Vuurwerkvloggers opgepakt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nu is het ook nog verboden om een webshop te promoten blijkbaar? Een webshop die producten verkoopt die in het land waar het verkocht word legaal is. Net als je naar amerika gaat en daar een filmpje maakt over een wapen winkel, omdat wapens natuurlijk in Nederland verboden zijn, zou je dus ook nooit een filmpje mogen maken over Amerikaanse wapenwinkels.

Je wil dingen recht praten die krom zijn, je ziet zelf in de promotiefilmpjes dat er met kortingscodes gestrooid wordt als je besteld bij die webshop.... dat is pure verkoop / import in de hand werken. Maar goed er zijn twee kampen in deze discussie, dat geeft niet en dat is normaal... wellicht omdat mijn leeftijd tegen de 40 jaar is en er toch anders tegenaan kijkt en de vuurwerktraditie meer koester.

Heb je het kanaal van die jongens wel eens bekeken? Gooien met shells en de zwaarste knallers enz enz. Volgens velen hier moeten de boys morgen opgepakt worden en het yt kanaal gesloten worden.

Nee dat heb ik niet gezien. En daarom ging mijn punt ook over het promoten van winkels.:biertje:

Verder is mijn standpunt onveranderd. Indien de heren de wet overtreden mogen ze van mij gepakt worden.

Heeft iemand een nieuwe bak popcorn voor me?
Gezouten hier graag :wink:

Het gaat om beeldvorming rondom de traditie, rondom vuurwerk als product, rondom de omgang met vuurwerk en rondom de mensen die vuurwerk bezigen. Als je niet signaleert dat dergelijke YouTube kanalen hier allemaal negatief aan bijdragen, ben je wat mij betreft gewoon aan het wegkijken en wil je het probleem - want een probleem hebben we - domweg niet zien.

Als je kijkt naar de huidige maatschappelijke discussie dan zijn er twee dingen die je steevast hoort: 'Het zijn net bommen' en 'Dat geknal begint al in oktober'. Twee glasheldere indicaties dat "het probleem" 'm niet in het legale vuurwerk zit. Als je dat dan eens tegen het algemeen gevoel van de maatschappij rondom vuurwerk houdt, is het klip en klaar dat er een groep is die daar direct invloed op heeft: de YouTubers. Om ze maar even over één kam te scheren, want er zijn natuurlijk veel kanalen die weinig verkeerd doen.

Wij hier zijn allemaal liefhebbers en hebben onze weg naar het forum gevonden. Daar praten we met anderen en zien we dingen en worden we beïnvloed. Om mezelf even als voorbeeld te nemen: ik begon op 9 jarige leeftijd (wisseling 1999/2000, dus reken maar uit) echt interesse te krijgen in zelf vuurwerk afsteken. Toen ik zo'n jaar of 12-13 was, zat ik met veel plezier op AVP. Daar kwamen tripreports voorbij, collectiefotos en bakken met videomateriaal dat ik dankbaar keek (Pieter's Vuurwerk!). Daar werden de nodige knallers afgestoken en dat maakte indruk. Een aantal jaren later was mijn eerste trip naar België een feit. Direct een gevolg van mijn tijd op AVP en de videos van het stoken daar? Niet helemaal, maar zeker toch voor een groot deel. Als je dit nu eens afzet tegen, god wat voel ik me oud zo, de jeugd van tegenwoordig: die kijken op YouTube. Daar zien ze de huidige tegenhanger's van de videos van Pieter van vroeger. Als je ook maar even rondkijkt op YouTube zie je dat er bergen videos zijn van gasten die 3 Cobra's aan elkaar binden, Salute Shells in het water gooien en ga zo maar door. Combineer dat met de boodschap dat het allemaal zo gevaarlijk niet is ("Een auto opblazen? Nee joh!") en exacte adressen waar je het spul met korting kan kopen... dan moet je toch tot de conclusie komen dat ze in grote mate bijdragen aan de negatieve associaties van de maatschappij met betrekking tot vuurwerk en de mensen die het afsteken. De "kleine jochies" van nu zien constant het "stoere" van deze YouTubers en gaan het vanzelf overnemen. Alsof het normaal is en de norm.

