Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Bijzonder dit.. Weer een gemeente die de keutel terug trekt..
Zouden de kosten voor een centrale show dermate afschrikwekkend zijn?

https://www.ad.nl/utrecht/er-komt-i...n-rustige-feestelijke-jaarwisseling~a7465031/

Er gaat geen hond naar komen, want OV rijdt niet vanaf 20h of zo toch?

Het kost bakken vol geld, je moet ook veiligheid van omstanders garanderen/gebied afzetten en het vuurwerk + afsteekbedrijf komen ook niet gratis. Zoals gewoonlijk verrekenen ze zich te snel met van alles.

Het is al aangegeven hierboven; Klaver en Ouwehand wachten gewoon een beter moment af voor hun wetsvoorstel, dat is alles. Met een korte termijn visie is dat misschien goed nieuws. Met een lange termijn blik, ik denk dan zelf aan toekomstige generaties waarvan ik hoop dat ze oudjaar kunnen blijven vieren met vuurwerk, is dit gevaarlijk. Zeker links kennende die met de media (voor 101% in de broekzak van linkse krachten) in het nieuwe jaar vol op het orgel zullen gaan en elk brandwondje en bang hondje zullen uitmeten als nationale ramp.

Zojuist hebben Klaver en Ouwehand de kamer een brief gestuurd. Daarin zeggen zij dat ze de behandeling van het wetsvoorstel willen uitstellen tot na komende jaarwisseling.

Natuurlijk goed nieuws. maar weten zei niet nu al wat de gezondheidsminister achter de hand heeft om de jaarwisseling weer te verpesten? lockdowns en toestanden omdat er weer een corona golf in de maak is?

Ik hoop van ganse harte dat we nu eindelijk eens oud en nieuw kunnen vieren zoals we gewend zijn. maar ik geloof het pas als wij het vuurwerk in huis hebben.

Laatst bewerkt:
Ik zie dit niet zonder meer als goed nieuws. Ja, wellicht voor de hele korte termijn. Maar GL/PvdD zetten hiermee wat mij betreft, vanuit hun belang, een zeer slimme zet. Het momentum wat ze nodig hebben voor een landelijk verbod zou er maar zo kunnen zijn in de eerste weken van het nieuwe jaar.

Een nieuw voorstel kan zowiezo opnieuw worden ingediend in januari. Kunnen beter nu van dit jaar genieten!

Het is al aangegeven hierboven; Klaver en Ouwehand wachten gewoon een beter moment af voor hun wetsvoorstel, dat is alles. Met een korte termijn visie is dat misschien goed nieuws. Met een lange termijn blik, ik denk dan zelf aan toekomstige generaties waarvan ik hoop dat ze oudjaar kunnen blijven vieren met vuurwerk, is dit gevaarlijk. Zeker links kennende die met de media (voor 101% in de broekzak van linkse krachten) in het nieuwe jaar vol op het orgel zullen gaan en elk brandwondje en bang hondje zullen uitmeten als nationale ramp.

Precies, dit is de tactiek. Gezien CDA en SP hebben gezegd dat zij eerst de werking van het deel verbod op knal en pijlen in de praktijk willen zien.. Kan het zomaar zijn dat we CDA en SP volgend jaar tijdens de stemming tegen ons hebben. En dan is het afgelopen.

Dus, we moeten er met z'n alle voor waken dat we normaal en veilig omgaan met vuurwerk.

Ik ben bang dat dat een utopie is.
De liefhebbers gedragen zich wel, het tuig niet. Doen ze nu ook niet en gaan ze ook niet doen.

Alles met voorbedachte rade. Aan ons zal het niet liggen. Maar ben bang dat veel personen hier weer roet in het eten gaan gooien met illegaal spul. Daarbij geholpen door overmatig drank en drugs misbruik kan ik de uitkomst al bijna raden.

