Prijzen

Al dat gezeur over prijzen domineert dit forum helaas al tijden. Hoe Nederlands.

Zoals hierboven gezegd is vuurwerk een luxe product. Alle prijzen stijgen, dus ook van ons vuurwerk. Het vuurwerk hier kost nog steeds een schijntje van omringende landen zoals Frankrijk, Italië en inmiddels ook België. Misschien ben ik in de luxe positie dat het voor mij weinig uitmaakt realiseer ik me, maar ik hoop toch dat de focus weer op het vuurwerk zelf komt te liggen met de bijbehorende voorpret. Laten we toch vooral hopen dat we dit jaar weer echt van onze hobby mogen genieten, en dat is onbetaalbaar.

Mooi dat jij in een luxe positie zit dat een grote verhoging van het vuurwerk jou niets uitmaakt :applause:

De prijs van alles is altijd van belang, of het nou brood een auto of vuurwerk is... Tenzij je zonder nadenken alles kan neertellen natuurlijk maar dat geldt zelfs hier in NL voor een minderheid en dat belang van prijs speelt nu meer dan ooit

Mooi dat jij in een luxe positie zit dat een grote verhoging van het vuurwerk jou niets uitmaakt :applause:

Dank U

Gelukkig heb ik ook niet de drang om, zoals u, the day after foto’s van mijn indrukwekkende collectie hier te posten. Want die is, ondanks dat het financieel idd geen probleem is, een stuk minder indrukwekkend. Ipv steen en been klagen over de prijzen zou (nog meer) meer focus op kwaliteit dan kwantiteit ook een optie zijn. Maar ja, de grootste heh :yes:

De prijs van alles is altijd van belang, of het nou brood een auto of vuurwerk is... Tenzij je zonder nadenken alles kan neertellen natuurlijk maar dat geldt zelfs hier in NL voor een minderheid en dat belang van prijs speelt nu meer dan ooit

Helemaal mee eens. Ik zie ook de prijzen, en vermeld ze hier ook regelmatig. Want die zijn wel degelijk relevant voor een aankoop. Maar ipv klagen koop ik het artikel niet wanneer de prijs me te hoog is. Dan maar plezier met minder. Ik zie hier lijstjes/collecties voorbij komen die, vermits iemand zeer vermogend is, eigenlijk niet meer opportuun zijn. De vergelijking met brood is lastig omdat dat geen luxe product is en ik mn kinderen wel graag zie groeien.

De verhoging op een product maak ik me niet druk om. Wat mij wel irriteert is dat we nou 2 jaar een verbod hebben. Het vuurwerk van het eerste jaar hoort nog in de bunkers te liggen want daarvoor hebben ze een vergoeding gehad. dus kan gewoon verkocht worden voor de normale prijs(is natuurlijk niet want alles is lekker in het buitenland verkocht)

Dank U

Gelukkig heb ik ook niet de drang om, zoals u, the day after foto’s van mijn indrukwekkende collectie hier te posten. Want die is, ondanks dat het financieel idd geen probleem is, een stuk minder indrukwekkend. Ipv steen en been klagen over de prijzen zou (nog meer) meer focus op kwaliteit dan kwantiteit ook een optie zijn. Maar ja, de grootste heh :yes:

Gelukkig leven we in een vrij land en staat het een ieder vrij om te klagen als die daar behoefde aan heeft :D

Het gros van de winkels is nog niet online waardoor het lastig is om te zeggen dat het nu al "onbetaalbaar" is dit jaar. Ja het is duurder maar onbetaalbaar vind ik vergezocht. Zoals sommigen zeggen zijn we verwend geweest met de lage prijzen en daardoor is het dit jaar wat magerder dan anders.

Maar... we mogen tenminste weer (gaan we vanuit ;)) !! Dat is het allerbelangrijkst dus geniet ervan!

