Vuurwerk en boetes

wat gebeurd er als ik bijvoorbeeld nu een nederlandse pijl afsteek en aangehouden word door de politie.
en ik heb geen ander vuurwerk bij me
wat word dan de boete? 100 euro?
ik ben minder jarig.

Je krijgt een strafblad bij een boete van €100,- en hoger.

Dat is absoluut niet waar. Als je niet weet waar je over praat, zeg dan niets.
Je krijgt een strafblad als je bent veroordeeld door een rechter. Wanneer je 'gewoon' een boete hebt gekregen, heb je een voorstel gekregen om te schikken. Dat betekent zeg maar dat je je overtreding afkoopt en niet voor een rechter laat verschijnen.

Als je vandaag als meerderjarige cat. 2 of 3 vuurwerk afsteekt, zal je een boete van 100 euro krijgen voor vroegtijdig afsteken. Je krijgt dan geen strafblad. Het vuurwerk wat je op dat moment op zak hebt, zal in beslag worden genomen, want dat mag je buiten de verkoopdagen niet over straat vervoeren.
Als je vuurwerk afsteekt tussen 29 dec. en 31 dec. 17:59 uur, zal je eveneens een boete van 100 euro voor vroegtijdig afsteken krijgen. Maar nu mag je (legale) vuurwerk NIET worden afgenomen! Je mag het dan namelijk vervoeren, omdat je het net gekocht kunt hebben.
Wanneer je minderjarig bent, zal je waarschijnlijk niet zomaar een boete krijgen. Je vuurwerk kan wel in beslag worden genomen. Een HALT straf is dan het meest gebruikelijk. Wederom: je krijgt geen strafblad.
Wanneer je ILlegaal vuurwerk afsteekt, gelden in principe dezelfde regel. Maar nu zal het politie het ook op 29-30-31 dec. in beslag nemen. Daarnaast kan de politie dit als aanleiding zien om te veronderstellen dat je thuis nog meer illegaal vuurwerk hebt liggen. In dat geval kunnen ze over gaan tot huiszoeking o.b.v. een machtiging tot binnentreden. Bij normale hoeveelheden illegaal vuurwerk, bestemd voor eigen gebruik, zal je wederom geen strafblad krijgen. Wel wordt de boete dan hoger dan 100 euro, maar dit bedrag wordt door de OvJ bepaald. Er staat alleen een standaard transactievoorstel voor 100 euro voor vroegtijdig afsteken, maar voor het bezit van illegaal vuurwerk is de boete niet zo goed vastgelegd.
Een minderjarige met illegaal vuurwerk hoeft ook niet te vrezen voor een strafblad. Ook een boete ligt niet voor de hand bij kleine hoeveelheden. Wederom zal een HALT straf meer gebruikelijk zijn, hoewel de straf voor illegaal vuurwerk dan wel wat hoger uit zal vallen dan een gevalletje vroegtijdig afsteken. Een minderjarige moet er wel op rekenen dat de politie langs zijn huis gaat om met de ouders te praten en te zoeken naar meer illegaal vuurwerk in huis.

Je krijgt tegenwoordig ook geen echt strafblad meer als je naar Halt moet.
Tenzij jij je Halt-straf niet goed afrond etc.

Ik wil dit even met jullie delen, en denk dat dit een mooie plek is om dat te doen.

vandaag kon ik het niet laten om eventjes van alle singleshots die ik heb een vergelijking te maken, dus begaf ik me met van elke single shot 1 stuk naar het veld omdat ik wilde proberen niemand tot last te zijn. eenmaal in het veld stopte ik op een landweggetje en zette ik de single shots naast elkaar op de straat. een voor een stak ik ze vervolgens af. maar toen ik de laatste, Whistling thunder queen, net aan had staan kwam er ineens politie langsrijden. op het eerste gezicht hadden ze het niet in de gaten, maar toen vloog dat ding de lucht in. toen keerden ze dus om..

ik dacht: aai, nou zijn ze me te slim af.. nu ben ik de sjaak. en ik stelde me sportief op en bereidde me al voor op de boete. stappen de agenten uit, een redelijk jonge man en vrouw, en de man zegt meteen: zo nu hebben we een grote te pakken hoor, haha! ik zei: tja sorry ik kon me niet inhouden, met een nerveus lachje.. zegt de vrouw: ach wij snappen wel dat je je niet in kan houden. het is tenslotte alweer een jaartje geleden. vervolgens wilde ik mijn legitimatie geven, zeggen ze allebei; oow nee hier krijg je geen boete voor hoor! zolang het maar niet illegaal is, is er niks aan de hand. ja ik lieg niet! ik heb ze vervolgens helemaal verbaasd en verrast een hand gegeven, en we hebben elkaar een goeie jaarwisseling gewenst.

zo kan het dus ook!

ja echt bar hoor! heb echt super geluk gehad! maar volgens mij vond die jonge gozer stoken zelf ook wel mooi. zo zie je maar dat zij ook maar mensen zijn die slechts een beroep uitoefenen. en het word nog allemaal veel mooier als ze puur uit menselijkheid handelen.

het mooiste was dat ze niet eens zeiden dat ik op moest houden, of me een waarschuwing gaven ofzo. ben er uiteraard wel mee opgehouden, ik ga m'n geluk niet teveel op proberen te rekken :p

fijne jaarwisseling trouwens voor jullie allemaal! geniet er van!

Mooi verhaal. Zo zie je maar weer dat het ook mensen zijn. Jij stelt je direct sportief op. Dat betaald zich uit. Gewoon lekker normaal doen tegen elkaar. Niks aan de hand.

Ja zo ben ik ook nog eens betrapt op het bij me hebben van illegaal vuurwerk. Het was alleen niet veel meer want het meeste was al verstookt.

Gewoon normaal gebleven en meegewerkt met die agenten, zelfs nog een aardig diepgaand gesprek mee gevoerd. het spul werd in beslag genomen en ze begonnen inderdaad over een huiszoeking omdat ze dachten dat ik thuis nog meer had liggen.
Maar precies op het moment dat het in beslag genomen vuurwerk in de politieauto werd gelegd werden ze met spoed opgeroepen, dus een bon hebben ze nooit uitgeschreven en ze zijn volgas vertrokken met sirene en al! toen had ik echt zoiets van wtf ik heb echt alle geluk van de wereld haha, huiszoeking is er nooit geweest en we zijn inmiddels meer als 6 jaar verder maar heb ook nooit een bon/boete/brief of iets gekregen. :) moet wel zeggen dat het een erg spannende jaarwisseling was omdat ze dreigde met een huiszoeking en die had ik net ff niet nodig zegmaar, dan ben je blij als je uiteindelijk alles erdoorheen gestookt hebt haha.
Tegenwoordig alleen maar legaal want vind het de moeite niet meer waard en er word veel strenger op gecontroleerd dan een aantal jaar terug

Wanneer je ILlegaal vuurwerk afsteekt, gelden in principe dezelfde regel. Maar nu zal het politie het ook op 29-30-31 dec. in beslag nemen. Daarnaast kan de politie dit als aanleiding zien om te veronderstellen dat je thuis nog meer illegaal vuurwerk hebt liggen. In dat geval kunnen ze over gaan tot huiszoeking o.b.v. een machtiging tot binnentreden. Bij normale hoeveelheden illegaal vuurwerk, bestemd voor eigen gebruik, zal je wederom geen strafblad krijgen. Wel wordt de boete dan hoger dan 100 euro, maar dit bedrag wordt door de OvJ bepaald. Er staat alleen een standaard transactievoorstel voor 100 euro voor vroegtijdig afsteken, maar voor het bezit van illegaal vuurwerk is de boete niet zo goed vastgelegd.
Een minderjarige met illegaal vuurwerk hoeft ook niet te vrezen voor een strafblad. Ook een boete ligt niet voor de hand bij kleine hoeveelheden. Wederom zal een HALT straf meer gebruikelijk zijn, hoewel de straf voor illegaal vuurwerk dan wel wat hoger uit zal vallen dan een gevalletje vroegtijdig afsteken. Een minderjarige moet er wel op rekenen dat de politie langs zijn huis gaat om met de ouders te praten en te zoeken naar meer illegaal vuurwerk in huis.

Dik gedrukte is niet waar. Ik ben in 2008 gepakt met 5 explods (gebruiks hoeveelheid), moest voorkomen en kreeg 30 uur schoffelen... Het is dus afhankelijk van wat voor soort spul je in huis hebt liggen...

