Vuurwerk en boetes

Zo goed is deze tip niet naar mijn mening, snachts met dozen gaan sjouwen is alleen maar meer verdacht. Beter is om alles om te pakken in sporttassen en deze gewoon overdag uit te laden.

Als iemand je wilt pakken vanwege het vele vuurwerk dat je afsteekt hoeven ze je niet zien lopen met vuurwerk. Het is vrij logisch dat je het jaar er op ook weer veel hebt. Dus bellen doen ze waarschijnlijk toch wel, als ze je nu zien lossen of niet.

Ik moet uiteindelijk voorkomen voor het voorhanden hebben van 3 triplex blokjes geschikt voor particulier gebruik o.a. txb686. 300s waaier klein caliber, en 2 triplex blokjes van salon roger uit België

Triplex blokjes van Salon RogeR? Welke zijn dat dan?

Laat ik mijn verhaal hier ook even vertellen, wellicht dat mensen er iets aan hebben. Al sinds jaren ben ik vervend vuurwerkfanaat, het begon jaren geleden met onschuldige knallertjes en is uitgelopen tot jaarlijkse eindjaarshows die elektronisch werden geschoten voor de gehele buurt. Tot ik vorig jaar in de avond bezoek kreeg van de politie, er was een anonieme tip geweest dat ik in het bezit zou zijn voor illegaal vuurwerk. Aangezien ik al het spul thuis had liggen kon ik niets anders dan ze de spullen laten zien, ze hadden ook een huiszoekingsbevel dus erachter komen kwamen ze toch wel.

Binnen enkele minuten stonden er flink aantal politie mensen binnen en 4 mensen stonden buiten de boel in de gaten te houden. Ik mocht nog even mijn werkgever opbellen zodat ze wisten dat ik de volgende dag niet op het werk zou verschijnen en daarna ben ik meegenomen naar het bureau waar ik de nacht heb verbleven. Zowel de twee politiemensen die mij hebben gebracht naar het politiebureau als de 2 politiemensen die mijn vingerafdrukken en dergelijke hebben afgenomen waren heel relaxt. Het is/was de eerste keer dat ik in aanraking kwam met justitie dus het was nogal spannend wat er allemaal ging gebeuren.

Ondertussen werd bij mij thuis alle spullen ingeladen in een busje waarna het spul werd weggebracht. Er is geen EOD geweest, mijn vader, broertje en buurjongen hebben de spullen zelf moeten inladen. De volgende dag ben ik meerdere malen verhoort en de rest van de tijd zit je te wachten in een cel. Tevens heb ik één keer een gesprek gehad met de advocaat. Aan het einde van de dag mocht ik weer naar huis zodat ik het onderzoek thuis verder kon afwachten.

Thuis aangekomen kreeg ik te horen dat de verhuurder van de woning waarin wij woonde (woon nog bij mij ouders) ook door de politie is ingelicht en dat ze bij de woningcorporatie intern gingen bespreken wat de consequenties zouden zijn. Er werd toen al wel gezegd dat de kans groot zou zijn dat we de woning zouden moesten verlaten.

Een paar dagen voor kerst kregen wij definitief te horen dat wij inderdaad de woning moesten verlaten. In de weken ervoor en ook nog erna hebben wij meerdere pogingen gedaan om ze op andere gedachten te brengen maar dat is helaas niet gelukt en begin februari zijn wij dan ook verhuisd naar een tijdelijke woning via particuliere huur.

In de tussentijd bleef het erg stil m.b.t. het onderzoek, ergens half februari kreeg ik te horen dat het dossier was doorgestuurd naar het parket in Zwolle. Volgens de advocaat komen hier alleen de zwaardere delicten, het dossier zou dan ook gedeeltelijk vallen onder een milieu delict. Er zat dus niet veel op dat wederom wachten.

Midden april, kreeg ik een brief van justitie. Ik had verwacht dat dit een brief zou zijn met de mededeling dat ik moest voorkomen, echter was dit niet zo. In de brief was te lezen dat ik een boete kreeg van €1500 + €7 administratiekosten en als ik dat betaalde dan zou de zaak gesloten zijn. Uiteraard heb ik de boete betaald en heb ik er verder ook niet meer van vernomen. Of ik een strafblad heb weet ik niet, maar waarschijnlijk wel.

Achteraf heb ik via de advocaat nog wel het gehele dossier opgevraagd, simpelweg omdat ik benieuwd was wat ze allemaal hadden onderzocht. Hierover ga ik verder niets over schrijven op het forum.

