Hierbij als dank voor alles mijn verslag....
Bezoek Lesli VWC zaterdag 3 september 2011
Afgelopen zaterdag naar Lesli geweest met VWC. Dat was gaaf. De verwachtingen waren hoog maar het hoogtepunt was toch heel anders dan ik verwacht had. Het was die dag schitterend weer (ik had mijn bronnen op de hoogte gebracht) dus dat zat wel goed, droog tot in de nacht erop. De ontvangst was hartelijk en er waren veel mensen van Lesli aanwezig. Drinken was er voldoende te krijgen en in onbeperkte hoeveelheden, geen alcohol tot 's avonds laat. In de ontvangsthal/toonzaal mocht iedereen vrij rondkijken, want naast vuurwerk verkopen ze ook goederen voor in de tuin, zoals stoelen, parasols en zwembaden.
De mooiste hal was echter donker en bijna de gehele collectie stond daar opgesteld. Niet alles want er komt nog een nieuwe label-lijn uit n.a.v. de nieuwe New kids Nitro film die dit najaar in productie gaat. Die labels zijn nog geheim en de filmmaatschappij kan een flinke claim aan Lesli opleggen, als daar al iets van uitlekt. Je kon rustig rondkijken zonder dat mensen op je vingers keken en de sfeer was gemoedelijke bleef dat de hele dag. Alles mocht gefotografeerd worden en zo geschiedde. Ook een prachtige Horse Brand label bleef niet onbespied natuurlijk.
Wel viel het op hoeveel plastic wel niet in vuurwerk zit...daar was totaal geen regelgeving voor....apart... ook was een grote vuurpijl te zien met een klapstok, dubbelgevouwen nam die minder ruimte in…testproduct, die het niet gaat galen vanwege de grootte en de zwaarte.
Men wilde zich gaan richten op het dagvuurwerk met vooral rookeffecten, zodat je ook bij daglicht vuurwerk af kon steken...men was daar mee bezig.
Voor de vuurwerktentoonstelling stond en groot rek folders met allerlei verschillende soorten en maten, waaronder een met de geschiedenis.
Op naar een grote opslaghal, waar twee boxen, stoelen en twee schermen stonden. Hier werd een presentatie gegeven over Lesli. Na een welkoms woord van VWC werd een film gestart en werd er eea vertelt over het bedrijf. Ook de verschillende vuurwerklijnen werden besproken evenals de verschillende winkels die specifiek enkele lijnen verkochten. In Brabant was afgelopen jaar de New Kids lijn uitgerold, dat wordt nu landelijk.
Verder werd duidelijk dat met nu al bezig is met het vuurwerk van 2013-2014, 1.5 tot 2 jaar vooruit. Men gaat naar China, bekijkt samples en laat die naar Nederland komen. Daar worden ze (soms wel 80 stuks) nogmaals beoordeeld door verschillende mensen en daaruit volgt dan opnieuw een selectie.
Dat gaat dan vervolgens naar TNO en TUV voor de keuring. Zijn de producten goed bevonden, dan pas worden de labels ontworpen.
Daarna kwam een Chinese dame aan het woord, die de liaison is tussen Lesli en de Chinese markt aldaar, aangezien zij uit de vuurwerkregio komt en dus de markt kent en ook wel een aardig woord Chinees kent...(Sambal bij):banaan:
Men richt zich op de gemiddelde Nederlander, die rond 60 euro uitgeeft aan vuurwerk, potprijs tot rond 40 euro.
Ik begreep verder dat men rond 16 containers vol met vuurwerk kreeg elk jaar, al lijkt me dat wat weinig....)
Verder gaf Lesli aan dat deze dag toch wel zeer leuk was, zodat met in 2013 weer zo een dag bij hun zou organiseren.
Na deze presentatie (die bijna 1 uur duurde) was het tijd om de groepen op te splitsen.
Onze groep ging naar de bunkers, die iets buiten het dorp lag. Veel vuurwerk, laserdetectoren mbt warmte en vuurontwikkeling. Zag er allemaal strak uit.
Terug gekomen was het tijd voor eten. Men had een patatkraam geregeld (allemaal op kosten van Lesli) en drinken was nog steeds binnen te verkrijgen. In mijn tas had ik twee kopieën zitten van oud Lesli vuurwerk, waar ik wat meer vanaf wilde weten. Het ging om deze twee artikelen.
De oude kanonslag wist men vrijwel meteen, het doosje met 50 stuks piraat bleek veel moeilijker. Ik moest maar eens met de oudere garde gaan praten, zei men. Zo gezegd, zo gedaan en de directeur opgezocht, dhr Leo Groeneveld.
