Feitentopic: Officiële Status Vuurwerkverbod & Hulp (i.s.m. HVLV)

Een tijd geleden een keer een bericht gelezen dat een wethouder of burgermeester zelfs cat 1 wilde verbieden. Zullen ongetwijfeld meer volgen. Want cat 1 zorgt er natuurlijk voor dat de drempel naar cobra’s of ander zwaar illegaal vuurwerk heel klein is..
En de handhaving kan het onderscheid niet maken tussen cat 1 en cobra’s als ze iemand zien afsteken.
 
Okay, eindconclusie is dat een verbod 1 juli gepubliceerd wordt en per 1 augustus een feit is.

In het verleden is er al eens gesproken over een rechtszaak hierover. Toen kon het nog niet omdat er geen wetgeving was. Er stond van alles klaar voor het moment dat de wetgeving er wel zou komen. Hoe staat het daarmee? Komt er een rechtszaak als het een feit is? Welke stappen gaan/kunnen er nog genomen worden?
 
Okay, eindconclusie is dat een verbod 1 juli gepubliceerd wordt en per 1 augustus een feit is.

In het verleden is er al eens gesproken over een rechtszaak hierover. Toen kon het nog niet omdat er geen wetgeving was. Er stond van alles klaar voor het moment dat de wetgeving er wel zou komen. Hoe staat het daarmee? Komt er een rechtszaak als het een feit is? Welke stappen gaan/kunnen er nog genomen worden?
HVLV heeft al meerdere malen aangegeven dat het niet mogelijk is. De juridische reden weet ik niet precies.
 
Snap wel waar Jan vandaan komt.. ik heb me er al bij neergelegd inmiddels dat het gedaan is met de traditie/hobby.

Maar een kort geding of iets dergelijks mbt tot het aanvechten van de gestelde voorwaarden variërend van de handhaving van een dergelijke wet, het in twijfel trekken ofdat het invoeren van een dergelijke wet leid naar een oplossing voor de gestelde problemen tot een passende vergoeding voor de verkooppunten die jaren geïnvesteerd hebben is er ook nooit geweest. Vanuit geen enkele van de 'gedupeerde' partijen.

Ik heb een kleine donatie gedaan, petities ondertekend.. maar heb nooit een onafhankelijk statistieken bureau, opinie peiler noch publiek figuur het actief in twijfel zien trekken. Wil echt niet toxic doen, maar het wringt een beetje.
 
Snap je gevoel. Bij mij leeft ook altijd nog dat gevoel van: hoe is dit toch mogelijk met zo’n enorme poppenkast. Maarja… wat kun je nog doen en dat weten ze op het ministerie ook heel goed.

Als je eens wist hoe veel persberichten er verstuurd zijn, die niet zijn geplaatst. Hoe veel items er gemaakt zijn die dan toch ineens niet zo scherp waren omdat er geknipt is. Hoe veel er selectief geciteerd is… dan snap je wellicht waarom er in de media weinig ruimte is geweest voor een neutraal, laat staan kritisch geluid.

Het is er wel geweest natuurlijk, maar nooit in de mate waarin het anti geluid is gepropageerd. Dat woord gebruik ik heel bewust, want wie denkt dat we nog media met een écht neutraal geluid hebben leeft in een droom.

Rechtszaken zijn ontzettend ingewikkeld. De vuurwerkwetgeving, rondom het RAC en de Europese normen, is heel gecompliceerd. Daar moet echt op gestudeerd worden en we hebben ook al een paar keer gezien dat rechters het een soort van begrijpen, maar dan met een strijdig vonnis komen. Kortom, je bent of weken, maanden, jaren aan het procederen of het duurt weken, maanden, jaren voordát je kunt procederen. Dat moet wel allemaal betaald worden en dat gaat gewoon om tonnen - niet overdreven. Geen geld wat HVLV ter beschikking heeft, en voor zoveel zaken de branche evenmin.
 
Snap je gevoel. Bij mij leeft ook altijd nog dat gevoel van: hoe is dit toch mogelijk met zo’n enorme poppenkast. Maarja… wat kun je nog doen en dat weten ze op het ministerie ook heel goed.

Als je eens wist hoe veel persberichten er verstuurd zijn, die niet zijn geplaatst. Hoe veel items er gemaakt zijn die dan toch ineens niet zo scherp waren omdat er geknipt is. Hoe veel er selectief geciteerd is… dan snap je wellicht waarom er in de media weinig ruimte is geweest voor een neutraal, laat staan kritisch geluid.

