BREAKING ! Tweede Kamer is om: er komt een algeheel vuurwerkverbod in Nederland

Ik snap ergens ook niet dat mensen blij zijn dat het waarschijnlijk dit ene laatste jaar nog mag.
Wij als liefhebbers zullen ben ik bang aan het kortste strooitje trekken;

- TNO/ILENT, zal (kei)hard (af)keuren. Ter voorbereiding daarop zullen importeurs het zekere voor het onzekere nemen. Demo filmpjes waren sowieso al niet realistisch, misschien deze jaarwisseling des te meer.
- Voor het vuurwerk van lagere kwaliteit zal een hogere, of misschien wel de hoofdprijs gevraagd worden.
- Idioten die zich deze "ene laatste keer" nog willen laten gaan, zullen voor chaos zorgen, wat de politiek en het verbod in de hand zal spelen.

VVD is ook lekker duidelijk over hun voorwaarden, maar niet heus. Blijven ze daar nu strikt aan vasthouden of niet?
Het Amandement daarover is aangenomen en dus maakt dat nu deel uit van het wetsvoorstel, gedragen door de gehele Tweede Kamer. Dus de VVD kán dat niet meer laten vallen, de initiatiefnemers moeten dit nu meenemen in het hele proces voor de tot standkoming van de nieuwe wet. Dat is ook waarom Van der Plas zo positief blijft en in haar video van gisteravond ook aangaf dat ze er nog niet van overtuigd is dat het verbod er ook echt gaat komen. Het moet immers ook nog door de Eerste Kamer.

Het Amandement daarover is aangenomen en dus maakt dat nu deel uit van het wetsvoorstel, gedragen door de gehele Tweede Kamer. Dus de VVD kán dat niet meer laten vallen, de initiatiefnemers moeten dit nu meenemen in het hele proces voor de tot standkoming van de nieuwe wet. Dat is ook waarom Van der Plas zo positief blijft en in haar video van gisteravond ook aangaf dat ze er nog niet van overtuigd is dat het verbod er ook echt gaat komen. Het moet immers ook nog door de Eerste Kamer.
Welke video?

Overigens staan de 3 voorwaarden in de toelichting op het amendement, dus staan niet formeel in de wet. Maar de geest van de wet en een toelichting erop is ook erg belangrijk. Dus dat zal zeker niet vergeten worden.

Vind dat Jorginho wel een punt heeft hoor. In gemeentes zoals Urk is het percentage aan inwoners met een migratieachtergrond zeer laag (5,6% op 22000 inwoners afgerond, aldus Wiki) en daar waren afgelopen jaren toch best wat problemen met vuurwerkmisbruik.

Kun jij met zekerheid stellen dat elk incident daar over de jaren heen uitsluitend door deze personen is begaan? Dacht het niet. Zo zijn er nog meer steden en dorpen in Nederland waar de kans op vuurwerkmisbruik door inwoners met een migratieachtergrond bijster klein is.

In de grote steden is het echter wel zo dat inwoners met een migratieachtergrond de boventoon lijken te voeren met vuurwerkmisbruik. Al heb ik van alles voorbij zien komen en bezigen niet uitsluitend zij zich hiermee.

Het is goed dat deze vrouw een verbale strijd voert tegen onwaarheden aangaande het vuurwerk. Echter, vanaf het moment dat zij mensen met een migratieachtergrond aanhaalde, ging ze net zo hard de fout in als die kerel die daarna aan het woord kwam en met grotendeels allemaal onwaarlijke clichés strooide.
Urk? Dat noemen ze ook wel het witte dorp.. wat zou daar dan de reden voor zijn? ;)

Iedere regio kan zo zijn eigen problemen hebben, is allemaal niet met 1 groep te vangen..

Ik snap ergens ook niet dat mensen blij zijn dat het waarschijnlijk dit ene laatste jaar nog mag.
Wij als liefhebbers zullen ben ik bang aan het kortste strooitje trekken;

- TNO/ILENT, zal (kei)hard (af)keuren. Ter voorbereiding daarop zullen importeurs het zekere voor het onzekere nemen. Demo filmpjes waren sowieso al niet realistisch, misschien deze jaarwisseling des te meer.
- Voor het vuurwerk van lagere kwaliteit zal een hogere, of misschien wel de hoofdprijs gevraagd worden.
- Idioten die zich deze "ene laatste keer" nog willen laten gaan, zullen voor chaos zorgen, wat de politiek en het verbod in de hand zal spelen.

Liefhebbers die zich gedragen trekken sowieso aan het kortste eind.

Maar je verhaal over streng keuren staat m.i. los van het verbod. Als wij een film zien en denken: dat kan toch niet, (hoef m'n zin niet af te maken, toch? Dat is al jaren.

Prijzen zijn al jaren in toenemende mate een heikel punt. En het kan, want Jan met de pet en FOMOfreaks tikken het gewoon af.

Wat betreft je laatste punt, ja, velen zullen zich extra laten gaan, ik ook. Met legaal vuurwerk, op een normale manier. Op welke manier geeft dat in jouw optiek chaos? Ja, meer te zien in de lucht en meer te horen, beetje hogere kortstondige fijnstofpiek, that's it?
"Idioten" die zich altijd als Neanderthaler gedragen, zullen dat nu ook doen, maar niet meer of minder dan anders. Wat kan hun dat verbod aan hun aars roesten? Wat zij doen en wat zij kopen heeft NIETS te maken met de reguliere legale verkoop en de 'normale traditionele viering'.

Je valt in dezelfde valkuil als politici en media (of graven ze em zelf?)

Iedere regio kan zo zijn eigen problemen hebben, is allemaal niet met 1 groep te vangen..
Dat is ook precies wat ik zeggen wil en daarom zou deze dame in de verdediging van het vuurwerk dit soort beweringen het best achterwege kunnen houden.
Anders kun je de beweringen die vuurwerk tegenstanders, hebben ook wel voor waar aan gaan nemen.

Wat betreft je laatste punt, ja, velen zullen zich extra laten gaan, ik ook. Met legaal vuurwerk, op een normale manier. Op welke manier geeft dat in jouw optiek chaos? Ja, meer te zien in de lucht en meer te horen, beetje hogere kortstondige fijnstofpiek, that's it?
"Idioten" die zich altijd als Neanderthaler gedragen, zullen dat nu ook doen, maar niet meer of minder dan anders. Wat kan hun dat verbod aan hun aars roesten? Wat zij doen en wat zij kopen heeft NIETS te maken met de reguliere legale verkoop en de 'normale traditionele viering'.

Je valt in dezelfde valkuil als politici en media (of graven ze em zelf?)
Bedoel met "idioten" dan ook de personen die naast al het illegale ook gewoon legaal aanschaffen om te misbruiken, denk aan complete compounds in afgestoken in de hand houden en richten, gekanteld aansteken, enzovoorts. Dat komt echt niet allemaal uit het buitenland, dus valkuil gaat voor mij niet op.
Daar verwacht ik echt wel een toename van, gewoonweg vanwege de frustratie/feit dat het de laatste keer zal zijn dat er legaal mag worden afgestoken.

Dan kan ik me klaarblijkelijk (gelukkig) onvoldoende verplaatsen in de gedachtengang van een ander (de "idioot" om precies te zijn).

Laatst bewerkt:
Dus het "vroeger was alles beter" komt uit monden die dat vroeger nooit hebben meegemaakt? Beetje geklets dus. We hebben geen subjectiviteit nodig hoor. Vroeger, toen het nog linkser was en de rijken nog eens belasting betaalden en de huizenmarkt niet aan de rijksen was overgeleverd door VVD en co, kostte een huis gemiddeld 48K euro en was het modale inkomen 15K. Nu kost een huis gemiddeld 460K en is het modale inkomen 41K bruto. Dus van 3 keer jaarsalaris naar 11 keer jaarsalaris (!!!!)
Daar heb je alvast een deel waarom het in dit land (maar zeker ook elders waar rechts zijn zin heeft gekregen en de rijken van alles voorziet en afneemt van de armen) zoveel slechter gaat. Dat heeft niks met allochtonen te maken, of buitenlanders maar alles met neoliberalen die alles van je afpakken en je fijn druk laten maken via media (die ze ook bezitten) over allerlei randzaken.
We bezitten met zijn de controle kwijt over onze huizen, over onze media, over ons geld, over de politiek en over de macht. Allemaal doorgesluisd (en versterkt tijdens corona ook nog eens) naar de allerrijksten die zich een deuk lachen hoe iedereen lekker stemt op partijen die deze trend verder bestendigen en de schijnwerpers op....andere mensen laten schijnen. Echt we trappen er keer op keer met ogen open in en ook nog in d bewering dat dit door links komt en media links zouden zijn. Blijf lekker rechts stemmen en help het volk nog verder de vernieling in zou ik zeggen, laat je belazeren en leegroven door de rijksten en wordt boos op de medeslachtoffers uit een ander deel van de "onderlaag"....Zo slim allemaal.
Je weet het mooi te brengen, weet je ook wat de hypotheekrente was in de jaren 70-80? dat was 13%. En dat is 5a7x zo hoog als nu. Ik heb de hypotheek voor 1.8% voor 20 jaar en velen met mij tel ik die mee dan is het 8x zo hoog. Kortom, als je vergelijkt doe het dan ook eerlijk en transparant. Verder is mijn mening dat je teveel stemming maakt, dan doel ik op een negatieve stemming. Je zit overal tegenaan te schoppen, alles is slecht, je moet overal je plasje overheen doen. Probeer eens wat positiever en realistischer in het leven te staan.

Je weet het mooi te brengen, weet je ook wat de hypotheekrente was in de jaren 70-80? dat was 13%. En dat is 5a7x zo hoog als nu. Ik heb de hypotheek voor 1.8% voor 20 jaar en velen met mij tel ik die mee dan is het 8x zo hoog. Kortom, als je vergelijkt doe het dan ook eerlijk en transparant. Verder is mijn mening dat je teveel stemming maakt, dan doel ik op een negatieve stemming. Je zit overal tegenaan te schoppen, alles is slecht, je moet overal je plasje overheen doen. Probeer eens wat positiever en realistischer in het leven te staan.

Wat jij doet is cherrypicking en subjectief. Velen met mij.......
Als je uitgaat van de twee extremen, namelijk 1,8% voor jou en fictief in 2025 (anno nu) en 12,9% in 1980 dan zou het modale inkomen voor gelijke hyptoheek last nog steeds 5500 euro zijn. Dat is een slorige 2000 euro verschil met het modale inkomen nu!
Maar het is nu 4,4% en niet 1,8%. Als we daarvan uitgaan dan is het 6570 euro, dat is 3000 euro meer.
En pakken we het gemiddelde over de jaren 80 (8,5% schat ik) en over 2016-2025 (3,5% schat ik) dan zou het modale inkomen anno nu 8100 euro moeten zijn.

In alle gevallen zien we heel duidelijk dat je dus 2000-4500 meer nodig hebt per maand op een bedrag van 3500 euro om aan vergelijkbare maandlasten te komen. En zo is het dus heel duidelijk dat huizen voor mensen met een modaal inkomen onbetaalbaar zijn geworden en de redenen heb ik gegeven. De huren vergaat het weinig beter vermoed ik. De energiekosten zullen er ook niet veel beter op zijn geworden.

Ik heb het ook nog eens anders berekend en bekeken wat ik bij 4,4% rente voor 30 jaar vast moet verdienen om een huis van 457000 K te kunnen betalen en dan kom je uit op 7993 euro per maand oftewel 95K per jaar. Gemiddeld huis en dus een ver boven modaal inkomen.

Laatst bewerkt:
Ik vraag mij eigenlijk af wat dit gaat betekenen voor het CAT 1 vuurwerk en websites zoals bijvoorbeeld VWC.

Een van de belangrijkste argumenten van de politie was dat bij een totaalverbod alles wat afgestoken wordt, illegaal is. Zij dat onderscheid daardoor niet meer hoeven maken en direct kunnen optreden. Maar CAT 1 blijft op Europees niveau een moetje.

Ik vraag mij eigenlijk af wat dit gaat betekenen voor het CAT 1 vuurwerk en websites zoals bijvoorbeeld VWC.

Een van de belangrijkste argumenten van de politie was dat bij een totaalverbod alles wat afgestoken wordt, illegaal is. Zij dat onderscheid daardoor niet meer hoeven maken en direct kunnen optreden. Maar CAT 1 blijft op Europees niveau een moetje.
Aangezien ze nu al aangeven het onderscheid niet te kunnen maken tussen cat 2 en illegaal, lijkt me dit een prima argument waarom handhaven dus onmogelijk is. Kaats hun eigen woorden maar terug.

Het CAT1 verhaal is gewoon geweldig...de "normale" en vuurwerkhatende burger denkt dat AL het vuurwerk straks verboden is.
Hierdoor gaan er natuurlijk zoveel meldingen bij de politie komen,want de buurvrouw ziet mij vuurwerk afsteken (cat1) en die belt de politie,politie word gek van de vele meldingen en gaat nergens meer op af.
Zodoende kunnen we dus gewoon blijven afsteken wat we willen:p

Aangezien ze nu al aangeven het onderscheid niet te kunnen maken tussen cat 2 en illegaal, lijkt me dit een prima argument waarom handhaven dus onmogelijk is. Kaats hun eigen woorden maar terug.
Ik heb dit argument sowieso nooit begrepen vanuit de steden met een afsteekverbod..

Het CAT1 verhaal is gewoon geweldig...de "normale" en vuurwerkhatende burger denkt dat AL het vuurwerk straks verboden is.
Hierdoor gaan er natuurlijk zoveel meldingen bij de politie komen,want de buurvrouw ziet mij vuurwerk afsteken (cat1) en die belt de politie,politie word gek van de vele meldingen en gaat nergens meer op af.
Zodoende kunnen we dus gewoon blijven afsteken wat we willen:p
Steek maar eens 3000 euro aan ratellintjes af.. denk dat je een hele grote vlam krijgt ;)

Zullen we anders gewoon stoppen met al dat kansloze gelul over politiek en het weer over vuurwerk hebben? Inmiddels gaat t hier meer over huizen kopen en oorlogen dan over vuurwerk....

Maak er desnoods in de junktalk een topic over aan en loop daar lekker leeg over alles wat er niet deugt in de wereld.

Back
Bovenaan