Ik denk velen ons ons ook vergissen in de hele kostenketen. De kosten van keuringen, personeel (hun vaste lasten en wensen), brandstof voor bak en zaak, zijn hier allemaal een stuk hoger dan in andere landen, en het harder gestegen. Het is niet alleen de inkoop- en transportprijs van het vuurwerk zelf hè. In de hele keten zouden kosten moeten dalen om de aanschafprijs van vw te laten dalen... Nee, not gonna happen. Eerder dat in 2024/2025 er dusdanige indexatie van inkomens is geweest dat het qua draagvlak weer beetje hetzelfde wordt. Dus vw prijzen hoger, maar inkomen en bestedingsvermogen ook.
België heeft zichzelf wel uit de markt geprijsd en wordt met hun systeem en vwcultuur door NL wrs snel gepusht te stoppen danwel minderen. Duitsland blijft, ondanks zelfde hevige tegengeluiden als hier, nog wel even doorgaan. Gezien de importeurs hier daar vrijwel allemaal daar ook verkopen, tegen lagere ketenkosten, zou je denken dat ze wel wat aan spreiding zouden kunnen doen om hier ook een gezonde markt en traditie te kunnen houden, dus bv daar marktprijzen 10-20% omhoog, hier naar beneden. We willen toch nivellering binnen EU?