Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Hmpf, het vervolg van het traject in de Tweede Kamer rondom de Initiatiefwet lijkt niet meer voor het zomerreces plaats te vinden. Deze week staat de agenda van de Tweede Kamer inmiddels aardig volgepland en donderdag zijn de laatste stemmingen voor het zomerreces. Die begint namelijk a.s vrijdag en duurt t/m maandag 5 september.

Er is wel gebleken dat er een ruime meerderheid tegen dit voorstel is, maar toch zouden alle belanghebbenden het wel fijn vinden als de Initiatiefwet definitief van tafel is. In ieder geval voor dit jaar. En nu is dat officieel nog niet het geval.

Aan de andere kant: het is een voorstel en nog geen wetgeving of beleid. Dat betekent dat de huidige wetgeving van kracht is en blijft. En dus is er feitelijk niks aan de hand.

Bijzonder dit.. Weer een gemeente die de keutel terug trekt..
Zouden de kosten voor een centrale show dermate afschrikwekkend zijn?

https://www.ad.nl/utrecht/er-komt-i...n-rustige-feestelijke-jaarwisseling~a7465031/

Ik verwacht een combinatie van factoren, bijv:
- een vuurwerkshow is vaak niet realistisch bij gebrek aan vergunningen om deze te mogen schieten
- de kosten worden door een gemiddelde burgemeester en wethouder behoorlijk onderschat (niet alleen het vuurwerk zelf maar ook de organisatie eromheen. Die kosten zijn inmiddels ook lastig uit te leggen gelet op de bredere (financiele) problemen waar gemeenten mee kampen.
- men heeft vorig jaar (hopelijk) ervaren dat het verbieden van vuurwerk niet leidt tot een rustige, vuurwerkvrije jaarwisseling en dat een vuurwerkshow geen (uitsluitend) alternatief is

Ik verwacht een combinatie van factoren, bijv:
- een vuurwerkshow is vaak niet realistisch bij gebrek aan vergunningen om deze te mogen schieten
- de kosten worden door een gemiddelde burgemeester en wethouder behoorlijk onderschat (niet alleen het vuurwerk zelf maar ook de organisatie eromheen. Die kosten zijn inmiddels ook lastig uit te leggen gelet op de bredere (financiele) problemen waar gemeenten mee kampen.
- men heeft vorig jaar (hopelijk) ervaren dat het verbieden van vuurwerk niet leidt tot een rustige, vuurwerkvrije jaarwisseling en dat een vuurwerkshow geen (uitsluitend) alternatief is

En vergeet niet alle tijd en energie die we de afgelopen 12 maanden met verschillende mensen hebben besteed aan het actief informeren van de Raadsleden van de Gemeente Utrecht. Toen er vorig jaar in de media als verrassing verscheen dat er mogelijk tóch een lokaal afsteekverbod zou komen, hebben we extra actie ondernomen en de Raadsleden wederom benaderd. En met succes kunnen we nu zeggen!

Goed te zien dat Utrecht het verbod niet inzet. Begin het wel steeds positiever te zien allemaal, vertrouwen groeit. Laat de winkels maar weer komen met aanbiedingen hoor:cool:.

Had liever gehad dat ze nog voor het zomerreces hadden gestemd. Iedereen weet dat in september het vuurwerkseizoen begint en wij weten dan ook wat dit betekent, het begin van het geknal hier en daar en dat is bepaald niet gunstig voor ons. Hopelijk valt het mee en hopelijk zal men inderdaad begin september stemmen en niet nog veel later.

En vergeet niet alle tijd en energie die we de afgelopen 12 maanden met verschillende mensen hebben besteed aan het actief informeren van de Raadsleden van de Gemeente Utrecht. Toen er vorig jaar in de media als verrassing verscheen dat er mogelijk tóch een lokaal afsteekverbod zou komen, hebben we extra actie ondernomen en de Raadsleden wederom benaderd. En met succes kunnen we nu zeggen!

Tot en met de veiligheidsadviseur aan toe:yes:

Zojuist hebben Klaver en Ouwehand de kamer een brief gestuurd. Daarin zeggen zij dat ze de behandeling van het wetsvoorstel willen uitstellen tot na komende jaarwisseling.

Dat is op zich goed nieuws voor dit jaar?! Jammer dat de linkse drammers het elk jaar opnieuw proberen.

Dat is voor dit jaar dan toch helemaal prima!!! Open die site’s!:) Kijken we volgend jaar wel weer!!

Zeker goed nieuws voor dit jaar! Eindelijk wat meer zekerheid. Iedere jaarwisseling dat we nog kunnen stoken, 100% van genieten.

Tijd voor wat freakacties? :wink:

Ik stel voor dat we er een wedstrijd van maken. Wie het eerste zijn freakactie opent na dit goede nieuws wint. Wie doet mee?

Ik zie dit niet zonder meer als goed nieuws. Ja, wellicht voor de hele korte termijn. Maar GL/PvdD zetten hiermee wat mij betreft, vanuit hun belang, een zeer slimme zet. Het momentum wat ze nodig hebben voor een landelijk verbod zou er maar zo kunnen zijn in de eerste weken van het nieuwe jaar.

Ik zie dit niet zonder meer als goed nieuws. Ja, wellicht voor de hele korte termijn. Maar GL/PvdD zetten hiermee wat mij betreft, vanuit hun belang, een zeer slimme zet. Het momentum wat ze nodig hebben voor een landelijk verbod zou er maar zo kunnen zijn in de eerste weken van het nieuwe jaar.

Mee eens. Na de jaarwisseling kunnen ze nu roepen, zie je wel dat verbod op pijlen en knallers heeft niks geholpen (dat de meeste shit alsnog veroorzaakt wordt door de illegale knallers wordt daarbij voor het gemak dan vergeten).

Mee eens. Ik heb ook iets te veel partijen gehoord, die nu nog tegen een verbod zijn, dat ze eerst het effect van het verbod op F3, singelshots, pijlen af willen wachten om te zien wat daar het effect van is.

Dat effect zal er natuurlijk nauwelijks zijn, dus ben bang dat er dan wel meer partijen "om" gaan naar een verbod.

Back
Bovenaan