Deze hele gebeurtenis heeft er voor gezorgd dat ik klaar ben met het in bezit hebben van illegaal vuurwerk. Inmiddels zijn we weer verhuisd en wonen we nu wel weer in een woning voor langere tijd. Maar het hakte er hard in dat je zonder pardon op straat wordt gezet, terwijl niemand van de buurt het erg vond dat je de spullen in huis had. De buurtbewoners hebben destijds ook meerdere brieven gestuurd naar de woningcorporatie om ze ook op andere gedachten te brengen (geheel vrijwillig!).

Lang verhaal kort te maken, het is mooi spul maar kijk uit wat je ermee doet. Achteraf gezien dacht ik er niet goed over na, ik ging zo ver in mijn hobby dat ik de gevaren dat het met zich meebracht niet meer serieus genoeg nam. Als er bijvoorbeeld brand uit was gebroken dan was er best wat schade geweest aan de woning en ook wel aan de woning ernaast. Ik ga voortaan mijn geld steken in tripjes naar bijvoorbeeld Italië om daar shows te bekijken. Deze gehele gebeurtenis heeft mij letterlijk duizenden euro's gekost waarvan ik hele mooie tripjes had kunnen maken naar Malta, Spanje en Italië om daar te kunnen genieten van dikke shows.

Voor de mensen die willen weten wat ik had liggen, het ging voornamelijk sierblokken. Denk hierbij aan; Xplode CNY 30-100-23, Klasek CF1003F, Sunshine SFC1004, SFC61 & SFC660. Maar ook de Silent Night 600s en wat sierpijlen van Zink.

Als laatste wil ik even zeggen dat de berichten die in de media verschijnen niet kloppen. Mijn huiszoeking heeft ook op meerdere nieuwssites en kranten gestaan, maar zowel de foto's die erbij stonden als wat er zou zijn meegenomen klopte niet. Zo werd er gesproken over dat ik Cobra's zou hebben en mortieren, in beide gevallen was dit niet waar. Ook de foto's waren compleet random gekozen en waren van een ander dossier.

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust of stuur mij een PM. Ik kan wellicht niet overal op antwoorden i.v.m. privacy maar zal proberen waar mogelijk antwoord op te geven.

P.S. sorry voor de lap tekst :)
P.S.2 ik raad niemand aan om illegaal vuurwerk te kopen, echter begrijp ik het wel als je het zou doen. Mijn verhaal is ook niet om het goed te praten, want wat ik heb gedaan is gewoon fout geweest. En ben daar ook flink voor gestraft.

Het is vrij logisch dat je het jaar er op ook weer veel hebt.

En juist dat is nou de fout die veel gemaakt wordt, constant op dezelfde plaats de Jaarwisseling vieren.

Als je elk jaar een dikke show schiet, dan val je natuurlijk automatisch op.
Ook met veel vuurwerk, aangezien de meeste buren na een half uur uitgeknalt zijn en jij staat 5 uur later nog te stoken.

Ken er zelfs die trots de krant/media uitnodigden, jaar later volgde er een huiszoeking en was het over met de pret.

Je moet als liefhebber goed nadenken hoe je dingen organiseert...

Duidelijk en uitgebreid verhaal Serpico, heftig dat je door je hobby het huis wordt uigezet, dit zet ons toch allemaal wel aan het denken.

volgens mij staat dat in alle huurcontracten, dat het huur contract ontbonden kan worden als er illegale praktijken in de woning worden gedaan. daar valt veel onder oa dus dit. maar inderdaad erg klote!

volgens mij staat dat in alle huurcontracten, dat het huur contract ontbonden kan worden als er illegale praktijken in de woning worden gedaan. daar valt veel onder oa dus dit. maar inderdaad erg klote!

In ons geval stonden er een aantal punten in het huurcontract waarvoor je het huis uitgezet kon worden, denk hierbij aan wietplantages, over vuurwerk werd niet gesproken. Uiteindelijk hebben ze het ook laten vallen onder "geen goede huurder zijn". Wij hebben er nog wel met een advocaat naar gekeken maar die gaf ons 10 tot 15 procent slagingskans als we het zouden laten voorkomen. We hebben het er toen ook maar bij die beslissing gelaten en de energie gestoken in het zoeken van andere woonruimte.

Ik snap best dat mensen( een beetje vuurwerk ) in huis hebben,maar met zulke hoeveelheden zou ik als buurman niet blij zijn geweest.Je geeft zelf al aan, als er brand was uitgebroken er grote schade zou ontstaan bij jou en de buren.Sorry maar ik heb niet echt veel medelijden met je.

Ik snap best dat mensen( een beetje vuurwerk ) in huis hebben,maar met zulke hoeveelheden zou ik als buurman niet blij zijn geweest.Je geeft zelf al aan, als er brand was uitgebroken er grote schade zou ontstaan bij jou en de buren.Sorry maar ik heb niet echt veel medelijden met je.

