Vuurwerk en boetes

Kijk effe in het collectie foto topic.. elke liefhebber hier heeft al snel 150 kilo.
Zoveel is dat niet, en tja onverantwoord misschien wel.
En het was 99% consumenten vuurwerk, geen prof spul, geen cobra's of shell's etc.

Dus jij vind het belachelijk welke straf hij heeft gekregen .Als er brand bij hem was uitgebroken hadden de buren waarschijnlijk ook geen huis meer gehad.Ik ben gek op vuurwerk maar hier heb ik geen medelijden mee.

Zooooo..
De rechter heeft gesproken.
Ik had niet verwacht dat de straf zo hoog zou worden.
De opgelegde straf: 240 uur taakstraf waarvan 90 uur voorwaardelijk.
Dat houd dus in 150 uren werken voor de staat!
Daarnaast kreeg ik ook nog € 1000 euro boete.

Ik adviseer jullie dus duidelijk, consumenten vuurwerk doorlonten kan zware consequenties met zich mee brengen.
Zij rekende mij dit het zwaarste aan. het vervaardigen van consumenten vuurwerk.

Pas dus allemaal op met je doorlont doosjes.. en zet het helemaal niet met foto's op het forum.
Hooguit na de jaawisseling.

Dit strookt niet helemaal met het verhaal dat je eerder postte: "totdat ze beter gingen kijken en zagen dat alles was door gelont met quickmatch.. echt overal waren projectjen van gemaakt ( het na 00.00 spul)".

Ik kan me niet voorstellen dat enkel een doorlontbak jou dezelfde straf had opgeleverd. Dit is een combinatie geweest van de grote hoeveelheid en het feit dat je (illegaal) Quickmatch gebruikt hebt om een (groot) aantal cakes aan elkaar te verbinden.

een 500 grammer weeg al 4 tot 6 kilo.s soms dus ja tel maar uit zijn ongeveer 30a35. 500 grammers ja is veel, Maar zie het op het forum vaak genoeg en met goed opslaan valt het wel mee. Ja als je kortsluiting krijgt ben je de lul. Maar dat ben je ook als je een vrouw of kind hebt of zelf. Met een flinke deo en parfum collectie. Dat fikt ook gigantisch.

Ik zie weinig verschil in het doorlonten, aan de meeste koppel dozen zit ook quick match wat je aan elkaar vast maakt.
het waren denk ik 10 cake boxen, en enkele setjes cakes waar ik de lonten van bij elkaar heb geplakt.
Het ging om allemaal setjes van 2, 3, of 4 cakes.

Ook ging het maar om 1 flowerbed Txb686,, klein caliber romeinse kaars cake.. het verhaal word flink verdraait in het nieuws bericht.

Het ging in totaal om 72 stuks vuurwerk.

Dit strookt niet helemaal met het verhaal dat je eerder postte: "totdat ze beter gingen kijken en zagen dat alles was door gelont met quickmatch.. echt overal waren projectjen van gemaakt ( het na 00.00 spul)".

Ik kan me niet voorstellen dat enkel een doorlontbak jou dezelfde straf had opgeleverd. Dit is een combinatie geweest van de grote hoeveelheid en het feit dat je (illegaal) Quickmatch gebruikt hebt om een (groot) aantal cakes aan elkaar te verbinden.

Heren laten we elkaar niet de maat gaan nemen.

Koenn heeft net als diverse anderen hier zijn verhaal gedaan en ook de uitkomst van de zitting vermeld. Iets wat hij niet had hoeven doen. Een ieder kan met deze kennis doen wat hij wil, maar ga hier geen discussies voeren over schijnheiligheid / hypocrisie / de (on)zin van de 25kg e.d.

Diverse posts weggehaald....hou het bij het onderwerp.

Koen ik wens je veel succes met het uitvoeren van je straf.
En zo te horen neem je het als een echte vent!!
Hulde dat je jou verhaal hier heb gedeeld!!

