Zijn er hier ook mensen die het grote vuurwerk ook in de avond al afsteken? bijv. 19 or 20u?

Vraag me af of er mensen hier zijn die al hun grote vuurwerk/compounds etc al vroeger in de avond afsteken, bijvoorbeeld om 19:00 of 20:00.
Redenen kunnen van alles zijn, praktisch, of om anderen te accommoderen. Heb wel eens gehoord dat er mensen zijn die dat doen ipv om 00:00.

Doe bij mij thuis voor vrienden aan het einde van de middag een borrel die weg om 17u afsluiten met een compound die we samen hebben gekocht. Dus hier gaat vaak wel de dikste bak er dan al doorheen maar er is dan nog genoeg voor later.

Om 18u zeker even wat moois al, vaak in de avond rond 20u nog even wat waar ik dan echt even rustig van wil genieten. Maar de rest gewoon lekker na 00.00u ja.

• Like
Waarderingen: ZHE
Ik schiet NOOIT om prime time.

Verdeeld over de vooravond gaat er al een hoop de lucht in. Om 0.00 is het meer om je heen kijken. En als het dan inkakt rond 0.30 en iedereen heeft z'n kruit verschoten, dan kom ik nog met m'n "finalestuk" en overgebleven restanten.

Dat ik om 0.00 niks schiet is voortgekomen uit een onveilige situatie (lees: ik miste ogen in m'n achterhoofd) bij het zelf afsteken om 0.00. Iets met bezopen dan wel doorgesnoven vuurwerktokkies die als zwarte Piet aan het strooien waren met fout vuurwerk. Gewoonte is daardoor ontstaan en dermate bevallen, dat ik het nooit meer veranderd heb.

Ja hier gaan voor 12 uur al meerdere grote cakes of compounds de lucht in, meestal omdat het dan in de omgeving rustig is en ik er meer van kan genieten.

Bovenstaande kan ik me in een drukke omgeving met zieke gasten goed voorstellen. Ik heb in Amersfoort ook wel ns meegemaakt dat ik liever om me heen keek dan zelf al stookt, zoveel ging daar toen de lucht in. Hier zie je gewoon niet veel en vind ik het juist kicken om om 00u sharp de show te stelen.

• Like
Waarderingen: Kees
Bovenstaande kan ik me in een drukke omgeving met zieke gasten goed voorstellen. Ik heb in Amersfoort ook wel ns meegemaakt dat ik liever om me heen keek dan zelf al stookt, zoveel ging daar toen de lucht in. Hier zie je gewoon niet veel en vind ik het juist kicken om om 00u sharp de show te stelen.
Er zijn gelukkig ook jaargangen geweest waarin dat wèl kon. Leverde hoop waardering op van de buurt. Had zeker ook z'n charme.

De grote cakes en compouds (en mijn finale projecten) schiet ik normaal gesproken altijd na 0:00u. Ik wacht alleen wel even met afsteken zodat het in de buurt iets rustiger is. In de vooravond en om 18:00 uur schiet ik ook los nog wel hier en daar een kleine cake.

Ik heb hier (tot dusver) één keer een uitzondering op gemaakt. Dat was de jaarwisseling 2019-2020. Er werd toen 's avonds dichte mist verwacht. Iets verder naar het zuiden, in Overijssel, was het de hele dag al mistig. Met het vallen van de avond begon bij mij het zicht ook duidelijk slechter te worden, en je zag rook van vuurkorven vrij laag boven de grond al blijven hangen (niet verder stijgen). Toen besloten om het grote werk al gelijk na 18:00 uur af te steken (en te filmen), toen er nog van te genieten viel. Dat was een goed besluit, want vlak na het afsteken van mijn finale project (net na 19:00u) zat het ineens potdicht met mist, om over 0:00u maar niet te spreken.

Dit was toen rond 23:00-23:30u:
IMG_0491 small.JPG

Eddy.

Ja vooral klein spul en cakes die ik niet de moeite# waard vind om na 0:00 uur af te steken.
# Klinkt arrogant, maar het zijn meestal gratis cakes bij een bestelling of mooie cakes die in het niet vallen om 0:00 uur.
En fonteinen steek ik ook voor 0:00 uur af.

