Je hebt wel gelijk en een punt. Maar het probleem ligt tegenwoordig niet meer bij het illegale sier vuurwerk. Omdat het Nederlandse vuurwerk de afgelopen 10 jaar zo kwalitatief is verhoogt wordt er tegenwoordig ook minder siervuurwerk uit het buitenland gehaald. Zeker omdat Alpeco ook geen proffesioneel vuurwerk mag verkopen is het zwaar verminderd. Em waarom zou je tegenwoordig een triplex of een Xplode blok halen met alle risico's die er aan verbonden zijn als je voor minder geld ook mooie doorlont bakken kan kopen. Het probleem ligt toch echt bij de zware knallers. En het zou te gek voor woorden zijn als er knallers zoals de cobra 6 legaal op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn. De oplossing is naar mijn weten wachten tot 2017. Als de zware knallers door de EU verboden worden. Dan zal het vandalisme ook verminderen.
Sorry voor late reactie, ben het vergeten.
Ik geef je niet 100% gelijk. Wel deels.
Zoals ik eerder heb vermeld en jij ook aangeeft is het Nederlandse sier vuurwerk kwa kwaliteit gewoon erg goed te noemen. Hier zijn we het beide mee eens.
Ook geef ik je gelijk dat er minder illegaal sier vuurwerk word gehaald uit het buitenland.
Echter vind ik dat Alpeco hier niks mee te maken heeft. Die mensen halen het wel ergens anders vandaan.
De reden dat er minder word gehaald is naar mijn mening:
- De stijging van de kwaliteit van het legale vuurwerk.
- De bizarre en niet normaal hoge straffen die op het illegale vuurwerk zitten.
Maar blijkbaar zijn de 2 bovenstaande dingen niet genoeg. Het illegale blijft in omloop, de vraag ernaar neemt elk jaar toe, en het gezeur gaat uit naar het legale vuurwerk. En waar baseer ik dat laatste op?
Simpel: Elk jaar word er over een verbod gepraat van legaal consumenten vuurwerk. Over het stopzetten van iemands hobby, iemands passie, iemands belevening, ONZE TRADITIE!! Daar krijg ik echt stress van!! Niet vergeten dat Nederland dit echt kan waar maken. Dat kunnen is al erg genoeg, want het kan toch?! En eerlijk gezegd zien we het op een lange termijn allemaal wel gebeuren.
Voor mij houd dat niets minder in dat elke mogelijke poging tot het verminderen van illegaal vuurwerk gewoon open moet blijven. Of dit nou sier vuurwerk is of knal vuurwerk.
Nederland wilt de overlast terug brengen naar: 0 (Gewoon niet realistisch, realistisch gezien). Wel is minimaal overlast (in bepaalde cijfers uitgedrukt) mogelijk.
Hoe doen we dat?? Elk idee is naar mijn idee welkom. En als het realistisch gezien mogelijk is, waarom dan niet?
Een vermindering van illegaal sier vuurwerk brengt ook knal vuurwerk met zich mee, dit zullen waarschijnlijk geen toren hoge cijfers zijn, maar 1 minder is al beter. Realiteit ligt natuurlijk een stuk hoger!
Mijn idee is zoo simpel, zo voor de hand liggend. Waarom niet?? (Post #69)
Antwoord op je 2e vraag: Em waarom zou je tegenwoordig een triplex of een Xplode blok halen met alle risico's die er aan verbonden zijn als je voor minder geld ook mooie doorlont bakken kan kopen?
Ik weet niet of je ooit een blok hebt mee gemaakt. Maar de beleving ligt echt 20x hoger dan met een doorlont box. Waarom schieten ze ander samples op demo's?
Het risico is echt werkelijk een 0. De politie controleert op overlast en vandalisme EN TERECHT!! En zeker niet op mensen die op een normale manier omgaan met blokken.
OOK: Kijk maar eens op YouTube: Mensen filmen de 100 shots blokken van een afstand van 100/250 meter, 1 blok gaat af en de hele straat is stil, over de hele straat juichen mensen. De beleving ligt zoo veel hoger dan legaal sier vuurwerk.
Het leukste van allemaal is dat het gewoon mogelijk is. Post #69.
In Nederland hebben we 3 problemen onder 1 dak:
Illegaal vuurwerk:
- No. 1 Knal vuurwerk
- No. 2 Sier vuurwerk
- No. 3 Shells (Mits hier echt ONveilig mee word omgegaan).
Mijn idee is het minimaliseren van probleem nummer 2. Dat is al 33%...
Knal vuurwerk weet ik niks voor te vinden, de verandering in de regel geving (in 2017) kan ook grote problemen met zich mee brengen. Bijv. dat mensen hun eigen knallen gaan produceren als het niet hard genoeg zal gaan en niet verkrijgbaar zal zijn op de zwarte markt. Dan heb ik persoonlijk liever dan het verkrijgbaar is op de zwarte markt en dat de overheid daar een goede en doeltreffende maatregel voor bedenkt dan dat men zelf hun eigen sh*t gaan produceren. (Het zou je buurman bij wijze van spreken maar zijn) Lekker veilig voor je gezin en omgeving.
Groet.