Vuurwerkverbod is onafwendbaar

Praktisch onhaalbaar.

Dat is nu wat ik bedoel met constructief meedenken. Waarom onhaalbaar, welke onderbouwing heb je.

Je zou toch als gemeente per wijk de plaatselijke freak kunnen sponsoren en een veldje afzetten. Voor 1000 euro per wijk heb je vast een leuke show

Dan moet je nog genoeg pyrotechnici hebben om overal in 't land shows te doen. En denk je dat elke gemeente, zeker nu, uit hun potje vuurwerk gaat lopen afsteken?

Ik weet niet hoe lang je hier al meeleest, maar die dingen zijn hier al uitentreure besproken. Vandaar dat ik kort reageerde, omdat we allang tot die conclusie gekomen waren.

iets helemaal verbieden kan niet :P

cocaine is verboden en je kan er makkelijk aan komen.
vuurwapens zijn verboden zonder verguning en duiken overal op.
illegaal vuurwerk is verboden en koop je bij de bakker.

kortom laat ze maar roepen wij weten wel beter :)

Ik baseer mijn mening op het feit van het stuk van roelwijngaarden.
Hij heeft gelijk dat als er ooit een verbod komt op het afsteken van consumentenvuurwerk, dit geleidelijk zal gaan gebeuren.

Veel burgers waren tijdens dat onderzoek al van mening dat het afsteken van vuurwerk moet blijven bestaan en nu ook weer.

Waarom zal dat dan ineens veranderen?

Ruben geeft een prachtigen show met O&N, er staan meer dan genoeg consumentenshows op dit forum, daar heb ik het over, niet het professionele gebeuren, dat is idd voor de gelicenseerde pyrotechnici.

En wat geld betreft, stel 1000 euro per wijk. Ik woon in Almere, ik weet niet hoeveel wijken we hebben maar ga eens uit van een totaal plaatje van 30.000 euro.
Dat is helemaal niets!

Das een ander discussie lijkt me.
De Gemeente betaald niet mee laat dat duidelijk zijn, misschien op sommige na daar gelaten.
Ik heb net als Roel die er echt veel werk van heeft gemaakt richting politiek, en het verhaal Arno Bunte alle parijen een voorbeeld gegeven over Franse situaties alleen al in PARIJS gaan 1000 let wel 1000 auto's op in vlammen zonder vuurwerk!!! op 31/12
Tja slaat dit over?

Veel burgers waren tijdens dat onderzoek al van mening dat het afsteken van vuurwerk moet blijven bestaan en nu ook weer.

Waarom zal dat dan ineens veranderen?

De poll op AD is 50/50. Ik bedoel, 50% is voor een verbod op het afschaffen. Er zijn wel zaken door de kamer gekomen met minder draagvlak.
Helemaal als je bedenkt dat van de 50% die voor is er echt geen massa's gaan demonstreren als het wel verboden wordt. Die vinden het gewoon leuk om naar te kijken.

Das een ander discussie lijkt me.
De Gemeente betaald niet mee laat dat duidelijk zijn, misschien op sommige na daar gelaten.
Ik heb net als Roel die er echt veel werk van heeft gemaakt richting politiek, en het verhaal Arno Bunte alle parijen een voorbeeld gegeven over Franse situaties alleen al in PARIJS gaan 1000 let wel 1000 auto's op in vlammen zonder vuurwerk!!! op 31/12
Tja slaat dit over?

De gemeente betaald NU niet mee. Hier in Almere was vorige jaar al een discussie over het betalen van shows per wijk.

Wat een onzinnig nieuwsbericht op het AD zeg.
Wat is het volgende dat het AD gaat doen? Van twitter ieder negatief bericht afplukken dat over vuurwerk gaat en het op de voorpagina van het AD zetten?

Belangrijk om te weten is wie is deze persoon, wat is zijn functie en welke belangen heeft hij?

Op het feit na dat hij van de TaskForce Bommenbrigade zou zijn, is er niets van deze man bekend. Geen politieke voorkeur, maar een motief lijkt logischerwijze wel aanwezig te zijn.

Het is bekend dat hij een agent is. Wat is zijn taak in dit kader? Illegaal vuurwerk bestrijden. Nou, als dus volgens alle berekeningen 3% gepakt wordt (waar dat op gebaseerd is, is niet duidelijk), dan lijkt het erop dat hij zijn werk niet bepaald goed doet. En daar wringt de schoen, het is deze man om persoonlijke eer en glorie te doen.