Laatst bewerkt:
Dat is voor dit jaar dan toch helemaal prima!!! Open die site’s!:) Kijken we volgend jaar wel weer!!

Moeten we als winkeliers eerst weten wat de prijzen gaan doen. De meeste importeurs hebben hun 2022-prijslijsten nog niet vrijgegeven. Zolang we daar geen inzage in hebben kun je als winkelier moeilijk je verkoopprijzen bepalen.

Eerder was het vrij aannemelijk dat de prijzen min of meer op hetzelfde niveau zouden blijven en zo konden (freak)winkels al vrij vroeg in het jaar open omdat je die grote mate van zekerheid had.

Met de actuele loeihoge inflatie i.c.m. o.a. de bizar verhoogde oceanfreight-kosten hebben de importeurs eerder aangekondigd dat er prijsstijgingen zullen zijn. Dat hebben we eerder dit jaar al gemerkt met de nieuwe inkoopprijzen van CAT.1.

De meeste winkeliers zullen dus wachten op meer duidelijkheid en zekerheid voordat ze de (digitale) deuren weer zullen openen voor CAT.2-bestellingen.

Wat ik dan toch niet snap is dat de bunkers zoals ze zeggen vol lagen. Dus dan lijkt mij dat alles al is ingekocht???? En dan hoeft daar toch niet ineens een hogere prijs voor gerekend te worden door een stijgende infaltie en oceanfreight-kosten.

Wat ik dan toch niet snap is dat de bunkers zoals ze zeggen vol lagen. Dus dan lijkt mij dat alles al is ingekocht???? En dan hoeft daar toch niet ineens een hogere prijs voor gerekend te worden door een stijgende infaltie en oceanfreight-kosten.

Ik snap je gedachte maar dan ga je aan heel veel elementen voorbij. Ik zal het proberen uit te leggen:

Ze lagen vol, maar er is nog veel NL vuurwerk verkocht in België en Duitsland. Van diverse populaire artikelen is onvoldoende voorraad om aan de volledige NL-vraag te voldoen. Er komen daarom tal van containers vol nieuw vuurwerk naar NL. Tegen de actuele kostprijs.

Daarnaast kost de extra gehuurde opslag veel geld. Elke NL-importeur heeft de afgelopen 2 jaar extra opslag moeten huren in Duitsland. In de Logistiek werkt het zo dat je nooit je complete verkoopvoorraad tegelijk in huis hebt. Niet in een winkel maar zeker ook niet bij een Importeur. De containers komen verspreid over het jaar binnen en er wordt op tijd ruimte gemaakt voor nieuw binnenkomende containers door verkoopvoorraad uit te leveren aan de winkels. Dat is 2 jaar lang amper gebeurd en dus moesten ze het ergens anders laten. Opgeslagen voorraad kost alleen maar geld i.p.v. dat het wat oplevert.

Daarnaast maken een importeur en een winkelier ook dagelijkse kosten die allemaal gestegen zijn. Denk aan huur, loon, gas, water, licht, internet, brandstof, transporteur, folders, verspreiders, enz. Iemand moet dat betalen en kosten worden altijd doorberekend aan elke schakel in de keten dus ook aan de winkelier en aan de consument.

Allemaal heel logisch en het gebeurt met alles. Het lijkt er zelfs op dat de stijging voor vuurwerk wel meevalt t.o.v. allerlei andere producten en diensten.

Ik ben er niet bang voor dat partijen om zijn. Om een simpele reden. Zij die tegen stemden blijven tegen hoe dan ook.

Ze kunnen geen nieuwe wetsvoorstel maken dat is 2. Eerst moet deze nog afgehandeld worden en was kansloos verklaard. Ik zie hier niets tactisch in.

Zolang dit voorstel loopt kunnen ze klagen wat ze willen, kansloos is die, en blijft die. Want de cijfers van 2022/2023 kan hier niet in verwerkt worden. Meest cruciaal is hierin dat ze cijfers tot 2019/2020 in hebben verwerkt. Ze blijven kansloos. Een nieuwe maken kan niet in januari want deze moet eerst afgehandeld worden en dat is die niet.

Vrees voor een verbod volgend jaar welnee, moet ik het aanhoren, ook dat. Is het voorstel kansloos, jazeker omdat men de nieuwe cijfers er gewoon niet in verwerkt mag worden in het voorstel wat ze hadden. Aanpassen kan dus niet, eerst afhandelen dan pas kunnen ze verder. Ze kunnen in januari zeggen ja maar, maar dat stond niet in je voorstel.

Maar goed nemen de gewonden verder af ten opzichte van 2019/20 dan is het goed.

Enige nadeel is het relschoppen en slopen en hulpverleners aanvallen. Hier moet is aandacht aan besteed worden, en ook is met forsere straffen. En kappen door vuurwerk steeds de schuld te geven. Want vuurwerk wordt niet agressief, valt niemand aan en relt niet. Alcohol en drugs daar krijgen mensen waanideeën van. Zoek niet de makkelijkste weg, hier wordt met een verbod goedwillende mensen getroffen, terwijl de relschoppers en slopers doorgaan. Maar de vraag is hoe hou je ze tegen.

En promoot die dekselse vuurwerkbril is. Geef voorlichting en niet alleen jongeren. Laat zien wat alcohol doet tijdens vuurwerk afsteken. Dat ontbreekt nogal campagnes en voorlichting.

Maar onder de indruk van ze en het voorstel ben ik nog steeds niet. Eigenlijk is het triest te noemen. Maar in mijn ogen ook nog steeds kansloos zoals die nu is. Ik zie hier geen tactiek in maar een uitzonderlijk grove fout. Ze weten zich geen raad ermee.

En over SP en CDA maak ik me ook geen zorgen Ze riepen willen het deelverbod zien. Maar kijken wel breder dan alleen potjes en fonteintjes. Dat hoorde je van Nispen ook zeggen hoe kan een mens gewond raken door een fontein/compound was voor hem een raadsel en hoeveel fonteinen zijn er naar hulpverleners gegooid? Aldus van Nispen. De pech hier is ook en hebben ze ook tegen dat het illegale spul nauwelijks wordt aangepakt. België en Duitsland hoef men niet te straffen maar pak dat ridicule doffe harde geknal aan.

Daarbij denk ik eerder dat ze het te druk hebben in Den Haag. Tot nog toe staat dat 2de debat gewoon op ongepland nog steeds. Zijn wel belangrijkere zaken voor ze dan vuurwerk. Nogmaals zie hier geen tactiek in. Vrees eerder dat ze de vragen niet kunnen beantwoorden. Onafgedane zaken kan met gewoon niet opnieuw indienen, ze hebben nog wat te beantwoorden los hoe 2022/23 verliep want die telt dan even niet. Die 2 debatten blijven gewoon staan hoe dan ook. Het initiatiefwet is ook 2 jaar oud, dit jaar aangepast en hoe die nu is, blijft die gewoon.

Het tast zo me humeur aan volgend jaar zie ik wel weer verder. Voor nu is een keer goed genieten. Even niet dat gezever met dat verbod. Ben er wel klaar mee op het moment. Ze gaan niet weer heel de circus af met een consultatie en rondetafelgesprek en weer een debat en nog een debat en nog een debat, ze zijn daar ook niet gek. Alleen de laatste 2 debatten worden afgehandeld en dan is het gewoon klaar, finish, finito. Kom maar door met de jaarwisseling zin in nog meer als ooit tevoren. Angst voor wat, net als ieder jaar gaan ze gewoon weer af als een gieter, kijk er nu al naar uit, maar eerst o&n een stevig potje knallen. Nieuwjaar is een later zorg.