Ik was in 2013 gepakt met 135kg legaal vuurwerk.
Echter zat er 1 thousantfarts matje en 6 losse nitraatjes bij (ook uit be).
Daardoor werdt mijn straf eis ook als illegaal consumenten vuurwerk gezien.
Zelfde als jou flouwerbedje.

Mijn straf bedroeg 90uur werken.
Echter werd er 1maand cel geeist..

Niemand geloofde me dat ze behoorlijk streng zijn op het meer in huis hebben dan de toegestane 25kg.
En dan heb ik het nog niet op het doorlonten gehad.
Echter weet jij inmiddels ook beter.
Laat het een waarschuwing voor iedereen zijn hier!!!

Wat voor straf krijg je voor het in bezit zijn van meerdere cobra's en lawinepijlen?
Ik ben net 18.

Kijk even in het volgende topic: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?44713-nieuwe-richtlijnen-voor-strafvordering-vuurwerkdelicten

Shells (mortierbommen), lawinepijlen (vuurpijlen met alleen knaleffect), zwaar knalvuurwerk*
1 tot 21 stuks
First offender: TS 120 uur
Recidive: GS 3 tot 6 maanden ov

21 tot 41 stuks
First offender: TS 180 uur
Recidive: GS 9 tot 12 maanden ov

41 tot 61 stuks
First offender: TS 200 uur + 1 maand vw
Recidive: GS vanaf 12 maanden ov

61 tot 100 stuks
First offender: TS 240 uur + 3 maanden vw
Recidive: GS 12 maanden ov

100 tot 200 stuks
First offender: GS 6 maanden
Recidive: GS vanaf 12 maanden ov

200 stuks of meer
First offender: GS 9 maanden
Recidive: GS vanaf 15 maanden ov

Ter beschikking stellen (per aflevering)
First offender: GS 2 maanden
Recidive: GS 3 maanden ov

de rubro flash of the gods weegt totaal al z'n 25 kilo.
Dat wil dus eigenlijk zeggen, dat als je die koopt op de verkoop dagen.. dat je eigenlijk al in overtreding bent??

Of maak je op de officiële vuurwerkverkoopdagen meer dan die 25kilo in huis hebben?
Kruitgewicht:4500 Gram
Totaal gewicht:25000 Gram

Nitraten:

Lijst II (Lichter) professioneel vuurwerk en niet-gedefinieerd vuurwerk2 dat niet is genoemd in lijst III.
Professioneel/niet-gedefinieerd vuurwerk niet vallend onder lijst III en IV. Voor wat betreft knalvuur-werk gaat het om knalvuurwerk met minder dan 6 gram Netto Explosieve Massa (NEM)

Voorhanden hebben
t/m 25 kg : GB € 200 tot € 400
26 tot 50 kg: € 400 tot € 600
50 tot 100 kg: GB € 600 tot € 1.000
100 kg of meer: GS vanaf 1 maand

Laatst bewerkt:
Niraten:

Lijst II (Lichter) professioneel vuurwerk en niet-gedefinieerd vuurwerk2 dat niet is genoemd in lijst III.
Professioneel/niet-gedefinieerd vuurwerk niet vallend onder lijst III en IV. Voor wat betreft knalvuur-werk gaat het om knalvuurwerk met minder dan 6 gram Netto Explosieve Massa (NEM)

Voorhanden hebben
t/m 25 kg : GB € 200 tot € 400
26 tot 50 kg: € 400 tot € 600
50 tot 100 kg: GB € 600 tot € 1.000
100 kg of meer: GS vanaf 1 maand

Met andere woorden: dat betekent dus dat wanneer men al een buskruitrotje met meer dan 2,5 gram in bezit heeft (bijvoorbeeld uit Duitsland) dat men dus in aanmerking komt voor deze boetes. Buitenproportioneel vind ik. Dit is vergelijkbaar / niet in verhouding met een verkeersboete, waarbij het gevaar in het verkeer veel directer is en zo'n boete daar dus meer op zijn plaats is).

