Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Welke stok hebben ze om te slaan 1, dat klimaatgedram van GL en 2 PvdD gaat nog verder, de vogels, mensen durven niet naar buiten etcetera etcetera.

Probleem zit in gedrag inderdaad, maar hoe pak je slopers, illegaal vuurwerk, relschoppers aan, hier is stok 3 om eerlijk te zijn en stok 4 de hulpverleners moeten het ontgelden. Dat zijn 4 stokken achter de deur. Maar goed verder mee eens het grootste gedeelte moet zich gedragen mee eens, sta ik achter.

Alleen de stokken die ze dit jaar krijgen alle 4 hebben ze niets aan. Ze hebben nog een initiatiefwet af te handelen en mag niet aangepast worden op nieuwe cijfers, Dat komt wel in een ander debat helaas. En de trend met minder gewonden moet ook doorzetten 700 gewonden en veel vuurwerk gezien afgelopen jaar is goed alleen het moet naar beneden verder want elke gewonde is er 1 teveel. Al zat bij de 700 ik weet niet hoeveel jongeren door de tiktokchallenge.

Ik zie dit niet zonder meer als goed nieuws. Ja, wellicht voor de hele korte termijn. Maar GL/PvdD zetten hiermee wat mij betreft, vanuit hun belang, een zeer slimme zet. Het momentum wat ze nodig hebben voor een landelijk verbod zou er maar zo kunnen zijn in de eerste weken van het nieuwe jaar.

Precies, mocht het 'uit de hand lopen' dan word alles wederom geschoven op het legale vuurwerk wat al jaren zo gedaan word.
Dan krijgen ze wellicht meerdere partijen mee, GL heeft het immers een jaar aangezien en alsnog gaat het dan fout zullen ze dan beweren.

...
Ze lagen vol, maar er is nog veel NL vuurwerk verkocht in België en Duitsland.

Logisch, zou ik ook doen als ik importeur was. Je moet toch ergens van eten en je producten blijven afzetten om de flow erin te houden.

...
Het lijkt er zelfs op dat de stijging voor vuurwerk wel meevalt t.o.v. allerlei andere producten en diensten.

Klinkt bemoedigend voor de liefhebbers in de steden zonder verbod. :) :thumbsup:

Is dit voorstel van gl/pvdd nu definitief van de baan, of vindt dit nog voortgang nu na het reces en enig zicht op mogelijke planning daarvan?

Laatst bewerkt:
Is dit voorstel van gl/pvdd nu definitief van de baan, of vindt dit nog voortgang nu na het reces en enig zicht op mogelijke daarvan?

Wat ik er van begrepen heb word dit nu aangehouden tot na aanstaande jaarwisseling. Grote kans dat dit natuurlijk in januari weer op de agenda word gezet! Vuurwerk zal uiteraard weer flink negatief in de media komen met alle bijbehorende cijfers. Mijn gevoel zegt dat dit wel eens de laatste jaarwisseling kan zijn, mits het al niet weer verboden word ivm Covid of andere zaken…

Er zijn veel partijen in de kamer die nu nog twijfelen over een definitief verbod en eerst de in 2019 ingevoerde wijzigingen willen aankijken. Maar iedereen snapt natuurlijk dat heel Nederland dit jaar los gaat qua vuurwerk en spijtig genoeg zullen daardoor ook weer ongevallen, schades en andere ellende door ontstaan.

Wat ik er van begrepen heb word dit nu aangehouden tot na aanstaande jaarwisseling. Grote kans dat dit natuurlijk in januari weer op de agenda word gezet! Vuurwerk zal uiteraard weer flink negatief in de media komen met alle bijbehorende cijfers. Mijn gevoel zegt dat dit wel eens de laatste jaarwisseling kan zijn, mits het al niet weer verboden word ivm Covid of andere zaken…

Er zijn veel partijen in de kamer die nu nog twijfelen over een definitief verbod en eerst de in 2019 ingevoerde wijzigingen willen aankijken. Maar iedereen snapt natuurlijk dat heel Nederland dit jaar los gaat qua vuurwerk en spijtig genoeg zullen daardoor ook weer ongevallen, schades en andere ellende door ontstaan.

Precies waar ik ook gewoon erg bang voor ben. zoals jij het omschrijft ervaar ik het ook.
Er was nu onvoldoende draagvlak voor het verbod, maar als je direct na de jaarwisseling gaat peilen, dan is er veel meer draagvlak. Mensen die waarschijnlijk het grootste deel van het jaar onverschillig of negatief tegenover een verbod staan, zouden vlak na de jaarwisseling na al het negatieve nieuws over vuurwerk wel eens positief kunnen zijn over een verbod.

Reden te meer om dit jaar meer in huis te halen, en reserve te houden. Als ik iets geleerd heb van afgelopen jaarwisselingen is het wel dat het prima is om wat vuurwerk apart te houden, mocht er weer een reden gevonden worden voor een verbod. Aan handhaving word nauwelijks of niet gedaan, dus je kan eigenlijk vrij stoken als je nog wat in huis hebt. ook daarom een paar ritjes naar het zuiden gedaan, mocht er dit jaar alsnog weer een verbod doorheen gedramd worden om wat voor reden dan ook.

Aan de andere kant denk ik dat de politiek rond die tijd wel andere prio's heeft en meer bezig is met 1e kamer verkiezingen in maart. En alle andere shit die speelt

Is dit voorstel van gl/pvdd nu definitief van de baan, of vindt dit nog voortgang nu na het reces en enig zicht op mogelijke planning daarvan?

