Feitentopic: Officiële Status Vuurwerkverbod & Hulp (i.s.m. HVLV)

Kwa tijdspad dit jaar niet. De 3 voorwaarden zijn verankert in de wet. Dus of hij gaat door met voorwaarden, of hij moet helemaal opnieuw ingediend worden en alle processen weer opnieuw doorlopen.
Ik hoop dat je gelijk hebt hoor. Maar mijn vertrouwen in de politiek in het algemeen, en qua vuurwerkbeleid in het bijzonder, is dusdanig dat ik maar van het slechtste scenario uit ga.

Het grenst aan speculeren, maar als ik jullie berichten zo lees @HVLV en de berichten in de media zo langs zie komen heb ik het idee dat het spel nu echt op de wagen begint te komen. En in mijn optiek kan van uitvoer van het verbod geen sprake zijn zolang het spel op de wagen is…

Echt benieuwd hoe dit gaat lopen. De reacties van de burgemeesters kunnen aardig in ons voordeel werken wellicht…

@HVLV Wat ik me afvraag, heeft het reageren op de consultatie nog nut gehad? En zoja wat?
Zeker, staat ook benoemd in de uitwerking.
Het grenst aan speculeren, maar als ik jullie berichten zo lees @HVLV en de berichten in de media zo langs zie komen heb ik het idee dat het spel nu echt op de wagen begint te komen. En in mijn optiek kan van uitvoer van het verbod geen sprake zijn zolang het spel op de wagen is…

Echt benieuwd hoe dit gaat lopen. De reacties van de burgemeesters kunnen aardig in ons voordeel werken wellicht…
We gaan nog een hoop politiek vuurwerk tegemoet.

@HVLV

1) Zoals gezegd lijkt het me verstandig om een omlijsting te tonen met dorpen en steden waarvoor mensen zich aangemeld hebben met misschien aantallen erbij.

2) Je hebt ook mensen die best wel als slapend lid aan willen melden om als geldschieter te dienen. Misschien iets om mee te nemen voor de toekomst.

3) Is er iets bekend over of een locatie ook in tijdslots ingedeeld mogen worden zodat meerdere verenigingen achter elkaar mogen schieten? Dus dat er een heel avondprogramma gemaakt kan worden en dus ook meer dan 200KG per veld gebruikt mag worden?
Of een voetbalclub waarbij meerdere verenigingen tegelijkertijd kunnen schieten.

4) Wordt er ook al gedacht aan bezwaarschriften voor gemeentes die (nu al) zeggen niet mee te werken?

1: Zeker handig, dit gaan we alleen later pas doen als blijkt dat de voorwaarden er (toch) wel dooorheen komen. Zoals gezegd: Onze focus en prioriteit ligt bij het voorkomen van het verbod.

2: Bedankt voor de tip!

3: Je vraagt een ontheffing aan. En per ontheffing mag er maximaal 200 kilo bruto vuurwerk afgestoken worden. Je zou dus prima meerdere ontheffingen aan kunnen vragen echter, en dit is nu het probleem: De ter beschikkingstelling van het vuurwerk mag op 31 december tussen 12:00 en 18:00 gebeuren. Op locatie waarvoor de ontheffing geldt, of in de winkel. Met andere woorden, na 18:00u mag je nergens meer vuurwerk ophalen of laten leveren.

4: Uiteraard, maar ook hier geldt hetzelfde antwoord als bij vraag 1. De VNG heeft aangegeven een jaar nodig te hebben om deze nieuwe regels uit te rollen binnen de gemeenten, de verwachting is dan ook dat we voorlopig nog nergens een ontheffing aan kunnen vragen.

En waar mag je die 200kg dan nu wel opeens opslaan...? Welke regels zitten daaraan? Want als dat opeens ook bij de verenigingsvoorzitter thuis mag, wordt de 25kg regel opeens ook een wassen neus....

En waar mag je die 200kg dan nu wel opeens opslaan...? Welke regels zitten daaraan? Want als dat opeens ook bij de verenigingsvoorzitter thuis mag, wordt de 25kg regel opeens ook een wassen neus....
Zie 2.8

Het is niet toegestaan om tussen het moment van terbeschikkingstelling aan de ontheffinghouder en de tijdelijke neerlegging op het afsteekterrein, het vuurwerk tussentijds ergens anders op te slaan. Dit is geborgd doordat geregeld is dat de terbeschikkingstelling van het vuurwerk aan ontheffinghouders enkel op 31 december mag plaatsvinden, en het vuurwerk veilig neer dient te worden gelegd op de afsteeklocatie.

Dus direct naar afsteeklocatie die is afgezet en permanent wordt bewaakt. Kan wel koud zijn op oudejaarsavond, dus trek iets warms aan als je er tot 0.00 uur naast zit.

Zie 2.8

Het is niet toegestaan om tussen het moment van terbeschikkingstelling aan de ontheffinghouder en de tijdelijke neerlegging op het afsteekterrein, het vuurwerk tussentijds ergens anders op te slaan. Dit is geborgd doordat geregeld is dat de terbeschikkingstelling van het vuurwerk aan ontheffinghouders enkel op 31 december mag plaatsvinden, en het vuurwerk veilig neer dient te worden gelegd op de afsteeklocatie.

Dus direct naar afsteeklocatie die is afgezet en permanent wordt bewaakt. Kan wel koud zijn op oudejaarsavond, dus trek iets warms aan als je er tot 0.00 uur naast zit.

Zoals in het speculatietopic al staat, is dit totaal niet realistisch en uitvoerbaar. Ik begrijp dat de stooklocatie moet worden afgezet en dat het niet toegankelijk moet zijn voor publiek. Maar helemaal hermetisch afsluiten kan toch niet? Je zou het vuurwerk dus vrijwel de hele dag moeten bewaken?

Het beperkt ook de mogelijkheden waar je kan afsteken. Voor je eigen deur zal dus niet lukken (als dat al zou kunnen door de afstandregels van de gemeente). De straat kan niet heel de dag afgesloten worden. Het verkeer moet immers passeren.

Weet iemand of de voorschriften nog kunnen worden versoepeld in het proces of moeten we het hier maar mee doen als liefhebbers? Ik hoop dat HVLV hier nog iets aan kan doen.

Laatst bewerkt:
Als je 200 kilo aan jumping jack’s koopt als vereniging als ludieke actie , moet je dan ook aan alle voorschriften voldoen omdat het geclassificeerd is als F2 vuurwerk?

Ik begrijp dat het een 'vereniging' moet zijn en het mag dus geen 'stichting' zijn? (Zelfde doel, geen (officiele) leden, donaties door derden, en meer!)

Back
Bovenaan