Wat eet en drink jij voor kerst en/of Oud en Nieuw?

Nog tips, mensen?
Ben op zoek naar ideëen voor het gourmetten.
Kipfilet, hamlap, speklap, gehakt, (sla)vinkjes, kogelbiefstuk, ossenhaas, wild en gamba's ben ik op zoek naar vlees/vis ideeen.

Steak is nice, moet je echt hebben!
Verder doen wij altijd kleine stukjes frikandel en hamburger op de gourmetplaat.

Ideeen voor gourmetten? Geen id absoluut niet mijn ding!

Wild en vis daarintegen absoluut wel! Ideeen om daarmee te gourmetten ( Zo zonde) of wat combinatie mogelijkheden?

Nog tips, mensen?
Kipfilet, hamlap, speklap, gehakt, (sla)vinkjes, kogelbiefstuk, ossenhaas, wild en gamba's ben ik op zoek naar vlees/vis ideeen.

Uhm vakrkenshaas in stukken snijden en dat mengen met kruiden( French Garden)(dat is volgendsmij niet zo te koop maar een slager / supermarkt slager die kruiden van verstegen gebruikt die hebben dat wel en kun je zo om vragen!

En natuurlijk een jupiler erbij ;)

Nog tips, mensen?

Ingrediënten:
250 gr grote garnalen
1 dl olijfolie
2-4 teentjes knoflook
1 el peterselie
peper en zout Voorbereiding:
Vermeng de garnalen met de olie, geperste knoflooktenen en kruiden.
Maak op smaak met wat peper en zout en laat de garnalen minimaal een uur rusten. Je kan ze op spiesjes doen.. Of per stuk in een schaaltje zodat mensen ze 1 voor 1 kunnen gourmetten.

Ingrediënten:
250 gr grote garnalen
1 dl olijfolie
2-4 teentjes knoflook
1 el peterselie
peper en zout Voorbereiding:
Vermeng de garnalen met de olie, geperste knoflooktenen en kruiden.
Maak op smaak met wat peper en zout en laat de garnalen minimaal een uur rusten. Je kan ze op spiesjes doen.. Of per stuk in een schaaltje zodat mensen ze 1 voor 1 kunnen gourmetten.

Als je garnalen nog in het schilletje zitten komt er zeer weinig smaak aan het vlees en ben je vrij doelloos bezig..

Ontdoe ze dus eerst van hun schaal en marineer ze dan! Laat het staartje zitten en vergeet dat darmpje niet. Te lang marineren is trouwens zonde!!!!

Een uur vind ik namelijk als zeer lang! Als je degelijk garnalen heb is het vlees van de garnaal zo smaakvol dat marineren doellloos is.. Een klein accent aan de buitenkant kan wel net even dat stukje pit geven, vandaar de marinade, en vandaar ook rode peper:D.. tegenwoordig is het een beetje doorgeschoten maar 15min is meer als zat..
Marineren met knoflook is trouwens ook gevaarlijk!! Als je namelijk knoflook daarna gaat bakken verbrandt het binnen no time en heb je bittere stukjes.. Erna of vlak voor het beeindigen eraan toevoegn behoud veel meer smaak. Vind je knoflook te sterk probeer dan eens je knoflook eerst te poffen, maakt het veel zachter...

Uhm vakrkenshaas in stukken snijden en dat mengen met kruiden( French Garden)(dat is volgendsmij niet zo te koop maar een slager / supermarkt slager die kruiden van verstegen gebruikt die hebben dat wel en kun je zo om vragen!

En natuurlijk een jupiler erbij ;)

Au, varkenshaas in stukken snijden is niet fijn! Zonde van zo een stuk vlees..

Kijk eens naar ander varkensvlees wat in smaak, athans als je het zo massaal gourmet like bakt niet veel verschilt en bijzonder veel in de beurs scheelt.

Een slager die zot is op verstegen kruiden moet je trouwens ook maar met een knipoog nemen, maar dat is een detail:D

Au, varkenshaas in stukken snijden is niet fijn! Zonde van zo een stuk vlees..

Kijk eens naar ander varkensvlees wat in smaak, athans als je het zo massaal gourmet like bakt niet veel verschilt en bijzonder veel in de beurs scheelt.

Een slager die zot is op verstegen kruiden moet je trouwens ook maar met een knipoog nemen, maar dat is een detail:D

Zit je nou mijn idee af te kraken haha :frusty: Varkenshaas is het lekkerst in een groot stuk Maar dit is voor de gourmet dus klein maar fijn!

Zit je nou mijn idee af te kraken haha :frusty: Varkenshaas is het lekkerst in een groot stuk Maar dit is voor de gourmet dus klein maar fijn!

Varkenshaas dient heel rustig gaar te worden. En lukt bv al zelden echt goed in de pan..

Nooit gehad dat je 12min met een varkenshaas zit te ***** in de pan en dan alsnog een verbrande kreeg?

Idem met gourmetten, ook al snijd je medaillons of kleiner die dingen moet rustig garen en dat akn niet, dus krijg je of een heel droog stukje of een rauw stukje, beiede zijn zeker niet aan te raden. Er zijn andere delen van het varken die minder zacht hoeven te garen waardoor je veel makkelijker kan gebruiken voor de gourmet.

Lekker hertenbiefstuk, rondom heet aanbraden zodat de sappen in het vlees blijven (nooit met een vleesvork in het vlees prikken on het te draaien in de pan) dit aanbraden doe je ongeveer 3 minuten. Vervolgens wikkel je de biefstuk afzonderlijk in het zilverfolie en leg deze voor ongeveer 15 minuten in de oven op 80 graden.

Daarbij een heerlijk aardappelpuree met in wijn met kaneel en suiker gekookte stoofperen.

000117884_001_FRAL0210115_200.jpg

Als nagerecht vind ik flensjes met ijs en slagroom heerlijk en simpel.

Nou bij ons als ze klein gesneden worden en we bakken ze(heel kort op beide kanten) zijn ze erg lekker en mals! Niet taai!

Maarja we kunnen hier wel over verder discuseren dat heeft geen nut!

Jupilerfreak vroeg om wat tips voor de gourmet en die heb ik hem gegeven!!!

Met oud en nieuw eet ik dit:

Ontbijt: Oliebollen
Lucnh: Olliebollen
Tussendoortje: Appelflappen en Oliebollen
Avondeten: Oliebollen en patat
's nacht: Oliebollen

Met oud en nieuw eet ik dit:

Ontbijt: Oliebollen
Lucnh: Olliebollen
Tussendoortje: Appelflappen en Oliebollen
Avondeten: Oliebollen en patat
's nacht: Oliebollen

Bak je de oliebollen en patat tegelijkertijd dan? Dat is een nieuwe trend voor mij.
En doe je dan suiker op je patat en mayo op de oliebollen?

:p

Jaco houdt wel van een oliebolletje speciaal:wink: Gewoon met uitjes hé! Z'n patat wil hij met rozijnen:) Hij heeft smaak hoor die jongen.

Oja, Jaco, je vergeet wat, want we eten 's middags ook nog een paar broodjes knakworst hea?

Back
Bovenaan