Zoals hierboven al aangegeven is het voorstel in de ijskast gezet tot na aankomende Jaarwisseling. Voor dit jaar komt er dus definitief geen Algeheel Vuurwerkverbod en gaat de verkoop gewoon van start. Ik wil het niet noemen maar doe het even snel: een evt. 3e Corona-verbod daargelaten, maar daar gaan we niet vanuit vanwege aangepaste standpunten en strategie t.a.v. Corona vanuit de Centrale Overheid.

Wel is het uitblijven van een landelijk verbod voor sommige gemeenten een extra stimulans om nog even snel een Lokaal Afsteekverbod in te regelen. De tijd daarvoor begint te dringen, het is morgen immers al september, dus er is goede hoop dat diverse gemeenten voor dit jaar een afwachtende houding aannemen en wachten op wat er volgend jaar met het voorstel voor een landelijk vuurwerkverbod gaat gebeuren.

Kortom, aankomend Oud & Nieuw wordt niet een generale repetitie maar bepaald echt de toekomst van onze Vuurwerktraditie. Er zal meer dan ooit aandacht zijn voor overlast, vernieling, baldadigheid, enz.

Was dat maar waar ...
Die linkse rakkers gaan nu echt niet meer los laten ben ik bang.
Nee dat zeg ik ook niet. maar de rest van de politiek staat er minder voor open. Daarnaast zal de HVLV de politiek blijven voorzien van juiste intrepetatie van cijfers.

Wat ik denk is dat linke partije nu hopen op veel ongelukken zodat de ongeluk cijfers weer hoog zijn zoals 2019 en daarvoor. Daarmee kunnen ze gaan vergelijken met afgelopen 2 jaar, en daarmee ook blijven doordrammen. denk dat ze ook willen zorgen dat de importeurs dit jaar nog de voorraden kwijtraken, en zorgen dat er geen nieuwe voorraad meer worden gekocht. En ook mijn gevoeld zegt dat dit de laatste jaar wel eens kan zijn, voor me zelf kan ik dit haast niet voorstellen. Afgelopen 2 jaar al veel moeite gehad, kan me nauwelijks voorstellen dat we in oud en nieuw voortaan moeten gaan vieren zonder vuurwerk.

Wat ik denk is dat linke partije nu hopen op veel ongelukken zodat de ongeluk cijfers weer hoog zijn zoals 2019 en daarvoor. Daarmee kunnen ze gaan vergelijken met afgelopen 2 jaar, en daarmee ook blijven doordrammen. denk dat ze ook willen zorgen dat de importeurs dit jaar nog de voorraden kwijtraken, en zorgen dat er geen nieuwe voorraad meer worden gekocht. En ook mijn gevoeld zegt dat dit de laatste jaar wel eens kan zijn, voor me zelf kan ik dit haast niet voorstellen. Afgelopen 2 jaar al veel moeite gehad, kan me nauwelijks voorstellen dat we in oud en nieuw voortaan moeten gaan vieren zonder vuurwerk.

Diverse importeurs zijn al met de inkopen van 2023/2024 bezig...

Goed nieuws dus, ik zie corona ook nog steeds niet weer oplaaien. Missen oktober nog even afwachten maar dan ga, met vergelijkbare covid-situatie, wel durven inkopen :holland:

Ah oke, hopelijk doen ze het niet voor niets.

Corona zal dit jaar denk ik ook niet roet in het eten gooien, al betwijfel ik wel hoe ze het gaan doen met vluchtelingen...

Medio november in de media:

''Het kabinet heeft ervoor gekozen om ook dit jaar de vuurwerkverkoop aan banden te leggen. Dit I.v.m. de vele vluchtelingen in ons land. Door de knallen van het vuurwerk kunnen de vluchtelingen traumatische ervaringen doen herbeleven. We vragen jullie begrip om geen vuurwerk af te steken, we doen het immers samen''

Zoiets?:rolleyes:

Ook in die landen hebben ze vuurwerk en weten ze wat dat is.. lijkt mij echt zeer onwaarschijnlijk dat ze dit als argument kunnen gebruiken behalve dat de omgeving van zo’n azc valt onder een verboden afsteek gebied zoals met scholen ect.

Helaas sta ik nergens meer van te kijken, het zou me niet eens verbazen mocht dit wel gebeuren. Status houders hebben al voorrang op sociale huur woningen ten opzichte van 'gewone' nederlanders. Dan heb je het over huisvesting, een traditie word makkelijker aan de kant gegooid als je het mij vraagt.

Ik heb nooit vuurwerk het hele jaar rond in huis gehad, alles ging altijd op de 31e. nu heb ik dit jaar voor het eerst een bescheiden voorraadje aangelegd, heb al een paar tripjes naar het zuiden gemaakt. Puur om verzekerd te zijn om in elk geval iets te kunnen stoken de 31e. Ik heb verder bestellingen doorgeschoven en ga ook niets meer bestellen. Ik heb al ruim voldoende in de bestelling staan en de lol van het bestellen is er voor mij een beetje af. Ik heb gewoon geen zin om weer meer bestellingen te plaatsen met de kans dat je het weer niet mag afhalen. Eigenlijk wil ik alles waar ik nu geld aan uit geef gewoon direct in kunnen laden...

Statushouders hebben niet zozeer voorrang zoals velen dat denken hoor, vaak is dit niet zo en wanneer het zo is is het een stuk minimaler dan sommige politieke partijen soms lijken te beweren.

Daarnaast hebben veruit de meeste vluchtelingen echt geen last van vuurwerk hoor! Wat al eerder is gezegd, mensen over de hele wereld houden van vuurwerk.

Mocht er iets roet in het eten gooien, zal het inderdaad corona zijn.
Maar alles ligt anders dan vorig jaar en het jaar daarvoor, ik hoop en denk dat het goed zit.

Back
Bovenaan