Vragen aan de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland

Ze zullen vast wel meelezen, het is echter lastig te blijven reageren op critici. mijn vragen:

Hoe kijkt u terug op de jaarwisseling? Vind u dat de nieuwe regelgeving echt vruchten heeft afgeworpen?
Groenlinks praat in de (lokale) media over succes i.v.m. de nieuwe regelgeving en scheppen zo het beeld dat die maatregelen echt werken.
Mijn idee is echter dat we een tamelijk rustige jaarwisseling hebben beleeft betref incidenten (die vaak in verband staan met illegaal vuurwerk).
De hoeveelheid onderschept illegaal vuurwerk in kg is minder(uiteraard weegt knalvuurwerk minder).
Over schade hoor ik een stuk minder. Er word beweert dat de schade in geld uitgedrukt hoger is dan voorgaande jaren. Toch blijft de lokale berichtgeving achterwege (misschien komt deze nog).

De IL&T blijft hameren op de veiligheid van Nederlands consumenten vuurwerk. Men blijft beweren dat Nederlands, door NoBo's, CE getest vuurwerk onveilig is en blijft.
Men test in China,(ik ben zelf op een dergelijk terrein geweest en zie geen aanwijzingen dat die Chinese testomgeving niet goed tot zeer goed is).
Het vuurwerk word volgens protocol gekeurd en toch gaat het mis. Is er vanuit de BPN enige gerechtelijke beweging tegen deze ontwikkeling?
Uit eigen ervaring heb ik namelijk het idee dat veel producten volgens het huidige CE-protocol onterecht worden afgekeurd door een stel kwasten dat zich vuurwerkdeskundigen noemt. Ik heb het idee dat men blijft testen op de oude(?) Nederlandse manier welke los staat van het huidige CE-protocol. Dit is in strijd met de EU richtlijn en hier is iets tegen te doen.

Hallo Genius,

Uiteraard lezen wij mee en proberen om alle vragen te beantwoorden, soms zijn we helaas wat minder
actief.

Wij hebben de indruk dat er minder overlast is veroorzaakt met vuurwerk. Ook hebben wij het idee dat er minder schade is in veel gemeenten. Er zijn inmiddels tientallen berichten geweest van lokale media waar dit ook uit blijkt. Wij zouden graag zien dat de overlast en schade verder verminderd worden.

ILenT test niet op basis van de "oude" manier, maar test o.b.v. de huidige CE eisen aan vuurwerk. Wij onderzoeken momenteel waarom in China goedgekeurd vuurwerk in Nederland toch wordt afgekeurd.

No shit...? De babypijl wegdoen is echt niet vanwege de veiligheid hoor, zij weten ook wel dat als je een bril draagt en er normaal mee omgaat er niets aan de hand is, ze doen dat gewoon voor geld. (mensen hebben zelfde budget kopen dus meer niet-actie producten/ ze zorgen zo dat het vw verbod nog een jaartje wordt uitgesteld en verdienen zo geld). Zelfde als met dat naar 18:00 doen, maakt hun het uit? De meeste producten die voor 18:00 worden afgestoken zijn toch niet winstgevend, waarom zouden ze dan nog moeite doen?

Hallo,

We vinden je mening wat voorbarig, maar er zit een kern van waarheid in. De BPN is een Belangenvereniging voor Nederlands vuurwerk. In ons oogpunt kunnen we helaas niet op elke vraag
een passend antwoord geven daar wij ook de wet niet bepalen. Maar we hebben uiteraard wel belang bij de huidige regels voor pyrotechniek in Nederland.

De babypijlen zijn echter weldegelijk vervallen door de vele ongelukken. De cijfers waar de oogartsen en anti-vuurwerkpartijen mee kwamen bevatten informatie over ongelukken met vuurwerk waar duidelijk te zien was dat erg veel oogletsel door babypijlen opgelopen werd.

We zijn het helemaal eens, als je een vuurwerkbril draagt is de kans op letsel veel kleiner. Daarom willen wij ook als branche stimuleren dat iedereen zo'n bril draagt. Echter zijn er ook mensen welke op straat lopen en getroffen worden door een babypijl, dat is natuurlijk erg vervelend. Hierdoor hebben wij besloten, om als branche een stap te maken om ongelukken te doen verminderen.

