy mee naar huis heb genomen haha, maar gelukkig valt het op een flinke verkoudheid na allemaal erg mee.

Hier dezelfde souvenir gekregen, hehhehe

Laatst bewerkt:
Vorig jaar de meest linker Ninot gekocht, en dit jaar zag ik de andere 2, kon niet kiezen, dus beide maar meegenomen :blink:

20230321_141124.jpg

Voor de meer ervaren Fallas-gangers...
Kan iemand me vertellen hoe dit nummer heet ? Shazam kent het niet en ik heb inmiddels al uren zitten zoeken. Bij voorbaat dank
.

Die zijn leuk! Ik neem zelf ook elk jaar een poppetje mee bij het winkeltje “de valencia” maar zulke ben ik nog niet tegengekomen. Mag ik vragen waar je deze gevonden heb?

Zeker mag dat.

Als je Placa de la Verge, waar het bloemen Maria beeld staat, vanaf de Zuid kant op loopt, zit er in het straatje rechts achter een souvenirwinkeltje.

Deze heeft als een van de weinige een samenwerking met een Falla artiest, die in beperkte oplage Ninot's voor hun maakt.

Hier de Maps link:

Souvenir La Escuraeta
https://maps.app.goo.gl/fv8AqbQqp9p8ZHez8

Back
Bovenaan