Prijzen

Ik denk dat we in Nederland redelijk verwend waren met de prijzen de laatste jaren. Zeker de freaks (sorry) zijn zich veel te veel gaan blind staren aan lage prijzen. Ik begrijp dat iedereen zo weinig mogelijk wil betalen, maar soms zie je prijzen die onwerkelijk laag zijn. Voorheen was het vrij normaal om ca 150 te betalen voor een dik 100 shots blok. Dat betaalde je in de jaren ‘90 al in België. Nu zie je hier al gezeur als je 99 euro moet betalen. Meer dan 20 jaar later. Klinkt hard, maar ik zeg het maar zoals ik vind dat het is.

Prijzen in andere landen (VS, Italie, Spanje, ik noem er maar een paar) zijn vaak echt wel hoger. Dus tja, je zag het afgelopen jaar al met de cat.1 spullen..... alles wat later binnen kwam was veel duurder. Je kreeg amper wat voor €30 als ik eerlijk ben. Dit jaar krijg je dan in ieder geval nog een echt stukje vuurwerk.

De klant zal per saldo dus minder krijgen voor zijn tov twee jaar geleden, maar ja dat is met alles. Aan importeur en winkelier om het nog aantrekkelijk te houden voor de klant. Met een beetje inventiviteit moet dat lukken. Sommige van de gewone klant zal overslaan dit jaar omdat ze het geld niet hebben, andere zullen gewoon hetzelfde uitgeven wat ze altijd in de feestmaand deden alleen wat minder krijgen wellicht. De laatste groep geeft meer uit, omdat ze twee jaar niks hadden en misschien denken het de laatste keer kan zijn. We gaan het zien.

Aan de freak om wat reëler te gaan denken over prijzen. De weelde van €10 voor een 500 grammer of weet ik wat is gewoon over.

Allereerst een super interessant topic!

Spijker op zijn kop kerel, het (prijzen)feest is door allerlei factoren bij elkaar gecombineerd vanaf nu over. Hoe beroerd het is veel situaties ook is, we waren hiervoor wel echt verwend.

Hoe wel ik er ook zeker in geloof nu inflatie een hot item is dat er een psychologisch spel ontstaat vanuit de importeurs/winkeliers. Zoiets als; mensen beseffen goed dat de inflatie enorm is; dus doen we er NOG maar een extra schepje bovenop de al absurde stijgingen! Dat is dan weer minder fair.

Anderzijds zit ik ook niet in een financiële situatie dat elk dubbeltje omgedraaid moet worden. Het lijkt me in bepaalde situaties echt akelig en niet alleen om het vuurwerk, daar heb ik ook zeker begrip voor...

Ik snap dat de prijzen stijgen maar een prijsstijging van 50 euro of hoger op een product van 145 is mij te gortig.
Op een gegeven moment bereik je een punt dat veel mensen afhaken, het product is het geld dan niet meer waard. Je wil je producten zo prijzen dat je en verdient en grote volumes kunt afzetten.
Als de groenen onze hobby niet de nek omdraaien gaat het vanzelf wel gebeuren met absurde prijzen.

Ik snap dat de prijzen stijgen maar een prijsstijging van 50 euro of hoger op een product van 145 is mij te gortig.
Op een gegeven moment bereik je een punt dat veel mensen afhaken, het product is het geld dan niet meer waard. Je wil je producten zo prijzen dat je en verdient en grote volumes kunt afzetten.
Als de groenen onze hobby niet de nek omdraaien gaat het vanzelf wel gebeuren met absurde prijzen.

De importeurs lijken in ieder geval geen water bij de wijn te doen. De eerdere winstmarges moeten zo te zien worden voortgezet. Ik haak af.Ik vrees daarmee ook voor de shows in NL. Die zijn over het algemeen al niet super groot, maar als de budgetten niet gaan stijgen blijft daar ook weinig van over.

