Vuurwerkverbod is onafwendbaar

Pfff, ik word er zo moe van. Elk jaar maar weer in de maanden/weken voorafgaand aan O&N en de 2 a 3 weken erna zijn er media-geile en dikbetaalde ambtenaren die elke mogelijkheid aangrijpen om maar iets negatiefs over vuurwerk en het instellen van een vuurwerkverbod te schreeuwen. Ik ben van mening dat elke seconde die wij eraan besteden zonde van onze tijd is, maar vind ook dat je met dit soort dingen soms gewoon beter niet kunt reageren. Want dan bied je dit soort gasten continue een podium om vanaf te schreeuwen.

Let op: ik wil met mijn reactie niet de discussie de mond snoeren, blijf daar vooral mee doorgaan. Maar het is wel hoe ik erover denk: een keer diep zuchten en dan vooral links laten liggen!

nog ff een toevoeging aan mijn post eerder.
Ik word er niet alleen moe van, maar het verpest ook mijn voorbereiding naar O&N.
Je bent lekker bezig met je hobby en je wil dit goed en veilig voorbereiden en dan krijg je dit weer. Net ff alle reacties gelezen op telegraaf en volgens mij is het gemiddelde iq niet al te hoog. Want mensen roepen maar iets en ze geven geen redenen. De redenen die ze geven zijn niet echt goed vind ik. Sommige hebben wel wat, maar er is altijd iets tegenin te brengen. Zo blijft de discussie.
Hoewel deze discussie elk jaar weer is en ik elke keer denk dat het er toch niet van komt, ben ik er stiekem wel een beetje bang voor.
Dat zou voor mij veel verpesten.
greetzz

Beste Mensen,

Ik vind het altijd grappig hoe er op diverse fora over dit soort verboden word gesproken, elke keer lees ik weer over dat tuig dat allerlei dingen sloopt, en dat als er normaal mee omgegaan word er niks aan de hand is. Veel mensen die niet van vuurwerk houden en die er voor gaan zorgen dat het draagvlak kleiner word, die willen die knallen gewoon niet horen, laat staan dat er wat mee gesloopt word.

We kunnen met z'n allen wel onze kop in het zand steken, maar de negatieve aandacht word met de jaren wel groter en als liefhebber moeten we daar eens wat aan gaan doen, hoeveel mensen op dit forum hebben met oud en nieuw niet wat illegaals? Ik denk heel wat. En of er nu verstandig mee omgesprongen word of niet het is verboden. Zo simpel is het.

En ook ik, ben het niet eens met hoe het in het nieuws gebracht word, dat dit nogal eenzijdig is, maar ik denk dat vele onder ons ook hun hand in eigen boezem mogen steken. Ik ben ook van mening dat juist de mensen die het als hun hobby en liefhebberij zien er een voorbeeld functie weg gelegd is.

Wat mij betreft geen topic's meer over cobra's etc. En de mening van dan is er geen informatie meer over en word het gevaarlijker vind ik ook kul, lees de topic's maar eens goed door. Hoeveel info word er gegeven en hoeveel staat er niet in van oh wat gaat deze hard, gaat hij harder dan die!?

Ik kom misschien wat hard over, maar ik zou gewoon niet graag zien om onze mooie traditie en vooral onze hobby te zien verdwijnen. Ik denk namelijk wel dat we veel mensen bereiken die deze knallers hebben en er vele de diverse fora's lezen.

Ik ben een op en top vuurwerk liefhebber, waarschijnlijk al langer dan vele die op dit forum zitten en ik zie het draagvlak toch echt verminderen.

Greetz Haplo

Een kleine aanvulling, de reden waarom ik het hier plaats en eigenlijk ook waarom ik hierlid ben geworden, is omdat ik denk dat er op dit forum veel verstandige mensen zitten. Dit in tegenstelling tot het avp, hoewel ik weet dat Arjan dit ook graag anders zou zien.

Laatst bewerkt:
@Haplo. Ik snap wel wat je bedoelt. Maar denk je dat een vuurwerkverbod het beter of slechter maakt dan de huidige situatie? De vraag zal namelijk alleen maar groter worden naar het illegale..

Door in de media en daarmee de publieke opinie te treden proberen ze iets.

Ze moeten in ieder geval de mensen aanpakken die slecht met vuurwerk omgaan. Daarnaast het gebruiken van liters wasbenzine ed. daarvan is het verstandig dat deze worden verwijderd van Youtube. Kopieergedrag is helaas voor de jeugd belangrijk ofzo. De manier waarop de Taskforce dit doet slaat naar mijn idee dan weer de plank mis maargoed.

De media brengt bijv. Bombashop aan het licht. Waarom? Werkt het noemen op het nieuws niet interesse wekkend en aanstootgevend? Om het probleem nog groter te maken dan dat het is? 3 jaar geleden wisten nog amper mensen hier vanaf, maarja er ontstaat dan een trend en daar werkt de media gewoon aan mee. Youtube's bereik zal hoeveel keer groter zijn dan een fora? 10000x? 100000x?
Hier zitten vooral mensen die discussieren over een product i.p.v. nodeloze reacties die je leest op Youtube. Je kan zelfs zien hoe Saddam Hoessein aan zijn einde komt..

Je moet de boosdoeners aanpakken, niet het ras uitroeien!

Btw Piet heeft het al even over genomen van Ar ;)

@Minimized,

IK denk dat een vuurwerk verbod niet zal helpen en absoluut tot meer illegaliteit zal leiden. En ben dan ook niet van mening om het "ras" ui te roeien, maar ik ben gewoon van mening dat deze zware jongens (vuurwerk) zoveel mogelijk geweerd moeten worden uit onze maatschappij, kijk ik kan een harde knal wel waarderen maar vele niet en door flash in knalvuurwerk te gaan legaliseren denk ik dat het draagvlak alleen maar kleiner word onder de mensen. Want als je goed naar mensen luisterd is het vaak de knal die mensen vervelend vinden.

Wat het beteft de invloed van youtube, die is niet te miskennen groot, maar ookal word en er netjes gediscussieerd over een bepaald in nederland illegaal product, het me gewoon niet lekker zit. Ik snap dat er vrijheid van meningsuiting moet zijn, maar in kan me niet aan de indruk ontrekken dat vele die aan deze discussie deelnemen de spullen ook in huis hebben. En deze spullen roepen nu eenmaal weerstand op in de maatschappij. Dus ja je hebt gelijk dat je er over zou moeten kunnen praten, maar dit gaat vaak samen met toch gebruiken.

Zou dit in het buitenland gebeuren, waar het legaal is, hoor je me niet hellas is dit vaak niet het geval.

kijk ik kan een harde knal wel waarderen maar vele niet en door flash in knalvuurwerk te gaan legaliseren denk ik dat het draagvlak alleen maar kleiner word onder de mensen. Want als je goed naar mensen luisterd is het vaak de knal die mensen vervelend vinden.

met flash in de knallers zulle ze meer belasting ontvangen om dat er dan minder mensen naar belgie gaan druk je ook gelijk belgie de kop in. en over die mensen die de knal errig vinden, er zijn ook mensen die al de politie bellen als je paar rotjes voor de deur afsteekt dus tjah zulke mensen blijf je altijd houden of je nou het illegale de kop indrukt of niet.

Ik snap je je punt Ricow en ik denk dat er dan inderdaad minder mensen naar Belgie gaan, maar toch denk ik dat mensen meer gaan ageren op een totaalverbod juist vanwege de knal.

Tenminste hoe hard zou je de knal willen laten gaan, de twister van gbv? Daar zit ook flash in, of toch al meer richting een nitraat. Ik denk dat dit eventueel het verschil zou kunnen maken.

ik geloof dat er wel een verbod komt omdat we de strijd tegen de anti vuurwerk mafia(overheid)niet kunnen winnen,vooral omdat de media liever negatief vuurwerk nieuws brengt aangeleverd door de overheid.verder moet ik zeggen dat als je ziet hoe de vuurwerkhandel in nederland uitgeknepen is sinds de zeventiger en tachtiger jaren qua knalvuurwerk en zelfs sommige sier stukken kan ik niet geloven dat er ooit geen verbod komt.en ik geloof dat er een tijd komt dat de azijn zeikers die op oudjaars avond graag om twaalf uur geen piep hoort hun zin gaan krijgen

Jongens jongens, wat doen jullie jezelf aan, allemaal moeite verspillen aan reacties. Je maakt jezelf onodig boos. :)

Rond deze tijd van het jaar komen altijd zulke berichten. Uiteindelijk komt er helemaal niets van terecht. En dat is logisch want een verbod lost het probleem helemaal niet op.

