de afsteektijden zijn verkort om overlast op oudjaars dag te bestrijden .
mocht het uit de cijfers blijken dat de ellende groter geworden is, en de nieuwe maatregel niet te handhaven valt, wat zijn dan de stappen die ondernomen worden ?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Dat komt in uw reactie (BPN) niet naar voren.
Het gevaar schuilt immers in het feit dat (vermoedelijk) dezelfde hoeveelheden vuurwerk die jaarlijks gekocht worden nu in 50% minder tijd afgestoken moeten worden. Waarbij het natuurlijk vanaf 18:00 uur reeds donker is, wat logischerwijs een extra risicofactor is. Is het niet zo dat in het verleden juist mede hierom de tijden verruimd zijn naar 10:00-02:00 uur? Hoe is er op dit punt gereageerd door de politiek? Lijkt me een speerpunt in de discussie.
In eerste instantie wilde de overheid ook het aantal verkoopdagen van 3 naar 2 beperken, en de afsteektijden nog korter maken. Gelukkig konden we dit met gezamenlijk lobby voorkomen. De overheid zal na de komende jaarwisseling onderzoeken of de overlast substantieel is afgenomen.
Als dat niet zo is, bestaat de kans dat de andere maatregelen alsnog ingezet worden.
Met alle respect, maar dat is in principe enkel winst voor de winkeliers. De traditie an sich is hiermee wel flink gepakt, zonder dat het enig effect zal sorteren vermoed ik. De overlast zit niet in die ene verkoopdag. Zelfs in Arno Bonte's onderzoek komt naar voren dat het vooral de zware dreunen zijn die al vanaf November te horen zijn. Idem voor het vandalisme, dat komt niet door consumentenvuurwerk, maar door het zware spul uit het buitenland.
Heeft BPN die laatste 2 punten niet tot vervelens aan toe ingebracht in de discussie? En wat was de reactie?
Alle winkelcentra vuurwerkvrij maken is niet voldoende, het gaat namelijk om veel meer plaatsen waar overlast met vuurwerk is. Denk hierbij ook aan bejaardenwoningen, scholen, stations etc.
Nou, dan laat de overheid dat toch aan de gemeenten over? Dat doen ze met meer soortgelijke problemen. Lokale autoriteiten weten waar de problemen zich bevinden, dus kunnen heel gericht maatregelen nemen op die exacte plekken waar het ertoe doet.
Ook voor handhaving zou dat slimmer zijn. Nu moeten ze immers de hele gemeente in de smiezen houden, en getuige de overtreding van de afsteektijden van de afgelopen jaren zal dat nu juist nog meer werk opleveren. Vuurwerkvrije zones zijn niet alleen overzichtelijker, maar ook voor de afstekers nog wel te billijken vermoed ik.
Wat ik niet snap is dat de BPN vorig jaar niet aan de bel heeft getrokken en de laatste maand van vorig jaar de vuurwerk afstekers heeft benaderd als ze bestellen of het vuurwerk ophalen door middel van een handtekenings-actie of iets in die trant
Het is nu natuurlijk achteraf praten, maar dit gevoel heerst bij mij ook een beetje. Er zijn op de fora al enkele jaren de nodige acties, ideeën en goede argumenten aangedragen tegen de anti-vuurwerklobby, maar juist vanuit de branche (niet per se alleen BPN trouwens) bleef het lange tijd oorverdovend stil, terwijl juist vanuit die hoek daadwerkelijk een vuist gemaakt had kunnen worden. Nu was het eigenlijk (bijna) te laat.
Gaat de BPN dat in de nabije toekomst misschien juist wel meer proberen? Zowel met behulp van de liefhebbers van de fora, als via de winkeliers, positieve lobby, of misschien zelfs een nieuwe SIRE-campagne? Een positief geluid zou niet misstaan na alle negatieve en grotendeels onterechte kritieken.
5.) Waarom is vuurwerk meenemen vanuit het buitenland verboden wanneer deze aan de veiligheidsvoorschriften en regelgeving zoals het in NL geldt voldoet? Hoe kan het dat je CE goedgekeurd vuurwerk dat door bijvoorbeeld Broekhoff naar DLD of Belgie geexporteerd is en wat ook voor de Nederlandse markt gebruikt wordt, aangezien wordt als illegaal wanneer je hiermee van DLD of Belgie terug naar Nederland rijdt? Waarom valt dit onder een economisch delict, terwijl wij een Unie zijn?
6.) Waarom kijkt men naar het totaal bruto gewicht dat je per keer mag kopen/vervoeren/opslaan, i.p.v. naar het gewicht van het kruit zelf?
Hier ben ik ook benieuwd naar.