Door al het vuurwerk te willen laten verbieden, kan hij makkelijker scoren. Simpel. Dan voelt deze man zich competent.

Als al het vuurwerk verboden is, wat moet hij dan gaan doen voor zijn centen? Echte boeven vangen? Of gewoon op zijn luie reet zitten en wachten tot er ergens een knal of fluiter klinkt en dan weer in de media ongenuanceerde uitspraken over een vuurwerkverbod?

Hoe dan ook, dit soort berichten in de media dragen niet bij aan een positief imago voor de politie. Dit versterkt het beeld dat agenten lui zijn en liever bonnen uitschrijven dan dat ze echte boeven vangen alleen maar meer. De haat naar de politie neemt door dit soort acties alleen maar toe.

Het ergste is dat de gewone agent die op straat zijn werk probeert te doen, de frustratie van de burger over zich heen krijgt. Met alle nare gevolgen van dien.
In het verleden heb ik verschillende agenten gesproken en die zijn doorgaans niet mals in hun bewoordingen over dit soort agenten die via de media willen scoren voor eigen eer en glorie.

Het feit dat hij het nu op deze via de media burgers probeert te intimideren, zegt eigenlijk impliciet dat hij niet bekwaam is om het vuurwerk "probleem" op te lossen. Maar zijn alle maatschappelijke problemen uberhaupt wel op te lossen met meer wetten/verboden? Dat is de grote vraag. Is het immers niet logisch dat wanneer er meer wetten/verboden zijn en de samenleving complexer wordt, er meer fout kan gaan?

Overigens vindt het AD dit soort intimiderende uitspraken weer lekker. Goedkoop scoren met dit soort stukken. Grafkrant.

Wij zullen het op bepaalde vlakken nooit eens worden.

Maar op dit vlak zijn we het volledig eens, mooi stukkie.

Het verwoordt precies waar het hier nou eigenlijk helemaal om gaat, zelfbelang, je eigen haggie redden.

Dat je daar miljoenen mensen die zich netjes aan de regels houden en niks met het eigenlijke probleem te maken hebben de dupe van laat worden maakt uiteraard niks uit want jij hebt het goed gedaan, jij krijgt een schouderklopje, terwijl je zelf dondersgoed weet hoe de vork in de steel zit.

Wees dan gewoon een kerel en zeg op de nationale TV ''Wij hebben gefaald, en wij zien als enige oplossing nog een totaalverbod''

Een verbod wat overigens in mijn ogen totaal averechts gaat werken, wij zijn als Nederlanders een lastig volkje als het gaat om regels, wij laten ons niet zomaar de wet voorschrijven, misschien hebben we daarom ook wel zoveel regeltjes in dit land.

De illegale handel gaat er in ieder geval een flinke boost van krijgen, ook de verkopers in België en Duitsland wrijven al in hun handjes, dat wordt massaal in de file richting de Aldi,Lidl en Baarle.

Was het ook niet zo dat toen het Nederlandse knalvuurwerk slecht werd we opeens allemaal naar België gingen?

Verder heeft de media natuurlijk een zeer groot aandeel in dit soort zaken, bangmakerij, stemmingmakerij en natuurlijk allemaal zo sensationeel mogelijk, dan lijkt het allemaal veel erger.

Ik vind reacties als ''Kom maar op met dat verbod, het wordt alleen maar erger elk jaar'' dan ook niet verwonderlijk, een leek op het gebied van vuurwerk weet gewoon niet beter dan wat de media hem of haar voorschotelt, simpelweg om dat vuurwerk diegene niks interesseert en hij of zij er waarschijnlijk ook totaal niks van weet, dus wie ben jij dan om te twijfelen aan wat de media schrijft? Je weet er niks van, de media zegt dat het waar is, dus het is ook waar.

:bye:

Laatst bewerkt:
Met andere woorden de burgers zijn net een stel makke schapen.Alles geloven wat er in de media wordt verteld en je weet wat ze zeggen,als er 1 schaap over de dam is...:p

Met andere woorden de burgers zijn net een stel makke schapen.Alles geloven wat er in de media wordt verteld en je weet wat ze zeggen,als er 1 schaap over de dam is...:p

Sommige burgers zijn ook dom ja. Vooral het gedeelte dat gelooft dat alles wat in de media komt, dan ook waar is.
Anderen reageren op basis van emotie op deze stelling, dat is weer een andere insteek.

Overigens heb ik zelf met mensen gewerkt die HBO gedaan hebben en die ook geen *****klap van bepaalde onderwerpen weten of beter gezegd willen weten. Hun achtergrond: islam. Alles wat niet mag is haram. Haram hier, haram daar. In dat opzicht kan religie tot bewustzijnsvernauwing leiden.

Waarom zorgen ze ervoor dat studeren onmogelijk wordt gemaakt door torenhoge kosten?
Waarom denk je dat ze dit soort berichten naar buiten brengen?

Omdat ze niet willen dat de burger al te snugger wordt en als je die ook nog eens bang maakt, beter te beheersen is.

Nederland wordt een politiestaat op deze manier. En dat is diep en diep triest, want in de jaren 90 was Nederland een land waar iedereen vol bewondering naar keek.

Er komt geen verbod. Ik denk dat er wel nieuwe regels komen. Er word toch altijd verteld voor hoeveel miljoenen er weer vuurwerk gekocht is ? Denk er eens bij na hoeveel belasting dat is, zegt al genoeg ofniet?

En ik ben het 100 procent eens met jupilerfreak hierboven.

@Roel en anderen waar we voorbij aan gaan:

Voor een deel is dat natuurlijk wel waar maar het grootste probleem met vuurwerk is natuurlijk de mileuverontreiniging. Overlast voor dieren op oudjaarsdag, gevaar voor de mensen. Vandalisme en te vroeg afsteken zijn ook 2 negatieve effecten maar op de eerste 3 vind je al 50% van de bevolking die het willen afschaffen. Ik denk als je een lijstje maakt onder het volk van Nederland dat de top 5 ongeveer zo wordt:

1. Mileuverontreiniging
2. Gevaarlijk
3. De dieren die bang zijn
4. Overlast voor de mensen zelf
5. Vandalisme

Die laatste juist omdat ze daar zelf niet direct mee te maken hebben. Meestal is het straatmeubilair dat moet ontgelden. M.a.w. als volgend jaar iedereen niet meer van te voren afsteekt en alles blijft heel hou je punt 1 t/m 3 nog steeds gewoon over. En dan hebben we volgend jaar gewoon weer Cees de lijer staan die staat te verkondigen dat het afgeschaft moet worden met *** verhalen van America en Australie waar het al jaren gebeurd... Ahum!

@Roel en anderen waar we voorbij aan gaan:

Voor een deel is dat natuurlijk wel waar maar het grootste probleem met vuurwerk is natuurlijk de mileuverontreiniging. Overlast voor dieren op oudjaarsdag, gevaar voor de mensen. Vandalisme en te vroeg afsteken zijn ook 2 negatieve effecten maar op de eerste 3 vind je al 50% van de bevolking die het willen afschaffen. Ik denk als je een lijstje maakt onder het volk van Nederland dat de top 5 ongeveer zo wordt:

1. Mileuverontreiniging
2. Gevaarlijk
3. De dieren die bang zijn
4. Overlast voor de mensen zelf
5. Vandalisme

Die laatste juist omdat ze daar zelf niet direct mee te maken hebben. Meestal is het straatmeubilair dat moet ontgelden. M.a.w. als volgend jaar iedereen niet meer van te voren afsteekt en alles blijft heel hou je punt 1 t/m 3 nog steeds gewoon over. En dan hebben we volgend jaar gewoon weer Cees de lijer staan die staat te verkondigen dat het afgeschaft moet worden met *** verhalen van America en Australie waar het al jaren gebeurd... Ahum!

persoonlijk denk ik dat je lijst niet echt helemaal klopt.
De meeste mensen ergeren zich kapot aan mensen die dingen stuk maken.
Dat is denk ik irritatie nummer 1. niet omdat ze er zelf niet of wel mee te maken hebben, maar dat onze belasting centen er naar toe gaan. Dat vind men onzin.
Milieu is onzin. Natuurlijk is het niet goed voor het milieu, maar het is een schijntje als je het vergelijkt met wat door het jaar aan gassen vrij komt. De mensen die hard schreeuwen om een verbod tuffen rustig elke dag vele kilometers met de auto. OV is te duur of te onhandig en het zou hen zelf raken als hierop gekort wordt. Vuurwerk is dus makkelijk doelwit omdat het hun zelf niet veel interesseert.
gevaarlijk draait meestal alleen om illegale rommel. Misschien dat we een statement zouden moeten maken door babypijltjes te gaan verbieden als vuurwerkliefhebbers en winkeliers? want dat is nog redelijk link af en toe.
Dat zijn ook de dingen waarmee vanuit de hand geschoten word en dus ogen mee geraakt worden.