De importeurs lijken in ieder geval geen water bij de wijn te doen. De eerdere winstmarges moeten zo te zien worden voortgezet. Ik haak af.Ik vrees daarmee ook voor de shows in NL. Die zijn over het algemeen al niet super groot, maar als de budgetten niet gaan stijgen blijft daar ook weinig van over.
Ze kunnen niet veel anders: transportkosten zijn 10x zo hoog (van $1.500 naar $15.000 per container), productiekosten 15% gestegen en dan heb je nog de Dollar die ontzettend hoog staat (nagenoeg gelijk aan de Euro).

Het meeste vuurwerk ligt al 2 jaar te drogen. Ik snap dat nieuw geïmporteerd vuurwerk duurder is maar als je sommige prijzen ziet dan gaat dat echt nergens meer over...

Zojuist nog een paar 25 shots 25mm cakes voor gemiddeld 12,75 euro besteld per cake.
Het kan zeker nog, maar dan moet je het treffen met een winkel die bestaande voorraad heeft en daar nog oude prijzen voor vraagt.

Dit jaar zal er hier heus wel wat de lucht in gaan maar geef het liever uit aan familie die in de knel komen te zitten. Vind ik belangrijker dan 30min fun.

Ik snap dat er dingen duurder worden maar sommige prijsstijgingen zijn absurd.

ZENA be. Heeft de eerste 100sh blokken van oa funke ook weer online staan. Adviesprijs 230 eu.. ��

Een maand terug maakte ik deze video over de prijsstijgingen van vuurwerk. Voor velen hier op het forum wellicht dingen die ze al wisten:

De prijzen zijn best bar dit jaar.
Heb mezelf voorgenomen om en bepaald bedrag uit te geven en daar zoveel mogelijk kwaliteit voor te kopen voor een goede prijs.
Zoek vooral naar openingsacties en outlets die wat moois aanbieden voor een degelijke prijs.
Heeft ook zo z'n charme.
Zoals het de afgelopen jaren was gaan we niet meer zien ben ik bang.

Containerprijzen liggen op dit moment rond de $7.500. De vraag is alleen wanneer hebben de importeurs geimporteerd, veel is al binnen.

Bekijk bijlage 66615
Dan zou het iig volgend jaar weer goedkoper moeten kunnen... Meeste wordt toch nu ongeveer verscheept? Na 4 juli productie voor EU/NL, veel vaak pas in december binnen dus sept/okt op de boot? Prijzen gebaseerd op achterhaalde containerprijzen? Volgend jaar maar weer zien, als we dan nog weer mogen.

Ik heb het idee,dat importeurs de hoofdprijs willen voor hun "oude voorraad". Voor zover die bestaat, ik heb nl vuurwerk t/m Griekenland verkocht zien worden, wat eerder nooit was.en daarlangs waren de importeurs ook gecompenseerd door het rijk. Ik verwacht na dit seizoen dat we de kant opgaan van de VS afgelopen jaar. Absurde prijzen en een gemiddelde daling van 70% van de verkopen. Alle kleine verkopers zullen dan ook omvallen.. hoop dat ik je mis heb.

Ik begin ook een beetje mijn twijfels te krijgen bij de importeurs. Ja natuurlijk zijn de prijzen van grondstoffen gestegen, maar een zo’n grote verhoging door de containerkosten is m.i. niet op zijn plaats voor producten die nu nog binnen moeten komen.

Ja, ze hebben vorig jaar de hoofdprijs betaald voor een container zoals je hieronder kunt zien. En die producten zullen aanzienlijk duurder zijn, als ze die nog in voorraad hebben.

A612E2C6-6274-40B9-BCD8-21C1FDBA7DCE.jpg

Maar ik heb zelf het vermoeden dat ze voor de producten die nu nog binnen moeten komen, en ik denk dat dit er nog genoeg zijn, dezelfde prijsverhoging hanteren als voor de producten die ze in 2021 hebben geïmporteerd.

Laatst bewerkt:
Vorig jaar als verrassing van mijn vrouw (naast hetgeen ik al besteld had) nog een elegant night en Yggdrasil cadeau gekregen (ook door haar zelf gehaald) en toen ik die prijzen hoorde vond ik dat toen al ongeveer wel de max per box.

