Wat een prachtige dag! Deze gaat bij mij de boeken in als één van de mooiere vuurwerkdagen buiten de jaarwisselingen.
Dinsdag teruggekomen van twee maanden reizen, donderdag diplomauitreiking, zaterdag Zena Trophy. LML!
De dag begon voor mij al om 5:45 uur, toen mijn wekker afging. Om 6:40 stond Pyroguy bij mij namelijk al voor de deur om mij op te pikken. Hij mocht voor VWC helpen met de opbouw, dus hij moest er al vroeg zijn. Ik had dus eigenlijk niets te doen vanaf tien uur, toen alle teams begonnen met de opbouw. Maar dat had ik er graag voor over! Of ik zou er te vroeg zijn, of ik zou er überhaupt niet zijn wegens geen eigen vervoer. Dan is de keuze snel gemaakt! Dank Johan
Om tien uur was het nog bijzonder rustig. Veel teams kwamen iets later opbouwen. Aangezien ik geen toegang tot het schietveld had, kon ik niet kijken bij de opbouw van de mascleta of de pyromusical. Gelukkig kwamen de mannen van het Vuurwerkmuseum al vrij snel en heb ik een tijdje met hun kunnen ouwehoeren. Toen even mijn tentje opgezet op de camping. Met enige tegenzin werd ik gedwongen om naast Richard te staan. Gelukkig kreeg ik bij de trophy oordoppen, die prima werkten tegen het gesnurk uit de tent naast ons

Rond het middaguur verdween de zon achter de sluierbewolking en kreeg de gure wind de overhand. Het was een zeer mooie najaarsdag, maar de temperatuur is toch wel laag als je totaal vijftien uur buiten moet staan! In slechts één hal stonden banken, waar ik dan ook geregeld op heb gezeten met een groepje andere liefhebbers om slap te kunnen luIlen. Het vuurwerkwerpen en de graffitiartiest waren leuk, maar dit kon de tijd tot vijf uur maar moeilijk doden. Daarom ben ik altijd blij met de andere freaks die in grote getale komen opdraven. Je ziet overal bekenden en kan met iedereen een praatje aanknopen.
De mascleta was prima genieten. Ik heb Tony zijn post gelezen, maar had dit zelf niet gezien tijdens de mascleta. Oké, ik had af en toe het idee dat het 'niet helemaal' klopte, maar dat het zó erg niet klopte, was me niet opgevallen. De opbouw was erg goed en de knallen waren toch goed hoorbaar. De enorme open vlakte is natuurlijk een slechte omgeving voor een dagshow als een mascleta, maar ja, daardoor heb je wel weer alle ruimte voor je pyromusical. Je kan niet alles hebben qua locatie. Dit was mijn eerste 'echte' mascleta, maar ik ben zeker positief verrast!
De pauze tot het begin van de Trophy was langdurig. Eigenlijk zat tussen alle onderdelen erg veel tijd. Niet dat ik nou haast had, maar misschien had alles wel iets gecondenseerder gekund. Welke buurtbewoner, die gewoon eventjes wilt komen kijken met z'n zoon, heeft zin om twee uur te wachten op het volgende onderdeel? De trophy zelf was leuk, maar naar mijn idee met erg veel restricties voor de teams. Gelukkig is de restrictie om shapes van de cakes niet toe te staan toch opgeheven. Desondanks zagen we nu toch steeds dezelfde producten in de showtjes, waarschijnlijk vanwege een beperkte lijst met keuzemogelijkheden. Daardoor hadden meerdere teams ook last van falende MODs die op de grond ontploften. Brrr, dat zou ik niet in m'n straat willen hebben met oud en nieuw! De top drie shows bestonden naar mijn mening uit FPM, VWC en Büllingen. Dat deze laatste heeft gewonnen, is natuurlijk niet zo gek als het publiek moet kiezen...team Groningen zou bij voorbaat laatste zijn geworden door gebrek aan publiek uit die provincie. De prijsuitreiking van de Zena Trophy heb ik totaal gemist. Ik begreep dat heel weinig teamleden op het podium konden komen. Waarom wist niemand van de uitreiking? Gebrek aan speakers in de hallen misschien, waardoor de aankondiging niet hoorbaar was met die speakers op het veld?
De demo van Zena producten was ook wel leuk. Ik heb een aantal mooie dingen gezien. Eigenlijk geen echte slechte, hoewel ik de originaliteit soms wel te zoeken vond. Zena gaat duidelijk voor gedegen kwaliteit voor een klein budget, en niet voor unieke of spraakmakende artikelen. Althans, dat leek met deze demo, hoewel Zena meer nieuwe producten heeft dit jaar, waar ik me nog niet in heb verdiept. Nu vierden in elk geval de peonies, brocades en I-shapes hoogtij in een braaf tempo zonder fluiters. Toch vond ik de High Calibre, Zena Triumph, The Big Five en Super 500 echt wel prima producten.
De afsluitende pyromusical begon om onduidelijke redenen een half uur te laat. Was de opbouw nog niet voltooid dan? Iedereen heeft verplicht een half uur in die ijzig koude wind moeten wachten. En opeens begon dan een stem met een countdown van tien seconden, waardoor iedereen plots stressend naar zijn camera greep om niks te hoeven missen. Ook jammer dat de muziek wegviel, maar de reden is gelukkig nu wel duidelijk en verklarend, als ik het forum zo lees.
Maar mijn God, wat een sublieme show van Big Smile Fireworks!

Ik heb echt dik lopen genieten! Het is lang geleden dat ik zo'n prachtige show heb gezien. Dit is echt mijn stijl! Hoe meer shows ik zie van Big Smile Fireworks, hoe meer fan ik van ze word en hoe meer respect ik voor deze mannen krijg. Met name Rob, maar natuurlijk ook Jos, Conrad en alle andere bouwers, bedankt!

Dit is de reden waarom ik het niet erg vind om drie uur te rijden met de auto naar het gehucht Büllingen! Prachtig op muziek geschoten (voor zolang het duurde). Zeer diverse effecten van schitterende merken van zeer hoge kwaliteit. Geen dode momenten en een prachtige en luidruchtige finale! Dankzij de overvloedige wind waaiden alle effecten naar ons toe, konden we sterren happen en stonden we middenin de show. Dat kan alleen in het buitenland. Genieten.
Na nog wat te hebben nagepraat met een biertje gingen we op weg naar onze tent. Oordoppen in, warme trui aan en om 2 uur lagen we voldaan in bed. Dat is toch wel een stuk relaxter dan meteen naar huis scheuren en pas om vijf uur in bed te liggen thuis. Deze camping was een mooie oplossing voor de liefhebbers. Thanks organisatie!
Hierbij dan ook mijn video van de afsluitende pyromusical. Ach, alsof er nog niet genoeg films staan in dit topic!

De eerste halve minuut heb ik gemist op film, en tegen het einde bleek mijn SD kaart vol te zitten. Snel nieuwe kaart erin, maar daardoor wel een minuutje gemist. De show is dus even in tweeën geknipt. Ik heb ook nog films van de demo van de Zena producten, maar deze films plaats ik in de producttopics.