Dat mensen paar dagen in jaar last hebben van af en toe een knal kan ik me voorstellen, maar het getuigt ook niet echt van tolerantie naar liefhebbers toe.
Al met al kan ik snappen dat je het lijstje maakt, maar ik denk niet dat het helemaal juist is.

greetzz

Omdat ze niet willen dat de burger al te snugger wordt en als je die ook nog eens bang maakt, beter te beheersen is.

Dat is een hele belangrijke zin, Jupilerfreak...

Mijn mening laat dit bericht even lekker achter je. En geniet eerst is van oudjaar. Dat is al over 11 dagen en we gaan die dag toch niet laten verpesten door een onnozele uitspraak van iemand als Meier?

Misschien is het een idee om vanaf januari de handen is in een te slaan (AVP, vuurwerkcrew en FPM) en is te kijken wat er mogelijk is. Op dit soort momenten moet we ingrijpen. En elke mogelijkheid aangrijpen om van ons te laten horen.
Is ons toen ook gelukt, vergeet de uitspraak van arno bonte niet

Ondanks een krappe meerderheid in de peilingen voor ons voorstel, stuit het op hardnekkig verzet vanuit de vuurwerkbranche en een luidruchtige groep vuurwerkfanatici."

Ik zag vandaag weer een filmpje op youtube en dan begrijp ik toch wel,dat er mensen op tegen zijn.Als je een bank gaat opblazen met een hooi vork er in en je denkt van we zien wel waar die terechtkomt.Dan ben je toch wel erg ver heen sorry hoor.Het is tijd voor actie tegen dat soort volk en keiharde straffen,ben dat beleid van nederland echt meer dan zat.Wel zeiken maar vervolgens geen actie ondernemen blegh.......

Gooi AUB een slot op dit topic.

Dit bederft alleen maar de sfeer de laatste dagen. Er zijn ieder jaar rond deze tijd mensen met deze uitspraken en websites met polls om te stemmen. Je wordt er alleen maar heel kwaad van en verspilt al je energie aan reacties.

Uiteindelijk komt er niks van terecht en sta je het volgende jaar weer heerlijk te stoken. Dat weet ik uit ervaring.

Jongens, pak een kop chocomel, ga naast je kerstboom zitten en blader de vuurwerkfolders lekker door :p

Over 9 dagen gaan wij zo blij als een kind naar de vuurwerkwinkel. Laten we er nou voor zorgen dat al die negatieve berichten dan niet door onze hoofden spoken !

:bye:

Elk jaar weer hetzelfde geneuzel...om moe van te worden. Schaffen ze dan ook meteen even drank/cafés en voetbal af? Daar hebben veel mensen de laatste jaren ook erg veel last van, als ze er al niet dood aan/door gaan...

En wat te denken als iedereen fijn zichzelf vol giet op oudjaars-avond en dan met zijn allen en masse 'even' naar het showtje in het dorp of stad gaat kijken met zijn dronken harses...is dat dan wel te handhaven? Ik geloof er geen zak van, en ben er dan ook van overtuigd dat er juist dan nog veel meer ellende en overlast zal volgen dan nu het geval is.

Maar daar denken de anti-vuurwerk-lobbyisten niet bij na. Men moet in Nederland eerst op zijn muil gaan, om vervolgens erachter te komen dat het toch niet werkt. Ach we hebben toch geld zat...verzinnen we er toch gewoon een paar regeltjes bij...zijn we in getraind geraakt in Nederland.

AMEN

Ik krijg zelfs de indruk dat er hier op dit forum enkele leden zijn die wel wat zien in een verbod!
Is dat niet in het hol van de leeuw wagen?

Ik wordt er zo doodmoe van van al dat gezeik over dat rot verbod!
Het is elk jaar weer hetzelfde liedje en het zijn ook weer elk jaar weer dezelfde gasten die die onzin uitkramen. Wanneer houd dit nu eens een keer op?
Ze vergeten dat er mensen zijn die er hun brood mee verdienen en die komen dan allemaal zonder werk te zitten.
Hup weer zoveel nieuwe werklozen erbij! Zijn er dan nog niet genoeg mensen werkloos?
Als ze niet van vuurwerk houden (en/of nog meer oude tradities omzeep willen helpen) waarom rotten ze dan niet gewoon op naar een land waar geen vuurwerk is? Dan zijn we meteen van al dat gezeik af! BAH! GATVERDAMME!!

Back
Bovenaan