Vuurwerkverbod is onafwendbaar

Kan iets normaler?!
Ik kan, wij kunnen ook zeggen wat die vent beweerd dat dat normaler kan. Het is niet de eerste keer dat hij met zo'n achterlijk voorstel komt, of ben je GVD onze groene vrienden soms vergeten? Met hun petitie voor zo'n verbod.
Nee ik vind dat deze gast onzin uitkraamt en zomaar wat roept zonder na te denken over de gevolgen van zoiets. En dat vind ÌK niet normaal.
Ik zal (en de meesten)deze gast niet missen als dat zou gebeuren.

Ik geef je meestal gelijk, en als het om een pedofiel of iets dergelijks zou gaan zou ik je nu ook gelijk geven. Maar iemand die vuurwerk graag wilt verbieden, de dood toewensen dat gaat mij te ver. :)

Zolang pedofielen een eigen partij mogen opstarten terwijl ze zijn veroordeeld voor sex met kinderen, als dat nog mag....!! dan begrijpen ik echt niet dat ze zich nu druk maken over het verbieden van VW. Werkelijk waar wat een land is Nederland toch, het vertroetelen van de mensen.

Het is ook een onmogelijk uitvoerbare wet, er zijn wellicht duizend verkoop punten in Nederland, allemaal tonnen geinvesteerd in veiligheidmiddelen, euhhh wie gaat dat betalen?

Om even mijn mening te geven, eigenlijk wilde ik hier helemaal niet op ingaan vanwege ons geweldige media systeem, maar het zit me hoog dus toch maar even wat kwijt...

Ten eerste ben ik tegen het moorden agv vrijheid van meningsuiting. Daar wil ik ook meteen deze discussie over sluiten want we verlagen ons hopelijk niet op VWC tot dit soort denkwijze.

Ten tweede ben ik ook tegen het controleren van burgers door de (main stream) media. Controleren dmv van angst.
En dat is wel wat hier deels gaande is.

Tuurlijk, elk jaar weer op een andere manier. Maar deze weg welke ze nu ingeslagen hebben vind ik persoonlijk te ver gaan (privacy).
Zal wel weer bij het nieuwe tijdperk horen van de digitale media, zo wordt het vaak uitgesmeerd.

Een inbreker mag je thuis niet filmen en plaatsten op YT, mbt cctv gelden strenge privacy wetten (ik kom uit deze wereld), maar ze misbruiken deze beelden nu om de al twijfelende, angstige burger negatief te beinvloeden.
Na al de media aandacht gaan ze er ook nog polls op los laten.
Mensen, Nederland vergrijsd, de economie loopt terug, we leven steeds meer naar de media ipv een eigen mening. Dus wat wordt het deel 2? Nederland (alsof we allen massaal verbod hebben gestemd) heeft gekozen tot een vuurwerkverbod.
Een poll in dit type media kan gewoon worden gemanipuleerd, in hun eigen voordeel, niemand die dit zal controleren.
Veel mensen zijn heel gevoelig voor dit soort media, en ze geloven per definitie de uitkomst.

Vuurwerk is in mijn ogen iets waar je van houdt, waar je van geniet zoals het ontworpen is.
We leven naar een climax, we houden ons in, om los te gaan op de dag dat het mag.
Staan we voor ramen te rennen elke cake te bekijken...
Maar het is vorm van hobby, en met hobbies zijn we vaak in minderheid, dus ja, gaan ze een poll misbruiken om de massa op te zetten tegen de nuchtere freak, liefhebber, Nederlander?

Laat me duidelijk zijn dat ik echt tegen knutselaars ben die denken de lolbroek uit te hangen op YT met deze zgn bommen.
Dat zijn de rotte appels die niet eens een appel hadden mogen worden, maar gewoon een zaadje moesten blijven.

Een totaal verbod werkt niet.
We gaan echt niet kijken naar een door de gemeente/overheid gemaakte show en daarnaast niks. Je kan toch niet zoiets afdwingen, woorden schieten inneens te kort mbt regels, afstanden en de hoeveelheid burgers aanwezig. Totale onzin en niet uitvoerbaar.

Ik vind NL een gek land worden. Overal willen we in voorop lopen en vriendjes blijven met de 'grote' landen en als kikkerland hobbelen we lekker mee ten kostte van de burger.
Maar met vuurwerk zie ik gek genoeg inneens een hele andere kant van NL tov de EU burgerlanden, ik snap het niet zo, misschien wil ik het ook niet snappen, maar gewoon genieten van mijn liefhebberij...

En dan kan ik nog heel ver doorgaan over het kromme rechtssysteem..

En nu ga ik lekker slapen, nog maar 12 dagen, dan mogen we weer :)

Hoe willen ze nou vuurwerk verbieden dat al verboden is? :bonk: Als je dan het toegestane vuurwerk, waar je nog geen deuk in een pakje boter knalt, ook gaat verbieden, blijft het reeds verboden spul opeens wél weg? :bonk: Die Meijer moet eens opnieuw beginnen, vanaf de basisschool.

Hoe willen ze nou vuurwerk verbieden dat al verboden is? :bonk: Als je dan het toegestane vuurwerk, waar je nog geen deuk in een pakje boter knalt, ook gaat verbieden, blijft het reeds verboden spul opeens wél weg? :bonk: Die Meijer moet eens opnieuw beginnen, vanaf de basisschool.
Nee het blijft niet weg, maar het spoort een stuk makkelijker op denk je niet?
In een vol bos is die ene boom zo moeilijk te vinden, in een leeg veld des te beter, helemaal aangezien die boom ook nog eens herrie maakt:)

Dus als je al het legale ook nog illegaal maakt, dan is het vuurwerk misschien makkelijker te vinden maar moet daar dan niet de hele Nederlandse politie- en legermacht op gezet worden? Want nu vinden ze nog maar 3% van 't illegale, komt daar het huidige spul nog bij wat afgestoken wordt en dan willen ze ál die mensen gaan najagen en oppakken? Bonk Het mag misschien wat makkelijker worden op oudjaarsnacht om íedereen op te pakken die wat dan ook staat af te steken maar daar heb je dan dus alle níet stokende burgers voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Met als gevolg rechtbanken en justitieel apparaat dat de rest van 't jaar bezig is alle zaken te verwerken... Volkomen kolder. Ronduit kolder. Echt van zo'n hoog niveau van domheid dat dit imbeciele plan zo compleet onhaalbaar is dat elke politicus wel beter weet dan dit dwaze idee in de praktijk te brengen. Die man heeft gewoon z'n eigen hetze, z'n bezigheidstherapie, net als die Bonte en die oorarts. Wat een dwaas...

Voorop gesteld, ik ben tegen een verbod, maar een beetje realiteitszin mag hier ook wel.
Het plan is absoluut niet onhaalhaar of onuitvoerbaar. Denk je nu echt dat half nederland overstapt op illegaal vuurwerk als er een vuurwerkverbod komt?? Tuurlijk niet, de overgrote meerderheid haalt zijn schouders op en gaat naar een door de gemeente georganiseerd vuurwerk kijken, that's it. Diegene die wel afsteken zijn dan zeer gemakkelijk traceerbaar. Je hebt dus echt geen legermacht nodig om iedereen op te pakken, kom op zeg. Tis simpel een kwestie van een paar lui op pakken en een fikse straf / boete geven en het jaar erop is het groepje afstekers al een heel stuk kleiner. Voorbeeld stellen dus. Een paar jaar later is er nauwelijks iemand meer over die vuurwerk afsteekt. Kinderen van een jaar of 10 die geen vuurwerk afsteken zullen niet meer de behoefte voelen op dat wel te doen als ze ouder zijn, kortom de traditie sterft uit.

Beste freaks,
Algemeen is bekent, onder ons, wat wel kan en niet. Onderschijt tussen legaal en illigaal is voor sommige mensen gelijk dus weten totaal niet waar ze het over hebben
Publieke opinie, lijkt me deze uitspraak!!
Stem op de poll www.ad.nl zoveel mogelijk!!!
politiek neemt dit mee in overweging, en maakt op basis van gegevens een keus.
Meer voor of tegen. op dit moment staan we iets voor!!!
Dus ik roep ieder op met een beetje liefde voor vuurwerk `stem`

Gr Wim

Precies Wim, het onderscheid is voor de niet liefhebber niet aanwezig.

De meeste berichten in dit topic zijn in de trend van ze doen / kunnen het niet. Nog een reality check. We hebben een minderheidskabinet, eentje dus die voor elk punt wat ze door de kamer heen moeten sluizen een compromis moet maken.
Stel Groen Links is nodig en wil een vuurwerkverbod als tegen prestatie voor iets. Is dat ondenkbaar? In zijn geheel niet! Al helemaal als de algehele publieke opinie al tegen vuurwerk is..

Wat Tomaat zegt..
Een verbod komt niet van het ene jaar op het andere jaar, langzaam doodbloeden zonder dat het slachtoffer (de vuurwerk afsteek traditie) het echt merkt. Zo zal dat gaan. Ik kopieer mijn babbeltje over dit onderwerp van AVP even in:

Geldpot van de belasting op vuurwerk?