Het is er wel geweest natuurlijk, maar nooit in de mate waarin het anti geluid is gepropageerd. Dat woord gebruik ik heel bewust, want wie denkt dat we nog media met een écht neutraal geluid hebben leeft in een droom.

Rechtszaken zijn ontzettend ingewikkeld. De vuurwerkwetgeving, rondom het RAC en de Europese normen, is heel gecompliceerd. Daar moet echt op gestudeerd worden en we hebben ook al een paar keer gezien dat rechters het een soort van begrijpen, maar dan met een strijdig vonnis komen. Kortom, je bent of weken, maanden, jaren aan het procederen of het duurt weken, maanden, jaren voordát je kunt procederen. Dat moet wel allemaal betaald worden en dat gaat gewoon om tonnen - niet overdreven. Geen geld wat HVLV ter beschikking heeft, en voor zoveel zaken de branche evenmin.
Heb toch het gevoel dat er meer in zat, een 'lobbyist' die betaald in Den Haag rondhuppelde is het enige concrete dat ik me kan heugen wat er is terug gekoppeld hier door hvlv.

Had dat beetje geld wat we dan beschikbaar hadden besteed aan juristen en onafhankelijke statistieken bureaus, om de gestelde voorwaarden en gesuggereerde oplossingen aan de tand te voelen en te wegen aan de werkelijkheid en niet alleen een sentiment van een handjevol ambtenaren.

Die 'tonnen' waren er iig alleen al bij de importeurs, voelt als een soort van verraad. Iedereen heeft zn zakken gevuld, en ik kan mn restjes vuurwerk aankomend jaar gaan afsteken alsof ik een crimineel ben.
 
Heb toch het gevoel dat er meer in zat, een 'lobbyist' die betaald in Den Haag rondhuppelde is het enige concrete dat ik me kan heugen wat er is terug gekoppeld hier door hvlv.

Had dat beetje geld wat we dan beschikbaar hadden besteed aan juristen en onafhankelijke statistieken bureaus, om de gestelde voorwaarden en gesuggereerde oplossingen aan de tand te voelen en te wegen aan de werkelijkheid en niet alleen een sentiment van een handjevol ambtenaren.

Die 'tonnen' waren er iig alleen al bij de importeurs, voelt als een soort van verraad. Iedereen heeft zn zakken gevuld, en ik kan mn restjes vuurwerk aankomend jaar gaan afsteken alsof ik een crimineel ben.
Beetje kort door de bocht. Ieder zijn bescheiden mening.
 
Die 'tonnen' waren er iig alleen al bij de importeurs, voelt als een soort van verraad. Iedereen heeft zn zakken gevuld, en ik kan mn restjes vuurwerk aankomend jaar gaan afsteken alsof ik een crimineel ben.
Er is meer gedaan dan je wellicht in de gaten hebt. Vergeet niet dat de echte politiek achter de schermen bedreven wordt, wat er publiekelijk geroepen wordt is vaak niet relevant of simpelweg onzin voor de bühne.

De kans bestaat dat de overheid nog wel wat extra investeringen doet zodat je je vuurwerk bij een inleverpunt achter kan laten en je niet met de vervelende situatie zit dat je het op moet stoken terwijl dat niet mag. Moet je je toch eens voorstellen dat mensen zo ongehoorzaam zouden zijn...
 
Heb toch het gevoel dat er meer in zat, een 'lobbyist' die betaald in Den Haag rondhuppelde is het enige concrete dat ik me kan heugen wat er is terug gekoppeld hier door hvlv.

Had dat beetje geld wat we dan beschikbaar hadden besteed aan juristen en onafhankelijke statistieken bureaus, om de gestelde voorwaarden en gesuggereerde oplossingen aan de tand te voelen en te wegen aan de werkelijkheid en niet alleen een sentiment van een handjevol ambtenaren.

Die 'tonnen' waren er iig alleen al bij de importeurs, voelt als een soort van verraad. Iedereen heeft zn zakken gevuld, en ik kan mn restjes vuurwerk aankomend jaar gaan afsteken alsof ik een crimineel ben.

Dat die ‘tonnen’ er waren en/of zijn bij importeurs is simpelweg een aanname van jouw kant. Omzetten staan niet gelijk aan winst, maar dat lijkt me verder helder.