Het hele beleid is buitenproportioneel. Als je nu kijkt naar de producten die sinds 2012 op de markt zijn gekomen zie je dat de realiteit de wet al weer heeft ingehaald . Nu kunnen we combinatieboxen aanschaffen met gewichten die richting de 50 kilo bruto gaan. Maar wat het nog vreemder maakt is dat er op de maasvlakte brandtesten worden gedaan met containers vol consumenten vuurwerk waar de beleidsbepalers gezellig op 15 mter afstand lekker staan te keuvelen tot de container is uitgebrand en er verder niks gebeurd. Maar als je meer dan 25 kilo in huis hebt dan vergaat de wereld ineens?

Bizar...
Los van het Nederlands beleid omtrent de opslag van consumentenvuurwerk loopt het technische beleid (eisen aan consumenten en theatervuurwerk) feitelijk ook al achter op de CE-regelgeving, met uitzondering van categorie F2 cakes (alhoewel Nederland pure knallading in bombettes verbiedt...).

Strafmaat afsteken buiten reguliere tijden

Strafmaat afsteken buiten reguliere tijden

Dag, ik wil graag weten waar ik aan toe ben als ik een golden tears afsteek op de bruiloft van mn broertje. Het zal op een openbare plek zijn. Weet iemand dat?
Dank alvast!

Gr

Welkom op VWC! Probeer voortaan even te googelen, scheelt een hoop topics!

De boete voor het afsteken van toegestaan consumentenvuurwerk buiten de vastgestelde tijden is €100,-.
Je kunt zelf afwegen of je dat risico wil lopen, voor een bruiloft lijkt het me persoonlijk te overzien!

Darrio, ik heb je post even naar dit bestaande topic verplaatst. Zo blijft de discussie over vuurwerk en eventuele boetes overzichtelijk. In het topic:
Nieuwe richtlijnen voor strafvordering vuurwerkdelicten kan je nog meer lezen over eventuele straffen voor vuurwerkdelicten. Onder staande quote komt ook uit dat topic.

Komt uit de staatscourant van 27 september:

Richtlijn voor strafvordering vuurwerkdelicten

Consumentenvuurwerk

Voorhanden hebben**
t/m 25 kg (buiten toegestane tijd)* : GB € 100
26 tot 50 kg: GB € 250
50 tot 100 kg: GB € 500
100 kg of meer: GB vanaf € 750

Ter beschikking stellen/afleveren
t/m 25 kg (buiten toegestane tijd)*: GB € 225
26 tot 50 kg : GB € 550
50 tot 100 kg: GB € 1.000
100 kg of meer: GB vanaf € 1.500

Ter beschikking stellen/afleveren aan personen jonger dan 16 jaar onder-scheidenlijk 18 jaar***
t/m 25 kg (buiten toegestane tijd)*: GB € 325
26 tot 50 kg: GB € 700
50 tot 100 kg: GB € 1.200
100 kg of meer: GB vanaf € 1.800

Afsteken buiten toegestane tijd
GB € 100

* Art. 1.2.4 Vwb lid 2 stelt dat het verbod niet van toepassing is in de periode dat consumentenvuurwerk o.g.v. art. 2.3.2 ter beschik-king mag worden gesteld of ingevolge art. 2.3.6 tot ontbranding mag worden gebracht.
** Bij voorhanden hebben t/m 25 kg geldt dat het moet zijn op een voor publiek toegankelijke plaats.
*** Voor consumentenvuurwerk welke is ingedeeld in cat.3.

Legenda
Afkortingen:
GB = Geldboete
TS = Taakstraf
GS = gevangenisstraf
vw = voorwaardelijk
ov = onvoorwaardelijk

Back
Bovenaan