Waar vind ik zo'n vrouw? Of in ieder geval een paar tips hoe ik mijn eigen vrouw zover kan krijgen? ;)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat we in Nederland redelijk verwend waren met de prijzen de laatste jaren. Zeker de freaks (sorry) zijn zich veel te veel gaan blind staren aan lage prijzen. Ik begrijp dat iedereen zo weinig mogelijk wil betalen, maar soms zie je prijzen die onwerkelijk laag zijn. Voorheen was het vrij normaal om ca 150 te betalen voor een dik 100 shots blok. Dat betaalde je in de jaren ‘90 al in België. Nu zie je hier al gezeur als je 99 euro moet betalen. Meer dan 20 jaar later. Klinkt hard, maar ik zeg het maar zoals ik vind dat het is.

Prijzen in andere landen (VS, Italie, Spanje, ik noem er maar een paar) zijn vaak echt wel hoger. Dus tja, je zag het afgelopen jaar al met de cat.1 spullen..... alles wat later binnen kwam was veel duurder. Je kreeg amper wat voor €30 als ik eerlijk ben. Dit jaar krijg je dan in ieder geval nog een echt stukje vuurwerk.

De klant zal per saldo dus minder krijgen voor zijn tov twee jaar geleden, maar ja dat is met alles. Aan importeur en winkelier om het nog aantrekkelijk te houden voor de klant. Met een beetje inventiviteit moet dat lukken. Sommige van de gewone klant zal overslaan dit jaar omdat ze het geld niet hebben, andere zullen gewoon hetzelfde uitgeven wat ze altijd in de feestmaand deden alleen wat minder krijgen wellicht. De laatste groep geeft meer uit, omdat ze twee jaar niks hadden en misschien denken het de laatste keer kan zijn. We gaan het zien.

Aan de freak om wat reëler te gaan denken over prijzen. De weelde van €10 voor een 500 grammer of weet ik wat is gewoon over.

Vooropgesteld, ik ben het grotendeels met je eens. Ik ken de oude tijden (jaren 90) ook nog goed en toen waren de prijzen over de hele linie ongeveer gelijk aan die van afgelopen jaren. Detail: ik kan me niet herinneren dat je in NL toen al legaal een cakebox (a 150,-) kon kopen. Wel zijn we de laatste jaren als freaks verwend. Waar ik tussen 2000 en 2015 steevast naar Belgie ging om vuurwerk in te slaan, ruilde ik al die tripjes de laatste jaren in voor de freaksites.

Maar de situatie daaromheen is wel anders in vergelijking met voorgaande jaren. De algehele inflatie roept de vraag bij me op of consumenten de prijzen, die dit jaar (wellicht) aan vuurwerk worden gehangen, gaan betalen. Na deze 3 pagina's gelezen te hebben, bespeur ik zelfs bij de freaks al een hoop twijfel (en onvermogen gelet op ieders financiele situatie). Ik voorspel binnen de huidige tendens een enorme deuk in de afzet, deels door erg hoge prijzen en deels door het vele doorschuiven dit jaar (hoewel freaks ook weer geen bijster groot percentage van de afzet voor hun rekening nemen gemiddeld).

Het doet me een beetje denken aan de bakker waar ik laatst over hoorde. Hij verkoopt zijn broden zelfs met verlies, maar als hij de verkoopprijs nog verder opschroeft dan gaan zijn klanten naar de supermarkt.

Ja importeurs en winkeliers hebben de afgelopen jaren veel onkosten gehad en niets verkocht (al hoewel...), hebben dit jaar te maken met extra hoge kosten (transport etc.). Dat drijft de prijs logischerwijs, maar ik vrees toch dat winkeliers op hun (doorgaans relatief best grote) winstmarge zullen moeten interen om ervoor te zorgen dat de consumenten naar hun winkel komen en niet naar de supermarkt gaan.

Ik heb geen glazen bol, bovenstaande is slechts een mening, maar ik ben heel benieuwd hoe deze koorddansact er de komende maanden uit gaat zien.

Back
Bovenaan