De lobbyist is niet zomaar iemand, laat ik dat even voorop stellen. Dat is heel concreet ingezet en heeft veel deuren geopend, maar zoals al zo vaak gezegd daarover in detail treden is je eigen glazen ingooien. Snap ook dat dat frustrerend is overigens maar is gewoon even de realiteit.

Natuurlijk zijn er gesprekken gevoerd met externen op juridisch vlak. Laat ik hem even zo stellen: we zitten hier met HEEL veel mensen op dit forum die diep in het vuurwerk zitten, heel veel mensen die ook juridisch onderlegd zijn maar ook wij allemaal hier komen gewoon niet 100% uit wetgeving. Er zijn grijze gebieden - dat uitzoeken kost gewoon ongelofelijk veel tijd, geld en soms zelfs proefprocessen. En dat kost dan meer nog meer geld en tijd.

Je hebt gewoon te maken met een bezopen overheid en politiek die dondersgoed weet hoe ze moeten opereren op het uiterste randje. Wat er wel en niet is aan te vechten en welke middelen daar bij komen kijken.

Als je écht wat wil, moet je jaren procederen. Krijg je dan gelijk? Persoonlijk denk ik absoluut van wel, maar dat is de weg van de lange adem en hele diepe zakken. Als je die wil inslaan: start een claimstichting en probeer het bij elkaar te harken.
 

Vuurwerkverbod: burgemeesters in Twente zien bureaucratisch 'gedrocht' op zich afkomen​

20260101 vuurwerk enschede


BEELD: NEWS UNITED/DENNIS BAKKER

Met bijna een half jaar te gaan voor de volgende jaarwisseling, komt ook het landelijke vuurwerkverbod steeds dichterbij. In Twente maken de burgemeesters zich overwegend zorgen over de rompslomp die met het verbod gepaard gaat. Of beter gezegd: met de wens om ontheffingen toe te staan voor verenigingen die 'gecontroleerd' vuurwerk willen afsteken. Ook als de veertien Twentse gemeenten gezamenlijk besluiten om deze ontheffingen niet te verlenen - een scenario waarin de meeste burgemeesters zich onverwijld in lijken te vinden - dreigen er bergen met werk op hen af te komen.
Wilco Louwes


WILCO LOUWES
VANDAAG 17:12
"We hebben echt een gedrocht over de schutting gekregen", zegt burgemeester Jurgen van Houdt deze donderdag in de bestuursvergadering van de Veiligheidsregio Twente, waar onder meer de veertien burgemeesters, maar ook de hulpdiensten vertegenwoordigd zijn. Op de agenda staat het landelijke vuurwerkverbod en hoe hiermee om te springen in deze regio. "Het zou goed zijn als we een signaal laten uitgaan naar Den Haag."

Allerlei regeltjes​

Landelijk wordt er nog behoorlijk gesteggeld over het vuurwerkverbod. Dat zou aankomende jaarwisseling al moeten ingaan, maar adviesorgaan Raad van State stelt grote vraagtekens bij de uitvoerbaarheid van de plannen. Met name de komst van een ontheffing is ingewikkeld. Via een ontheffing kunnen verenigingen een uitzondering krijgen op het verbod om vuurwerk af te steken. Daar zijn dan vervolgens wel allerlei regeltjes aan verbonden, zoals het houden van voldoende afstand en een maximale hoeveelheid vuurwerk.

Omdat gemeenten verantwoordelijk worden voor het afgeven van vuurwerkvergunningen en de voorwaarden per gemeente anders kunnen zijn, ziet de Raad van State een lappendeken van regeltjes ontstaan. Het kabinet verwacht op korte termijn met een reactie op de kanttekeningen te komen. Het is namelijk de bedoeling dat het vuurwerkverbod al vanaf 1 augustus ingaat.

Bureaucratische rompslomp​

Ondertussen zit de Veiligheidsregio Twente nog vol vragen. Die gaan onder meer over aansprakelijkheid. Aangezien gemeenten vergunningen verlenen, zijn zij ook verantwoordelijk voor de handhaving. Er wordt nu al gezegd dat er bij gemeenten geen capaciteit is om op die vergunningen te handhaven. De veiligheidsregio vraagt zich af, in hoeverre gemeenten aansprakelijk zijn voor als er iets misgaat rondom vergunde vuurwerkshows. "We wachten nog steeds op een antwoord van de staatssecretaris", aldus burgemeester John Joosten van Dinkelland, die woordvoerder is op het thema.

