Fallas 2023 [Wie gaan er]

Hoi allemaal, ik heb 2 balkon kaartjes te koop voor de mascleta 19 maart (originele prijs € 120.- per stuk). Kaartjes zijn inclusief eten & open bar. Mocht iemand interesse hebben om ze over te kopen hoor ik het graag. Gaat om dit plekje: https://mybalcony.com/es/balcones-vip-2023 , 4e etage.

PM bij interesse, doe een goed bod en ze zijn van jou :)

EDIT: VERKOCHT

Laatst bewerkt:
Zo, morgen nog 'n dagje werken en dan 's nachts op weg naar Schiphol om dinsdagochtend te vertrekken. Zin an!!

Nog 2 nachtjes slapen en dan vliegen wij Woensdag met zn drieën vanaf Brussel 2 andere komen met de trein :handsup:

Laatst bewerkt:
Vannacht weer die kant op gelukkig, kan niet wachten. Sfeer in de stad is weer ouderwets en het weer ziet er ook top uit. De Falla's zien er prachtig uit en qua vuurwerk staat er echt veel op de planning. Gaat eentop week worden.

Zag vandaag dat het gister 35 graden was geweest ! :rolleyes::cool:
Gelukkig iets minder warm de komende dagen, maar wel top weer. Veel plezier voor alle Fallas gangers, en nee: ik ben niet jaloers :frusty::frusty:

Las Fallas is inmiddels in volle gang en dat was ook al het geval toen ik uiteindelijk last minute besloot te boeken om enkele dagen later al in het vliegtuig richting Valencia te stappen. Dit kwam zeer onverwacht op mijn pad toen een maat vroeg of ik zin had om mee te gaan. Waar eerst de voorbereidingen een klein beetje langs mij heen gingen was het nu ineens tijd om in 1 a 2 avonden tijd de shows van dat weekend in kaart te krijgen. Toen ik hier eenmaal mee bezig was bleken er al meer shows op de planning te staan dan we aanvankelijk hadden verwacht. Zodoende begon de planning al vorm te krijgen en de voorpret was dan ook al begonnen.

Zaterdagochtend ging na een paar uurtjes slaap de wekker al tekeer om op tijd in de auto te stappen richting Eindhoven. Eenmaal op het vliegveld liep alles soepel door en al vrij snel waren we door de douane. Ook de vlucht verliep voorspoedig en onderling zat de stemming er al goed in.

Screenshot_20230310-192534_Gallery.jpg

Screenshot_20230310-192540_Gallery.jpg

We hadden enkel handbagage bij ons dus na de landing konden we direct doorlopen naar de metro. Vervolgens besloten we bij een halte aan de rand van de bedding uit te stappen en de eerste stappen buiten het metrostation waren magisch. De eerste zonnestralen kwamen ons al tegemoet en niet veel later zag ik de sinaasappels alweer aan de bomen hangen. Op dat moment kwam het pas echt binnen: we zijn er!

Screenshot_20230310-192605_Gallery.jpg

Onderweg naar het plein was het een en al genieten, de bomen, de bebouwing, de sfeer in de stad. Man wat heb ik dit gemist. Voordat we bij het plein aankwamen, liepen we langs Mercat Central. Ondanks dat ik al 2 keer eerder in Valencia ben geweest, heb ik hier nog nooit een kijkje genomen. Een goed moment dus om dit meteen maar even te doen en het was er al lekker bedrijvig.
Screenshot_20230310-192653_Gallery.jpg

Eenmaal op het plein kwamen we de eerste bekenden al tegen. Het voelde echt als thuiskomen. Nog snel even naar de bakker gelopen om wat broodjes te scoren en toen kon het wachten op de mascleta beginnen. We zaten bij een groep locals waar mijn maat al langer contact mee heeft en wat was dat een geweldige ervaring. Ondanks dat het af en toe een mix was van wat gebrekkig Spaans gecombineerd met Engels konden we redelijk communiceren en ze waren erg onder de indruk van de planning. Het is geweldig om zo van dichtbij te kunnen meemaken hoe de locals Las Fallas beleven en dat het om veel meer draait dan enkel wat vuurwerk. Het zit echt diep in die mensen. Ontzettend dankbaar dat we zo gastvrij zijn opgenomen, want wat was dit geweldig. Als blijk van waardering kregen we van onze amigo nog een doosje truenos die we 's avonds tussen de shows door maar eens even moesten testen.
Screenshot_20230310-192700_Gallery.jpg

Screenshot_20230310-192727_Gallery.jpg

De mascleta ging echt goed hard en wat een heerlijke digitale stukken. Dat brengt zo'n mascleta wel echt naar een hoger niveau.

