Ik heb vaker voor maximaal één bak €150 euro betaald. Ik kon geen gebruikmaken van freak/liefhebbers- prijzen, want al die winkels zijn te ver weg/alleen bereikbaar met de auto. Verder was ik allang blij dat die merken überhaupt te vinden waren in deze stad.
Bovendien zijn mijn collecties nooit dusdanig groot geweest dat een auto huren + het afreizen naar 1 of meer freak/liefhebber- winkels, die kosten zou rechtvaardigen.
Ik heb maar één keer €40 neergelegd voor een 500grams cake en dat was voor de Wolff Dynasty Selection "Panter". Verder altijd hooguit 500grammers gehad van rond de €35 euro maximaal.
Het is makkelijk roepen dat iemand €150 durft neer te tellen voor iets wat bij een freak/liefhebbers- winkel voor €70,- te koop is, maar je moet de weg erheen en terug kunnen faciliteren, anders heb je niets aan zo'n prijs. Iemand die wat meer geld neerlegt voor een (wat) kleinere collectie is niet meteen minder liefhebber of een domme consumemt.
Dat heeft meerdere redenen. Je bevind je in een ander land, spreekt de taal niet, meestal vooral vreemde mensen om je heen, regels (over de omgeving) niet altijd even duidelijk. Veiligheid (bij afsteken) is misschien ook niet overal even goed.
Bovendien is het idd niet te vergelijken met de sfeer/klimaat rond de Decembermaand, de opbouw ertoe, het bijzijn van familie en vrienden, enz.
Je moet ook bereid zijn te willen reizen en accepteren dat er vertragingen op de heen/terugweg kunnen spelen. Vertragingen op de heenweg op een vakantie van een paar dagen kunnen erg kostbaar zijn. Zo zijn er nog wel tig redenen waarom je dit niet zou doen. Tuurlijk zal het teveel doordenken zijn vanuit mijn kant en het (te) pessimistisch denken, maar toch.