Feitentopic: Officiële Status Vuurwerkverbod & Hulp (i.s.m. HVLV)

Een tijd geleden een keer een bericht gelezen dat een wethouder of burgermeester zelfs cat 1 wilde verbieden. Zullen ongetwijfeld meer volgen. Want cat 1 zorgt er natuurlijk voor dat de drempel naar cobra’s of ander zwaar illegaal vuurwerk heel klein is..
En de handhaving kan het onderscheid niet maken tussen cat 1 en cobra’s als ze iemand zien afsteken.
 
Okay, eindconclusie is dat een verbod 1 juli gepubliceerd wordt en per 1 augustus een feit is.

In het verleden is er al eens gesproken over een rechtszaak hierover. Toen kon het nog niet omdat er geen wetgeving was. Er stond van alles klaar voor het moment dat de wetgeving er wel zou komen. Hoe staat het daarmee? Komt er een rechtszaak als het een feit is? Welke stappen gaan/kunnen er nog genomen worden?
 
Okay, eindconclusie is dat een verbod 1 juli gepubliceerd wordt en per 1 augustus een feit is.

In het verleden is er al eens gesproken over een rechtszaak hierover. Toen kon het nog niet omdat er geen wetgeving was. Er stond van alles klaar voor het moment dat de wetgeving er wel zou komen. Hoe staat het daarmee? Komt er een rechtszaak als het een feit is? Welke stappen gaan/kunnen er nog genomen worden?
HVLV heeft al meerdere malen aangegeven dat het niet mogelijk is. De juridische reden weet ik niet precies.
 
Snap wel waar Jan vandaan komt.. ik heb me er al bij neergelegd inmiddels dat het gedaan is met de traditie/hobby.

Maar een kort geding of iets dergelijks mbt tot het aanvechten van de gestelde voorwaarden variërend van de handhaving van een dergelijke wet, het in twijfel trekken ofdat het invoeren van een dergelijke wet leid naar een oplossing voor de gestelde problemen tot een passende vergoeding voor de verkooppunten die jaren geïnvesteerd hebben is er ook nooit geweest. Vanuit geen enkele van de 'gedupeerde' partijen.

Ik heb een kleine donatie gedaan, petities ondertekend.. maar heb nooit een onafhankelijk statistieken bureau, opinie peiler noch publiek figuur het actief in twijfel zien trekken. Wil echt niet toxic doen, maar het wringt een beetje.
 
Snap je gevoel. Bij mij leeft ook altijd nog dat gevoel van: hoe is dit toch mogelijk met zo’n enorme poppenkast. Maarja… wat kun je nog doen en dat weten ze op het ministerie ook heel goed.

Als je eens wist hoe veel persberichten er verstuurd zijn, die niet zijn geplaatst. Hoe veel items er gemaakt zijn die dan toch ineens niet zo scherp waren omdat er geknipt is. Hoe veel er selectief geciteerd is… dan snap je wellicht waarom er in de media weinig ruimte is geweest voor een neutraal, laat staan kritisch geluid.

Het is er wel geweest natuurlijk, maar nooit in de mate waarin het anti geluid is gepropageerd. Dat woord gebruik ik heel bewust, want wie denkt dat we nog media met een écht neutraal geluid hebben leeft in een droom.

Rechtszaken zijn ontzettend ingewikkeld. De vuurwerkwetgeving, rondom het RAC en de Europese normen, is heel gecompliceerd. Daar moet echt op gestudeerd worden en we hebben ook al een paar keer gezien dat rechters het een soort van begrijpen, maar dan met een strijdig vonnis komen. Kortom, je bent of weken, maanden, jaren aan het procederen of het duurt weken, maanden, jaren voordát je kunt procederen. Dat moet wel allemaal betaald worden en dat gaat gewoon om tonnen - niet overdreven. Geen geld wat HVLV ter beschikking heeft, en voor zoveel zaken de branche evenmin.
 
Snap je gevoel. Bij mij leeft ook altijd nog dat gevoel van: hoe is dit toch mogelijk met zo’n enorme poppenkast. Maarja… wat kun je nog doen en dat weten ze op het ministerie ook heel goed.

Als je eens wist hoe veel persberichten er verstuurd zijn, die niet zijn geplaatst. Hoe veel items er gemaakt zijn die dan toch ineens niet zo scherp waren omdat er geknipt is. Hoe veel er selectief geciteerd is… dan snap je wellicht waarom er in de media weinig ruimte is geweest voor een neutraal, laat staan kritisch geluid.

Het is er wel geweest natuurlijk, maar nooit in de mate waarin het anti geluid is gepropageerd. Dat woord gebruik ik heel bewust, want wie denkt dat we nog media met een écht neutraal geluid hebben leeft in een droom.