Misschien is het beter dit soort berichten in de toekomst gewoon niet meer te posten :p

Gatverdamme die nichtenkrant van een telegraaf,moet het er ook nog is even goed inwrijven.Sensatiezoekers dat het zijn.:p

Jongens jongens, wat doen jullie jezelf aan, allemaal moeite verspillen aan reacties. Je maakt jezelf onodig boos. :)

Rond deze tijd van het jaar komen altijd zulke berichten. Uiteindelijk komt er helemaal niets van terecht. En dat is logisch want een verbod lost het probleem helemaal niet op.

Misschien is het beter dit soort berichten in de toekomst gewoon niet meer te posten :p

ik ben er zelf niet voor om problemen dood te zwijgen maar goed ieder zijn mening,maar mischien moet je je mening in de toekomst wel bijstellen.ik bedoel sinds de laatste twee jaar (vooral dit jaar vanwege nieuws items)is er veel spul van ultimate pyro zeer zeer zwaar vuurwerk in omloop is wat zelfs lawinepijlen overstijgt en waarvan we de (ik hoop van niet)gewonden nog niet in het ziekenhuis hebben liggen.via internet hebben veel mensen dit spul besteld en hun leeftijd was niet altijd volwassen.:bye::bye:

We mogen ons misschien wel iets meer zorgen gaan maken. Het is nu niet 1 of andere oogarts die wat roept maar een coördinator van de taskforceOVB.

Deze Task Force bestaat uit stichting Consument en Veiligheid, het Openbaar Ministerie en de politie. En wordt ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, het Ministerie van Veiligheid en Justitie, de VROM-Inspectie en Stichting M.

Hier zijn dus mensen bij betrokken die wat meer invloed kunnen uitoefenen. Ik zeg niet dat ik geloof in de komst van een verbod maar we moeten er zeker rekening mee houden dat er ook voor ons liefhebbers wel eens wat kan gaan veranderen. Of dit positief of negatief is, is nog maar de vraag.

We mogen ons misschien wel iets meer zorgen gaan maken. Het is nu niet 1 of andere oogarts die wat roept maar een coördinator van de taskforceOVB.

Hier zijn dus mensen bij betrokken die wat meer invloed kunnen uitoefenen. Ik zeg niet dat ik geloof in de komst van een verbod maar we moeten er zeker rekening mee houden dat er ook voor ons liefhebbers wel eens wat kan gaan veranderen. Of dit positief of negatief is, is nog maar de vraag.

Dat zat er aan te komen helaas met al die zware knallers tegenwoordig.Maar goed mocht het zover komen,geven we ons niet zomaar gewonnen lijkt me.Zou er alles aan doen om een verbod te voorkomen.:angel:

EDIT:Zie het al die Cees Meijer was een oud statenlid van groenlinks triest figuur.

Poll van het AD staat nog steeds op 51% tegen 49%. Toch leuk als deze in ons voordeel resulteert. Nog even stemmen rechtsbovenin!

www.ad.nl

Elk jaar is het weer raak met mensen die zulke uitspraken in de media gooien.
Ik word hier elk jaar ontzettend moe van.

Ten eerste: Oud en nieuw is en blijft een Nederlandse traditie. Schaf je dit af, dan schaf je een stukje Nederlandse cultuur af.

Ten tweede: Je moet eens weten hoeveel de rijksoverheid aan het verkopen van vuurwerk verdient. Er wordt ontzettend veel belasting afgestaan aan de overheid en als je ziet hoeveel vuurwerk er wordt verkocht in een relatief korte periode (drie dagen) is dit financieel ontzettend gunstig voor de overheid.

