Prijzen

Dit is een discussie waarbij ik best moet nadenken:D

Ik snap dat ze het doen. Maar ik vind dat er ook aan de winkeliers gedacht moet worden.

De winkeliers die moeten ook uit de kosten komen, en zoals Avalance aangaf, de winkeliers hebben zoveel kosten gemaakt en niets verdiend, nou gaat de importeur dus de prijzen omhoog doen,en moet de winkelier nog meer vragen om alleen al op nul uit te komen. Want het gaat nou inmiddels om 3 jaar kosten die gemaakt zijn.

Interessante analyse! Maar hoe ver zouden de prijzen dan volgens jou moeten zakken om het koopgedrag te stimuleren? Zakken tot prijsniveau 2019? 2020?
Rekeninghoudend met het feit dat de kostprijs per product nu ook hoger ligt agv macro ontwikkelingen.

Daarbij, het doorschuiven van bestellingen zorgt er ook voor dat de doorlooptijd per doorgeschoven order ook langer wordt. Sommige orders liggen er al vanaf januari 2020. Dat neemt ook kosten met zich mee, ze kunnen natuurlijk niet de overheadkosten nogmaals aan ons doorberekenen en ons een tikkie sturen.

Dus die extra overheadkosten zien we nu waarschijnlijk ingeprijsd in de webshops.
Nogmaals, ik snap echt dat ze het doen. Maar het gaat m.i. averechts werken.

Ik denk dat de importeurs etc zich zelf de das om doen met de prijsstijgingen. Natuurlijk is alles duurder geworden, maar ze kunnen ook genoegen nemen met een iets kleinere winstmarge ( want die is groot ), om het zo nog een beetje te kunnen drukken.
Ik voorzie na alle perikelen van de groene linkers, dan ook binnen enkele jaren door de enorme prijsstijgingen een doodsteek wat betreft de verkoop van vuurwerk :sad:

Zijn de prijzen zo erg aan het stijgen dan? Ik heb niet echt de dingen omtrent vuurwerk in de gaten gehouden. Als het echt zo erg aan het worden is, is het ergens wel logisch. Het verschepen/transport is duurder aan het worden door de dure olie/gas, dus dat wordt weer netjes doorberekend aan de consument.

De kans dat ik dit jaar vuurwerk heb is sowieso nihil, want afsteken mag niet in deze stad. Maar 230 euro zoals iemand aangaf, voor een 100 schots cake die eerder voor 100 euro te koop was, zou teveel van het goede zijn.

Ik vermaak mij (helaas) wel met wat CAT1 vuurwerk en herinneringen.

Tel daarbij op dat veel Nederlanders met de huidige inflatie zich sowieso niet de luxe van vuurwerk kunnen veroorloven. Ik verwacht een tegenvallend jaar voor de branche, ondanks het feit dat we weer mogen.

Zou niet te snel zeggen dat weer iets mag. Vandaag kwamen in het nieuws al dingen voorbij als "lockdowns", "gedwongen vaccinatie" enz. Ik hoop voor de liefhebbers die mogen afsteken van niet en dat het allemaal gewoon door kan gaan.

Rubro (adviesprijzen).

Monster Cakes voor 73 euro
Event Stage Collection 5-Assorted was eerst advies prijs 59 euro en verkoop 49 nu zelf 99 euro.
Bijna 200 euro voor event flash of the gods gespot.

Bijna alles van Rubro is een heel stuk gestegen, aantal producten zelfs het dubbele.

En Grande Special 400 voor 311 euro:bonk:

Ik heb vrijwel nooit van de freakprijzen gebruik kunnen maken, hooguit van de voorverkoopprijzen van de dealers in de omgeving. Event Flash Of The Gods was sowieso richting de 200 euro als "normale" prijs, buiten de voorverkoop.

Het hielp ook wel dat ik vuurwerk als een luxe iets beschouwde en dat ik lijstjes bijna altijd herschreef om prijsstijgingen of dingen die niet op voorraad waren/niet aangeboden werden, op te vangen.

Ik ben vrij simpel. Zaken waarop ik geen invloed heb, daar maak ik me niet druk over. Voor dit jaar ben ik voorzien en volgend jaar zie ik het wel wat de prijzen zijn.