Het stoppen met de verkoop van babypijlen is absoluut niet in het belang van een importeur.

Laat duidelijk zijn dat onze doelstelling is om de vuurwerktraditie voor iedereen te behouden, helaas moeten we hier soms ook een toegift voor doen. De traditie hing aan een zijden draadje.

Hebben jullie zelf misschien nog een goed idee waardoor overlast, schade en letsel door vuurwerk verminderd kan worden, zonder dat verkooptijden of soorten van vuurwerk beperkt moeten worden door de overheid? Laat dit ons dan ook weten, we hebben jullie brief ontvangen en praten hier dan graag samen eens over verder.

Goed idee en ik heb wel wat vragen:

Waarom zie ik BPN niet terug in de publieke vuurwerkdiscussie?

Is het niet verstandig om als BPN een goede lobbyist in dienst te nemen. Een gezicht die voor vuurwerk is. Een professional die de wegen in de haag kent en plaats kan nemen tijdens het publieke debat. Iemand die welbespraakt is en goed kan debatteren. Met alle respect maar nu moeten vuurwerkhandelaren en forummebers het opnemen tegen doorgewinterde politici in tv programmas. Kijk naar de tabaksindustrie, die zijn al jaren succesvol met goede lobbyisten.

Maken jullie, net als de antivuurwerk club, gebruik van persberichten? Jullie kunnen ook onderzoeken doen waar een ander geluid uit komt en hier een persbericht van maken.

Hallo Bonbridge1,

De BPN heeft zeer goed contact met de overheid. We overwegen of een lobbyist hieraan kan bijdragen.

Als BPN bieden wij weldegelijk persberichten aan, hier komt ook het e.e.a. van in de media. Echter kan een mediabureau in Nederland zelf zijn nieuws kiezen. Vaak is het voor de media veel interessanter om negatief nieuws te brengen en discussie te maken.

Hierdoor zal je altijd meer negatief dan positief nieuws zien. Dit is overigens niet alleen met vuurwerk zo, als er doden vallen is het direct in de media. Als iemand een middel heeft om doden te voorkomen is dat tweederangs.

wat vind BPN van de regels die er nu zijn? is het te proberen om de regels weer terug te draaien naar het ouden 10tot2 i.p.v. 6tot2?

Hallo Bruijntjeluc,

Wij denken niet dat de regels teruggedraaid moeten worden, daar er afgelopen jaar minder overlast is geweest en de discussie nu afzwakt.

Wat we wel belangrijk vinden is dat er nog meer gesproken gaat worden met de politiek, want er zijn nog wel overlast meldingen van bijvoorbeeld illegaal vuurwerk waar ook meer aan gedaan moet worden.

Nu ook op facebook; www.facebook.com/pyrotechniek

Hebben jullie zelf misschien nog een goed idee waardoor overlast, schade en letsel door vuurwerk verminderd kan worden, zonder dat verkooptijden of soorten van vuurwerk beperkt moeten worden door de overheid? Laat dit ons dan ook weten, we hebben jullie brief ontvangen en praten hier dan graag samen eens over verder.

Dit is iets waar ik lang over heb zitten na te denken,
maar het enigste wat ik me kan bedenken is de gemiddelde nederlander over illegaal vuurwerk in te lichten.
Dan heb ik het niet over voorlichtingen waar gezegd word wat illegaal vuurwerk is, en daar van af te blijven, want ze doen het toch.
Ik heb het eerder over hoe je ALS iemand illegaal vuurwerk afsteekt, hoe ze dat het veiligste kunnen doen, en op een verantwoorde manier waar mensen zo min mogenlijk last van hebben.

Illegaal vuurwerk kan je niet tegen houden, maar als je met dat spul het aantal ongelukken en overlast kan verminderen, zal dit het consumentenvuurwerk alleen maar ten goede komen.