“Zal er één vuurpijl minder om worden geschoten? Waarschijnlijk niet. Maar dan is het ook direct duidelijk dat al die vuurpijlen illegaal zijn”
SANDER SCHELBERG, BURGEMEESTER VAN HENGELO

Maar het gaat ook over de bureaucratische rompslomp rond de vergunningen, die nu al niet te vermijden is. "Elke ontheffing die je verleent, staat open voor bezwaar", zegt Joosten. Met andere woorden: omwonenden kunnen beroep aantekenen tegen een vrijstelling voor een vereniging om vuurwerk af te steken tijdens de jaarwisseling. "Maar ook al zouden we besluiten om geen gebruik te maken van ontheffingen, dan kunnen inwoners deze wél aanvragen. En tegen dat besluit (een afwijzing, red.) kan óók bezwaar worden aangetekend."

Eenduidig beleid in heel Twente?​

In theorie zou het dus kunnen gebeuren dat tientallen verenigingen een ontheffing aanvragen om vuurwerk af te steken en - als deze automatisch wordt afgewezen - allemaal een beroepszaak aanspannen. Binnen de Veiligheidsregio Twente liggen er drie scenario's op tafel: een gezamenlijk besluit om wel of geen ontheffing te verlenen of iedere gemeente voor zichzelf laten bepalen of er een ontheffing komt. Het laatste scenario heeft uitdrukkelijk niet de voorkeur van de politie, omdat daarmee een waterbedeffect optreedt en het door een lappendeken aan regels nog lastiger is om te handhaven op een vuurwerkverbod.

Burgemeester Sander Schelberg van Hengelo pleit voor een scenario waarbij er géén ontheffingen voor het afsteken van vuurwerk worden verleend. Aan niemand dus. Hij doet mede namens Almelo en Hof van Twente. "Zal er één vuurpijl minder om worden geschoten? Waarschijnlijk niet", aldus Schelberg. "Maar dan is het ook direct duidelijk dat al die vuurpijlen illegaal zijn. Het zou mij een lief ding waar zijn als we dat allemaal zouden doen." Schelberg denkt dat zo'n besluit op langere termijn effect zal hebben. "Je moet de pleister eraf trekken. Met het rookverbod in cafés duurde het ook tien jaar. En nu vinden we het normaal."

Ensche wacht af​

Het idee voor een gezamenlijke invulling van het vuurwerkverbod, wordt vrijwel door alle burgemeesters duidelijk gesteund. Al geven sommigen aan dat zij dit nog wel met hun wethouders moeten bespreken. Of ze geven aan dat de gemeenteraad of inwoners er mogelijk zeer verdeeld hierover denken. Een daarvan is burgemeester Gerrit Jan Gorter van Twenterand. "Ik zie in mijn gemeente vooral het beeld: 'dat bepalen wij zelf wel'." Met andere woorden: het vuurwerk rond de jaarwisseling gewoon de lucht in. "Waar ik bang voor ben is dat een van onze dorpen wordt uitgekozen voor een handhavingsactie. Ik wil niet weer de ME inzetten." Die laatste zin is een verwijzing naar de protesten rond de komst van een asielzoekerscentrum Vriezenveen, waarbij ME werd ingezet, maar die uiteindelijk vrij rustig verliepen.
20260101 vuurwerk enschede
LEES OOK
Vergunning voor afsteken van vuurwerk of toch wat anders? Enschede peilt mening van inwoners over jaarwisseling

Als grootste gemeente van de regio spreekt Enschede zich niet direct uit tegen het verlenen van ontheffingen. "Op dit moment is het niet iets wat we willen", aldus burgemeester Roelof Bleker. Maar hij zegt ook dat hij nog verwacht dat de landelijke regels worden aangescherpt en dat regionaal beleid het makkelijker maakt om daarachter te verschuilen. Verzoeken van collega's richting hulpdiensten om zich uitdrukkelijker uit te spreken begrijpt hij, maar steunt hij niet. "Wij moeten zelf een keuze maken. De hulpdiensten werken voor ons." En die keuze wordt in Enschede eind augustus/begin september gemaakt. "Het is nog niet in het college besproken. We wachten eerst af waar het kabinet mee komt."
 
Back
Bovenaan