Een aantal jaren geleden kan ik me herinneren dat op sites als Dumpert 't ook aardig uit de hand liep (hoezo, beïnvloeding!) met mensen die vanalles opbliezen met vuurwerk. Ook daar heeft de politie toen een aantal videos offline gehaald en makers ervan een bezoekje gebracht. Dus dat deze YouTubers nu een beste duw krijgen... tja. Eigen schuld, dikke bult. Je weet dat je in overtreding bent en dus kan je een keer verwachten dat ze komen kloppen.

Natuurlijk geldt dat ook voor de "25kg regel". Maar ik ben het daar best een beetje eens met Laurence, je hebt namelijk de wet overtreden en de wet overtreden. Je kunt 10 kilometer te hard rijden, dan krijg je een beste boete en klaar. Je kunt ook iemand in elkaar tremmen en dan krijg je een taak- of celstraf. Het is beide de wet overtreden, maar niet alles is even erg. Een delict wat potentieel "maatschappijontwrichtend" werkt (lees: mensen aanmoedigen zeer zwaar vuurwerk te kopen, onverantwoord op te slaan en af te steken) krijgt een hogere prioriteit in de opsporing en bijbehorende straf, dan iemand die met oudjaar zijn boekje te buiten gaat en 75kg "normaal" vuurwerk in de schuur legt. Net zo verboden, maar met een andere gevaarzetting en dus andere prioriteit.

Kortom, prima dat er op geageerd wordt. Het is met zeer zwaar vuurwerk bij mij in de omgeving in ieder geval een stuk rustiger. Gelukkig.

PS: kan ik nog intekenen voor popcorn en bier?

Jongens, na aanleiding van dit gesprek ga ik een online webshop beginnen in oa popcorn. Zolang mijn webshop nog niet online is regelen we het even via PM! Onderstaand kan je bestellen:

- 200 gram popcorn 1,95
- 450 gram popcorn 3,50
- biertje 1,50
- Speciaalbiertje 3,50

Even afhankelijk van wat je wilt bestellen berekenen we de verzendkosten.

Whow Exchange, top stuk en goed geschreven. Social media en youtube is idd een deel van het probleem. Echter... in de jaren 70 en 80 werd er ook al geknald vanaf oktober en dat deed regelmatig niet onder mbt de huidige knallers :wink: Men was minder zeikerig en accepteerde meer.. de huidige tijd is helaas dat men weet dat klagen zin heeft...

Whow Exchange, top stuk en goed geschreven. Social media en youtube is idd een deel van het probleem. Echter... in de jaren 70 en 80 werd er ook al geknald vanaf oktober en dat deed regelmatig niet onder mbt de huidige knallers :wink: Men was minder zeikerig en accepteerde meer.. de huidige tijd is helaas dat men weet dat klagen zin heeft...

Vind het ook apart dat er zoveel moraalridders opeens hier op dit topic zijn , die zelfs BLIJ zijn dat mede stokers worden gepakt. Terwijl ze zelf waarschijnlijk flink wat "illegaal" vuurwerk er doorheen hebben gestookt. Bah :frusty:

Dank David. Eens, natuurlijk - in mijn "jonge jaren" waren er ook een hoop knallen buiten de toegestane tijden om en ja, daar heb ik ook wel een paar keer wat aan bijgedragen. Da's ook niet het probleem, want kwajongens ga je houden en dat hoort er ook een beetje bij. Een beetje meer tolerantie naar elkaar is zeker op zijn plaats. Ik durf er echter een paar centen om te verwedden dat het vuurwerk van toen, hoewel het ook lekker klapte, op gebied van kracht niet in de buurt komt van de Salute Shells, Cobra's en andere rare Poolse meuk die er nu te pas en te onpas gebezigd wordt. Of zie ik dat echt verkeerd? Daarnaast is het bestellen denk ik ook iets simpeler is geworden, met een paar klikken op het internet...