Ten derde: Het helpt zeker niet om vuurwerk te gaan verbieden, want zo stimuleer je mensen alleen maar om nog meer illegaal vuurwerk aan te schaffen.
Want de Nederlanders zijn eenmaal gewend om vuurwerk af te steken. Als het niet legaal meer kan, dan illegaal.

Een oplossing zal misschien zijn om de strenge eisen wat te versoepelen. Sta wat harder vuurwerk toe op de markt. Vuurwerk uit België is relatief veilig om te gebruiken mits men zich aan de voorschriften houd. Hierdoor voorkom je dat er mensen illegaal vuurwerk gaan halen, omdat men dan meer nadelen zal merken dan voordelen.

Ik zie het gewoon niet zitten om straks met paar honderd man naar een vuurwerkshow te kijken van de gemeente, wat onder andere betaald is van mijn belastingcenten.
Dan geef ik liever dat geld zelf uit en steek ik het zelf af.

Elk jaar is het weer raak met mensen die zulke uitspraken in de media gooien.
Ik word hier elk jaar ontzettend moe van.

Ten eerste: Oud en nieuw is en blijft een Nederlandse traditie. Schaf je dit af, dan schaf je een stukje Nederlandse cultuur af.

Ten tweede: Je moet eens weten hoeveel de rijksoverheid aan het verkopen van vuurwerk verdient. Er wordt ontzettend veel belasting afgestaan aan de overheid en als je ziet hoeveel vuurwerk er wordt verkocht in een relatief korte periode (drie dagen) is dit financieel ontzettend gunstig voor de overheid.

Ten derde: Het helpt zeker niet om vuurwerk te gaan verbieden, want zo stimuleer je mensen alleen maar om nog meer illegaal vuurwerk aan te schaffen.
Want de Nederlanders zijn eenmaal gewend om vuurwerk af te steken. Als het niet legaal meer kan, dan illegaal.

Een oplossing zal misschien zijn om de strenge eisen wat te versoepelen. Sta wat harder vuurwerk toe op de markt. Vuurwerk uit België is relatief veilig om te gebruiken mits men zich aan de voorschriften houd. Hierdoor voorkom je dat er mensen illegaal vuurwerk gaan halen, omdat men dan meer nadelen zal merken dan voordelen.

Ik zie het gewoon niet zitten om straks met paar honderd man naar een vuurwerkshow te kijken van de gemeente, wat onder andere betaald is van mijn belastingcenten.
Dan geef ik liever dat geld zelf uit en steek ik het zelf af.

ik ben het op zich wel met jou eens wat de punten betreft die je heb opgenoemd maar ik moet zeggen dat ik er geen geloof in heb of vertrouwen.:sad::sad:bv over geld als je kijkt naar roken dat mag je ook bijna nergens meer en daar zit ook veel geld in.en wat betreft het begisch knal assortiment ik zou het hier ook graag zien,maar ik ze het niet het niet gebeuren bv golden dragon en djf zoiets hadden we vroeger ook hier nu heb je amper nog een astronaut.vergeet niet dat officieel de rest van europa ons een narco staat noemden(onofficieel niet ze zijn jaloers op on drug beleid)wat betreft vuurwerk noemden belgie een soort terroristenland wat bommen en granaten verkoopt ,nou daar komen ze niet op terug ik dik het wel aan maar ik wil aangeven dat ze dus nu niet terug kunnen en hun vuurwerk overnemen dat zou hypocriet zijn.ik denk over een jaar of wat dat ze hier beginnen met het aanwijzen van wat grasvelden waar je dan mag gaan stoken.makkelijk in de gaten te houden daar sta je dan met je astronautjes en sterretjes:bye::bye::bye:

Ook zou een hier op het forum een verbod moeten komen over het discussiëren van de zware knallers!

Pff heb je hem ook weer.

Waarom? Zodat er minder informatie beschikbaar is, en er dus ook minder over het veilig afsteken bekend is, waardoor er meer mensen dood gaan of handen verliezen?

Bah, als we alles gaan censureren krijg je al helemaal gevaarlijke situaties.

En er zijn toch ook fora waar gesproken word over wapentuig? Over veldslagen en geweld? Moet dat ook verboden worden dan? Dan kunnen films met geweld ook wel meteen verboden worden zeker?

OT:

Met een verbod maken ze het alleen maar erger, nu heeft de illegale markt nog concurentie van de legale. Als de legale markt weg valt komt er een enorme wildgroei op het gebied van extreem zwaar vuurwerk.

Ik zie ivan in polen al in z'n handjes wrijven, want onze poolse, tjechische, italiaanse en spaanse vrienden gaan nog meer verdienen als er hier een totaalverbod komt. Om nog maar te zwijgen over de illegale importeurs en handelaren, met een totaalverbod kan hun lol niet op want dan word het pas groot geld verdienen!

En die mensen van die taskforce moeten al helemaal hun mond houden aangezien ze andermans videos rippen en voor eigen doeleinden gebruiken zonder toestemming. Ik kreeg zelfs dreigmailtjes dat ik filmpjes van doorlont projecten met Nederlands vuurwerk moest deleten, donder toch op zeg.

En die kerel van die taskforce zou zelf dondersgoed moeten weten dat een verbod niet haalbaar is omdat er gewoon niet genoeg agenten zijn om dit te controleren. Gevalletje eigen glazen ingooien!

Nederland zou juist het land moeten zijn die zou weten hoe ze dit moeten aanpakken aangezien we het ook opgelost hebben met de drugsproblemen door middel van een gedoogbeleid, wat trouwens ook steeds vaker aangevallen word, bepaalde politieke partijen willen tegenwoordig ook al af van het gedoogbeleid.

Waar zijn ze toch mee bezig in Nederland :frusty:

Vind een vuurwerkverbod een goed idee!
Er zijn nu zoveel stoere jongens in Nederland dat er soms wel iets kapot gaat, en voorkomen is beter genezen...
Maar zorg er dan wel voor dat de mensen die er goed mee omgaan, er evengoed van kunnen genieten!
Een verbod heeft naar mijn idee niet echt zin, dan word juist alles uit het buitenland gehaald!
Ik denk dat het vuurwerk niet meer uit het buitenland gehaald gaat worden, als Nederland een stuk omlaag gaat met de prijzen voor vuurwerk, en als de knallers iets heftigger worden gemaakt!

Zo zeg, hier schrik ik natuurlijk niet van.
Maar ik vind alle reacties Tegen het vuurwerkverbod het beste!

Kijk eens in de buurt, het zijn altijd dezelfde mensen die zeuren met oud en nieuw. Omdat er openlijk op straat wordt gezeurd, komen er steeds meer mensen bij die hetzelfde gaan doen. Het is verdorie 1 l*lig dagje in het jaar, hebben mensen dan gewoon geen zin meer om eens plezier te maken in het leven. Of willen ze zonder iets te hebben beleefd het graf in. Laat ook de politiek er zo over denken aub. Er zijn vast en zeker politica's die ook plezier hebben met oud en nieuw! Dat verpesten ze dan ook voor hun zelf. Ik zie die personen al op een Super druk plein staan feesten tussen een loeiende menigte. EN als dat uit de hand loopt, vallen er meer gewonden en doden dan er vallen op dat enige l*llig dagje, Waar de echte vuurwerkliefhebbers het plezier beleven.

Soms denk ik: Mensen die zo last hebben van dat ''Harde'' vuurwerk , leven en wonen gewoon in de verkeerde buurt! Een echte buurt doet samen de leukste dingen met elkaar. En houden soms zelfs van elkaar! Ze kunnen dan ook met oud en nieuw het meeste plezier hebben.

Ik ben nog steeds Hard Tegen dit verbod. Omdat ik plezier wil hebben! Ik leef ook op de wereld om me prettige te voelen, en niet om bang thuis te zitten of andere het leven zuur te maken.

Daar wil en moet ik het bij laten.

Bedankt mensen.

Groetjes,
Ivo

Back
Bovenaan