Mmmmm, dat doosje met 50 stuks....dat kwam niet zo bekent voor, wel was het zijn handschrift op het doosje en een andere oudere medewerker beaamde dat. Ook het teken van Lesli, de L en E door elkaar was natuurlijk van hun, maar deed geen bellen rinkelen. Wacht hier maar eens even, ik ga zoeken, zei dhr Leo en verdween. Na 10 minuten kwam hij weer terug met allemaal oude catalogi die ze zelf uitgegeven hadden naar de dealers toe. Na enig zoekwerk kwam het artikel nog niet naar boven. Wel veel andere artikelen en mijn enthousiasme verdubbelde per omgeslagen pagina, ik kwijlde nog NET niet op de tafel. Wel de superior mandarines, maar dat waren ze naar mijn idee niet. (geel/oranje doosje met piraatjes) Enkele verkoop catalogi had hij dubbel en die mocht ik hebben, 1979, 1983 en 1986!!!!! Hij merkte m’n enthousiasme wel op.
We kwamen tot de conclusie dat het doosje uit 1986 moest komen, aangezien dat het jaar was dat het nieuwe Lesli teken voor het eerst gebruikt was. (de L/E door elkaar). Zeker is dit niet, omdat niet alle artikelen met plaatjes in de catalogi stonden. Man, dit was een feest. Ik wist niet hoe ik het had, dit was echt super.
Ik ga nog even zoeken, zei dhr Leo en weg was hij weer. Na een tijdje kwam hij terug met een oud, bruin koffertje. Die ging open en...... Inmiddels stonden zo ongeveer 50 man om ons heen...
Oude luchthuilers, morning glories, maanraketten, kanonslagen, piraatjes en een oud vuurwerkpistool. Dit was super zeg. Ook een mooie, oude ladycracker met Bo-peep label. Hij vertelde waarom deze lady crackers genoemd werden....alleen vrouwen hadden de fijne motoriek en vingers om al die matjes te kunnen knopen....
Verder kreeg elke maanraket vroeger een apart label om zijn stokje....met aanwijzing…vroeger mocht je die uit de hand aansteken….:huh:
Ik had het niet meer en kreeg enkele oude dingen van hem, die hij dubbel had. (japanse kanonslagen, morning glory, maanraket, piraat, luchthuiler knal. Verder kwamen oude bestellijsten naar boven, van heel dun vloeipapier. Ook daar vertelde hij wat over, hoe dat ging in die tijd etc. Ook daar mocht ik een exemplaar van meenemen. (oktober 1969!!!)
Het was inmiddels donker geworden buiten, zodat we naar de transportplaats gingen. We hadden inmiddels een schietlijst gehad en men zou 72(!!!) potten schieten, veel nieuw en voor het eerst .
Alle potten zouden los, 1 voor 1 ontstoken worden.
Bij de show was ook een (zeer ziek) jongetje aanwezig om de finale te ontsteken, dit kwam via de “Doe en wens Stichting”.
De potten gingen achter elkaar de lucht in en al gauw stond de weg aan de overkant ook vol met mensen. Schitterende uitwerkingen en vooral de harde knallen vielen op, sommige echt on Nederlands hard...die daverden dan ook na over het dorp na een pot....echt mooi. Tijdens de potten kwan er flink wat troep uit de lucht zetten, leek wel te sneeuwen af en toe. De rook trok meest over ons heen gelukkig. Mooie effecten, soms met veel crackling, palmen, kwalletjes die langzaam zwevend naar beneden kwamen en potten met zowel fonteinen alsmede mortieren daartussendoor.
Toen ontstak de jongen elektronisch de finale, wat ontaarde in een orgie van vuur, knallen, effecten en nog al wat meer. Zeker naar het einde toe viel het op dat we allemaal naar achteren liepen, zo een geweld kwam er vanaf. Er gebeurde zoveel....heb ik niet vaak gezien en bovendien hoofdpijn van de klappen. Precies om 22.30 uur was het stil geworden, toen liep ook de vergunning af...(de omwonenden waren wel netjes gewaarschuwd)
Daarna vertrok het jongetje per streched limo en wij met z’n allen naar een bus toen, vol met dummies, die weg moesten.
Ik had enkele elektrische chinese rollen voor aan de muur bemachtigd, die nu vrolijk thuis hangen in de kinderkamers, wat een leuk spul. Verder hadden mijn medepassagiers ook veel spul, dus met een volle stationwagen vertrokken we (gelukkig in het donker.....)
Wat een geweldige dag.....
’s Nachts om 02.00 uur opnieuw vuurwerk in in het midden van het land, onweer wel te verstaan.