Ach, mij boeit het allemaal niet zo; ik koop wat minder, één compound doos van de lijst schrappen en daarmee de prijs stijgingen min of meer compenseren. Denk dat de oudjaar beleving niet minder mooi gaat worden als er wat minder artikelen in de stash zitten. Omgaan met wat minder, schaarste of je wensenlijst is langer dan je budget; appeltje/eitje. Misschien een generatie dingetje. :rolleyes:

De verhoging op een product maak ik me niet druk om. Wat mij wel irriteert is dat we nou 2 jaar een verbod hebben. Het vuurwerk van het eerste jaar hoort nog in de bunkers te liggen want daarvoor hebben ze een vergoeding gehad. dus kan gewoon verkocht worden voor de normale prijs(is natuurlijk niet want alles is lekker in het buitenland verkocht)
100% mee eens. Daarom zie of hoor je ook geen importeurs klagen. Die hebben vooral afgelopen jaar flink verdient denk ik zo.

Ach, mij boeit het allemaal niet zo; ik koop wat minder, één compound doos van de lijst schrappen en daarmee de prijs stijgingen min of meer compenseren. Denk dat de oudjaar beleving niet minder mooi gaat worden als er wat minder artikelen in de stash zitten. Omgaan met wat minder, schaarste of je wensenlijst is langer dan je budget; appeltje/eitje. Misschien een generatie dingetje. :rolleyes:

Eens! Het ouderwets wijzigingen en herschrijven van de wenslijst, heeft ook wel wat. Persoonlijk kijk ik ook weer meer naar de kleinere artikelen.. bij mij door het compound geweld een beetje in de vergeethoek geraakt.

Ik ben ook erg benieuwd wat Duitsland gaat doen en dan met name de Aldi Lidl ect..de prijzen van deze bedrijven in Zwitserland waren afgelopen zomer vrijwel gelijk bij de bekende artikelen die ook in DE te koop zijn. Het enige verschil is dat de prijzen in Zwitserland echt bizar hoog zijn dus wellicht hoefde ze niet te verhogen ivm de enorme marges.. anyway let’s wait voor de eerste winkels in NL met de prijzen.

De adviesprijzen die nu voorbij komen lijken hoog maar er is volgensmij nog nooit een artikel verkocht voor de adviesprijs. Als we kijken naar de immortal gold van Rubro dan was die adviesprijs al jaren. 179 euro als ik het goed heb maar nog nooit voor verkocht…

Als ze van die ellendige kooien eens zouden afkunnend zou dat trouwens vreselijk veel geld schelen.. de prijs van het metaal,arbeid en extra karton maar ook extra volume in de container.. wellicht gaan we dan ook meer kooiloze artikelen zien?

Dit is een beetje kort door de bocht. Jij denkt dat die twee jaar 'in de bunker laten liggen' niets kost? Dan heb ik nieuws voor je: Twee jaar geen inkomsten, wel kosten. Denk hierbij aan personeel, veiligheid, afschrijvingen, energie, het pand, vergunningen, etc etc etc. Daarnaast is het voor een importeur niet prettig om de prijzen zo te doen stijgen. Streker nog; als je concurrenend wil zijn, zoek je de ondergrens op.

En ohja, die vergoeding; die dekt deze kosten dus niet.

Dat een prijs gevraagd wordt, is op geen enkele manier een verplichting om het dan ook voor die prijs aangeschaft wordt. Dat is een keuze.

Dan heb je nog het verschil tussen iets KUNNEN betalen en iets WILLEN betalen (lees: ervoor over hebben).

Ik denk dat er dit jaar zat mensen in de eerste categorie zitten agv andere stijgende kosten (brandstof, energie, boodschappen). Ik zit zelf agv de luxe van doorgeschoven bestellingen in categorie 2. Maar zou ik die niet gehad hebben, dan had ik grotendeels ook afgehaakt. Duurt dit te lang, dan krijg je vanzelf het gevolg van de clash tussen vraag en aanbod. Ofwel OF zakken met de prijs (wat resulteert in meer vraag), OF er gaan agv te weinig vraag een aantal importeurs en/of winkeliers omvallen. Het laatste scenario is op meerdere manieren onwenselijk. Het resulteert in minder aanbod, dus rechtvaardigt een hogere prijs. Anderzijds is minder aanbod ook tegelijkertijd een afname van weerstand tegen de stoelpotenzagerij vanuit het antikamp.

Dus, ondanks de plausibele verklaringen ten spijt, doen ze er verstandig aan om vuurwerk brreikbaar/betaalbaar te houden voor een groter publiek. Het blijft een luxeproduct, wat de gemiddelde consument sneller laat vallen dan menig andere kostenpost.

