Ik had me voorgenomen niet in dergelijke politieke topics te reageren aangezien alles al gezegd is en we er toch weinig aan kunnen veranderen, maar nu moet ik toch ook even mijn frustratie kwijt haha.
Het is buitengewoon tenenkrommend om te zien hoe sommige linkse partijen een wrok lijken te koesteren jegens iets wat slechts 8 van de 8766 uur per jaar is toegestaan, en waarbij het aantal slachtoffers relatief klein is. Voor het gemak een vergelijking waar ik zo snel cijfers van kon vinden: 1.253 vuurwerkslachtoffers tegenover 23.900(!) slachtoffers van alcoholmisbruik in 2022. Waar er bij vuurwerk gelijk wordt geroepen om een nationaal verbod, hoor je dezelfde voorstanders van zo’n verbod niet met zo’n grote mond over het inperken van alcoholgebruik. De overtrokken selectieve verontwaardiging over vuurwerk is iets waar ik me al jaren ontzettend kwaad over maak. Wat ik nog kwalijker vind, is dat mensen die hier een beslissing over moeten nemen zo onwetend en naïef lijken te zijn. Ook hier is alles al over gezegd: mensen halen het toch wel over de grens, een totaalverbod is niet te handhaven zoals we tijdens corona al zagen (waarom de politie dit dan toch gelooft is mij een raadsel), en met een verbod op veilig legaal siervuurwerk maak je de weg alleen maar vrij voor illegaal vuurwerk. Los hiervan hecht ik uiteraard emotionele waarde aan de traditie en vind ik een totaalverbod op alles wat gevaarlijk is pure burgerbetutteling vanuit de overheid, maar dit zijn geen goede argumenten om in een debat op tafel te gooien.
Over gevaar gesproken, ik las hier dat sommigen moeite hebben met hoe illegaal vuurwerk benoemd wordt. Hoewel ik mij net zo zeer erger aan misleidende nieuwsartikelen waarbij cobra’s vergeleken worden met handgranaten (wat opzich hilarisch is, aangezien defensie cobra’s in theorie dan als een veel goedkoper alternatief zou kunnen inzetten), moeten we wel stellen dat zulk spul gewoon erg gevaarlijk is. Als het in de handen van mensen zonder verstand, kennis of ervaring komt, heb je echt flinke risico’s op ongelukken. Wat me daarom des te meer frustreert zijn de jaarlijkse filmpjes van grenscontroles waarbij oom agent trots enkele auto’s met een kilootje te veel aan Duitse pruttelpotten ertussenuit plukt, om de bestuurder vervolgens te bekeuren en alles af te pakken. Waarom die mankracht niet ingezet wordt voor het bestrijden van illegaal vuurwerk is mij een raadsel.
Tot slot nog een kleine reflectie op wat ik hier zoal lees over het kapotmaken van tradities en dat alles de schuld van “links tuig” is. Het is aan eenieder om te geloven en stemmen wat diegene wil, maar laten we alsjeblieft gematigd reageren op dit soort politieke kwesties. Het is te makkelijk om een vinger te wijzen naar de helft van het politieke spectrum als oorzaak van alles wat ons tegenstaat. En als we het aanpassen van de sinterklaastraditie gaan vergelijken met facisme, zou ik zeggen dat het lezen van wat geschiedenisboeken geen slecht idee zou zijn. Kom op zeg. We leven nog altijd in een zeer vrij en welvarend land. En ook al is vuurwerk me dierbaar, andere maatschappelijke problemen zijn voor mij van groter belang en zullen dus mijn stem meer beïnvloeden dan het onderwerp vuurwerk. Dat neemt niet weg dat ik me net zo boos kan maken over deze wanvertoning van onze politiek. Als onze vuurwerktraditie straks ook nog valt, dan is dit rechtse stuntelkabinet werkelijk nog nergens goed voor geweest.