Vind het ook apart dat er zoveel moraalridders opeens hier op dit topic zijn , die zelfs BLIJ zijn dat mede stokers worden gepakt. Terwijl ze zelf waarschijnlijk flink wat "illegaal" vuurwerk er doorheen hebben gestookt. Bah :frusty:

Dan snap je het dus nog altijd niet, heeft echt geen zak met moraalridderij te maken namelijk. Natuurlijk heb ik ook wel eens een nitraat afgestoken en natuurlijk doe je wel eens wat tegen de regels. Da's allemaal geen punt. Maar Nitraten zijn geen Cobra's, Shells en andere levensgevaarlijke troep en als jij structureel aanzet tot het kopen en afsteken daarvan - én dus zo een behoorlijke bijdrage levert aan het "vuurwerkprobleem" zoals de maatschappij dat ziet moet je gewoon niet raar opkijken als je een keer van je bed gelicht wordt. Het is toch ook niet raar als je altijd 50km/u te hard rijdt, je een keer aan de beurt bent en je rijbewijs moet inleveren? Kun je wel stom vinden, maar dat risico neem je nou eenmaal. Punt.

Oh enne...

2 speciaalbier (we zitten hier nog wel even, toch?)
400 gram popcorn.

Dan snap je het dus nog altijd niet, heeft echt geen zak met moraalridderij te maken namelijk. Natuurlijk heb ik ook wel eens een nitraat afgestoken en natuurlijk doe je wel eens wat tegen de regels. Da's allemaal geen punt. Maar Nitraten zijn geen Cobra's, Shells en andere levensgevaarlijke troep en als jij structureel aanzet tot het kopen en afsteken daarvan - én dus zo een behoorlijke bijdrage levert aan het "vuurwerkprobleem" zoals de maatschappij dat ziet moet je gewoon niet raar opkijken als je een keer van je bed gelicht wordt. Het is toch ook niet raar als je altijd 50km/u te hard rijdt, je een keer aan de beurt bent en je rijbewijs moet inleveren? Kun je wel stom vinden, maar dat risico neem je nou eenmaal. Punt.

Oh enne...

2 speciaalbier (we zitten hier nog wel even, toch?)
400 gram popcorn.

Volgende keer beter lezen chef, had het over dat bepaalde personen er blij mee zijn wat ik triest vond. En je noemt Cobra's en Shells gevaarlijk, nou lijk je net op zn agent die zegt "levensgevaarlijk". Als je ze normaal en veilig afsteekt is er niks aan de hand,en niet gelijk zo overdreven doen dat ze levensgevaarlijk zijn :bonk:

Volgende keer beter lezen chef, had het over dat bepaalde personen er blij mee zijn wat ik triest vond. En je noemt Cobra's en Shells gevaarlijk, nou lijk je net op zn agent die zegt "levensgevaarlijk". Als je ze normaal en veilig afsteekt is er niks aan de hand,en niet gelijk zo overdreven doen dat ze levensgevaarlijk zijn :bonk:

Ja chef, dat had ik begrepen :-) Daarom staat er dus ook wat er staat. Het heeft niks met moraalridderij te maken dat mensen blij zijn dat bepaalde figuren worden opgepakt, maar wel met de feiten in mijn eerdere bericht. Het lijkt me namelijk niet dat ze blij zijn omdat ze een hekel hebben aan bepaalde personen, maar dat ze blij zijn dat er wat gedaan wordt tegen "Het zijn net bommen" en de algemene tendens rond vuurwerk. Die is namelijk "Het vuurwerk wordt steeds zwaarder en het knalt steeds harder. Loopt uit de hand dus moeten we het verbieden". Dat komt zoals al gezegd echt niet door de rotjes van de fietsenmaker en daarom is het prettig als de bronnen, promotors en verspreiders van de "bommen" - en dus het negatieve beeld - worden aangepakt.

Ik heb vorig jaar het plezier gehad om rond te kijken tijdens de opbouw van een grote prof. show. Daar waren dus een stuk of 5-6 professionele pyrotechnici aanwezig die mij, en ook jou als je het wil horen, unaniem vertellen dat shells - en dan met name Salute's - levensgevaarlijk zijn. Punt. Als je dat niet wil inzien ben je gewoon onderdeel van het "vuurwerkprobleem" in dit land.

Als je er normaal mee omgaat ben ik het met je eens dat je de risico's kunt beperken, maar als het mis gaat zijn ze gewoon levensgevaarlijk. De definitie van normaal wil ik daarbij ook nog wel even aanhalen: normaal is niet 5" shells jakkeren in een woonwijk. Dus....

Ja chef, dat had ik begrepen :-) Daarom staat er dus ook wat er staat. Het heeft niks met moraalridderij te maken dat mensen blij zijn dat bepaalde figuren worden opgepakt, maar wel met de feiten in mijn eerdere bericht. Het lijkt me namelijk niet dat ze blij zijn omdat ze een hekel hebben aan bepaalde personen, maar dat ze blij zijn dat er wat gedaan wordt tegen "Het zijn net bommen" en de algemene tendens rond vuurwerk. Die is namelijk "Het vuurwerk wordt steeds zwaarder en het knalt steeds harder. Loopt uit de hand dus moeten we het verbieden". Dat komt zoals al gezegd echt niet door de rotjes van de fietsenmaker en daarom is het prettig als de bronnen, promotors en verspreiders van de "bommen" - en dus het negatieve beeld - worden aangepakt.

Ik heb vorig jaar het plezier gehad om rond te kijken tijdens de opbouw van een grote prof. show. Daar waren dus een stuk of 5-6 professionele pyrotechnici aanwezig die mij, en ook jou als je het wil horen, unaniem vertellen dat shells - en dan met name Salute's - levensgevaarlijk zijn. Punt. Als je dat niet wil inzien ben je gewoon onderdeel van het "vuurwerkprobleem" in dit land.

Als je er normaal mee omgaat ben ik het met je eens dat je de risico's kunt beperken, maar als het mis gaat zijn ze gewoon levensgevaarlijk. De definitie van normaal wil ik daarbij ook nog wel even aanhalen: normaal is niet 5" shells jakkeren in een woonwijk. Dus....

Een auto rijden is ook levensgevaarlijk, dat kan je aan elke rij-instructeur vragen. Mits je het veilig doet. Dat geldt precies hetzelfde voor vuurwerk :thumbsup:

Je kan bij alles "levensgevaarlijk" stempel neerzetten. Een thunderking is ook gevaarlijk mits deze dichtbij je gezicht ontploft. Daarom hoort een thunderking de lucht in te gaan netzoals een shell dat moet.

Daarnaast kan ik nergens een filmpje vinden van een 5 inch in woonwijk. Je zit gewoon broodje aap verhalen te vertellen zoals de media en de overheidsinstanties doen.

tumblr_owwyq2HFJh1u1ljrzo1_500.gif

Daarnaast kan ik nergens een filmpje vinden van een 5 inch in woonwijk. Je zit gewoon broodje aap verhalen te vertellen zoals de media en de overheidsinstanties doen.

Was het maar zo dat je het niet kon vinden
https://www.youtube.com/results?search_query=5+inch+woonwijk

Maar ik denk dat jullie het eigenlijk wel eens zijn. Voor een heleboel dingen geldt dat als je ze goed gebruikt het relatief veilig is. Bij de grote shells in kleine ruimtes met mensen die niet goed weten wat het is (daarmee bedoel ik ook de omstanders..) zijn de risico's alleen stukken groter dan bij het 'gewone' vuurwerk. Een treurig voorbeeld kun je ook hier vinden: https://www.dumpert.nl/mediabase/7585617/cde8ac3e/erik_doe_nou_niet_.html. De liftcharge is net afgegaan en 1 dronken droppie denk dat dat het was. Hij stond er wel lekker dichtbij zo..

PoolseZebra vuurwerk compilatie 2017-2018, ergens in het avondgedeelte.
En 5 inch in een woonwijk kan nog als het in de lucht is, hoewel ik dat ook geen goed plan vind.
Maar een 5 inch salute in een gewone straat op de grond is gewoon idioot.
Kun je nu natuurlijk niet meer terugkijken, want alle video's zijn verwijderd.

Je kan bij alles "levensgevaarlijk" stempel neerzetten. Een thunderking is ook gevaarlijk mits deze dichtbij je gezicht ontploft. Daarom hoort een thunderking de lucht in te gaan netzoals een shell dat moet.

