Prijzen

Verlagingen? Wij hebben als winkelier al te horen gekregen dat de kost-, inkoop- en verkoopprijzen nog verder zullen stijgen... :sad:

Nog hoger?
Ik schrok dit jaar al van de prijzen:
O.a.
Big Momma 150 euro
Transbomber 125 euro
Dan ben ik wel benieuwd wat de nieuwe tarieven zijn.

Alle prijzen stijgen over ter wereld. Minder fabrieken in china. Nog steeds corona ellende daar. Vaker en meer smog en andere redenen waardoor minder geproduceert wordt. Ook karton, basisbestandsdelen kruit etc. Stijgen.
Importeurs hebben te maken met hogere prijzen vervoer ivm minder rederijen die vuurwerk willen verschepen. Containers zijn duur. Kans op afkeur en bijkomende kosten. Extra kosten voor de kooien. Stijgende lookosten en overhead voor importeurs en winkeliers (energie). Daarnaast wil men nog winst maken.

Vergeet het maar dat vuurwerk weer goedkoper gaat worden. De stijging is ingezet en zal alleen maar toenemen.
Voor mijzelf als liefhebber betekent dat: 30 mm cakes voor max. 40 euro. Max 150 euro voor 30mm compound.
Alles wat boven de 150 zit koop ik sowieso niet meer. Alle cakes kleiner dan 25mm komen er niet meer in.
Allleen nog enkele toppers die een wauwgevoel geven.

Ik trap maar even af voor het komende jaar.

De container prijzen zijn gestabiliseerd naar het niveau van voor de Corona. Ik heb het dan wel over het normale container vervoer en geen vuurwerk maar dit stijgt en daalt in verhouding. De vraag in China naar producten ( niet alleen vuurwerk) daalt door de krimpende economie en toegenomen Inflatie. Prijs technisch moeten we goedkopere inkoopprijzen gaan zien tenzij er natuurlijk een nieuwe uitdaging ontstaat zoals bijv Corona. China heeft overigens geen last van de energie crisis.. in tegendeel ze kopen heel goedkoop olie en gas van Rusland nu wij (Europa)dat niet meer doen.

Vuurwerktechnisch hebben we in NL een bizar verkoop jaar gehad waar de winkeliers veel mensen hebben moeten teleurstellen in de losse verkoop omdat het simpelweg op was. De importeurs hebben in verhouding met andere jaren heel weinig op voorraad en zullen veel moeten gaan importeren om de voorraden weer aan te vullen.

Ik verwacht dan ook dat de prijzen echt een heel stuk moeten dalen tov de afgelopen jaarwisseling want er zijn geen redenen op dit moment die rechtvaardigen om deze hoge prijzen te blijven hanteren. Ik doel dan voornamelijk op de prijzen zoals 230 euro voor een 30mm als voorbeeld.

Persoonlijk ben ik bang dat importeurs zoals lesli het prijsbeleid van afgelopen jaar als een geslaagd experiment zien en aannemen dat het vuurwerk toch wel verkocht wordt ondanks de hoge prijzen en deze dan ook kunstmatig hoog gaan houden.

Anyway de prijzen in België bleken een goede graadmeter omdat deze verkoop het hele jaar doorgaan en dus ook de nieuwe import eerder in de winkel ligt..

We gaan het zien..

Heeft gelukkig nog iemand op school gezeten.

Verlagingen? Wij hebben als winkelier al te horen gekregen dat de kost-, inkoop- en verkoopprijzen nog verder zullen stijgen... :sad:

Dat is allemaal leuk en aardig, maar dan houdt de hobby voor mij echt op.

Vanuit welke importeur(s) komt dit bericht?
Heb zo'n donkerbruin vermoeden..

Dat is allemaal leuk en aardig, maar dan houdt de hobby voor mij echt op.

Hier houd het niet direct op, maar dat ik dan drastisch ga minderen is een ding wat zeker is.
Toch hoop ik dat het mee gaat vallen, want anders ben ik ook bang voor de toekomst van vuurwerkfora.

Helaas hebben ook wij signalen ontvangen van de importeur dat het vuurwerk nog duurder zal worden. En dat bericht was niet van Lesli vuurwerk... We gaan het zien en nu ons best doen direct leuke inkopen te doen om toch nog enigszins betaalbare prijzen te kunnen hanteren. Maar vergeet de prijzen maar van 3-5 jaar terug dat lijkt niet realistisch

Die hogere kosten etc gelden niet voor duitsland? Die prijzen daar zijn substantieel lager dus Duitsland zal steeds een beter alternatief worden. Ook de zwarte markt zal giga groeien en dan bedoel ik niet F3 en F4 maar gewoon ons F2 vuurwerk dat op een andere manier op de markt komt, daar heb je dit jaar al genoeg voorbeelden van in de media gezien. Dat importeurs winst willen maken snap ik maar je wilt ook een markt behouden waarbij het voor het gros van de consumenten nog bereikbaar is…

Laatst bewerkt:
Het jaar is nog lang maar als de prijzen zo blijven of nog verder stijgen is de lol er voor mij snel af. Al is het maar om het idee dat er aardig wat compounds verdubbelt zijn in prijs. Het is een dierbare hobby maar niet at all costs. Ben blij dat we dit jaar enorm hebben uitgepakt mede door alle doorgeschoven bestelingen.