Je hebt wel gelijk en een punt. Maar het probleem ligt tegenwoordig niet meer bij het illegale sier vuurwerk. Omdat het Nederlandse vuurwerk de afgelopen 10 jaar zo kwalitatief is verhoogt wordt er tegenwoordig ook minder siervuurwerk uit het buitenland gehaald. Zeker omdat Alpeco ook geen proffesioneel vuurwerk mag verkopen is het zwaar verminderd. Em waarom zou je tegenwoordig een triplex of een Xplode blok halen met alle risico's die er aan verbonden zijn als je voor minder geld ook mooie doorlont bakken kan kopen. Het probleem ligt toch echt bij de zware knallers. En het zou te gek voor woorden zijn als er knallers zoals de cobra 6 legaal op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn. De oplossing is naar mijn weten wachten tot 2017. Als de zware knallers door de EU verboden worden. Dan zal het vandalisme ook verminderen.

Sorry voor late reactie, ben het vergeten.

Ik geef je niet 100% gelijk. Wel deels.
Zoals ik eerder heb vermeld en jij ook aangeeft is het Nederlandse sier vuurwerk kwa kwaliteit gewoon erg goed te noemen. Hier zijn we het beide mee eens.

Ook geef ik je gelijk dat er minder illegaal sier vuurwerk word gehaald uit het buitenland.
Echter vind ik dat Alpeco hier niks mee te maken heeft. Die mensen halen het wel ergens anders vandaan.
De reden dat er minder word gehaald is naar mijn mening:
- De stijging van de kwaliteit van het legale vuurwerk.
- De bizarre en niet normaal hoge straffen die op het illegale vuurwerk zitten.

Maar blijkbaar zijn de 2 bovenstaande dingen niet genoeg. Het illegale blijft in omloop, de vraag ernaar neemt elk jaar toe, en het gezeur gaat uit naar het legale vuurwerk. En waar baseer ik dat laatste op?

Simpel: Elk jaar word er over een verbod gepraat van legaal consumenten vuurwerk. Over het stopzetten van iemands hobby, iemands passie, iemands belevening, ONZE TRADITIE!! Daar krijg ik echt stress van!! Niet vergeten dat Nederland dit echt kan waar maken. Dat kunnen is al erg genoeg, want het kan toch?! En eerlijk gezegd zien we het op een lange termijn allemaal wel gebeuren.

Voor mij houd dat niets minder in dat elke mogelijke poging tot het verminderen van illegaal vuurwerk gewoon open moet blijven. Of dit nou sier vuurwerk is of knal vuurwerk.

Nederland wilt de overlast terug brengen naar: 0 (Gewoon niet realistisch, realistisch gezien). Wel is minimaal overlast (in bepaalde cijfers uitgedrukt) mogelijk.

Hoe doen we dat?? Elk idee is naar mijn idee welkom. En als het realistisch gezien mogelijk is, waarom dan niet?

Een vermindering van illegaal sier vuurwerk brengt ook knal vuurwerk met zich mee, dit zullen waarschijnlijk geen toren hoge cijfers zijn, maar 1 minder is al beter. Realiteit ligt natuurlijk een stuk hoger!

Mijn idee is zoo simpel, zo voor de hand liggend. Waarom niet?? (Post #69)

Antwoord op je 2e vraag: Em waarom zou je tegenwoordig een triplex of een Xplode blok halen met alle risico's die er aan verbonden zijn als je voor minder geld ook mooie doorlont bakken kan kopen?

Ik weet niet of je ooit een blok hebt mee gemaakt. Maar de beleving ligt echt 20x hoger dan met een doorlont box. Waarom schieten ze ander samples op demo's?
Het risico is echt werkelijk een 0. De politie controleert op overlast en vandalisme EN TERECHT!! En zeker niet op mensen die op een normale manier omgaan met blokken.

OOK: Kijk maar eens op YouTube: Mensen filmen de 100 shots blokken van een afstand van 100/250 meter, 1 blok gaat af en de hele straat is stil, over de hele straat juichen mensen. De beleving ligt zoo veel hoger dan legaal sier vuurwerk.

Het leukste van allemaal is dat het gewoon mogelijk is. Post #69.

In Nederland hebben we 3 problemen onder 1 dak:
Illegaal vuurwerk:
- No. 1 Knal vuurwerk
- No. 2 Sier vuurwerk
- No. 3 Shells (Mits hier echt ONveilig mee word omgegaan).

Mijn idee is het minimaliseren van probleem nummer 2. Dat is al 33%...

