Zena Trophy 2013

Wat een heerlijke dag gehad!
Als eerste de Mascleta gehoord/gezien en wat een geweld was dat! Heerlijk!
Ondertussen even wat te eten en te drinken wezen halen.
En toen kwam de Trophy, En wat was dat leuk om te zien.
En tussen de Trophy en de product demonstratie in wat staan kletsen met een paar heren bij het kampvuur die aardig werd opgestookt door het broertje van een maat van me! ( pyromaan1999, dat is zijn bijnaam die die kreeg van iemand die er bij stond)
Een paar keer de slappe lach gekregen van ene "Marijn" die aardig aan het bier had gezeten xD Die vooral een heel mooi interview met Pownews had :P
Toen weer terug naar de auto gegaan en zitten wachten tot de Pyromusical zou beginnen, maar voor ons werd het helaas te laat en zijn we gaan rijden, want we moesten nog even 3 uurtjes naar huis tuffen.
Zag helaas ook een ambulance het terrein oprijden, hoop niks ernstigs ?
Onderweg helaas nog 2 keer geflitst in Duitsland...... En niet te zuinig ook.

Al met al een hele leuke dag gehad, helaas de eind show niet kunnen zien maar die zal vast wel iemand gefilmd hebben ;)

Ook ik wil Zena bedanken voor een onvergetelijke dag!!

@tristen , jullie waren dus die schreeuwende luitjes bij het vuur, Jullie werden wel erg stil toen er op eens iemand werd geintervieuwd :wink:

Het is eigenlijk Merijn, aangenaam! :bye:
Hahaha.

Het was een schitterende dag maar die berglucht had me geen goed gedaan :p

ben benieuwd wat Pownews er van gaat maken, of het wordt een afzeik filmpje, of het wordt een anti-bonte filmpje.. kan 2 kanten op :)

Sjow! Dat was me wel weer een weekend!
Niks verwacht en alles gekregen. Ik denk dat dit echt een top evenement is wat gewoon jaarlijks moet terug keren.
Misschien op een andere plek mocht er ooit nog eens een mascleta geschoten worden want dat is het enige nadeel van deze plek. Het geluid verdwijnt op het super mooie gras,

Even een paar weetjes over de mascleta! Ik lees namelijk verhalen die niet kloppen. De mascleta is door ons ontworpen en geschoten. De lijnen zijn gekocht bij Pirotecnia Ricasa en de rest van de spullen kan je tot de zena collectie rekenen.

Ik denk dat we iets goed hebben neergezet voor een stel amateurs. De complimenten uit Spanje zijn al binnen en er is zelfs hulp gevraagd door 1 van de bedrijven uit Valencia die de inicio (openings stuk) erg goed vond. Daarbij heb ik al 3 bedrijven gehoord die nu een mascleta willen in NL. Ik verbeeld me niks want ik vond de opening niet goed en de bij de mascleta gebeurde er iets wat je liever nooit ziet gebeuren. Maar het doet je wel goed dat mensen het goed vonden wat wij daar neer hebben gezet en dat geeft alleen maar meer power en energie om het de volgende keer beter te doen.

Wat ging er niet goed?
De cakes die we schoten waren veel sneller leeg dan ik in de films gezien had. Als ze op de film 30 seconden duren en je komt tijdens de mascleta nog niet aan de 20 seconden dan heb je een probleem. Dat betekend dat de knalmines en de fluitmines die wel op 28 seconden waren geprogrammeerd te lang doorschieten. Maar we kennen dit probleem allemaal. De chinese cakes zijn gewoon niet tijdvast of je moet er 40 euro inkoop per stuk voor willen betalen.

Het 2de wat niet goed ging was dat de mascleta gewoon bij sectie (rentencion) 1 moet beginnen en dan rustig door moet lopen naar sectie 2,3,4 en 5 waarna de terremoto volgt. Zoals jullie in de meeste films kunnen zien klapt er iets op sectie 5. Wat blijkt! Er heeft iets voor vonk overslag gezorgd waardoor sectie 5 afging terwijl 1 net begonnen was. Dat betekende dat de mascleta niet van relax naar alles los verliep maar dat hij gelijk begon te rammen als een malle. Het enige wat ik toen nog kon doen was de schade controleren en sectie 3 en 4 ook tegelijk weg te drukken. Waardoor het niet teveel inkakte. Maar je snapt dat ik toen al diep teleurgesteld was.