Laatst bewerkt:
Ondertussen zijn verschillende nieuwsmedia weer druk bezig met angst zaaien. Er is een nieuwe Covidvariant de Centaurus. Ondertussen ook in Nederland opgedoken, kan weer besmettelijker zijn,de besmettingen lopen weer op etc, etc. Centaurus mooie naam voor een cake of een compound trouwens.

Ondertussen zijn verschillende nieuwsmedia weer druk bezig met angst zaaien. Er is een nieuwe Covidvariant de Centaurus. Ondertussen ook in Nederland opgedoken, kan weer besmettelijker zijn,de besmettingen lopen weer op etc, etc. Centaurus mooie naam voor een cake of een compound trouwens.

Ik heb mij toevallig afgelopen week bij laten praten door een goed ingelichte arts. In september/oktober krijgt iedereen de mogelijkheid om een nieuwe booster te halen. Deze booster zal al aangepast zijn op de nieuwe COVID-varianten. Doordat men nu al bezig is met de voorbereidingen van die vaccinatie-ronde én omdat die booster meer pro-actief is qua samenstelling, is de verwachting dat er een aanzienlijk minder grote druk op de zorg zal ontstaan dan voorgaande jaren. Tel daar de vernieuwde insteek bij op dat de Centrale Overheid de maatschappij juist zoveel mogelijk open wil houden i.p.v. preventief dicht (zoals de afgelopen 2 jaar) dan ben ik niet zo bang meer voor een volgend "Corona-verbod".

Ik heb mij toevallig afgelopen week bij laten praten door een goed ingelichte arts. In september/oktober krijgt iedereen de mogelijkheid om een nieuwe booster te halen. Deze booster zal al aangepast zijn op de nieuwe COVID-varianten. Doordat men nu al bezig is met de voorbereidingen van die vaccinatie-ronde én omdat die booster meer pro-actief is qua samenstelling, is de verwachting dat er een aanzienlijk minder grote druk op de zorg zal ontstaan dan voorgaande jaren. Tel daar de vernieuwde insteek bij op dat de Centrale Overheid de maatschappij juist zoveel mogelijk open wil houden i.p.v. preventief dicht (zoals de afgelopen 2 jaar) dan ben ik niet zo bang meer voor een volgend "Corona-verbod".
Wat zou dit forum zijn zonder de altijd positieve en goed geinformeerde gizmo!!

Bedankt voor al je duidelijke en goed onderbouwde berichten! mede door jou berichten houd ik een klein sprankje hoop!

Ik ben er ook niet bang voor.Het is meer hoe men dit nieuws telkens weer brengt.

Ik ben er ook niet bang voor.Het is meer hoe men dit nieuws telkens weer brengt.

Daar kan ik in inkomen hoe ze het nieuws brengen. Dat hoeft niet zo paniekerig. Soms werkt het nieuws ook op me zenuwen. Ben heel erg coronamoe en moet van die moeheid genezen, dat kan alleen als ik kan genieten en rustig kerst en oud en nieuw kan vieren. Ben van het woord verbod genezen verbodsmoe ben ik niet meer en is perfect, zelfs dat kan de media niet meer ombuigen naar deze 2 moeheden. Ik ga maar vissen tot de volgende ochtend.

Maar vrees voor een coronaverbod heb ik ook niet. Mede door @Gizmo75 zijn berichten zijn hoopvol en soms is hoop omgezet naar zekerheid door zijn berichten.

Hoewel er nooit zekerheid is, stemt dit mij toch wel zeer tevreden en ga ik er vanuit dat we in ieder geval dit jaar weer kunnen en mogen vlammen! Het spelletje dat Klaver en Ouwehand proberen te spelen is doorzichtig, maar we hebben de uitkomst gezamenlijk in de hand: laten we (vooral de mensen buiten de fora) normaal doen komend seizoen zodat ze géén stok hebben om mee te slaan! :thumbsup:

Back
Bovenaan