Dit is eigenlijk een goede instelling.

Waar ik zelf een beetje mee zit is het feit dat mijn bestellingen van vorig jaar eenzijdig werden geannuleerd, er werd dus niet gevraagd of ik het wilde doorschuiven. Dit jaar wilde ik hetzelfde bestellen en loop ineens tegen een prijsstijging van tot 50%, terwijl dit vuurwerk de bunker niet had verlaten. Daar wringt bij mij de schoen.

Waar ik zelf een beetje mee zit is het feit dat mijn bestellingen van vorig jaar eenzijdig werden geannuleerd, er werd dus niet gevraagd of ik het wilde doorschuiven. Dit jaar wilde ik hetzelfde bestellen en loop ineens tegen een prijsstijging van tot 50%, terwijl dit vuurwerk de bunker niet had verlaten. Daar wringt bij mij de schoen.
Daar kan ik inkomen. Echter kan je nu wel andere keuzes maken. Producten die je vorig jaar bestelde kan je nu inruilen tegen andere toppers. Bovendien staat het je vrij een andere winkel te kiezen als je dat beter uitkomt.

Voor je eigen gezondheid.. blijf niet teveel in het verleden hangen. Je kan het niet veranderen, je baalt ervan en dat is logisch. Maar je moet nu vooruit kijken en het doen met het budget wat je hebt. Daar komt geen verandering in vanaf de winkelier/leveranciers kant. Balen is goed en mag zeker uitgesproken worden, maar doorgaan is nog belangrijker.

Voor je eigen gezondheid.. blijf niet teveel in het verleden hangen. Je kan het niet veranderen, je baalt ervan en dat is logisch. Maar je moet nu vooruit kijken en het doen met het budget wat je hebt. Daar komt geen verandering in vanaf de winkelier/leveranciers kant. Balen is goed en mag zeker uitgesproken worden, maar doorgaan is nog belangrijker.

Eens met hierboven, je kan er niks aan veranderen. Alles is bizar duur geworden, maar zo is het nou eenmaal. Vorige week bij loots voor 1500 aan vuurwerk gehaald, als ik zie wat ik daarvoor heb, ik denk dat ik voor dat bedrag vorig jaar minsten 35 procent meer vuurwerk had gehad.. Maar goed, het is nou eenmaal zo.

Eens met hierboven, je kan er niks aan veranderen. Alles is bizar duur geworden, maar zo is het nou eenmaal. Vorige week bij loots voor 1500 aan vuurwerk gehaald, als ik zie wat ik daarvoor heb, ik denk dat ik voor dat bedrag vorig jaar minsten 35 procent meer vuurwerk had gehad.. Maar goed, het is nou eenmaal zo.
Het blikje fris kreeg je nog wel ?

Tja, ik vind het een mooie en nobele Dalai Lama mentaliteit: je geen zorgen maken over een probleem als je het niet kunt oplossen.

Toch ben ik wat sceptischer. Vuurwerk is fors duurder geworden. Over de hele linie gaat het eerder om een prijsstijging van 30% dan 10%. Dat kun je met behulp van Dalai Lama relativeren, maar als het CBS volgende maand met algemene inflatiecijfers komt van 30% dan is ons land te klein.

Dan kun je ook nog zeggen dat winkeliers en importeurs extra kosten maken en hebben gemaakt de afgelopen jaren, maar dat nivelleert mooi met de relatief zeer hoge marges. Over alle artikelen in Nederland (dus veel breder dan vuurwerk) is een marge van 2% a 5% vrij gangbaar. Dit ligt in vuurwerkland beduidend hoger (en kunnen sommige winkeliers/importeurs voor wie vuurwerk een nevenactiviteit / cash cow is dit wellicht compenseren met hun hoofdinkomsten)

Echter, het blijft pure prijselasticiteit, vraag en aanbod.
Mij maakt de prijs niet zoveel uit, ik koop het toch wel.

