Prijzen

Met respect voor ieders mening over de prijzen - ja, vuurwerk is duur! - leek het me toch interessant om eens een klein inkijkje te geven in de kosten die wij als vuurwerkwinkel moeten maken. Om eerlijk te zijn had ik dit beeld ook niet voordat ik twee jaar geleden van mijn hobby een zakelijk uit de hand gelopen hobby maakte:D

• Huur (in ons geval 2 panden, voor een heel jaar)
  • Loonkosten (10 man personeel aan het einde van het jaar)
  • Catering (mensen moeten ook eten en drinken:D)
  • Webshop (incl. kosten voor iDeal etc.)
  • Inventaris (je wil de shop ook een beetje leuk aankleden)
  • Gas, water, licht
  • Onderhoud
  • Keuring
  • Aanvragen vergunning
  • Gemeentelijke belastingen
  • Boekhouder
  • Marketing (folder, borden langs de weg etc.)
  • Benzine
  • Bankkosten

En dan vergeet ik ongetwijfeld nog het een en ander. In ons geval gaat het bij bovenstaande al zomaar over meer dan 30.000 euro per jaar. En die moeten we eerst terugverdienen, voordat we uberhaupt een euro gaan overhouden.

Nogmaals, dit is geen huilie-huilie-verhaal, je hoeft geen medelijden met ons te hebben, maar puur even bedoeld om een inkijkje te geven in de exploitatie van een vuurwerkwinkel of winkels.:blink:
Tja maar kunnen de kosten die je nu noemt dan ook de grote prijs verschillen bij de verschillende shops verklaren?
Verschillen van 40e per compoundje vind ik nogal wat..

Tja maar kunnen de kosten die je nu noemt dan ook de grote prijs verschillen bij de verschillende shops verklaren?
Verschillen van 40e per compoundje vind ik nogal wat..

Als een winkel ervoor kiest om geen folder te doen, geen borden langs de weg te zetten en met 5 man personeel te lopen i.p.v. 10 dan scheelt dit al snel 10.000 euro in de kosten. Dus ja, dan kan je genoegen nemen met een kleinere marge.

In het algemeen is het eerder een keuze tussen enerzijds richten op de consument tegen een grotere marge, of richten op veel freaks die grote aantallen kopen maar wel een kleinere marge opleveren.
99% van de winkels kiest voor het eerste. 1% voor een combi van beide, zoals wij. Het is gewoon een andere bedrijfsstrategie, waar je verder niet al teveel achter moet zoeken.

Ik zal nu even niet klagen gaan over de prijzen. Maar ik heb wel een vraag waarmee ik toch zo nu en dan aan denk. Zoals jullie weten hebben sommige Nederlandse importeurs ook een afzetmarkt in België en/of Duitsland. En wat mij dan wel is opgevallen dat dan sommige producten in Duitsland goedkoper zijn, soms zelfs aanzienlijk, dan in Nederland. Dat de winkels meer moeten vragen dan de winkels in Duitsland begrijp ik wel, vanwege alle regels e.d. maar ik ken iemand in Duitsland die daar ook vuurwerk verkoopt en hij zegt dat ze vanuit de importeur het vuurwerk goedkoper krijgt aangeboden dan de winkels in Nederland. Als dit echt zo is, waardoor komt dit dan? Waarom verkoopt een importeur uit Nederland hun vuurwerk goedkoper aan een Duitse winkel en hanteert niet dezelfde prijzen hier in Nederland? Hebben ze hier ook extra kosten wat ze dan in Duitsland niet hebben?

Dus gewoon uit nieuwsgierigheid, geen geklaag verder, alleen maar een vraag, als dat mag.

Wellicht dat het vuurwerk wat in Duitsland verkocht wordt ook daar opgeslagen ligt? En hierdoor goedkoper? Kosten voor de bunkers zijn wellicht lager. Maar goed dat is maar een gedachte :D

Ik zal nu even niet klagen gaan over de prijzen. Maar ik heb wel een vraag waarmee ik toch zo nu en dan aan denk. Zoals jullie weten hebben sommige Nederlandse importeurs ook een afzetmarkt in België en/of Duitsland. En wat mij dan wel is opgevallen dat dan sommige producten in Duitsland goedkoper zijn, soms zelfs aanzienlijk, dan in Nederland. Dat de winkels meer moeten vragen dan de winkels in Duitsland begrijp ik wel, vanwege alle regels e.d. maar ik ken iemand in Duitsland die daar ook vuurwerk verkoopt en hij zegt dat ze vanuit de importeur het vuurwerk goedkoper krijgt aangeboden dan de winkels in Nederland. Als dit echt zo is, waardoor komt dit dan? Waarom verkoopt een importeur uit Nederland hun vuurwerk goedkoper aan een Duitse winkel en hanteert niet dezelfde prijzen hier in Nederland? Hebben ze hier ook extra kosten wat ze dan in Duitsland niet hebben?

Dus gewoon uit nieuwsgierigheid, geen geklaag verder, alleen maar een vraag, als dat mag.

duitsland zoieso 19% btw is al anders.
opslag en regelgeving is minder streng als in NL geen sprinkels enz nodig.
tevens gaan de duitsers zelf akkoord met een lagere marge tussen inkoop en verkoop dat is in NL heel anders

Los van de antwoorden van Gototop en Jopoh, heeft de Duitse ondernemer in kwestie wellicht directe lijntjes met het Duitse WECO Feuerwerk en niet het Nederlandse GBV-WECO. (Even ervan uitgaande dat die WECO producten verkoopt). Die kan hetzelfde assortiment misschien voor lager aanbieden op de Duitse afzetmarkt dan GBV-WECO dat doet/kan voor de Nederlandse markt.

Los van de antwoorden van Gototop en Jopoh, heeft de Duitse ondernemer in kwestie wellicht directe lijntjes met het Duitse WECO Feuerwerk en niet het Nederlandse GBV-WECO. (Even ervan uitgaande dat die WECO producten verkoopt). Die kan hetzelfde assortiment misschien voor lager aanbieden op de Duitse afzetmarkt dan GBV-WECO dat doet/kan voor de Nederlandse markt.

Ik kan hier helaas geen namen noemen van de importeur maar het betreft wel importeur dat vroeger niet eerder op de Duitse markt was te vinden. De laatste paar jaar wel. De winkel kreeg zijn spullen rechtstreeks van deze NL importeur en niet via WECO. Vandaar dat ik mij dan afvroeg wat daar dan de reden van kan zijn dat hij het goedkoper kreeg aangeboden dan dat Nederlandse winkels betalen. Dit gesprek heb ik niet onlangs gevoerd maar dacht hier nu pas weer aan. Daarom, betalen de importeurs hier iets wat ze in Duitsland niet hoeven te betalen en is dat dan de reden waarom de prijzen afwijkt? Nogmaals, ik ga geen namen meer noemen, laten we het gewoon even algemeen houden, zodat ik dan ook niemand met mijn "aannames" beschuldig van iets.

Het is natuurlijk vervelend dat de prijzen zo zijn als dat ze nu zijn en worden maar het is ook wat het is.

We kunnen er boos/teleurgesteld over zijn maar hoevaak we het ook benoemen of de reden waarom het veranderd echt niks op de prijs die we zullen “moeten” gaan betalen. “ kopen is niet verplicht het hoeft niet”

Importeurs volgen gewoon hun eigen pad en trekken niks aan van de commentaren. Voorheen waren er nog kleine partijen die de concurrentie aangingen maar die partijen zijn allemaal heel subtiel weggekocht en toegevoegd aan het assortiment van de nu enkele en bepalende partijen.

De vuurwerkmarkt is zodanig klein dat het soms lijkt dat 80 tot 100 miljoen omzet ontzettend veel is maar een beetje middelgroot bedrijf in Nederland draait dit met andere producten in z’n eentje ipv een hele branche. De enkele spelers die nu overgebleven zijn, zijn ook genoodzaakt om andere producten erbij te verkopen en door de onzekerheid zie je dat de focus van het vuurwerk verschuift naar andere handel om het zo maar te noemen. Geef ze eens ongelijk met zo’n onzekere toekomst. Ik denk ook dat de importeurs de echte passie verliezen in het vuurwerk. Al vind ik persoonlijk dat niet elke importeur een echte vuurwerk passie had maar dat is mijn mening..

Ik vind het ook jammer dat de prijzen zoveel hoger zijn maar ik heb mezelf erbij neergelegd omdat er gewoonweg niks aan te doen is behalve goed te zoeken naar leuke aanbiedingen maar ook ouderwets lijstjes maken en de bijbehorende moeilijke keuze welk artikel wel en welke niet.

maar ook ouderwets lijstjes maken.

Daar ben je op vandaag toch snel mee klaar, je kunt al immers niet meer kiezen tussen; Rotjes, kaarsen, single shots en vuurpijlen. Dat maakte het invullen van de lijstjes zo leuk, juist de diversiteit. Het, wacht eens, onze overheid is vol van "diversiteit", laten we hun dan erop wijzen dat zij dit van ons hebben afgenomen en dat wij diversiteit in het vuurwerk terug willen. :D Dat zou wat zijn. Trouwens, op het eind van het jaar voel ik mij als een eenzame vuurpijl, zou dan graag dat de overheid weer vuurpijlen toelaat zodat er een gezinshereniging zal zijn. Ja, samen zijn met mijn familie vuurpijlen en als de overheid nu dan ook nog eens de rest laat terugkomen.. ja dan spreek je pas over inclusiviteit. :D

Ze kunnen langzamerhand allemaal een hoge boom in met de prijzen van hun vuurwerk! Ik red me dit jaar nog wel maar m'n loon is niet net zo gestegen als de vuurwerkprijzen. Dan ist gewoon over met de pret.

Het wordt er inderdaad niet leuker en makkelijker op om een degelijke collectie bij elkaar te sprokkelen. Nu we in de freakactie gemiddeld tussen de €1,10-1,50 per 30mm shot betalen, minder winkels open zijn en minder uitlopers aangeboden worden, is de voorpret wel minder intens dit jaar. Maargoed, we hebben ook de gloriejaren meegemaakt gelukkig.

Aan de andere kant vind ik de prijsverhogingen niet meer dan logisch als je kijkt naar andere sectoren, (Vliegtickets, Horeca, Kleding, OV, Vleeswaren). De totale wereldmarkt heeft ze prijzen omhoog gegooid, dus beweeg je enigzins mee. Naast de algemene prijsstijging die we in alle sectoren zien, speelt er in de vuurwerkbranche natuurlijk ook de 'demonisering' (mooi woord) van vuurwerk door o.a. propoganda over een klimaatcrisis en de eeuwenoude, maar sterker wordende politieke traditie om vuurwerk te verbieden voor het volk. Die risico/onzekerheidsfactoren moet je als ondernemer volgens mij ook gewoon verrekenen in je prijs. Alle lof voor de winkels en importeurs die ook dit jaar toch iets doen voor de loyale klantenkring, zij het via freakacties of vroegtijdig nieuwe creatieve producten lanceren. En... het is ook maar net hoe je het bekijkt, want als je het financiele nieuws een beetje volgt, kan je je ook afvragen;

Zijn de producten nou duurder geworden of is mijn geld gewoon veel minder waard?

Als een winkel ervoor kiest om geen folder te doen, geen borden langs de weg te zetten en met 5 man personeel te lopen i.p.v. 10 dan scheelt dit al snel 10.000 euro in de kosten. Dus ja, dan kan je genoegen nemen met een kleinere marge.

In het algemeen is het eerder een keuze tussen enerzijds richten op de consument tegen een grotere marge, of richten op veel freaks die grote aantallen kopen maar wel een kleinere marge opleveren.
99% van de winkels kiest voor het eerste. 1% voor een combi van beide, zoals wij. Het is gewoon een andere bedrijfsstrategie, waar je verder niet al teveel achter moet zoeken.
Ik zoek daar ook verder niets achter,maar vindt het wel vreemd dat hier veel over de prijzen van de importeur gepraat word die de prijzen verhogen...maar dan zie ik bij shops in de 'freakacties' dus prijs verschillen die ik niet begrijp..40euro verschil bij een compound onder de 100 euro???
Dan ligt het prijs probleem volgens mij bij de winkel en niet bij de importeur...

En dan de helft van de klanten boos weg laten lopen omdat die 5 man personeel het niet aankunnen?

Snap het verhaal van de borden en folder zeker, maar het stukje personeel is dikke onzin in een druk bezochte winkel..
Als je voor die combi van freaks en normale consument kiest heb je juist je personeel nodig.

En dan de helft van de klanten boos weg laten lopen omdat die 5 man personeel het niet aankunnen?

Snap het verhaal van de borden en folder zeker, maar het stukje personeel is dikke onzin in een druk bezochte winkel..
Als je voor die combi van freaks en normale consument kiest heb je juist je personeel nodig.

Daarom staan wij ook met 10 i.p.v. 5 :D Was enkel als voorbeeld bedoeld.

Ik zoek daar ook verder niets achter,maar vindt het wel vreemd dat hier veel over de prijzen van de importeur gepraat word die de prijzen verhogen...maar dan zie ik bij shops in de 'freakacties' dus prijs verschillen die ik niet begrijp..40euro verschil bij een compound onder de 100 euro???
Dan ligt het prijs probleem volgens mij bij de winkel en niet bij de importeur...

Wat dacht je van pandkosten van huurpand A op een A-locatie in de stad vergeleken met winkel Z in een klein dorpje waarvan het pand misschien al wel afbetaald is. Zal me niet verbazen als dat zo al duizenden €’s per jaar kan verschillen in exploitatiekosten. En dat vertaald zich in de verschillende prijzen voor hetzelfde product.

En dat is niet persoonlijk naar jou bedoeld, maar in het algemeen. Het stoort me soms hoe argwanend de houding is richting winkeliers en/of importeurs. Ik heb respect voor de openheid van zaken die hierboven door meerdere winkeliers is gegeven. Maar sommigen lijken de winkeliers of importeurs wel ter verantwoording te willen roepen. Als dit de trend wordt, dan snap ik heel goed dat winkeliers het forum en ons als freaks links laten liggen. Want het is veel makkelijker om de laatste drie dagen van het jaar geld te verdienen aan de normale consument dan het hele jaar acties op touw te zetten voor de freak waarbij stank voor dank het antwoord is. En nu hoeven we winkeliers en importeurs niet zielig te vinden, denk dat ze daar zelf ook geen behoefte aan hebben. Maar wij hoeven ons als consument danwel freak ook niet zielig te vinden omdat we zogenaamd afgeperst worden door de boze winkeliers en importeurs.

Keep it simpel: vind je het te duur, koop het dan gewoon niet. Er is echt zat anders te koop voor nog acceptabele prijzen hoor. Het is alleen wat meer speuren dan in het verleden.

Ik vroeg me af of iemand mij kan uitleggen waarom de freakprijs van Heisenberg van Volt altijd rond de 230 lag en nu verkocht wordt voor prijzen oplopend tot (399)? Dit is een uitloop product als ik het goed heb.

Ik snap dat de reguliere prijs hoger ligt dan de freak (logisch) maar 399 voor een uitloop product?

Ik vroeg me af of iemand mij kan uitleggen waarom de freakprijs van Heisenberg van Volt altijd rond de 230 lag en nu verkocht wordt voor prijzen oplopend tot (399)? Dit is een uitloop product als ik het goed heb.

Ik snap dat de reguliere prijs hoger ligt dan de freak (logisch) maar 399 voor een uitloop product?
is alleen uitlopend in nl , in duitsland is die wel gewoon beschikbaar , adviesprijs denk ik dan

Daar ben je op vandaag toch snel mee klaar, je kunt al immers niet meer kiezen tussen; Rotjes, kaarsen, single shots en vuurpijlen. Dat maakte het invullen van de lijstjes zo leuk, juist de diversiteit. Het, wacht eens, onze overheid is vol van "diversiteit", laten we hun dan erop wijzen dat zij dit van ons hebben afgenomen en dat wij diversiteit in het vuurwerk terug willen. :D Dat zou wat zijn. Trouwens, op het eind van het jaar voel ik mij als een eenzame vuurpijl, zou dan graag dat de overheid weer vuurpijlen toelaat zodat er een gezinshereniging zal zijn. Ja, samen zijn met mijn familie vuurpijlen en als de overheid nu dan ook nog eens de rest laat terugkomen.. ja dan spreek je pas over inclusiviteit. :D

Ben het eens met dat er tegenwoordig te weinig diversiteit is in het vuurwerkaanbod. Geen kanonslagen meer, geen pijlen, babypijlen, romeinse kaarsen, matten, enz. Tegenwoordig is het een en al blok of cyclinder, veelal een batterij of fontein. Dat heeft ertoe geleid dat de sfeer bij mij gewoon af heeft gedaan voor de sfeer van toen.

Geen idee trouwens wat de prijzen gaan doen, maar er zijn hier al wat dealers of weg, of zijn andere merken gaan verkopen. Als het te duur wordt, dan wordt het wellicht weinig tot niets.

Er zijn belangrijkere dingen in het leven + er zijn tegenwoordig maar weinig artikelen die zich écht onderscheiden van de rest (nogal dezelfde effecten, kleuren)... dat kan ik ook wel bij de buren bekijken en bovendien wat je ook koopt, zelfs de betere artikelen, hebben tegenwoordig vaak de buren/omgeving ook, want hey, ze zijn niet van gisteren meer en willen dus ook iets moois/uitzonderlijks. Op een gegeven moment sta je telkens hetzelfde af te steken of tegen hetzelfde aan te kijken, een beetje lopendeband werk. :D

Laatst bewerkt:
Tja de prijzen dit jaar.
Word toch goed afzoeken en keuzes maken i.v.m mijn vuurwerk budget dit jaar.
Word max een compound, voor de rest 500 gram cakes en klein zooi.
Tijd van de meerdere compound cakes is wel voor bij helaas.

Tja de prijzen dit jaar.
Word toch goed afzoeken en keuzes maken i.v.m mijn vuurwerk budget dit jaar.
Word max een compound, voor de rest 500 gram cakes en klein zooi.
Tijd van de meerdere compound cakes is wel voor bij helaas.
Voor mij geld helaas hetzelfde.
Ben dan wel benieuwd of er veel restanten over blijven dit jaar die volgend jaar in de freaks kunnen.
Misschien heb elk nadeel dan weer zijn voordeel

Back
Bovenaan