Na de mascleta op het plein en na het inchecken zijn we de fietsen op gaan halen. Dat blijft toch wel de manier om je snel door te stad te kunnen verplaatsen en waarbij je ook ontzettend veel van de stad kan zien. 'S middags was er dus nog genoeg tijd over om alvast bij de opbouw te gaan kijken van de shows die 's avonds op de planning stonden. Vooral bij Falla Maestro Gozalbo Conde-Altea hebben we echt een flinke tijd gestaan. De mannen van Caballer FX waren nog druk bezig. Beide kunnen we in NL geregeld assisteren bij het bouwen van shows en we hebben dan ook vol bewondering gekeken naar het echte vakmanschap. De behendigheid waarmee de pyrotechnici de verschillende lijnen in een razend tempo aan elkaar verbinden blijft geweldig om te zien. Kan daar wel uren naar kijken.

Screenshot_20230310-192838_Gallery.jpg

Screenshot_20230310-192846_Gallery.jpg

Screenshot_20230310-192858_Gallery.jpg

Screenshot_20230310-192911_Gallery.jpg

Screenshot_20230310-192943_Gallery.jpg

Screenshot_20230310-192954_Gallery.jpg

Dit verhaal hier boven gaan wij vanaf vandaag ook EINDELIJK meemaken. Na veel voorpret en de laatste nachten liggen woelen is het zo ver...

BHSalute en ik vliegen vandaag naar Valencia!!

Ik zou zeggen:
Senyor pirótecnic pot començar la mascletà!

Nit de L'Alba was geweldig. Leuke fietstocht gehad met Eline gisteren. Lange en vermoeiende dagen hier dat wel. Maar ik ben verliefd....

Ik wil even wat kwijt.
Nu weet ik dat Valencia de place to be is voor de liefhebbers.
Maar ik zie dit jaar (veel al prive) filmpjes langs komen waar mijn haren van overeind gaan staan.
Ja ik ben een liefhebber die van knal houd!
Maar op dat plijntje.. 2kg salutes waar door daat werkelijk schade is ontstaan.
Een 5inch shell met extra lading er op waardoor de shell in de buis knalt en de brandende brokstukken omstanders raken.
Een jongen die een baracho tegen zijn hol krijgt en ontploft.
Een hoofdwond bij een Spanjaard nadat er een buis uitelkaar is geknakt etc.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn jongens!
Dus in NL gaan we met oud en nieuw braaf zijn om de traditie te behouden. Maar in spanje gaat men los?
Ik neem aan dat wij als liefhebbers ook de Spaanse traditie in eren willen houden?
Bij deze...
Verknal nou AUB ook niet het mooie Valencia!
Een feestje moet je vieren niet mollesteren!
Je kan daar al zo lekker legaal los gaan!
Koester dat AUB!!
Het hoeft niet altijd harder gekker en gevaarlijker!

Ik was er gelukkig niet bij en oordeel van filmpjes die ik voorbij heb zien komen.
Maar stop met deze gekkigheid!

Knallen (ook zware knallers) lekker doen maar hou het veilig voor omstanders en vernield niets!
Is er geen mogelijkheid? DOE HET DAN GEWOON NIET!!

AMEN!

Helemaal met je eens 3xh !
Helaas is het ook hier weer een kleine groep die het (gaat) verpesten voor heel veel liefhebbers.

Ik wil even wat kwijt.
Maar ik zie dit jaar (veel al prive) filmpjes langs komen waar mijn haren van overeind gaan staan.
Een 5inch shell met extra lading er op waardoor de shell in de buis knalt en de brandende brokstukken omstanders raken.
Dus in NL gaan we met oud en nieuw braaf zijn om de traditie te behouden. Maar in spanje gaat men los?
Ik neem aan dat wij als liefhebbers ook de Spaanse traditie in eren willen houden?
Bij deze...
Koester dat AUB!!

Ik was er gelukkig niet bij en oordeel van filmpjes die ik voorbij heb zien komen.

Knallen (ook zware knallers) lekker doen maar hou het veilig voor omstanders en vernield niets!

AMEN!

Ik ben het volkomen met je eens 3xH. Wij hebben jaren Palau ontweken. Vroeger stond je gezellig met ong 50-100 freaks Spaans vw te stoken met af en toe een boefje die een C6 af stak. Maar zeker 98% was legaal Spaans. Wat ik afgelopen week heb gezien is echt absurd. De hoeveelheid nl tokkies zijn beschamend en worden er steeds meer. Vol bezopen met grote Tokkie bek staat men te schreeuwen bij de nocturnas en straat mascletas. shells, salutes zelf geknutselde bommen het word allemaal neer geflikkerd op Palau. En de stoere jongetjes durven hun ware gezicht niet te tonen. Bivakmuts en capuchon op. Diep triest. Dan nog alle Tokkie vloggers die de boel ophemelen. dan schaam je je om NL te zijn.

Ik wil even wat kwijt.
Bij deze...
Koester dat AUB!!

AMEN!

Ik kreeg precies dezelfde gedachte om hier wat neer te zetten op het forum na het zien van dezelfde filmpjes..Niks meer aan toe te voegen

Wij NLers hadden een hele goede naam in Valencia als gepassioneerde liefhebbers die de Valenciaanse traditie respecteert en meegeniet maar op deze manier verliezen we die en trouwens de Duitsers ook.

Jammer..

Ik ben er nog nooit geweest. Maar ooit gaat dat gebeuren. (2024) Ik had altijd de gedachte, dat plein lijkt me ook leuk om te bezoeken. Zomaar wat kleine vuurwerkjes afsteken, genieten. Maar precies zoals hierboven word gezegd, wat ook ik gezien heb is absurd, triest.

In Adelfia trouwens idem, wist niet wat ik zag en hoorde af en toe.

Ik ben er nog nooit geweest. Maar ooit gaat dat gebeuren. (2024) Ik had altijd de gedachte, dat plein lijkt me ook leuk om te bezoeken. Zomaar wat kleine vuurwerkjes afsteken, genieten. Maar precies zoals hierboven word gezegd, wat ook ik gezien heb is absurd, triest.

In Adelfia trouwens idem, wist niet wat ik zag en hoorde af en toe.
Nou dan is Aldelfia heilig. Er wordt extreem zwaar vuurwerk afgestoken wat niet mag. Maar daar wordt het in de weilanden ver van huizen en woningen afgestoken. Het is hard maar daar is alles mee gezegd. Het gevaar is daar een stuk minder aanwezig mede door de ruimte.
In spanje gebeurt het tussen de mensen gebouwen etc.
De filmpjes die ik zag met serieuze gewonden en vernielingen in spanje vind ik oprecht schokkend.
Ik schaam me om liefhebber te zijn uit Nederland als ik daar zou zijn.
En geloof me ik hou van knal en hard ook!
Maar wat hier gebeurde kon echt niet!!

Ik snap het ook niet helemaal hoor,

-je bent te gast in een ander land
-je bent op een Festival
-het is fokking lekker weer en hebt heerlijk vakantie,

en dan sloop je de eigendommen van een ander ?

Alhoewel er vele van ons (bijna) elk jaar gaan of kunnen gaan, zijn er ook nog zat liefhebbers die ooit nog eens willen gaan en dit echt als een soort kers op de taart zien, een droom die uitkomt. Het wordt op deze manier compleet verpest als dit zo door blijft gaan.

Heb hele toffe foto's, films, vlogs voorbij zien komen, maar ook gewoon bizarre dingen.
Als je daar met maskers op loopt, traca's mod met zink pijlen, of alles wat je over hebt in een bak flikkert en aansteekt, dan vraag ik me toch af waarom dit dan moet. Als je dat hier doet heb je de EOD op de stoep.
Ondertussen zijn de meeste weer thuis en zitten ze daar met een terrein vol gesloopte tegels.

Kijk naar de mannen van Katwijk, die zetten er een dikke show neer met een kneiterharde salute finale. Met zoiets laat je zien dat je liefhebber bent, heb er veel respect voor !

Bedankt allemaal voor de mooie verslagen, foto's, films en livestreams. :thumbup:

Precies de reden dat wij al jaren niet meer bij Palau beneden komen. Ik hou van een harde klap maar dit is veels en veels te gek. Doe gewoon normaal en wees blij met wat je daar gewoon mag afsteken ipv al die zelfmaaktroep etc.

En idd. Steek met zn allen je geld in een dikke mascleta/nocturna zoals Katwijk en laat andermans eigendommen heel.

Back
Bovenaan