Sommige prijzen schoppen me wel tegen het zere been. 399 voor een Vivaldi bijvoorbeeld.
Dat gezegd te hebben zijn we hier met z'n allen wijs genoeg keuzes te maken betreft wat we zelf iets waard vinden.
Ik rechtvaardig het voor mezelf.
Stel ik koop 40 cakes voor de vooravond, dan schrap ik er 10 en schaf 2 boxen aan die me beter bekoren na 00.00 Heb genoeg koopjes op de kop getikt met openingsaanbiedingen en zet nu vol in op kwaliteit. Als me dat wat meer kost en ik kan het missen dan is dat maar zo.
Zal er geen minder oud en nieuw om beleven.
Onze hobby is nou eenmaal een luxe.

Ze kunnen niet veel anders: transportkosten zijn 10x zo hoog (van $1.500 naar $15.000 per container), productiekosten 15% gestegen en dan heb je nog de Dollar die ontzettend hoog staat (nagenoeg gelijk aan de Euro).

Ik reageer even hier nu op, ben pas bij de tweede pagina van deze thread en wie weet heeft iemand dit al benoemd of wordt hier in de komende pagina's al een antwoord op gegeven. Anyway, ik snap dat de prijzen moeten stijgen, het kan niet anders. Alles bij elkaar opgeteld zoals je hier zelf al noemt is het toch tientallen procenten. Maar waar we helemaal aan voorbij lijken te gaan is het volgende.
Een product dat eerder 10 euro kostte om te laten maken, vervoeren enz. en dan later hier in Nederland wordt verkocht voor pak 'm beet rond de 30 euro (3x over de kop vanaf het beginpunt is gewoon normaal in deze branche) Kost dan door die tientallen procenten stijging nu ruwweg 15 euro. Echter, je zou dan verwachten dat het product dan in Nederland 35 euro zou gaan kosten, maar nu begin ik te beseffen dat men de prijsstijging van tientallen procenten verrekend op de verkoopprijs in Nederland. Dus een prijsstijging van een product van 10 euro naar 15 euro, krijgt in Nederland dan een prijsstijging verrekend op de oude verkoopprijs van 30 euro en dus gaat het product 45 euro kosten. En als je er niet goed over nadenkt en ze roepen dat alles in totaal 50% duurder is geworden en dit dan doorbereken op de verkoopprijs, dan denk je dat dit klopt en geeft dan de importeur/winkelier groot gelijk. En daar zit het 'm in.

Ik vind dat men niet transparant genoeg is om van sommige producten deze grote stijgingen te rechtvaardigen. Daarnaast zijn er dus importeurs die je oude bestelling van vorig jaar annuleren vanwege het eenmalig vuurwerkverbod en als je dan nu exact hetzelfde weer wilt bestellen je gewoon 50% meer kwijt bent. Kom op zeg, hoe dan? Je kunt dit niet maken, dat is mijn mening en daarom dat ik nu zo argwanend ben tegenover bepaalde importeurs. Ik noem geen namen van personen want ik wil het niet persoonlijk maken. Gewoon over een product dat al in de bunker ligt en waar je gewoon niet die kosten op hebt gemaakt, toch ook gewoon lekker verrekenen. Weer gewoon eerlijk tegenover je klant. Er zijn zat winkeliers die dit geintje niet uithalen, je ziet gewoon redelijke prijzen van producten die ze al hadden en prijsstijgingen op de producten die ze opnieuw moeten inkopen. Bij deze wil ik wel mijn geld uitgeven. Het is dus bij mij een kwestie van vertrouwen en principes. Wanneer je niet betrouwbaar bent dan ben ik principieel en laat je links liggen.

LET OP! Alles wat ik hierboven heb geschreven geldt niet voor alle importeurs en winkeliers!! Er zijn erbij die eerlijk zijn en eerlijke prijzen hanteren. Dat wil ik wel gezegd hebben.

Al dat gezeur over prijzen domineert dit forum helaas al tijden. Hoe Nederlands.

Zoals hierboven gezegd is vuurwerk een luxe product. Alle prijzen stijgen, dus ook van ons vuurwerk. Het vuurwerk hier kost nog steeds een schijntje van omringende landen zoals Frankrijk, Italië en inmiddels ook België. Misschien ben ik in de luxe positie dat het voor mij weinig uitmaakt realiseer ik me, maar ik hoop toch dat de focus weer op het vuurwerk zelf komt te liggen met de bijbehorende voorpret. Laten we toch vooral hopen dat we dit jaar weer echt van onze hobby mogen genieten, en dat is onbetaalbaar.

Blijkbaar heb jij het financieel gezien goed voor elkaar, dan is het ook heel makkelijk voor jou om dit als gezeur te zien en dan ook nog eens te komen met de vergelijking omtrent andere landen. Daar heb ik als consument niks aan, we wonen en leven in Nederland. Er zijn zat landen waar het vuurwerk nog goedkoop is. Dus laten we dat even buiten beschouwing laten. Maar om terug te komen op jou, wanneer je niet in dezelfde positie verkeerd als iemand anders qua financiën, dan vind ik het een onterechte uitspraak van je. Alsof we het leuk vinden om te moeten zeuren over de prijzen. Als ik rijk was interesseerde mij het ook geen hol, dan zou ik gewoon alles kopen wat ik mooi vind. Nee, dan zou ik ook niet zeuren.

Laatst bewerkt:
Blijkbaar heb jij het financieel gezien goed voor elkaar, dan is het ook heel makkelijk voor jou om dit als gezeur te zien en dan ook nog eens te komen met de vergelijking omtrent andere landen. Daar heb ik als consument niks aan, we wonen en leven in Nederland. Er zijn zat landen waar het vuurwerk nog goedkoop is. Dus laten we dat even buiten beschouwing laten. Maar om terug te op jou, wanneer je niet in dezelfde positie verkeerd als iemand anders qua financiën, dan vind ik het een onterechte uitspraak van je. Alsof we het leuk vinden om te moeten zeuren over de prijzen. Als ik rijk was interesseerde mij het ook geen hol, dan zou ik gewoon alles kopen wat ik mooi vind. Nee, dan zou ik ook niet zeuren.

ik snap zijn punt echter wel. We weten dat het duurder is geworden, dat is lang en breed bekend... de focus moet liggen op de voorpret richting oud en nieuw. Ga kijken wat je nog wel met je geld kan halen. Ik ben dat gezeik over die prijzen ook aardig zat aan het worden. Ja iedereen heeft een andere portemonnee, maar dat neemt niet weg dat iemand geen mening mag hebben...

Hieronder mijn mening.

We gaan nu eenmaal naar een recessie toe en dat zorgt er dus ook voor dat vuurwerk duur wordt en niet meer voor iedereen te bepalen is.... en ja dat is niet leuk, maar wel de realiteit.

De prijzen zijn inderdaad veel hoger dan vorig jaar, maar wie goed zoekt kan echt nog leuke aanbiedingen vinden! Ja je kan misschien niet exact de producten kopen waar je op had gehoopt, maar er is genoeg moois te vinden. Ik denk dat we onderhand wel weten dat alles duurder is en daarmee bedoel ik dus niet alleen vuurwerk. Ja sommig vuurwerk is bespottelijke gestegen, maar andere producten hebben hele redelijke prijsstijgingen van slechts enkele euro's/procenten.

Negeer de veel te dure producten en koop gewoon wat prima geprijsd is. Op die manier kun je bijna net zoveel kopen als eerdere jaren en nog steeds genieten van je hobby.

Om even de vergelijking in auto's te maken. Ja die dure Duitse Mercedes kun je niet betalen, maar dat betekent niet dat die kleine Japanner of Franse bolide je niet met veel plezier van A naar B kan brengen.

Het is best frustrerend die hoge prijzen, maar uiteindelijk blijft het een kwestie van vraag en aanbod. Als je het TE duur vind, lekker laten liggen en hopen dat anderen dat ook doen. Als dat niet zo is, dan zal de prijs de komende tijd zeker niet meer gaan dalen.
Er zijn gelukkig nog winkels te vinden die blijkbaar met wat minder marge tevreden zijn, en daar moet je je op proberen te richten.
Ook in de outlets zijn nog mooie dingen te krijgen soms en dan moet je de "toppers van nu" helaas laten gaan. Vooral proberen te genieten, nu het nog kan !!

Back
Bovenaan