Knal vuurwerk weet ik niks voor te vinden, de verandering in de regel geving (in 2017) kan ook grote problemen met zich mee brengen. Bijv. dat mensen hun eigen knallen gaan produceren als het niet hard genoeg zal gaan en niet verkrijgbaar zal zijn op de zwarte markt. Dan heb ik persoonlijk liever dan het verkrijgbaar is op de zwarte markt en dat de overheid daar een goede en doeltreffende maatregel voor bedenkt dan dat men zelf hun eigen sh*t gaan produceren. (Het zou je buurman bij wijze van spreken maar zijn) Lekker veilig voor je gezin en omgeving.

Groet.

Laatst bewerkt:
Mensen hebben echt geen last van illegale blokken hoor, die genieten daar ook van. Het is het illegale knalvuurwerk van de snotjochies die ermee te vroeg gooien en vernielen dat ze ergert en de boel verpest.

Sorry voor late reactie, ben het vergeten.

Iedereen heeft zijn eigen mening en ervaring. Dat jij waarschijnlijk net zoals ik een vuurwerk liefhebber bent, vuurwerk prachtig vind, TOP!!

Wij liefhebbers bellen zeker niet over het overlast? (80.000 telefoontjes gemiddeld per jaar...WOW).

Wij liefhebbers ervaren geen overlast, maar juist een prachtig spektakel waar we graag wat meer geld voor over hebben.

Jammer en spijtig genoeg zijn er blijkbaar vele andere die de overlast wel ervaren en ook bellen. De redenen hiervan variëren enorm. Maar 90% zal door het... Illegale vuurwerk komen.

Hoe brengen we de overlast op een goed niveau terug??

In Nederland hebben we 3 problemen onder 1 dak:
Illegaal vuurwerk:
- No. 1 Knal vuurwerk
- No. 2 Sier vuurwerk
- No. 3 Shells (Mits hier echt ONveilig mee word omgegaan).

Mijn idee is het minimaliseren van probleem nummer 2. Dat is al 33%...

Oplossing van probleem 2 brengt ook deels 1 en 3 met zich mee. Zoals eerder vermeld hebben sier en knal vuurwerk een verband met elkaar.

Lees post #69 en mijn reactie hierboven voor meer info.

Groet.

Laatst bewerkt:
Dit is iets waar ik lang over heb zitten na te denken,
maar het enigste wat ik me kan bedenken is de gemiddelde nederlander over illegaal vuurwerk in te lichten.
Dan heb ik het niet over voorlichtingen waar gezegd word wat illegaal vuurwerk is, en daar van af te blijven, want ze doen het toch.
Ik heb het eerder over hoe je ALS iemand illegaal vuurwerk afsteekt, hoe ze dat het veiligste kunnen doen, en op een verantwoorde manier waar mensen zo min mogenlijk last van hebben.

Illegaal vuurwerk kan je niet tegen houden, maar als je met dat spul het aantal ongelukken en overlast kan verminderen, zal dit het consumentenvuurwerk alleen maar ten goede komen.

Hallo Osiris,

Fijn dat je meedenkt over een oplossing. Zoals je ziet is het niet zo gemakkelijk. Inlichten over illegaal vuurwerk is inderdaad belangrijk. Wat illegaal vuurwerk is, en dat men daar van af moet blijven is nog steeds belangrijk om te communiceren.

Het inlichten over veilig gebruik van illegaal vuurwerk lijkt ons eigenlijk niet slim, dan zijn we eigenlijk aan het promoten en voorlichten over iets waar we als branche niet verantwoordelijk voor willen zijn. Daarnaast is illegaal vuurwerk verboden.

Zou er volgens jullie meer gecommuniceerd moeten worden over boeten en straffen? Of misschien juist over legaal goedgekeurd consumenten vuurwerk waarbij je samen met je familie en vrienden op verantwoorde wijze kan genieten van de prachtige effecten?

Vraag, misschien eerder gesteld, maar hier de GOUDEN oplossing:

Gelieve het door te lezen en te antwoorden.

Als je in Nederland het woord vuurwerk zegt, denken mensen gelijk aan overlast… overlast staat voor de kenners en liefhebbers gelijk aan Illegaal vuurwerk toch?