Die belasting over die 65miljoen aan vuurwerk omzet komt dan wel via andere kanalen binnen; bijvoorbeeld op de wegenbelasting een euro-tje erbij en het is gecompenseerd, niemand die wat merkt. (daarnaast is de NL overheid bijzonder goed in het heimelijk verhogen van belastingen, denk maar niet dat dat een obstakel zal vormen).
Die zogenaamde 'geldpot' voor de overheid is peanuts, die miljoenen klinken veel maar op de landelijke begroting is het een schijntje, die truttige paar miljoen zijn een totaal onbelangrijke factor als er een stevige 'politieke wil' is.

En die wil die groeit, zover is zeker. Als de politieke wil groot genoeg is om consumenten vuurwerk uit te faseren komt dat op de politieke agenda, en dat is al erg genoeg; daarna is het een speelbal van listige politieke spelletjes waar bewijsbare argumenten niet belangrijk meer zijn. Bijvoorbeeld dat er met NL consumenten niets te slopen valt, dat is dan totaal niet meer belangrijk, de discussie vind dan plaats op een veel hoger level. Zo werkt dat.
De vorige keer is Arno Bonte en kompanen afgeserveerd, de volgende poging van een misschien véél betere politicus zou wel eens succesvoller kunnen verlopen. Het draagvlak voor een verbod groeit i.i.g. gestaag, het was toen Bonte bezig was 50/50 ongeveer, het zal mij niet verbazen als nu de verbod aanbidders aan de winnende hand zijn. Daarnaast kan het met een sneeuwbal effect verlopen, bijvoorbeeld de oogartsen zullen weer extra hard gaan lobbyen als ze de overwinning ruiken.

En ja, dat komt mede door het gebruik van die aso klappers en dan voornamelijk die Poolse/Tsjechische rotzooi die vroegtijdig afgaat op de verkeerde locatie; die hebben n.l. een magisch tweede effect: het aanmaken van vuurwerk haters, elke klap weer een paar erbij. (Goed bezig!, te vroeg stokende kleutzakjes!) Het leger van gemotiveerde vuurwerk haters groeit zo met het jaar. En dan die aantallen mega klappers die er in omloop zijn, bizar.. Helaas, dat na de 'Bonte periode' 07-09 nu tóch weer het woord 'vuurwerkverbod' moet vallen, nog wranger is dat "we" dat voor een deel misschien aan ons zelf te danken hebben.

Weet iemand al hoe "we" dit gaan uitleggen aan toekomstige liefhebbers?

Het lijkt inderdaad of ze blind zijn en niet kijken naar de oorzaak.
Laat ze het maar verbieden. Dan zal er nog meer illegaal spul op de markt komen en is er helemaal geen controle meer..

Dan gaan we gewoon underground met forums , films , foto's en met het importeren ervan :) :D:bye:

haha dan worden we toch gewoon guerilla vuurwerkfreaks?
Sneaky met een tas vol shells het bos insluipen, afsteken en maken dat we wegkomen! :cool:

OT: Een totaalverbod is gewoon niet haalbaar. En dat zeg ik niet omdat ik dat zelf denk, maar omdat de politie en justitie vorig jaar zelfs afkeurende reacties gaven op dit onderwerp. Er zijn gewoon niet genoeg agenten om dit te controleren.

Nu zijn er al helemaal speciale vuuwerkteams voor dat beetje illegaal vuurwerk wat er binnen komt. Met een totaalverbod zouden ze veel veel veel meer mannetjes in moeten zetten, en dat terwijl ze het al zo druk hebben met flitsen :wink:

In Nederland word er ongelovelijk veel vuurwerk afgestoken in vergelijking met buurlanden, simpelweg omdat we al zo weinig mogen op dit gebied. Een verbod lijkt me dan niet echt een logische conclusie. :rolleyes:

:bye:

Mensen,

Lees nu eens goed door wat roelwijngaarden.com en ik schrijven zonder direct in de standaard reflex te schieten. Politiek is geven en nemen. Ik ben bang dat een vuurwerkverbod gemakkelijk te geven is.

Wat mij verder opvalt is dat veel mensen zich hier kennlijk niet realiseren dat
hun 'hobby' voor anderen veel overlast veroorzaakt. Wat voor jullie slechts een nitraat of vlinder is is voor veel mensen weldegelijk een bom. Ze schrikken zich rot als die in de straat af gaat. Zoals roelwijngaarden.com ook al zie, weer een paar tegenstanders erbij. Sta hier nu eens bij stil en wellicht wend je een verbod nog af. Verder, voor een aantal van jullie is vuurwerk echt een hobby en heb je er heel veel voor over. Denk nu eens constructief mee over hoe het beter zou kunnen en moeten, daarmee bereik je meer dan met struisvogel politiek en met bagataliseren van het probleem wat er voor veel mensen weldegelijk is.

Ach ja het is toch niet zo gek dat mensen steeds een grotere hekel aan vuurwerk krijgen met die achterlijke spullen die er tegenwoordig te verkrijgen zijn.
Als je al ziet waar het spul al voor gebruikt word...het word in woningen gegooid, portieken worden opgeblazen etc. etc.
Ik vraag me wel eens af waar de grens ligt met vuurwerk?
Moeten we ons zelf niet eens in de spiegel bekijken en zeggen...tot hier en niet verder?

Als ik al zie hoeveel er gereageerd word in dit topic, krijg ik een beetje het idee dat we best wel hypocriet zijn!
http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?t=13551

Wat Tomaat zegt..
Een verbod komt niet van het ene jaar op het andere jaar, langzaam doodbloeden zonder dat het slachtoffer (de vuurwerk afsteek traditie) het echt merkt. Zo zal dat gaan. Ik kopieer mijn babbeltje over dit onderwerp van AVP even in:

Geldpot van de belasting op vuurwerk?

Die belasting over die 65miljoen aan vuurwerk omzet komt dan wel via andere kanalen binnen; bijvoorbeeld op de wegenbelasting een euro-tje erbij en het is gecompenseerd, niemand die wat merkt. (daarnaast is de NL overheid bijzonder goed in het heimelijk verhogen van belastingen, denk maar niet dat dat een obstakel zal vormen).
Die zogenaamde 'geldpot' voor de overheid is peanuts, die miljoenen klinken veel maar op de landelijke begroting is het een schijntje, die truttige paar miljoen zijn een totaal onbelangrijke factor als er een stevige 'politieke wil' is.

En die wil die groeit, zover is zeker. Als de politieke wil groot genoeg is om consumenten vuurwerk uit te faseren komt dat op de politieke agenda, en dat is al erg genoeg; daarna is het een speelbal van listige politieke spelletjes waar bewijsbare argumenten niet belangrijk meer zijn. Bijvoorbeeld dat er met NL consumenten niets te slopen valt, dat is dan totaal niet meer belangrijk, de discussie vind dan plaats op een veel hoger level. Zo werkt dat.
De vorige keer is Arno Bonte en kompanen afgeserveerd, de volgende poging van een misschien véél betere politicus zou wel eens succesvoller kunnen verlopen. Het draagvlak voor een verbod groeit i.i.g. gestaag, het was toen Bonte bezig was 50/50 ongeveer, het zal mij niet verbazen als nu de verbod aanbidders aan de winnende hand zijn. Daarnaast kan het met een sneeuwbal effect verlopen, bijvoorbeeld de oogartsen zullen weer extra hard gaan lobbyen als ze de overwinning ruiken.

En ja, dat komt mede door het gebruik van die aso klappers en dan voornamelijk die Poolse/Tsjechische rotzooi die vroegtijdig afgaat op de verkeerde locatie; die hebben n.l. een magisch tweede effect: het aanmaken van vuurwerk haters, elke klap weer een paar erbij. (Goed bezig!, te vroeg stokende kleutzakjes!) Het leger van gemotiveerde vuurwerk haters groeit zo met het jaar. En dan die aantallen mega klappers die er in omloop zijn, bizar.. Helaas, dat na de 'Bonte periode' 07-09 nu tóch weer het woord 'vuurwerkverbod' moet vallen, nog wranger is dat "we" dat voor een deel misschien aan ons zelf te danken hebben.

Weet iemand al hoe "we" dit gaan uitleggen aan toekomstige liefhebbers?

Alleen wat ik dus erg krom vind is dat er alsnog een groot deel van de Nederlanders voor het behoud zijn van de vuurwerk-traditie.
Waarom komt dit dan niet terug in de politiek?

Politici hebben een gekozen functie, dit houdt in dat ze gekozen zijn door de bevolking. De mening van de burger moet dus terugkomen in de politiek.
Ik zie hier dus vrij weinig van terug. Dat vind ik jammer.

O? Toen de 2e Kamer een mogelijk vuurwerkverbod heeft behandeld hebben ze het draagvlak onderzocht en als te klein bevonden. Zelfde resultaat als in de polls altijd naar voren komt, net als nu in AD. Een kleine helft is niet voldoende draagvlak, en daar luisterde de politiek dus goed naar. Hopen dat de stemming zo blijft.

Dat een groot deel voor het behoud van de vuurwerk-traditie klopt ongetwijfeld. Maar dan wel gezellig met zijn alle om 0:00 naar buiten om te kijken, zoals het hoort:). Als je echter een goed alternatief bied, zoals de door gemeente gegeven shows zullen de meeste mensen dit een goede voortzetting van de traditie vinden. De meerderheid zijn kijkers, geen stokers.

Back
Bovenaan