Ze stonden bij mij aan de deur op zondag voor kerst (pak m beet 1,5 week voor oud en nieuw dus). Ze hadden geen huiszoeking o.i.d. maar waren getipt via degene waar ik t van had gekocht (****** 1ste klas), bij hem hadden ze wel huiszoeking. Maar wist al dat ze kwamen dus spul apart gelegd en het overige illegale verstopt. Mee gewerkt en uiteindelijk na een half jaar kreeg ik dus een brief dat ik moest voorkomen...

ja echt bar hoor! heb echt super geluk gehad! maar volgens mij vond die jonge gozer stoken zelf ook wel mooi. zo zie je maar dat zij ook maar mensen zijn die slechts een beroep uitoefenen. en het word nog allemaal veel mooier als ze puur uit menselijkheid handelen.

het mooiste was dat ze niet eens zeiden dat ik op moest houden, of me een waarschuwing gaven ofzo. ben er uiteraard wel mee opgehouden, ik ga m'n geluk niet teveel op proberen te rekken :p

fijne jaarwisseling trouwens voor jullie allemaal! geniet er van!

Jongere agenten in bijzijn van een oudere zijn in de regel streng. Ze moeten zich toch een beetje bewijzen. Oudjes onder elkaar willen wel eens makkelijk zijn; "ach, vroeger waren wij ook geen lievertjes" of "vroeger mocht het ook". Jongeren onder elkaar willen ook wel eens makkelijk zijn, omdat het ze wel eens heel dichtbij kan staan en ze het kwajongens-gedrag nog vers in het geheugen staat.

Iets om in je achterhoofd te houden, maar vooral niet te veel te beproeven.

Ze zeggen wellis de politieman heb vaak het mooiste vuurwerk.
Kan best kloppen.
Zie veel verhalen langskomen van ben alles kwijt maar niets meer gehoord.

Even serieus ik hoorde vandaag nog een verhaal van iemand, zijn broer had voor o/n cobras gekregen van een maat van hem die bij de politie werkt. Die agenten maat handelt kennelijk vuurwerk, bij huiszoekingen enzo nemen hij en zijn collegas gewoon een deel mee naar huis.

LET OP: ik heb GEEN idee of dit waar is of een sterk verhaal. De bron is wel "legit", niet iemand waarvan je verw8 dat hij bs praat voor de likes.

bij mij in de buurt woont een militair en heeft elk jaar 6 inch shells cobras spain crackers cipollas en al die dingen. de politie komt en die agenten zeggen gewoon fijne jaarwisseling verder niks terwijl ze binnen zijn geweest en alles hebben zien liggen hoezo corruptie

Vorige week na de kerst een maat van me bezoek gehad, een leverancier(grote) was gepakt en ze hadden een berixcht van hem over die leverancier gelezen op een verkoopBLOG. Ze kwamen langs en op dat moment komt me maat en nog een gozer net aanlopen met 2 x 100 shots sunshine blokken a 15 kg stuk.Heterdaadje. Vroegen ook of hij meer had en nee gezegd natuurlijk. Toch in het huis gekeken, maar nix meer gevonden. ( in de schuur lag nog 6 rollen en 2 blokken) Best dom van ze dat ze daar niet gekeken hebben. Uiteindelijk om gebeld en met 200 per blok afgekocht. Voorlopig geen illegaal vuurwerk meer in huis.

Vorige week na de kerst een maat van me bezoek gehad, een leverancier(grote) was gepakt en ze hadden een berixcht van hem over die leverancier gelezen op een verkoopBLOG. Ze kwamen langs en op dat moment komt me maat en nog een gozer net aanlopen met 2 x 100 shots sunshine blokken a 15 kg stuk.Heterdaadje. Vroegen ook of hij meer had en nee gezegd natuurlijk. Toch in het huis gekeken, maar nix meer gevonden. ( in de schuur lag nog 6 rollen en 2 blokken) Best dom van ze dat ze daar niet gekeken hebben. Uiteindelijk om gebeld en met 200 per blok afgekocht. Voorlopig geen illegaal vuurwerk meer in huis.

wait whut, je hebt de politie omgekocht O.o?

Vorig jaar politie aan de deur gehad , ong 3 pakjes nitraten 2 5k rollen en 1 nitraat cake hebben se meengenomen. Plus een viscolont van ongeveer 20cm met wat nitraatjes met tyrap er om heen.

Iemand een straf indicatie? word dit een strafblad? Het is bijna niks maar een lontje met wat nitraten eraan voelt niet lekker.
TY Alvast,

Back
Bovenaan