Men/Nederland wil het liefst het overlast verminderen en de handel in het Illegale beperken tot het liefst zo min mogelijk.

Maar hoe doen ze dat… ze pakken het legale vuurwerk aan!! In de hoop dat het werkt… Naar mijn idee is het legale vuurwerk geen reden om de tijdstippen in te korten… want het mag toch? Het is toch goedgekeurd volgens de strengste eisen in Europa? Door het strengste land in Europa? En dan denk je als Nederland dat als je het goedgekeurde vuurwerk overdag verbied dat de overlast minder word? Ik denk het niet, want al gaat er een rotje af… voor diegene die al de zeurpieten waren, worden nu nog ergere zeurpieten, 1 knal, 1 pijl overdag… en de telefoon word er gelijk bij gepakt… Waarom? Niet omdat het te hard gaat… Nee omdat het niet mag… En weer zal het legale de schuld krijgen… jammer. Echt triest… En daarbij het Illegale blijft in omloop… En dus de vraag naar het illegale blijft in ieder geval gelijk en niet te praten of het toe zal nemen. Want natuurlijk neemt het toe!! De overlast erdoor ook… Slim opgelost!!!!

Als Nederland de lat lager wilt leggen in de illegale handel dan zal Nederland de legale lat hoger moeten leggen, klinkt logisch toch?

Wat bedoel ik hiermee?

Antwoord: Het legaliseren van legaal vuurwerk!! Dus geen zwaarder vuurwerk, geen groter vuurwerk maar juist meer vuurwerk van hetzelfde vuurwerk.. Best ingewikkeld. Om het simpel uit te leggen bedoel ik dit:

ALS Nederland de fabrikanten de ruimte geeft het legale SIERvuurwerk zwaarder te maken… Daarmee bedoel ik: Nog steeds dezelfde tube-lading en dus nog steeds hetzelfde effect, de grootte van het effect en de burst (hoe hard het knalt in de lucht).

Alleen de gouden verandering: Meer schoten per product. Ofwel het legaliseren van 100 shots potten als 1 pot. En niet zoals een doos op dit moment word verkocht door (alle fabrikanten) die de doorlont boxen als 150 shots boxen verkopen of 100 shots… In praktijk zijn het niks anders dan 6 potten van 25 shots per stuk of 4 potten van 25 shots per stuk in 1 doos. Ofwel het zal er niet zwaarder op worden… het zal worden verkocht als 1 product.

Ofwel de oplossing is voor de hand liggend, maar de ECHTE beleving is NOG niet.

Welke beleving bedoel ik: (van begin tot eind)

- Je hebt 1 groot product in je handen, het geeft je een kick!
- Je komt naar buiten met dat ene grote product en pakt de aandacht (dat wilt stiekem iedereen).
- 1 product, geen geklooi met doorlonten (in praktijk lont 99% van de mensen door en dus knutselt met vuurwerk.. lekker veilig) Soms worden zelfs de potten opengemaakt!...
- 1 lont afsteken, een hele beleving voor de deur!! Een echte show!!
- Beleving? Ja 1 constant tempo of 10 x 10 schoten en maar blijven doorgaan… Zoals illegaal vuurwerk dat ook doet!!
- I-Shape/V-Shape/W-Shape/Z-Shape/Fan-Shape combinaties zijn mogelijk… Zegt genoeg!!
- Kwaliteit legaal per tube is zeer goed te noemen geen aanpassing nodig, alleen meer schoten per product als 1 geheel zijn mogelijk. De lucht is voller!! Finale vaak heftiger en gewoon hetzelfde geluids niveau alleen mooier en doordat het meer is (meer achter elkaar).
- Het is vaak opgebouwd en daardoor ook mooier en mooier en mooier.
- Ofwel tel alles bij elkaar op en de beleving is er ook!!
- Je krijgt een applaus van de straat en complimenten van je omgeving!!

Dit is legaal al verkrijgbaar maar in de vorm van 4x 25 schoten, te koop als 100 schoten… Het is al verkrijgbaar alleen de beleving is er niet omdat het gewoon niet hetzelfde is. 4x 25 shots levert veel beperkingen op wat je met 1x 100 shots niet hebt.