Vaak beginnen we om 18:00 al wel met een lekker showtje, een project o.i.d. Daar verwerken we dan al wel wat compounds in. Verder op de avond schieten we vaak om 20:00 en 22:00 wel een mooi project waar we echt even van willen genieten en wat niet in de massa mag opgaan na 0:00. Maar 't meest spectaculaire wil ik altijd wel na 0:00, dat is gewoon hét moment.

Ik schiet ieder jaar een kindershow om 20 uur. Alle kinderen+ouders uit de buurt komen dan kijken. Ik focus me op beginnen met klein vuurwerk en een rustige opbouw qua herrie. De harde klappen op het eind van de 6x CC kunnen ze dan wat beter verdragen.

Ik heb kleuren segmenten in mijn hoofd en laat de kinderen die vooraan staan de kleur uitkiezen die als volgende gaat.

Toppers als de Tycoon, Break Out, Thermal Jewels en Scream komen allemaal voorbij.

De goede cakes en compounds schiet ik verspreid over de hele avond. Gewoon goed er van genieten dan. Om 00:00 uur een ram showtje de lucht in knallen. Het meeste gaat dus voor 00:00 uur.

Het is heerlijk om in de avond op een rustig moment een hele mooie cake of compound te stoken, je kunt er als het nog rustig is vaak meer van genieten dan na 0.00.

Dit jaar heb ik de luxe om in de vooravond en na 00:00u mooie producten te stoken. De wijk is vrij rustig dus kan altijd wel genieten van wat ik stook! De tips van bovenstaande om in de vooravond een dikke bak te schieten neem ik zeker mee! Blijkbaar is dat in alle "rust" genieten!

De meeste boxen gaan zelfs voor 00:00 de lucht in. Meestal bewaar ik 3 toppers voor na 00:00 uur. Het geniet moment voor 00:00 uur is groter, geen chaos of wat dan ook.

Afgelopen jaar had ik bijna alle grote bakken pas gedaan om 00:00. Dit jaar komt er familie langs om speciaal om 2 uurtjes vuurwerk te kijken, daarna gaan zij door naar vrienden. Dus dit jaar zullen er wat grote bakken eerst komen :D

Tot een tijd geleden de cakes en enkele kleinere fonteinen voor 0.00 en de compounds + grotere fonteinen om/na 0.00 uur. Ik merkte dat mij dit niet meer beviel. Om 0.00 wil iedereen proosten, de beste wensen overbrengen, en vaak niet geheel nuchter z'n vuurwerk aansteken. Ik heb dan een planning in mijn hoofd, krijg soms delen van MIJN! compound die ik met zorg heb gezocht niet mee, valt de cake van buurman Sjaak om doordat hij hem niet vast had gezet ( en hoor ik: zou je nu nog wel wat afsteken? Dit ging ook nog maar net goed) en hoor zogenaamde grappen/opmerkingen die leuk moeten zijn als: "Hoppa, daar ging weer 100,-", "heb je ook nog MoRtieReN? of "Nou, steek dat laatste nog even snel af dan kunnen we weer naar binnen". Vaak gaat tot overmaat van ramp dan ook net weer een Vervloekte! Poison van de Lidl door mijn Triple X of Fire Festival, waar ik van baal. Dit ging te kostte van mijn beleving en het genieten.

Het afgelopen jaar heb ik ervoor gekozen om mijn mooiste compounds, cakes en fonteinen juist tussen 20-23 te doen. Lekker rustig en heerlijk genieten! Bewust6 zien wat je hebt. Ik had dan nog 1 compound voor 00.15 bewaard om het nieuwe jaar feestelijk in te luiden. Dit is zeer goed bevallen en gaat dit jaar weer zo gebeuren!

Om 0.00 mag een ander nu laten zien wat ie heeft en kan ik rustig om mij heen kijken. Mijn gekochte vuurwerk de waardering geven die daarbij hoort.

Back
Bovenaan