Ik ben er niet bang voor dat partijen om zijn. Om een simpele reden. Zij die tegen stemden blijven tegen hoe dan ook.
Ze kunnen geen nieuwe wetsvoorstel maken dat is 2. Eerst moet deze nog afgehandeld worden en was kansloos verklaard. Ik zie hier niets tactisch in.
Zolang dit voorstel loopt kunnen ze klagen wat ze willen, kansloos is die, en blijft die. Want de cijfers van 2022/2023 kan hier niet in verwerkt worden. Meest cruciaal is hierin dat ze cijfers tot 2019/2020 in hebben verwerkt. Ze blijven kansloos. Een nieuwe maken kan niet in januari want deze moet eerst afgehandeld worden en dat is die niet.
Vrees voor een verbod volgend jaar welnee, moet ik het aanhoren, ook dat. Is het voorstel kansloos, jazeker omdat men de nieuwe cijfers er gewoon niet in verwerkt mag worden in het voorstel wat ze hadden. Aanpassen kan dus niet, eerst afhandelen dan pas kunnen ze verder. Ze kunnen in januari zeggen ja maar, maar dat stond niet in je voorstel.
Maar goed nemen de gewonden verder af ten opzichte van 2019/20 dan is het goed.
Enige nadeel is het relschoppen en slopen en hulpverleners aanvallen. Hier moet is aandacht aan besteed worden, en ook is met forsere straffen. En kappen door vuurwerk steeds de schuld te geven. Want vuurwerk wordt niet agressief, valt niemand aan en relt niet. Alcohol en drugs daar krijgen mensen waanideeën van. Zoek niet de makkelijkste weg, hier wordt met een verbod goedwillende mensen getroffen, terwijl de relschoppers en slopers doorgaan. Maar de vraag is hoe hou je ze tegen.
En promoot die dekselse vuurwerkbril is. Geef voorlichting en niet alleen jongeren. Laat zien wat alcohol doet tijdens vuurwerk afsteken. Dat ontbreekt nogal campagnes en voorlichting.
Maar onder de indruk van ze en het voorstel ben ik nog steeds niet. Eigenlijk is het triest te noemen. Maar in mijn ogen ook nog steeds kansloos zoals die nu is. Ik zie hier geen tactiek in maar een uitzonderlijk grove fout. Ze weten zich geen raad ermee.
En over SP en CDA maak ik me ook geen zorgen Ze riepen willen het deelverbod zien. Maar kijken wel breder dan alleen potjes en fonteintjes. Dat hoorde je van Nispen ook zeggen hoe kan een mens gewond raken door een fontein/compound was voor hem een raadsel en hoeveel fonteinen zijn er naar hulpverleners gegooid? Aldus van Nispen. De pech hier is ook en hebben ze ook tegen dat het illegale spul nauwelijks wordt aangepakt. België en Duitsland hoef men niet te straffen maar pak dat ridicule doffe harde geknal aan.
Daarbij denk ik eerder dat ze het te druk hebben in Den Haag. Tot nog toe staat dat 2de debat gewoon op ongepland nog steeds. Zijn wel belangrijkere zaken voor ze dan vuurwerk. Nogmaals zie hier geen tactiek in. Vrees eerder dat ze de vragen niet kunnen beantwoorden. Onafgedane zaken kan met gewoon niet opnieuw indienen, ze hebben nog wat te beantwoorden los hoe 2022/23 verliep want die telt dan even niet. Die 2 debatten blijven gewoon staan hoe dan ook. Het initiatiefwet is ook 2 jaar oud, dit jaar aangepast en hoe die nu is, blijft die gewoon.
Het tast zo me humeur aan volgend jaar zie ik wel weer verder. Voor nu is een keer goed genieten. Even niet dat gezever met dat verbod. Ben er wel klaar mee op het moment. Ze gaan niet weer heel de circus af met een consultatie en rondetafelgesprek en weer een debat en nog een debat en nog een debat, ze zijn daar ook niet gek. Alleen de laatste 2 debatten worden afgehandeld en dan is het gewoon klaar, finish, finito. Kom maar door met de jaarwisseling zin in nog meer als ooit tevoren. Angst voor wat, net als ieder jaar gaan ze gewoon weer af als een gieter, kijk er nu al naar uit, maar eerst o&n een stevig potje knallen. Nieuwjaar is een later zorg.