Rechtszaken zijn ontzettend ingewikkeld. De vuurwerkwetgeving, rondom het RAC en de Europese normen, is heel gecompliceerd. Daar moet echt op gestudeerd worden en we hebben ook al een paar keer gezien dat rechters het een soort van begrijpen, maar dan met een strijdig vonnis komen. Kortom, je bent of weken, maanden, jaren aan het procederen of het duurt weken, maanden, jaren voordát je kunt procederen. Dat moet wel allemaal betaald worden en dat gaat gewoon om tonnen - niet overdreven. Geen geld wat HVLV ter beschikking heeft, en voor zoveel zaken de branche evenmin.
Heb toch het gevoel dat er meer in zat, een 'lobbyist' die betaald in Den Haag rondhuppelde is het enige concrete dat ik me kan heugen wat er is terug gekoppeld hier door hvlv.

Had dat beetje geld wat we dan beschikbaar hadden besteed aan juristen en onafhankelijke statistieken bureaus, om de gestelde voorwaarden en gesuggereerde oplossingen aan de tand te voelen en te wegen aan de werkelijkheid en niet alleen een sentiment van een handjevol ambtenaren.

Die 'tonnen' waren er iig alleen al bij de importeurs, voelt als een soort van verraad. Iedereen heeft zn zakken gevuld, en ik kan mn restjes vuurwerk aankomend jaar gaan afsteken alsof ik een crimineel ben.
 
Heb toch het gevoel dat er meer in zat, een 'lobbyist' die betaald in Den Haag rondhuppelde is het enige concrete dat ik me kan heugen wat er is terug gekoppeld hier door hvlv.

Had dat beetje geld wat we dan beschikbaar hadden besteed aan juristen en onafhankelijke statistieken bureaus, om de gestelde voorwaarden en gesuggereerde oplossingen aan de tand te voelen en te wegen aan de werkelijkheid en niet alleen een sentiment van een handjevol ambtenaren.

Die 'tonnen' waren er iig alleen al bij de importeurs, voelt als een soort van verraad. Iedereen heeft zn zakken gevuld, en ik kan mn restjes vuurwerk aankomend jaar gaan afsteken alsof ik een crimineel ben.
Beetje kort door de bocht. Ieder zijn bescheiden mening.
 
Die 'tonnen' waren er iig alleen al bij de importeurs, voelt als een soort van verraad. Iedereen heeft zn zakken gevuld, en ik kan mn restjes vuurwerk aankomend jaar gaan afsteken alsof ik een crimineel ben.
Er is meer gedaan dan je wellicht in de gaten hebt. Vergeet niet dat de echte politiek achter de schermen bedreven wordt, wat er publiekelijk geroepen wordt is vaak niet relevant of simpelweg onzin voor de bühne.

De kans bestaat dat de overheid nog wel wat extra investeringen doet zodat je je vuurwerk bij een inleverpunt achter kan laten en je niet met de vervelende situatie zit dat je het op moet stoken terwijl dat niet mag. Moet je je toch eens voorstellen dat mensen zo ongehoorzaam zouden zijn...
 
Heb toch het gevoel dat er meer in zat, een 'lobbyist' die betaald in Den Haag rondhuppelde is het enige concrete dat ik me kan heugen wat er is terug gekoppeld hier door hvlv.

Had dat beetje geld wat we dan beschikbaar hadden besteed aan juristen en onafhankelijke statistieken bureaus, om de gestelde voorwaarden en gesuggereerde oplossingen aan de tand te voelen en te wegen aan de werkelijkheid en niet alleen een sentiment van een handjevol ambtenaren.

Die 'tonnen' waren er iig alleen al bij de importeurs, voelt als een soort van verraad. Iedereen heeft zn zakken gevuld, en ik kan mn restjes vuurwerk aankomend jaar gaan afsteken alsof ik een crimineel ben.

Dat die ‘tonnen’ er waren en/of zijn bij importeurs is simpelweg een aanname van jouw kant. Omzetten staan niet gelijk aan winst, maar dat lijkt me verder helder.

De lobbyist is niet zomaar iemand, laat ik dat even voorop stellen. Dat is heel concreet ingezet en heeft veel deuren geopend, maar zoals al zo vaak gezegd daarover in detail treden is je eigen glazen ingooien. Snap ook dat dat frustrerend is overigens maar is gewoon even de realiteit.

Natuurlijk zijn er gesprekken gevoerd met externen op juridisch vlak. Laat ik hem even zo stellen: we zitten hier met HEEL veel mensen op dit forum die diep in het vuurwerk zitten, heel veel mensen die ook juridisch onderlegd zijn maar ook wij allemaal hier komen gewoon niet 100% uit wetgeving. Er zijn grijze gebieden - dat uitzoeken kost gewoon ongelofelijk veel tijd, geld en soms zelfs proefprocessen. En dat kost dan meer nog meer geld en tijd.

Je hebt gewoon te maken met een bezopen overheid en politiek die dondersgoed weet hoe ze moeten opereren op het uiterste randje. Wat er wel en niet is aan te vechten en welke middelen daar bij komen kijken.

Als je écht wat wil, moet je jaren procederen. Krijg je dan gelijk? Persoonlijk denk ik absoluut van wel, maar dat is de weg van de lange adem en hele diepe zakken. Als je die wil inslaan: start een claimstichting en probeer het bij elkaar te harken.
 
Back
Bovenaan