Na de bombardeo volgde nog een grote serie fluitcakes met daaropvolgend een 30tal knalcakes maar de knalcakes waren niet hard genoeg (wat ik wel verwacht had met 30 tegelijk) om over de terremoto/bombardeo heen te gaan.

Maar toen ik de eerste films zag kon ik wel zien dat het er beter uitzag dan hoe ik het mee maakte op het moment van schieten en dat we echt trots mogen zijn op wat wij daar in Büllingen neer hebben gezet! Ik bedankt daarom nogmaals het team wat mee heeft gewerkt aan deze mascleta. We hebben een zeer relaxte 2 dagen gehad waar iedereen lekker gewerkt heeft ondanks dat ik de laatste 4 uurtjes stress in de donder kreeg en af en toe niet meer zo vrolijk kon kijken. Neem mij dat niet kwalijk maar het vuurwerk stroomt nou eenmaal door de aderen en ik wil iets goeds afleveren.

Ook wil ik Original Fireworks / Zena Vuurwerk ontzettend bedanken voor het vertrouwen in ons! Je moet het maar aandurven om de Freaks even een mascleta te laten bouwen. Ik neem elke uitdaging aan maar niet iedereen durft de uitdaging aan ons te geven en daarom extra veel kudo's voor de organisatie van de Zena Trophy 2013!

Voor de rest vond ik de dag zeer geslaagd.
Ja het was erg koud maar dan kunnen we ons op kleden. Ja, het terrein is mega groot maar dat is goed voor de volgende keer want er kan nog meer vuurwerk staan waardoor ook de lange wachttijden een stuk korter worden.

Nogmaals allemaal bedankt en op naar de volgende!

Was weer een geweldig weekend waar ik iedereen hartstikke voor wil bedanken.
Tuurlijk waren er kleine dingen die niet goed verliepen, dat was zeer jammer maar heeft voor mij de pret niet mogen drukken.

Compliment voor de bouwers van de mascleta. Zeer goed hoe jullie dit als freaks voor elkaar hebben gekregen.

Echter 1 opmerking/vraag, waarom hebben jullie niets op de grond gelegd? Hier kun je heel wat winst mee behalen met de knallen lijkt mij. Verder niets anders dan comlimenten.

Ook nog ff mijn filmpje van de Mascleta te Büllingen, gefilmd vanaf de zijkant...dat dan weer wel. Ach ja, er staan pas 100-en filmpjes van online, dus die van mij kan er dan ook nog wel bij

Voor mij was het de eerste Zena Trophy die ik bijwoonde samen met mijn zoon en wil ook een korte impressie ervan geven.

De mascleta heb ik wegens omstandigheden en tot mijn grote spijt niet kunnen meemaken, we kwamen een half uurtje voor de wedstrijd pas aan, ik heb duidelijk wat gemist als ik de filmpjes bekijk. Naja, volgende keer beter zeker?

De wedstrijd zelf was echt wel vermakelijk. Heb echt geweldig mooie shows gezien gebonden aan een streng budget. Ongelooflijk eigenlijk hoe elke show was opgebouwd.
De teams die me het meest konden bekoren waren toch wel Team Büllingen, Vuurwerkmuseum en AVP. Sorry als ik hier iemand van VWC hier tegen de schenen trap, dit is gewoon een mening en geen feit… ;-)

Na de trophy ook een schitterende demonstratie van de nieuwe producten gezien. Ondanks de haperende microfoon heb ik toch mijn favorieten kunnen invullen op de flyer. Even wat schrappen op mijn huidige lijstje om wat budget vrij te houden op mijn nieuwe lijst voor oudejaar.

De pyro-musical dan…
Buiten dat de muziek uitviel houd ik er echt een WOW-gevoel aan over. Ik dacht dat ik vorig jaar op de Geelse kanaalfeesten al alles gezien had, maar dit was ffe iets anders.
Alhoewel een kleiner maximum caliber moest deze show er niet voor onder doen vanwege de afstand tot het publiek. Mijn zoontje geraakte er heel ffe door in paniek en daardoor zijn we een paar tientallen meters verder in het veld gaan staan.
Na de finale die niet alleen de broekspijpen deed wapperen maar ook de grond deed daveren was zijn eerste vraag: "We komen volgend jaar toch weer terug hé?"
Het was echt een avond om nooit meer te vergeten. Bedankt aan alle betrokkenen!