Dus, ondanks de plausibele verklaringen ten spijt, doen ze er verstandig aan om vuurwerk brreikbaar/betaalbaar te houden voor een groter publiek. Het blijft een luxeproduct, wat de gemiddelde consument sneller laat vallen dan menig andere kostenpost.

Wie is 'ze' in deze?

Dat een prijs gevraagd wordt, is op geen enkele manier een verplichting om het dan ook voor die prijs aangeschaft wordt. Dat is een keuze.

Dan heb je nog het verschil tussen iets KUNNEN betalen en iets WILLEN betalen (lees: ervoor over hebben).

Ik denk dat er dit jaar zat mensen in de eerste categorie zitten agv andere stijgende kosten (brandstof, energie, boodschappen). Ik zit zelf agv de luxe van doorgeschoven bestellingen in categorie 2. Maar zou ik die niet gehad hebben, dan had ik grotendeels ook afgehaakt. Duurt dit te lang, dan krijg je vanzelf het gevolg van de clash tussen vraag en aanbod. Ofwel OF zakken met de prijs (wat resulteert in meer vraag), OF er gaan agv te weinig vraag een aantal importeurs en/of winkeliers omvallen. Het laatste scenario is op meerdere manieren onwenselijk. Het resulteert in minder aanbod, dus rechtvaardigt een hogere prijs. Anderzijds is minder aanbod ook tegelijkertijd een afname van weerstand tegen de stoelpotenzagerij vanuit het antikamp.

Interessante analyse! Maar hoe ver zouden de prijzen dan volgens jou moeten zakken om het koopgedrag te stimuleren? Zakken tot prijsniveau 2019? 2020?
Rekeninghoudend met het feit dat de kostprijs per product nu ook hoger ligt agv macro ontwikkelingen.

Daarbij, het doorschuiven van bestellingen zorgt er ook voor dat de doorlooptijd per doorgeschoven order ook langer wordt. Sommige orders liggen er al vanaf januari 2020. Dat neemt ook kosten met zich mee, ze kunnen natuurlijk niet de overheadkosten nogmaals aan ons doorberekenen en ons een tikkie sturen.

Dus die extra overheadkosten zien we nu waarschijnlijk ingeprijsd in de webshops.

Dit is een beetje kort door de bocht. Jij denkt dat die twee jaar 'in de bunker laten liggen' niets kost? Dan heb ik nieuws voor je: Twee jaar geen inkomsten, wel kosten. Denk hierbij aan personeel, veiligheid, afschrijvingen, energie, het pand, vergunningen, etc etc etc. Daarnaast is het voor een importeur niet prettig om de prijzen zo te doen stijgen. Streker nog; als je concurrenend wil zijn, zoek je de ondergrens op.

En ohja, die vergoeding; die dekt deze kosten dus niet.

hoho ik heb het over de importeurs he. Ik werk zelf in een winkel en weet heel goed wat de kosten zijn. En met welke fooi we zijn afgescheept(als we het al gebeurt hebben) En als je dan ziet dat het spul wat wij zelf verkopen in belgie duitsland frankrijk oostenrijk word verkocht, en dan hier nou de prijzen dik verhogen dan irriteert dat wel ja.

Laatst bewerkt:
hoho ik heb het over de importeurs he. Ik werk zelf in een winkel en weet heel goed wat de kosten zijn. En met welke fooi we zijn afgescheept(als we het al gebeurt hebben) En als je dan ziet dat het spul wat wij zelf verkopen in belgie duitsland frankrijk oostenrijk word verkocht, en dan hier nou de prijzen dik verhogen dan irriteert dat wel ja.

Lijkt me toch niet meer dan logisch dat een importeur probeert zijn handel kwijt te raken?
Ik denk dat als ze dat niet hadden gedaan dat er ook een kans was geweest dat er importeurs omgevallen zouden zijn.
Uit eindelijk moet er bij hun ook geld in het laatje komen om al hun vaste lasten te dekken.

Die gaan alsnog wel omvallen vermoed ik. Als de politiek de vuurwerkbrachne niet dat laatste zetje gaat geven met een totaalverbod, dan geven ze zichzelf wel het laatste zetje door het voor de consument compleet onbetaalbaar te maken.

Back
Bovenaan