Het is niet zwaarder… het is meer schoten, zo moet je het zien. Of het nou 2 kg kruit verdeeld is over 4 potten in 1 doos, of 1 pot met 2 kg kruit in 1 doos. De tube inhoud is gewoon gelijk zoals die al was.

Zwaarder is: Zwaardere en hardere knallen. En geen grotere producten omdat het meer vrijheid bied voor de fabrikant en meer beleving voor de consument.

Illegale blokken worden na gemaakt door het legale omdat het kan. De vraag zal minder zijn puur omdat het vaak om de beleving gaat en dit komt zeer dicht bij in de buurt en is vaak wel net zo goed.
Illegale 100 shots, 150 shots, 200 shots blokken zijn zeer populair!! Waarom? Omdat de fabrikant inspeelt op de wensen van zijn klanten en hier geen beperking aan bevind als hij zelf mag bepalen hoeveel schoten zijn product heeft, hoe hij de show opbouwt, en welke combinaties (schiet richtingen) hij gebruikt.

De fabrikant bied de consument een geweldig blok!! Zonder gekloot met lontjes en dus een veiliger product met een veel gevraagde en dus goede beleving.

Hoe regeert de consument:
- Men zal sneller een echte 100, 150, 200 shots blokken willen kopen want het is ‘’zwaarder’’ en dat is het dus niet!! Alleen zo komt het over, het is alleen meer.
- Men koopt geen blokken meer omdat ze verkrijgbaar zijn in Nederland
- Het Illegale concept (10x10 schoten) of 1 constant tempo is legaal verkrijgbaar.

+ het is milieu vriendelijker, minder omhulsel karton nodig voor de potten. Om precies te zijn 50% minder.
Geen omhusel voor 4 losse producten, maar 1 omhulsel voor 1 product.

Met de 25 kilo regel zit het wel goed.

Daarbij zal 1 regel erbij komen: een maximale beperking in het aantal schoten per product… niet dat een fabrikant 400 schoten potten uitbrengt maar bijv: regel maximaal 250 schoten per product. Lijkt veel.. Maar het is al te koop, alleen niet in dezelfde vorm, en daardoor ook beperkt in mogelijkheden en beleving.

Ik ben er van overtuigd dat dit de oplossing is als het gaat om minder Illegaal siervuurwerk!! (sier brengt ook knal met zich mee)

Grootste voordeel lijkt mij een de goede combinatie cake’s: I V W Z Fan shape cake. Mooier kan het niet. Helaas is dat op de huidige manier niet mogelijk net zoals de 10x10 shots potten. Of 1 constant tempo doorgaan 100 shots. Hetzelfde product… maar een andere en veel betere prestatie!!!

Is dit een realistisch idee, ik ben overtuigd van wel!!

Vraag: willen jullie dit idee aan de juiste persoon voorleggen en goed onderbouwen. Het is in de werkelijkheid net zo ‘’zwaar’’ als dat we nu hebben. Er is alleen meer mogelijk. Ofwel de illegale beleving word legaal.

Ik hoor graag van jullie!!

Groet.

Edit/aanpassingen: spelling correctie.

Hallo BurstDuo,

Fijn dat je meedenkt over een oplossing tegen illegaal vuurwerk en overlast, zonder dat de mogelijkheden voor legaal vuurwerk verder worden ingeperkt.

Ook bedankt voor de uitvoerige beschrijving van je oplossing. Deze zorgt er voor dat we een goede indruk krijgen van wat de echte vuurwerkliefhebber denkt.

We gaan jouw oplossing zeker bespreken binnen de BPN.

Hallo BurstDuo,

Fijn dat je meedenkt over een oplossing tegen illegaal vuurwerk en overlast, zonder dat de mogelijkheden voor legaal vuurwerk verder worden ingeperkt.

Ook bedankt voor de uitvoerige beschrijving van je oplossing. Deze zorgt er voor dat we een goede indruk krijgen van wat de echte vuurwerkliefhebber denkt.

We gaan jouw oplossing zeker bespreken binnen de BPN.

Dankjewel, goed om te horen!!!!

Groet

Van mij mogen die nieuwe "blokken" ook gewoon max. 25kg bruto wegen. Zo kom je tenminste in de buurt van wat in de zwarte handel wordt verkocht.

