Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weer wat we nu hier hebben is helemaal perfect. Ligt hier een laagje sneeuw van 3cm.

Dan moet ik toch echt de straat gaan strooien anders kom ik niet weg als ik het lontje heb aangestoken :D
Of curling spelen met de cakes :bonk:

Update 16-12-2022

Kijkend naar de 15-daagse pluim van ECMWF als ook GFS is de trend nu als volgt:

• De temperatuur en wisselvalligheid nemen sterk toe komende week. De week na kerst daalt de temperatuur weer, als ook de wisselvalligheid.
  • De temperatuur rond O&N liggen dan overdag zo rond de 5 graden en snachts rond het vriespunt, maar meerdere runs neigen nu naar onder het vriespunt snachts.
  • Neerslagkans rond O&N liggen rond de 0 - 20%.
  • Windsnelheid ligt rond O&N bij 3Bft.
De weersverwachting voor de 31e zelf is nu nog te onzeker. Wel nog steeds meerdere runs die neigen naar een kouder en droger weertype.

Wordt vervolgd!

Update 16-12-2022

Kijkend naar de 15-daagse pluim van ECMWF als ook GFS is de trend nu als volgt:

• De temperatuur en wisselvalligheid nemen sterk toe komende week. De week na kerst daalt de temperatuur weer, als ook de wisselvalligheid.
  • De temperatuur rond O&N liggen dan overdag zo rond de 5 graden en snachts rond het vriespunt, maar meerdere runs neigen nu naar onder het vriespunt snachts.
  • Neerslagkans rond O&N liggen rond de 0 - 20%.
  • Windsnelheid ligt rond O&N bij 3Bft.
De weersverwachting voor de 31e zelf is nu nog te onzeker. Wel nog steeds meerdere runs die neigen naar een kouder en droger weertype.

Wordt vervolgd!
Hier worden we blij van n beetje wind voor de rook weg te blazen en weinig regen toppie

Tsja, wat zal het worden? Grotere kans op grijs en tamelijk somber weer dan helder weer met vorst…de pluim laat dat al zien….wisselvalligheid troef komende weken en tamelijk zacht weer. Soms even een noordwest stroming met wat drogere en koudere lucht maar dat moet dan net goed vallen……zoals het er nu naar uit ziet (en dat gaat nog zeker veranderen)…5 graden, kans op een bui, niet al te winderig maar standvastig weer lijkt er niet in te zitten…. Er zijn een paar mooi winterse oplossingen, helaas op 1 hand te tellen maar je weet maar nooit…regelmatig updates vanaf nu mensen!95AAE15F-B280-4183-87EA-A7B02AE28A33.jpg

Bedankt David, ook jij redelijk positief al valt het lastig te zeggen nu, maar ik houd mer er zeker aan vast. Kijk echt uit naar alle update's in dit topic.

Nou, kom maar op met die updates inderdaad. Hoe irritant ook, maar we gaan uit van het beste weer en ook deze stress hoort erbij hehe.

De zuidwester gaat, zoals Davidh al aangaf, vanaf morgenavond weer aan en zal vervolgens tot minimaal de eerste afhaaldag niet verdwijnen. Betekent dus toenemend zacht en periodiek nat de komende tijd. Lijkt me zeer stug dat dit patroon ineens doorbroken wordt in de laatste dagen van het jaar. Ter illustratie, onderstaand ensemble mean van GFS12 van vandaag (geldigheid: 31 dec 18z).

GFS_ensmean.png

Bon...er zijn natuurlijk nog wel wat variaties op dit thema mogelijk. Denk aan een iets dominanter (Euro)hoog en zwakkere oceaan, of dat we op de 31e toevallig net tussen de fronten door onder een trekruggetje kunnen stoken. Maar iets zegt me dat het een classic wordt met stevige zuidwester, zacht en kans op regen. Kwestie van geluk hebben in dat geval. De leden met meer blokkade neigingen zijn veruit in de minderheid.

EC12_windrichting.jpg

EDIT: EC12 windrichting hierboven. Bevestigt het verhaal gebaseerd op GFS12. Duidelijke focus op windrichting tussen ZZW en W rond de jaarwisseling. Temperaturen daarbij dik in de plus uiteraard. Neerslagkans en windsterkte afhankelijk van de dominantie van de oceaan.

Laatst bewerkt:
Haha rustig blijven iedereen

Sowieso. Op deze termijn louter trends bespreken. Het signaal op een zachte winderige periode die mogelijk tot na de jaarwisseling duurt is sterk. Dat zegt op deze termijn natuurlijk nog niets over de daadwerkelijke kans op regen en veel wind op de 31e zelf. Derglijke details worden pas na kerst wat duidelijker. En bedenk goed; in een westcirculatie zijn er ook rustmomentjes waarbij het zomaar een dag(deel) prima weer kan zijn tussen de storingen door.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan