De laatste keer..

Maar zolang het in Europa nog vrij te verkrijgen is zal men echt wel manieren vinden om aan vuurwerk te komen.

Werd er in corona ook niet creatieve manieren gevonden met ophaal locaties net over de grens en dat soort dingen.
Kopen met KVK in duitsland bijvoorbeeld.
Ik snap wel dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Genoeg opties om vuurwerk in huis te halen.
Maar het gaat mij om het legale karakter ervan. Nu mag het, straks niet meer.

Ik wil gewoon, als liefhebber en als vader van (kleine) kinderen, op Oudjaarsdag op legale wijze mijn vuurwerk kunnen kopen en afsteken, daar gaat het om. Niet dozen de grens over smokkelen, hoe makkelijk dat ook is. Niet bij het afsteken over de schouder hoeven kijken. Niet het (dan terechte) gezeik van buurtbewoners aanhoren. Niet de etalages hoeven missen, de folders, de voorpret etc. Lekker voorbeeld voor de kinderen ook, "papa je weet toch dat het niet meer mag?".
Natuurlijk kunnen we volgend jaar stoken, maar dan als crimineel. De hele charme is eraf straks. Daar baal ik (ontzettend) van!

Mijn zegen heb je. Je zal mij wel een angsthaas vinden maar ik ga er niet meer aan mee doen. Er staat voor mij teveel op het spel. Ik heb totaal geen zin in al het gezeik van buren die weten dat je liefhebber bent en waar je volgend jaar het gezeik van aan moet horen dat het niet meer mag. Bij een verbod is voor mij de hele aanloop en beleving verdwenen wat deze periode juist zo speciaal maakt is er dan niet meer. Ik leef dan ook met gemengde gevoelens naar het laatste Oud en Nieuw toe. De ene dag zoals vanouds met veel plezier de andere dag met het oog op het verbod soms een stuk minder.

Mijn zegen heb je. Je zal mij wel een angsthaas vinden maar ik ga er niet meer aan mee doen. Er staat voor mij teveel op het spel. Ik heb totaal geen zin in al het gezeik van buren die weten dat je liefhebber bent en waar je volgend jaar het gezeik van aan moet horen dat het niet meer mag. Bij een verbod is voor mij de hele aanloop en beleving verdwenen wat deze periode juist zo speciaal maakt is er dan niet meer. Ik leef dan ook met gemengde gevoelens naar het laatste Oud en Nieuw toe. De ene dag zoals vanouds met veel plezier de andere dag met het oog op het verbod soms een stuk minder.

Sta er hetzelfde in hoor. Voor mij is het volgend jaar vast niet helemaal voorbij maar denk niet dat ik nog uitgebreid sta te stoken over een paar jaar.
Speelt wel mee dat de beleving de laatste jaren sowieso al minder is.

Ik vind het de laatste jaren al minder leuk geworden, vuurwerk ligt al jaren onder een vergrootglas en in het verdom hoekje. Blikken van buren zijn nu al niet fijn, de negatieve aandacht in de media, de mensen die over elkaar heen struikelen om te vertellen hoe slecht het wel niet is voor mens & dier, het milieu en alle overlast die ze ervaren. Dat is natuurlijk van alle tijden maar sinds corona voor mijn gevoel wel veel erger, steeds meer mensen schuiven op. Ik denk ook omdat mensen toen hebben ervaren hoe het anders kan.

Mij houdt het niet tegen om dit jaar te genieten van een vuurwerkrijk Oud & Nieuw maar maar met het stigma tégen is dat bij vlagen soms wel eens frustrerend. Kan ik straks wel met mijn hippe vuurwerk draagtassen over straat of neem ik toch maar een paar incognito bigshoppers van de supermarkt mee? In tegenstelling tot aan de grote klok hangen in de straat dat je wel even wat mooie potten gaat afsteken blijf je nu liever in de anonimiteit. Niet eens ergens specifiek bang voor, maar het voelt tóch oncomfortabel. Alsof het al verboden is, alsof je al crimineel bent. Dat gevoel verdwijnt meestal pas als ik op de afhaaldagen de enorme mensenmassa's in de winkels zie, dat je je weer realiseert 'ik ben niet alleen'. We gaan knallen met zijn allen!

Ik snap wel dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Genoeg opties om vuurwerk in huis te halen.
Maar het gaat mij om het legale karakter ervan. Nu mag het, straks niet meer.

Ik wil gewoon, als liefhebber en als vader van (kleine) kinderen, op Oudjaarsdag op legale wijze mijn vuurwerk kunnen kopen en afsteken, daar gaat het om. Niet dozen de grens over smokkelen, hoe makkelijk dat ook is. Niet bij het afsteken over de schouder hoeven kijken. Niet het (dan terechte) gezeik van buurtbewoners aanhoren. Niet de etalages hoeven missen, de folders, de voorpret etc. Lekker voorbeeld voor de kinderen ook, "papa je weet toch dat het niet meer mag?".
Natuurlijk kunnen we volgend jaar stoken, maar dan als crimineel. De hele charme is eraf straks. Daar baal ik (ontzettend) van!
Precies dat!
En een traditie naar de kloten... laten we oliebollen eten voordat dat ook verboden wordt.

(Lastste) jaar gaan we natuurlijk optimaal genieten.Volgend jaar ook.Denk nietvdat de straffen zo hoog zullen zijn dat je geen vog gaat krijgen als je illegaal f2 vuurwerk afsteekt wat in de landen om ons heen legaal is.En dzn nog zo.n vog krijg je nog steeds als je illegaal vuurwerk hebt afgestoken of je moet politieagent willen worden.Laat je niet gek maken en laten we een statement maken dat die clowns in Den Haag niet alles voor ons gaan bepalen...ieder jaar word de riem strakker aangetrokken en hebben we minder vrijheid.Genoeg = gwboeg

Hmm. Hele andere ervaring hier. In Corona-tijd was ik heel gespannen om de reacties van de buurt. Uiteindelijk kwamen ze allemaal langs om te kijken en ons te bedanken voor het mooie vuurwerk en wat tof dat we de traditie in leven hielden etc.

Toen bekend werd dat het 2e coronajaar er weer een verbod was kwamen er meerdere buren langs of klopten zelfs aan de deur. Of ik dat jaar wederom ging stoken? En het bevestigende antwoord stemde ze heel blij, en of ze iets bij konden leggen etc. Dat jaar nog veel en veel meer buren die aan het kijken waren en zelf ook stookten.

Ik heb maar 1 buur die het niet leuk vindt, maar die verstopt dan onder de keukentafel geeft hij aan :p en de dag erna staan we samen te vegen. Kijk. Zo kan het ook..

Ik begrijp dat sociale-controle vreselijker is dan controle vanuit de staat. Maar niet overal is dat zo.

En of een echte liefhebber alleen maar uit NL haalt? Ik ken heel veel liefhebbers die ook gezinnen hebben, niet het illegale pad op willen maar juist het vuurwerk uit Duitsland halen wegens het kwalitatieve betere vuurwerk (Funke, Pyroprodukt, Pyrospecials, Riakeo, El Gato etc.) Daar tipt echt geen NL vuurwerk aan hoor, en valt nog steeds binnen F2 en het ergste wat je eraan kan overhouden is een boete als je niet al te "dom" bezig bent. Een boete die in het niets valt vergeleken met de uitgaven van het vuurwerk.

Hoe dan ook. Wat ik denk is dat in dorpen en wat relaxtere buurten vuurwerk nog vele jaren te bewonderen is. En op plekken waar men minder tolereert (sommige steden) dat het flink minder gaat worden.

Nederland is niet het land van Burgerlijke ongehoorzaamheid zoals Frankrijk bijvoorbeeld. Een tweede Hawaii gaat het niet worden.

ik houd mijn minderjarige dochters voor de zekerheid even uit jouw buurt..

Zonder gekheid; de meeste liefhebbers zijn gewoon brave burgers en stopt het zodra het niet meer legaal is.
Ik hou het wel bij vuurwerk in plaats van pedofilie 😂

Maar snap en respecteer ieder zijn of haar situatie/ keuzes volledig hoor... Verbod is voor iedereen gewoon kut en triest dat veel mensen afscheid moeten nemen van een prachtige hobby...

• Like
Waarderingen: l166
Daar tipt echt geen NL vuurwerk aan hoor, en valt nog steeds binnen F2 en het ergste wat je eraan kan overhouden is een boete als je niet al te "dom" bezig bent. Een boete die in het niets valt vergeleken met de uitgaven van het vuurwerk.
Dit is helaas niet waar. Bij een verbod betekent bezit van F2 vuurwerk een boete van minimaal 100 euro en een aantekening op je strafblad.

Dit kan problemen geven wanneer je een VOG nodig hebt, gezeik (en hogere kosten) bij het aanvragen van verzekeringen en een hypotheek en bepaalde reisbestemmingen kun je vergeten.

Dit is helaas niet waar. Bij een verbod betekent bezit van F2 vuurwerk een boete van minimaal 100 euro en een aantekening op je strafblad.

Dit kan problemen geven wanneer je een VOG nodig hebt, gezeik (en hogere kosten) bij het aanvragen van verzekeringen en een hypotheek en bepaalde reisbestemmingen kun je vergeten.
Ik heb het over de huidige situatie. Niet bij een verbod.

Wat @leo303 ook aangeeft speelt bij mij ook, welk voorbeeld geef je je kids. Wij voeden ze op met het idee dat ze zich netjes aan de wet houden enzo, dan is het best raar dat papa voor een paar honderd euro de lucht in schiet terwijl het niet mag. Maar buiten om dat, er staan nu jaarlijks zon 250-300 mensen hier in de straat te kijken naar de show, dus de hele wijk weet wel waar het zich afspeelt. Er hoeft dan maar 1 iemand te zijn die het minder vind en je bent de sjaak. Ik heb dat er gewoon niet voorover, zijn simpel weg belangrijkere dingen. Ik zou eerder uitwijken naar bv DL om daar oud en nieuw te gaan vieren. Stoppen gaat de hobby sowieso nooit, want de tripjes naar het buitenland wordt alleen maar meer de laatste jaren en dat zou nog meer worden tijdens het verbod. Genieten van vuurwerk zal altijd blijven, waar dan ook ter wereld, dat pakt niemand me af. De hobby blijft dus, alleen ingevuld op een andere manier.

Vaak bu-j te bang!

Iets met de wet en de geest van de wet.

Val ik hulpverleners lastig? Nee.

Houd ik mij aan de afsteektijden? Ja.

Doe ik het veilig? Ja.

Houd ik maximaal rekening met mijn omgeving? Ja.

Ruim ik vuurwerkresten zelf op? Ja.

Dus …

Vaak bu-j te bang!

Doe ik het veilig? Ja.

Dus …
Dat maakt het zo oneerlijk hè. Het voelt als gestraft worden voor misdragingen van anderen zoals zo vaak het geval is.

• Like
Waarderingen: GMP
Vaak bu-j te bang!

Doe ik het veilig? Ja.

Dus …
Bij een definitief verbod;

Niet direct, wel indirect als politie gebeld wordt door de buurt, die moet dan naar jou ipv naar belangrijkere meldingen. Idem voor brandweer als je compounds de hens in gaan, wat vaak gebeurt.

Nee, bij een verbod heb je geen legale afsteektijden meer.

Doe ik het veilig? Ja.
Voor je omgeving niet als die de straat over denken te gaan zonder vuurwerk, er is immers een verbod.

Nee dus, want die gaat uit -naïef, ok- van een vuurwerkvrije situatie.

Zou ik zeker doen, anders is het nog een milieudelict ook.

Kijk, ik wil je niet afzeiken, want ook ik vind de situatie die gaat ontstaan klinkklare onzin en uitgaan van een papieren realiteit. Maar de haters gaan niet stoppen met haten en hebben -hoe krom en treurig ook- volgend jaar het wetboek aan hun zijde.

Vaak bu-j te bang!

Doe ik het veilig? Ja.

Dus …
99% handelt zo op de meeste punten. Nederland wordt natuurlijk een stuk veiliger en oogartsen kunnen vrij krijgen tijdens de jaarwisseling bij een verbod op legaal vuurwerk aldus de partijen en mensen die voor een verbod zijn.

Back
Bovenaan