Dat hoeft ook niet :thumbup: Ik heb mijn verhaal hier dan ook niet neergezet om van mensen medelijden te krijgen, sterker nog begrijp heel goed als je het "eigen schuld, dikke bult" vindt. Ik heb mijn verhaal hier neergezet zodat ook de consequenties van gepakt worden met veel illegaal vuurwerk wordt belicht.

Vaak leest je alleen de nieuwsberichten maar daarna houdt het verhaal vaak op, terwijl juist daarna pas het verhaal echt begint en daar vindt je dan niet meer veel over op het internet. Nogmaals iedereen mag zijn eigen mening erover hebben :)

Zooooo..
De rechter heeft gesproken.
Ik had niet verwacht dat de straf zo hoog zou worden.
De opgelegde straf: 240 uur taakstraf waarvan 90 uur voorwaardelijk.
Dat houd dus in 150 uren werken voor de staat!
Daarnaast kreeg ik ook nog € 1000 euro boete.

Ik adviseer jullie dus duidelijk, consumenten vuurwerk doorlonten kan zware consequenties met zich mee brengen.
Zij rekende mij dit het zwaarste aan. het vervaardigen van consumenten vuurwerk.

Pas dus allemaal op met je doorlont doosjes.. en zet het helemaal niet met foto's op het forum.
Hooguit na de jaawisseling.

Zooooo..
De rechter heeft gesproken.
Ik had niet verwacht dat de straf zo hoog zou worden.
De opgelegde straf: 240 uur taakstraf waarvan 90 uur voorwaardelijk.
Dat houd dus in 150 uren werken voor de staat!
Daarnaast kreeg ik ook nog € 1000 euro boete.

Ik adviseer jullie dus duidelijk, consumenten vuurwerk doorlonten kan zware consequenties met zich mee brengen.
Zij rekende mij dit het zwaarste aan. het vervaardigen van consumenten vuurwerk.

Pas dus allemaal op met je doorlont doosjes.. en zet het helemaal niet met foto's op het forum.
Hooguit na de jaawisseling.

Kun je zien dat de straffen op dit soort ''delicten'' steeds hoger worden. Ik zelf ben in 2005 gepakt met shell's , zink's 901 en 902 , zware knallers enzovoorts. Heb toen een werkstraf gekregen van 120 uur en 2 maanden cel voorwaardelijk over een proeftijd van 2 jaar.
Nu zijn de straffen al een stuk hoger dan eerst. Oppassen dus...

Sterkte nog met het uitvoeren van je taakstraf.

Valt vies tegen, waarom eigenlijk ook een boete? Succes in ieder geval met je taakstraf en komende wisseling

Tja.. geen idee waarom beide.
In eerste instantie wou de officier van justitie zelf een gevangenisstraf eisen.
maar mijn zwangere vriendin zat naast me, dus dat vond ze ongepast.. ook met het feit dat ik veel werk, deels voor mezelf en deels in loondienst, dus zag ze daarvan af.
Toch schrok ik van de eis, de officier wilde eigenlijk 240 uur onvoorwaardelijk met 1000 euro boete.
de rechter haalde daar gelukkig 90 uur vanaf.

Uiteraard worde de jaarwisseling vast weer geweldig, alleen wel met iets meer angst rond om de dagen.
Je moet een stuk zorgvuldiger zijn nu en goed nadenken, iets minder hoeveelheid etc.

Wow sterkte men toch erg pittig zowat belachelijk. Laten ze de handelaren dan is 1000 uur taakstraaf en 10.000 minimaal als boete geven. Als ze jou voor vooral doorlonting etc al zulke zware straffen geven.

Dus jij vind het belachelijk welke straf hij heeft gekregen .Als er brand bij hem was uitgebroken hadden de buren waarschijnlijk ook geen huis meer gehad.Ik ben gek op vuurwerk maar hier heb ik geen medelijden mee.

Dus jij vind het belachelijk welke straf hij heeft gekregen .Als er brand bij hem was uitgebroken hadden de buren waarschijnlijk ook geen huis meer gehad.Ik ben gek op vuurwerk maar hier heb ik geen medelijden mee.

al heb je maar 1 cake in huis staan, als die afgaat kan dat ook goed misgaan. een huis staat zo in brand...:wink: moet je niet onderschatten. er branden hele huizen af door een sigaretten peuk... mensen die zo reageren als jou zijn meestal zelf zo schijnheilig als wat en hebben het zwaarste spul zelf thuis staan

Back
Bovenaan