Ik schat zo in dat jij zelfs met een grondbloem nog een gevaarlijke situatie weet te creëren. Inhoudelijk ga ik verder niet op je argumentatie in, want gezien de inhoud van je berichten heeft dat toch geen zin. Als je overigens dan toch over thunderkings begint, vraag jezelf even af waarom dit product zeer waarschijnlijk binnen nu en twee jaar uit de handel wordt gehaald. Is een andere discussie, maar doe vooral jezelf daar een plezier mee, zodat je ergens heel misschien in de nabije toekomst enig inzicht krijgt in problematiek omtrent vuurwerk.

Denk overigens dat de lolly's hier harder zullen gaan dan een bak popcorn.

Ik schat zo in dat jij zelfs met een grondbloem nog een gevaarlijke situatie weet te creëren. Inhoudelijk ga ik verder niet op je argumentatie in, want gezien de inhoud van je berichten heeft dat toch geen zin. Als je overigens dan toch over thunderkings begint, vraag jezelf even af waarom dit product zeer waarschijnlijk binnen nu en twee jaar uit de handel wordt gehaald. Is een andere discussie, maar doe vooral jezelf daar een plezier mee, zodat je ergens heel misschien in de nabije toekomst enig inzicht krijgt in problematiek omtrent vuurwerk.

Denk overigens dat de lolly's hier harder zullen gaan dan een bak popcorn.

Mits je shells gebruikt hoe ze bestemd zijn ze niet gevaarlijk, dat geld ook voor thunderkings. Alleen dat sommige mensen het verkeerd gebruiken tjaa.. Over een grondbloem heb ik niks gezegd, dus graag wel reageren op wat word gezegd en niet in je rijke fantasie situatie's creëren, dan mag je nu een lolly uitzoeken!

Een auto rijden is ook levensgevaarlijk, dat kan je aan elke rij-instructeur vragen. Mits je het veilig doet. Dat geldt precies hetzelfde voor vuurwerk :thumbsup:

De auto vergelijking is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht (volg je 'm!) he. Maar dat snap je zelf ook. Nogmaals, als je de gevaarzetting van een shell bagatelliseert moet je echt even je huiswerk gaan doen vind ik.

Ik zei ook niks over 5" in een woonwijk op de videos van PoolseZebra's. Ik zei dat in de algemeenheid over goed gebruik van shells. Want natuurlijk, als alles goed gaat is er weinig aan de hand - maar dáár gaat het nou juist om: wat als het mis gaat? En het gaat een kéér mis, altijd - vroeg of laat. Het blijft vuurwerk en zelfs met de beste veiligheidsmaatregelen en goeie handelingen kun je bijvoorbeeld een low-break krijgen. Wat zijn de consequenties in zo'n geval?

Nou, dit. En sorry, maar je kan roepen wat je wil - dit soort incidenten horen NIET bij een oud en nieuw traditie. Eigenlijk moet je, als je met dit soort spul bezig wil zijn, je certificaten maar behalen en ga je lekker als pyro aan de slag.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws...-door-zwaar-vuurwerk-EOD-doet-onderzoek-VIDEO
https://nos.nl/artikel/2210221-slac...rkongeval-swifterbant-stak-mortierbom-af.html

Mits je shells gebruikt hoe ze bestemd zijn ze niet gevaarlijk, dat geld ook voor thunderkings. Alleen dat sommige mensen het verkeerd gebruiken tjaa.. Over een grondbloem heb ik niks gezegd, dus graag wel reageren op wat word gezegd en niet in je rijke fantasie situatie's creëren, dan mag je nu een lolly uitzoeken!

:frusty::bonk:

En wat nou als er een Chinees op een brakke maandag ochtend te weinig stijglading bij de shell heeft gedaan of het lontje te lang heeft geknipt? Bij dat laatste zal het maar je kant op komen.. Heb ik liever de bombette van een thunderking die dichtbij ontploft. Ook shells bevatten productiefouten en als het dan mis gaat, gaat het ook goed mis, bij een thunderking valt de schade enorm mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan