[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Volgens mij beseft nog niet iedereen hier dat er voor de branche snel een uitsluitsel moet komen. Wat ik begreep uit het Wolff verslag voor het chinees nieuwjaar (en dat is al snel) want dan moet er besteld worden. Zelfs als men op tijd besteld komen de containers soms nog te laat aan. Als men niet rond die tijd kan bestellen is het ook een zga vuurwerkloos nieuwjaar. Ik vind dat je als branche een deadline moet afdwingen, mochten ze dat niet halen dan alles wat eruit gaat komen geldt voor 2027-2028
Als branche moet je vol inzetten zoals de importeurs gedaan hebben afgelopen jaarwisseling.
Maak dan ook een statement dat je als NL importeur ervanuit gaat dat je dit jaar weer kunt verkopen en vol besteld zoals elk jaar.
We zien allemaal diverse importeurs jarenlang in België de boel omlabelen dus ik zie het probleem niet. Daarnaast, als het verbod er echt dit jaar is dan zal de aankoop in bels en Duitsland ook nog hoog zijn met NL vw toeristen. Dus voorraad zullen ze voor dit jaar wel kwijt raken. En anders duikt het wel in omliggende landen op behalve enkel BE en DUI

Ik zie voor dit jaar geen risico voor de NL importeurs verbod of niet. Genoeg afzetmarkten voor komende jaarwisseling. En een hoop NL die de buurlanden zullen bezoeken.Dat zal enkel jaren na een verbod een ander verhaal zijn.

Als branche moet je vol inzetten zoals de importeurs gedaan hebben afgelopen jaarwisseling.
Maak dan ook een statement dat je als NL importeur ervanuit gaat dat je dit jaar weer kunt verkopen en vol besteld zoals elk jaar.
We zien allemaal diverse importeurs jarenlang in België de boel omlabelen dus ik zie het probleem niet. Daarnaast, als het verbod er echt dit jaar is dan zal de aankoop in bels en Duitsland ook nog hoog zijn met NL vw toeristen. Dus voorraad zullen ze voor dit jaar wel kwijt raken. En anders duikt het wel in omliggende landen op behalve enkel BE en DUI

Ik zie voor dit jaar geen risico voor de NL importeurs verbod of niet. Genoeg afzetmarkten voor komende jaarwisseling. En een hoop NL die de buurlanden zullen bezoeken.Dat zal enkel jaren na een verbod een ander verhaal zijn.
Je verhaal klopt deels, dat er meer tourisme op gang gaat komen is geen discussie, dat gebeurde al en zal alleen maar meer worden. Ik heb het puur over de verkoop (legale) in Nederland. Zoals je van Wolff hebt begrepen ligt de focus nu op andere landen waaronder Duitsland, dat is een niet op zichtzelf staande reactie. Dat zullen alle importeurs gaan doen. Labels, eisen en wensen voor die landen worden de Chinese producties op afgestemd. Omlabelen in Belgie is met name gebeurd in de overgangsfase waarin Nederland veel producten afkeurde en ging verbieden. Voor dit jaar voorzie ik juist veel risico in de voorraden als men niet voor midden februari duidelijkheid geeft.

Zoveel zorgen zullen de importeurs zich niet maken. Er zijn er al meerdere bezig met een netwerk aan verkooppunten in Duitsland.

Veel bunkers bevinden zich al in Duitsland. Veel producten kunnen zonder, of met minimale aanpassingen in Duitsland verkocht worden. Dus wanneer de producten voor zowel NL als DE gebruik geschikt zijn, kunnen zij “gewoon” blijven importeren.

Komt er een algeheel verbod: dan weten ze dat zeker het 1e jaar massaal ingekocht gaat worden door Nederlanders over de grens.

Komt het verbod er niet: hebben ze dezelfde voorraad en vele Nederlandse verkooppunten.

Zij staan vooraan in de rij met vergoedingen, maar worden wellicht wel het minste geraakt door een verbod. De lachende (ogenschijnlijk stilzwijgende) derde als je het mij vraagt.

Waar ik mij dan weer zo aan stoor is dat al die burgermeesters maar net doen alsof het zo eenvoudig is om een toestemming te krijgen voor het afsteken van vuurwerk met die regeling. Er komt zoveel bij kijken dat het in de praktijk de moeite niet waard gaat zijn, zoveel regeltjes. Ik denk niet dat er veel gebruik van gemaakt gaat worden. Het is nu alleen in ons voordeel dat de uitvoering lastig is.

En dat loots geen extra inkopen gaat doen geloof ik helemaal niets van man, je ziet al ver van te voren de enorme vraag al ontstaan voor dit jaar en dan zou je daar als ondernemer niet op inspelen, geloof je het zelf. Vuurwerk gaat schaars worden dus daar valt te cashen

Vuurwerk gaat schaars worden dus daar valt te cashen

Vuurwerk is diepgeworteld bij de Nederlander.

Ik schreef het al elders op het forum en dat bericht heb je ook ge-liked:

Het valt komende jaarwisseling onder een economisch delict.

Ik ga naar het buitenland. Geen stress, beter vuurwerk legaal dan hier ooit is geweest.

Het budget is minder relevant omdat het niet zo lekker hardloopt met compounds in mijn rugzak. Daarbij ben ik 40+.

Ik kies, in al mijn onsamenhangende onschuld, voor mijn rust en stook voortaan in het buitenland.
Ik ben ook 40+, vaak ben je te bang

Volgens mij beseft nog niet iedereen hier dat er voor de branche snel een uitsluitsel moet komen. Wat ik begreep uit het Wolff verslag voor het chinees nieuwjaar (en dat is al snel) want dan moet er besteld worden. Zelfs als men op tijd besteld komen de containers soms nog te laat aan. Als men niet rond die tijd kan bestellen is het ook een zga vuurwerkloos nieuwjaar. Ik vind dat je als branche een deadline moet afdwingen, mochten ze dat niet halen dan alles wat eruit gaat komen geldt voor 2027-2028
Ik zal m'n eigen quoten,let even op de datum,en ik ben overigens niet de enigste die dat al heeft aangehaald,zowel in dit topic als in andere.
Niet roepen dat iemand iets niet de gaten heeft,als je het niet 1st even hebt gecheckt :idea:

En daarmee,kan je dus eigenlijk wel stellen,als men maar lang genoeg rekt,dan hoeft er dit jaar niet eens een verbod te zijn om toch te zorgen dat de meeste mensen niks kunnen afsteken.
Want laten we eerlijk zijn,ik geloof nou niet dat de "rest voorraden" in china dusdanig groot zijn,dat men de gehele bevolking die afgelopen jaar vuurwerk kocht,dan ook dit jaar kan voorzien allemaal,

Ook wel bekend als amendement Bikker. Bikker is van de CU
Volgens mij vond Bikker het wel een goed idee om consumentenvuurwerk te vervangen door carbid schieten, die trien vergeet alleen dat carbid schieten alleen in bepaalde delen van Nederland wordt gedaan en niet in heel Nederland.

Ik heb persoonlijk helemaal niets met carbid schieten, doe mij maar consumentenvuurwerk om 24:00 uur.

• Like
Waarderingen: GMP
Hoewel begrijpelijk, had ik van de HVLV een dergelijke reactie niet verwacht. Het komt vooral over als 'wij geen pleziertje, jullie geen pleziertje'. En ik snap de emotie er in, die heb ik zelf ook. Maar dan nog ben ik van mening dat dit bericht niet vanuit de stichting geschreven had moeten.

Hoewel begrijpelijk, had ik van de HVLV een dergelijke reactie niet verwacht. Het komt vooral over als 'wij geen pleziertje, jullie geen pleziertje'. En ik snap de emotie er in, die heb ik zelf ook. Maar dan nog ben ik van mening dat dit bericht niet vanuit de stichting geschreven had moeten.
Op grond van bepaalde argumenten kan je ook dierenbezit verbieden. Meer gezegd met een sarcastische knipoog.

Het is wel een "wat je zegt ben je zelluf" argument, inderdaad, maar dat is wel het niveau van discussiëren bij de gemiddelde burger dus ook enige niveau waarop ze te bereiken zijn, helaas, vrees ik.

Met al hun onopgevoede poekies en gizmootjes met "rugzakjes" en jasjes aan...kutkeffers

Op grond van bepaalde argumenten kan je ook dierenbezit verbieden. Meer gezegd met een sarcastische knipoog.
Absoluut. Persoonlijk ben ik zelf ook kritisch op het fenomeen 'huisdier' anno 2026.

Een sarcastische opmerking had beter gekunt dan wat er nu staat. Maar goed, dat is zoals ik het lees. Eenieder is vrij om er een andere mening over te hebben.

• Like
Waarderingen: GMP
Als je nog een beetje duits kunt :p

Deze kwam gisterenavond ook bij mij voorbij. Duidelijk verhaal.
Wat ik opvallend vond was dat ze bij Lesli de komst van het vuurwerkverbod expliciet bij de politie leggen. En dat andere partijen min of meer op die kar zijn gesprongen.
Hij gaf ook antwoord op een eerdere vraag van me. Er is geen datum waarop gezegd kan worden dat er wel of geen verbod gaat zijn dit jaar. Wel dat hijzelf verwacht dat ze het niet nog een jaar gaan uitstellen. De import gaat bij Lesli gewoon door, in november is er al wat besteld voor 26/27 (meen ik dat hij zij) en er ligt nog voorraad in de Duitse bunkers. Focus komt op de Duitse markt.
Dit is wat er voor mij uitsprong. Het is wachten op een cadeautje van de overheid:rolleyes: of goed voor jezelf zorgen.

Back
Bovenaan