Bowtie

Wat een prachtige dag! Deze gaat bij mij de boeken in als één van de mooiere vuurwerkdagen buiten de jaarwisselingen.
Dinsdag teruggekomen van twee maanden reizen, donderdag diplomauitreiking, zaterdag Zena Trophy. LML! :D
De dag begon voor mij al om 5:45 uur, toen mijn wekker afging. Om 6:40 stond Pyroguy bij mij namelijk al voor de deur om mij op te pikken. Hij mocht voor VWC helpen met de opbouw, dus hij moest er al vroeg zijn. Ik had dus eigenlijk niets te doen vanaf tien uur, toen alle teams begonnen met de opbouw. Maar dat had ik er graag voor over! Of ik zou er te vroeg zijn, of ik zou er überhaupt niet zijn wegens geen eigen vervoer. Dan is de keuze snel gemaakt! Dank Johan :wink:
Om tien uur was het nog bijzonder rustig. Veel teams kwamen iets later opbouwen. Aangezien ik geen toegang tot het schietveld had, kon ik niet kijken bij de opbouw van de mascleta of de pyromusical. Gelukkig kwamen de mannen van het Vuurwerkmuseum al vrij snel en heb ik een tijdje met hun kunnen ouwehoeren. Toen even mijn tentje opgezet op de camping. Met enige tegenzin werd ik gedwongen om naast Richard te staan. Gelukkig kreeg ik bij de trophy oordoppen, die prima werkten tegen het gesnurk uit de tent naast ons :rolleyes: Rond het middaguur verdween de zon achter de sluierbewolking en kreeg de gure wind de overhand. Het was een zeer mooie najaarsdag, maar de temperatuur is toch wel laag als je totaal vijftien uur buiten moet staan! In slechts één hal stonden banken, waar ik dan ook geregeld op heb gezeten met een groepje andere liefhebbers om slap te kunnen luIlen. Het vuurwerkwerpen en de graffitiartiest waren leuk, maar dit kon de tijd tot vijf uur maar moeilijk doden. Daarom ben ik altijd blij met de andere freaks die in grote getale komen opdraven. Je ziet overal bekenden en kan met iedereen een praatje aanknopen.

De mascleta was prima genieten. Ik heb Tony zijn post gelezen, maar had dit zelf niet gezien tijdens de mascleta. Oké, ik had af en toe het idee dat het 'niet helemaal' klopte, maar dat het zó erg niet klopte, was me niet opgevallen. De opbouw was erg goed en de knallen waren toch goed hoorbaar. De enorme open vlakte is natuurlijk een slechte omgeving voor een dagshow als een mascleta, maar ja, daardoor heb je wel weer alle ruimte voor je pyromusical. Je kan niet alles hebben qua locatie. Dit was mijn eerste 'echte' mascleta, maar ik ben zeker positief verrast!
De pauze tot het begin van de Trophy was langdurig. Eigenlijk zat tussen alle onderdelen erg veel tijd. Niet dat ik nou haast had, maar misschien had alles wel iets gecondenseerder gekund. Welke buurtbewoner, die gewoon eventjes wilt komen kijken met z'n zoon, heeft zin om twee uur te wachten op het volgende onderdeel? De trophy zelf was leuk, maar naar mijn idee met erg veel restricties voor de teams. Gelukkig is de restrictie om shapes van de cakes niet toe te staan toch opgeheven. Desondanks zagen we nu toch steeds dezelfde producten in de showtjes, waarschijnlijk vanwege een beperkte lijst met keuzemogelijkheden. Daardoor hadden meerdere teams ook last van falende MODs die op de grond ontploften. Brrr, dat zou ik niet in m'n straat willen hebben met oud en nieuw! De top drie shows bestonden naar mijn mening uit FPM, VWC en Büllingen. Dat deze laatste heeft gewonnen, is natuurlijk niet zo gek als het publiek moet kiezen...team Groningen zou bij voorbaat laatste zijn geworden door gebrek aan publiek uit die provincie. De prijsuitreiking van de Zena Trophy heb ik totaal gemist. Ik begreep dat heel weinig teamleden op het podium konden komen. Waarom wist niemand van de uitreiking? Gebrek aan speakers in de hallen misschien, waardoor de aankondiging niet hoorbaar was met die speakers op het veld?
De demo van Zena producten was ook wel leuk. Ik heb een aantal mooie dingen gezien. Eigenlijk geen echte slechte, hoewel ik de originaliteit soms wel te zoeken vond. Zena gaat duidelijk voor gedegen kwaliteit voor een klein budget, en niet voor unieke of spraakmakende artikelen. Althans, dat leek met deze demo, hoewel Zena meer nieuwe producten heeft dit jaar, waar ik me nog niet in heb verdiept. Nu vierden in elk geval de peonies, brocades en I-shapes hoogtij in een braaf tempo zonder fluiters. Toch vond ik de High Calibre, Zena Triumph, The Big Five en Super 500 echt wel prima producten.
De afsluitende pyromusical begon om onduidelijke redenen een half uur te laat. Was de opbouw nog niet voltooid dan? Iedereen heeft verplicht een half uur in die ijzig koude wind moeten wachten. En opeens begon dan een stem met een countdown van tien seconden, waardoor iedereen plots stressend naar zijn camera greep om niks te hoeven missen. Ook jammer dat de muziek wegviel, maar de reden is gelukkig nu wel duidelijk en verklarend, als ik het forum zo lees.
Maar mijn God, wat een sublieme show van Big Smile Fireworks! :blink: Ik heb echt dik lopen genieten! Het is lang geleden dat ik zo'n prachtige show heb gezien. Dit is echt mijn stijl! Hoe meer shows ik zie van Big Smile Fireworks, hoe meer fan ik van ze word en hoe meer respect ik voor deze mannen krijg. Met name Rob, maar natuurlijk ook Jos, Conrad en alle andere bouwers, bedankt! :thumbsup: Dit is de reden waarom ik het niet erg vind om drie uur te rijden met de auto naar het gehucht Büllingen! Prachtig op muziek geschoten (voor zolang het duurde). Zeer diverse effecten van schitterende merken van zeer hoge kwaliteit. Geen dode momenten en een prachtige en luidruchtige finale! Dankzij de overvloedige wind waaiden alle effecten naar ons toe, konden we sterren happen en stonden we middenin de show. Dat kan alleen in het buitenland. Genieten.
Na nog wat te hebben nagepraat met een biertje gingen we op weg naar onze tent. Oordoppen in, warme trui aan en om 2 uur lagen we voldaan in bed. Dat is toch wel een stuk relaxter dan meteen naar huis scheuren en pas om vijf uur in bed te liggen thuis. Deze camping was een mooie oplossing voor de liefhebbers. Thanks organisatie!

Hierbij dan ook mijn video van de afsluitende pyromusical. Ach, alsof er nog niet genoeg films staan in dit topic! :p De eerste halve minuut heb ik gemist op film, en tegen het einde bleek mijn SD kaart vol te zitten. Snel nieuwe kaart erin, maar daardoor wel een minuutje gemist. De show is dus even in tweeën geknipt. Ik heb ook nog films van de demo van de Zena producten, maar deze films plaats ik in de producttopics.

Was weer een geweldig weekend waar ik iedereen hartstikke voor wil bedanken.
Tuurlijk waren er kleine dingen die niet goed verliepen, dat was zeer jammer maar heeft voor mij de pret niet mogen drukken.

Compliment voor de bouwers van de mascleta. Zeer goed hoe jullie dit als freaks voor elkaar hebben gekregen.

Echter 1 opmerking/vraag, waarom hebben jullie niets op de grond gelegd? Hier kun je heel wat winst mee behalen met de knallen lijkt mij. Verder niets anders dan comlimenten.

We hadden meer dan 100 rijplaten nodig gehad om ons gedeelte te voorzien.
We hebben daarom de knallers aan de staart verbonden met de grote lijnen waardoor ze bleven hangen :) Dus ze zijn niet op de grond geweest op de visgraat knallers na :)

Net in volle verwachting Pownews kijken. Ze zeiden maandagavond komt het op tv. Ze hebben veel gefilmd. En onder andere ons geïnterviewd. Wat blijkt komt het niet eens voor in de aflevering...

Erg jammer. Ben benieuwd of het nog op tv of internet verschijnt!

Laatst bewerkt:
Net in volle verwachting Pownews kijken. Ze zeiden maandagavond komt het op tv. Ze hebben veel gefilmd. En onder andere ons geïnterviewd. Wat blijkt komt het niet eens voor in de aflevering...

Erg jammer. Ben benieuwd of hey nog op tv of internet verschijnt!

Volgens mij was er die dag geen sensatie te vinden voor ze. Dus dan hebben ze er niks aan :D

Zo, ik kan alleen maar beamen en eens zijn met iedereen....ook ik het een top weekend gehad in Bullingen! Wat mij betreft volgend jaar weer iig !!

En @ Tony: thanx voor de uitleg hoe of wat, ik heb er iig van genoten, ondanks het open veld en andere dempende omstandigheden. Daarbij: er moet altijd nog een btje ruimte voor verbetering zijn toch? Wel tof van die complimenten zeg!

Back
Bovenaan