De laatste keer..

Iedereen overschrijdt hier de 25 kilo regel met factor 10 of meer als je sommige lijstjes ziet haha. Denk dat de aardigheid eraf is voor veel mensen.

Die 25 kilo regel vind ik ook niet meer passend sinds je compunds kan kopen. Dan kan je er soms net 1 of 2 in huis hebben🙄.

Klopt voor bedrijven, maar thuis mag het I.p onbeperkt

Aangezien vrouwlief van dit soort regeltjes weinig verstand heeft zeg ik altijd tegen haar dat alles F1 is. :angel:

Het leuke is, ik kan me nu echt prima vermaken met een beetje F1. Maar dat is wel omdat je toe leeft naar iets groters. Als je straks alleen nog maar F1 hebt…. Denk dat het dan vooral een jaarlijkse pijnlijke herinnering is naar wat Oud & Nieuw ooit was.

snap je deels, maar de kwaliteit in Nederland is juist erg goed de laatste jaren. op een uitschieter daar gelaten uiteraard.
De laatste 5 jaar is het echt wel achteruit gegaan. Als ik kijk wat voor een kwaliteit we pre-corona hadden en nu… vooral de laatste 2-3 jaar is is het echt wel minder geworden hier. Vind ik althans.

Voor mij het gewoon niet meer hetzelfde en ga dan ook geen vuurwerk meer afsteken op cat 1 na dan.

Voor mij is vuurwerk niet alleen het afsteken, maar ook het ophalen. Winkels bezoekers etc. De hele sfeer eromheen eigenlijk.

En na 18 uur wil ik gewoon lekker ontspannen kunnen afsteken en genieten. Oliebolletje en een kopje koffie erbij. Dat gaat nu niet meer je houd het echt niet vol om vanaf 18 uur tot 02.00 lekker te stoken bij je huis zonder dat er iemand komt kijken.

En dat hele verhaal wat ik hier hoor van het word allemaal meer en mensen doen het niet enz. Het word gewoon minder en echt niet meer. Kijk maar de corona jaren ja er was vuurwerk maar echt niet zoveel als met een gewoon oud en nieuw. Plus het was een tijdelijk verbod.

Ik ga er dit jaar echt lekker van genieten en volgend jaar dan maar cat 1 of op vakantie naar Duitsland of Polen.

We hebben ons de laatste jaren knalvuurwerk, pijlen, kaarsen, single shots, alles wat te hard draait, laten ontfrutselen! Zelfs dan, om de traditie zo lang mogelijk uitstel van executie te kunnen geven, had ik er, al dan niet gedwongen, ergens vrede mee! Als ik zie wat je in Duitsland voor moois kan kopen, is het plannetje om volgend jaar de gehele collectie daar te kopen en daar af te steken snel gemaakt! 1.3, pijlen, knalvuurwerk, lekker ongedwongen kopen en daar afsteken en volgende dag weer naar huis! In feite zou mij dat meer het gevoel van vrijheid en ongedwongenheid geven dan tijdens een verbod in NL waar na verloop van jaren je telkens over je schouder zou moeten kijken.
Zo zie ik het in concept op dit moment voor me!

Maar dit jaar maar eerst eens flink stoken in NL! Eigenlijk zoals ik elk jaar doe! Hoewel het voelt als een afscheid! Het is straks dodelijk jammer dat de traditionele voorpret hierbij vervalt! Maar een alternatief biedt voor mij persoonlijk weer nieuwe mogelijkheden! Hoewel ik het zo weer zou inruilen voor de getrouwe traditie in NL zoals ik die ooit kende! Al zou ik er nooit geen lontje meer voor aansteken!

Afgelopen week nog met mijn 2 oude buurjongens een hele avond gespreksstof gehad over de jaarwisselingen die we samen hebben gehad voordat al het gezeiks begon... Hoe we de 10:00 projecten gingen samenstellen, plannen etc. Tot de papieren folders ophalen bij de vuurwerkzaken in de buurt, vanaf 1 september tot 29 december je ouders lopen gek maken met filmpjes wat je wilde kopen etc. Vuurwerkdemo's bezoeken, showrooms bezoeken. Wat een goede tijd was dat, gewoon lekker ouderwets je kanonslagen, babypijltjes, jumping jacks, grondbloemen en romeinse kaarsen afsteken door de dag heen, en wat voelde dat goed als jonge kerel zijnde. Hele dag met je tasje onderweg door de buurt, onderweg bij andere vrienden stoppen voor een warme chocomel met een tosti. Prachtig mooi was dat! Wat zou ik die tijd nog graag een keer over doen...

En dan nu te bedenken dat we dit jaar voor het laatst "waarschijnlijk" dat geweldige gevoel naar boven gaan halen, er toch een flinke traan langs mijn wang omlaag sijpelt bij het typen van dit verhaal.. Zit je dan als volwassen vent achter je PC... 💔 Ongekend hoe dit van ons wordt afgepakt als liefhebber... En ja zoals hierboven aangeven, gaat een verbod helpen? Nee zeker niet, word alleen maar erger komende jaren door het illegale spul helaas, maar daar komen ze nog wel achter dat het een verkeerde beslissing is! Helaas zullen ook de ongelukken gaan toenemen met de jeugd die dan hun illegale spul wil gaan halen en niet weet hoe en wat.. Triest maar helaas wel de realiteit voor komende jaren.

En ook voor mij zal gelden, de lol is er dan echt wel vanaf als ook BE/DE het gaat verbieden en je via vele omwegen aan je vuurwerk moet gaan komen. Ik ga ook geen risico's lopen nee en continue achterom moeten kijken of politie/handhaving in de buurt is. Verraders slapen helaas nooit en al dat gedoe is het me ook niet meer waard...

Triest dat het zo moet eindigen maar wel helaas het gevoel waarmee je het doet afsluiten.. Desalniettemin genoten van alle jaren, kijk vol liefde terug op de tijd ook dat ik met mijn eigen pa vuurwerk ging halen, dan mocht je voor 100 gulden wat gaan uitzoeken hand in hand met je pa als klein mannetje, wat een tijden! Tijden veranderen helaas, maar herinneringen blijven voor altijd, koester dat mannen! Nog één keer met zijn allen; " WE LIGHT UP THE SKY! " ❤️🔥🎆

Heel erg herkenbaar! Een deel van de lol voor de jeugd blijft wel bestaan met Cat 1. Knetterballen, disco ballen, fonteintjes, huilers etc etc. Dat is toch óók waar ik mij als klein ventje mee heb vermaakt. Maar het was ook onderdeel van een groter geheel. Het "grote" vuurwerk wat Pa had gekocht waar we enorm naar toe leefden met zijn allen. Zonder diezelfde Pa was de hele liefde voor vuurwerk misschien nooit ontstaan, en had ik misschien wel niet met m'n knetterballen buiten gestaan de hele dag. Zal de jeugd nog wel interesse krijgen in het 'kindervuurwerk' zoals wij dat vroeger hadden? Worden die nog wel warm gemaakt met liefde voor vuurwerk zoals hoe wij dat "aangeleerd" hebben gekregen door de 'dikke potten' (naar wij nu weten 16mm pruttel potjes, maar toch. Toen vonden we het dik!) van Pa?

Het positieve is dat de regel niet geldt voor cat 1 dus zijn we er na dit jaar vanaf.

Dat is eigenlijk best raar, gezien veel categorie 1 spul procentueel véél meer pyrotechnische sas heeft. Ik geloof bij Pili Crackers ligt die verhouding op 2/3 (inclusief doosje). Bij een compound is dat al snel 1 op 6, soms zelfs meer. 25 kg aan Pili Crackers is dus zo'n 16kg aan sas, 25 kg aan compounds zal rond de 4kg aan sas liggen.

Die regel stamt nog uit de tijd dat vuurwerk gemakkelijk om kon waaien en er eigenlijk amper kwaliteitscontrole was. WC-rol karton was destijds het niveau. Tegenwoordig worden er dikke plakkaten karton aan elkaar geplakt en een fundering aan klei in de tubes.

Maar goed, OT; misschien is het wishful thinking, maar ik heb zelf het idee dat 2026/2027 niet haalbaar gaat zijn. Het kabinet is ontzettend stil en in juli heeft het kabinet aangegeven dat 2027/2028 realistischer is. Ik schat dat de compensatieregeling voor winkeliers veel haken en ogen hebben, want die zullen méér dan alleen de omzet van een enkel jaar eisen.

Iedereen overschrijdt hier de 25 kilo regel met factor 10 of meer als je sommige lijstjes ziet haha. Denk dat de aardigheid eraf is voor veel mensen.
Je mag als vereneging/ stichting 200kilo vuurwerk hebben hoe komen ze er aan dan vuurwerkwinkels stoppen met vuurwerk zijn hier vuurwerk winkels die door gaan dan?

Het is denk het eerste jaar voor veel mensen even de kat uit de boom kijken. Net zoals het eerste jaar verbod met corona. Het tweede jaar was er van een verbod niks meer te merken.

Sprak mijn buurman die agent is en die moest dit jaar voor het 4e jaar achter elkaar werken met oud en nieuw met de garantie dat hij volgend jaar vrij is. Die gaf aan volgend jaar lekker te gaan stoken wat er ook gebeurd. Dus als de mensen die moeten handhaven er al zo over denken....

Alle mensen die er tegen zijn en volgend jaar bij elk fluitje/knettertje/knalletje gaan bellen zijn na 5 meldingen ook niet meer serieus te nemen als de politie komt en het cat 1 blijkt te zijn. Dus ik denk dat het allemaal wel losloopt.
Geloof er niks van dat verhaal

Back
Bovenaan