Ik denk dat de zwarte markt echt niet achter gaat blijven hoor. Die prijzen stijgen gewoon lekker mee.
Voor mij persoonlijk houdt het dan ook op. Ik ga echt geen €100 betalen voor minder dan 1 kilo kruit.
Dan ga ik liever naar Valencia of Cannes …

Als de prijzen nu nog verder gaan stijgen gaat de lol er wel steeds verder af. Dit jaar kon je met freakprijzen nog het e.e.a. kopen tegen een enigszins acceptabele prijs maar als ik straks voor iedere mooie compound 150 of meer neer moet leggen begin ik toch af te haken.

Tegelijkertijd werkt het de illegale handel in vuurwerk ook nog eens verschrikkelijk in de hand omdat het steeds lucratiever wordt en dat is ook weer een extra duw in de richting van een permanent verbod op consumentenvuurwerk.

Met al het gezeik omtrent een permanent verbod en de steeds belachelijker wordende prijzen gaat de lol er snel af en zal dit voor een hoop liefhebbers het einde van deze mooie hobby betekenen :sad:

Afgelopen jaar waren het normale prijzen, maar uiteraard zal iedereen bloed (geld ruiken). Winstbejag met dit soort dingen is te sterk, dus je zal wss gelijk krijgen.

1 van de redenen was de hoge containerkosten, die zijn inmiddels heel erg gezakt. Grondstoffen weet ik niet, maar een stijging zou haast niet moeten kunnen, maarja die gaat er wss wel komen. Zal mij benieuwen, ik ga in ieder geval geen 150 euro voor een 100s 30mm of 144s 25mm betalen

Toch ironisch, dat de branche uiteindelijk toch zelf de traditie de nek om draait...

Toch ironisch, dat de branche uiteindelijk toch zelf de traditie de nek om draait...

tsja, er zijn nog genoeg manieren hoor. dan koop ik toch gewoon 4x een cake van 30mm en verbindt ik die? die kan je nog wel voor 25 euro per stuk krijgen, heb je alsnog een box voor 100 :)

Dat de prijzen omhoog gaan begrijp ik.
Maar 25 tot 50% dat is echt fors.
Maarja om dit jaar ineens het dubbele te betalen voor hetzelfde product.
Voorbeeld: Neem nou alleen de Big Momma van 100 euro naar 150 euro in 2022. Kost hetzelfde product, dan ineens 200 euro in 2023?

Dat de prijzen omhoog gaan begrijp ik.
Maar 25 tot 50% dat is echt fors.
Maarja om dit jaar ineens het dubbele te betalen voor hetzelfde product.
Voorbeeld: Neem nou alleen de Big Momma van 100 euro naar 150 euro in 2022. Kost hetzelfde product, dan ineens 200 euro in 2023?

ik vond net nog bonnen van 2021, 55 eu voor een special 4, was nu ineens 80-120 bij winkels, breakout voor 80 nu ineens 115-135. triple x 158 euro, was nu ineens 230-300....

1 van de redenen was de hoge containerkosten, die zijn inmiddels heel erg gezakt. Grondstoffen weet ik niet, maar een stijging zou haast niet moeten kunnen, maarja die gaat er wss wel komen. Zal mij benieuwen, ik ga in ieder geval geen 150 euro voor een 100s 30mm of 144s 25mm betalen

Prijsstijgingen zitten niet alleen aan de kant van de importeur he, ook ik als winkelier heb te maken met andere prijsstijgingen zoals personeel, electra, gas. Of wat denk je van een vuurwerkfolder welke door stijgende papierprijs flink zijn gestegen.

Het is de hele keten van productie tot winkel waar op meerdere aspecten prijsstijgingen zitten

Ik denk velen ons ons ook vergissen in de hele kostenketen. De kosten van keuringen, personeel (hun vaste lasten en wensen), brandstof voor bak en zaak, zijn hier allemaal een stuk hoger dan in andere landen, en het harder gestegen. Het is niet alleen de inkoop- en transportprijs van het vuurwerk zelf hè. In de hele keten zouden kosten moeten dalen om de aanschafprijs van vw te laten dalen... Nee, not gonna happen. Eerder dat in 2024/2025 er dusdanige indexatie van inkomens is geweest dat het qua draagvlak weer beetje hetzelfde wordt. Dus vw prijzen hoger, maar inkomen en bestedingsvermogen ook.

België heeft zichzelf wel uit de markt geprijsd en wordt met hun systeem en vwcultuur door NL wrs snel gepusht te stoppen danwel minderen. Duitsland blijft, ondanks zelfde hevige tegengeluiden als hier, nog wel even doorgaan. Gezien de importeurs hier daar vrijwel allemaal daar ook verkopen, tegen lagere ketenkosten, zou je denken dat ze wel wat aan spreiding zouden kunnen doen om hier ook een gezonde markt en traditie te kunnen houden, dus bv daar marktprijzen 10-20% omhoog, hier naar beneden. We willen toch nivellering binnen EU?

Back
Bovenaan