Van mij mogen die nieuwe "blokken" ook gewoon max. 25kg bruto wegen. Zo kom je tenminste in de buurt van wat in de zwarte handel wordt verkocht.

Dat ben ik helemaal met je eens Bram95, niets meer illegaal doorlonten omdat het nu eenmaal mooier is maar helaas nog steeds verboden.
Er wordt met flowerbeds van 25kg niet gestunt.

ik vind dat op het gebied van veilig afsteken ook veranderingen moeten komen. Electrische ontsteking moet gewoon toegestaan worden en gepromoot worden.

Ook met deze techniek kan slachtoffers van illegaal vuurwerk worden voorkomen. Illegaal mag niet maar als het dan toch doet is het weer veiliger met dergelijke techniek.

ik vind dat op het gebied van veilig afsteken ook veranderingen moeten komen. Electrische ontsteking moet gewoon toegestaan worden en gepromoot worden.

Ook met deze techniek kan slachtoffers van illegaal vuurwerk worden voorkomen. Illegaal mag niet maar als het dan toch doet is het weer veiliger met dergelijke techniek.

Dat is niet helemaal waar. Als je het gewoon afsteekt door weg te drukken is het prima, maar als je het programmeert dan loopt het gewoon door. Dan heb je wel een stopknop maar ik denk dat niet iedereen even geschikt voor elektrisch schieten is.
En daarbij moet al het vuurwerk aangepast worden aan elektrisch schieten, dus net als met duro mines soms het geval is een kokertje voor de ontsteker in het vuurwerk. Er komt meer bij kijken dan alleen elektrisch schieten. Of je moet gewoon ontsteker aan lont verbinden met hulpstukje, maar dan heb je weer een vertraging etc.

greetzz

Dus één grote 25 kilobox, die zal worden ontstoken door middel van een elektronische ontsteker. De bediening daarvan (de "VUUR knop") zou dan voor eenmalig gebruik kunnen zijn, en gewoon verbonden kunnen zijn met een mooi aantal meters draad, zodat je meteen weet of je op de juiste afstand staat te kijken wanneer je de box ontsteekt.

Ik ben zeker voor het reguleren van elektrisch ontsteken voor consumenten (net als reeds toegestaan in landen om ons heen) vooral vanwege het feit dat ik als consument dan niet per se met mijn lichaam op korte afstand hoef te komen om steeds weer het volgende lontje aan te steken. Maar dit van een afstandje kan doen door op een knop te drukken.

Het is al tevens ook al vaker gezegd, waarom moet een consument nu meerdere losse cakes aansteken, terwijl die heel netjes zouden kunnen doorlopen voor een mooie show (wat praktisch elke consument wil die zoiets aanschaft) en dus niet meerdere malen het risico hoeven te lopen op letsel als dit mogelijk was binnen de Nederlandse wetgeving. Tevens vind ik de grote stabiliteit van zulke boxen ook een heel sterk voordeel.

Er zou door de Nederlandse overheid ook eens gekeken kunnen worden naar de mogelijkheid van cursussen of zulks voor consumenten die hierin serieus geïnteresseerd zijn om een en ander zo te ontsteken, in plaats van stoïcijns alleen alles maar te verbieden op dit gebied.

je moet het ook simpel en veilig houden. inderdaad moet het niet de mogelijkheid worden dat je 40 potten in 1 keer kan laten of gaan of in serie of dergelijke. Daar is niet iedereen geschikt voor.

maar een zender met 1 knop en een ontvanger waar je 1 lont op kan aan sluiten dat lijkt me nou toch niet echt onveilig.

je moet daarin ook een onderscheid hebben tussen een consumenten versie en een pro versie.

Het inlichten over veilig gebruik van illegaal vuurwerk lijkt ons eigenlijk niet slim, dan zijn we eigenlijk aan het promoten en voorlichten over iets waar we als branche niet verantwoordelijk voor willen zijn. Daarnaast is illegaal vuurwerk verboden.

Zoals eerder verteld door de mensen van BPN ben je eigelijk indirect aan het promoten voor het gebruik van Illegaal vuurwerk.

Back
Bovenaan