Geldt dat voor jou, of zie je dat om je heen komen? Zullen mensen dan ook kritischer gaan inkopen en de gretige prijsvragers (Wolffjes en Lesli's enzo...) dan onderspit gaan delven?
Heeft de markt zichzelf kapotgemaakt (woekerwinstmaximalisatie) of kan het in dit luxehobbietje niet anders met de prijzen?
Heeft dat inzien van decadentie/luxe van vuurwerk te maken met je persoonlijkheid, persoonlijke (financiele?) situatie of zie je ook een verband met de zogenaamde financiele crisis waar mensen een andere attitude tot geld door krijgen?
Persoonlijk weet ik dat het bij mij niet alleen komt door mijn (zuinige) persoonlijkheid, ook door mijn financiele (minimuminkomen) situatie en de type mensen bij wie ik werk (oorlogsmensen) waardoor ik een ander beeld op geld heb dan de jongere generaties die geen slechte tijden hebben gekend, de bomen tot in de hemel groeien en helemaal niet realiseren hoe fragiel de welvaart is die ze hebben... Ik zie dat langzamerhand dat besef (gelukkig) weer begint door te sijpelen..
Ik gruw van het woord 'winstmaximalisatie' in een vakgebied wat ik persoonlijk als hobby zie. Maar ik snap ook dat een bedrijf dat anders ziet en gewoon een ruime winst wil scoren voor een lekker leventje... Maar voelt dat dan niet *****n als je 10% bij je prijzen opgooit in tijden van crisis, of enorme prijzen voor bakken vraagt omdat 'men het toch wel betaalt'? Dan blijkt de gierigheid niet alleen beperkt tot bankiers. Het is dat soort geldgraaierij waar men aversie tegen ontwikkelt.
Maar daarbij zie ik ook in dat het gewoonweg duur is, zeker met alle NL regeltjes, om vuurwerk in te voeren, keuren en te verkopen, en iedereen wil wát er aan verdienen...tja...het ís en blijft geld de lucht in schieten...een luxeobject. Ik denk dat er een vuurwerkbubble (ontstaat) door de combi hogere prijzen-minder besteding bij klanten waardoor de 'scene' wel eens aardig kan veranderen komende jaren...
Persoonlijk referentiekader is erg belangrijk, dat geldt dus ook voor mij. Ik zal proberen uiteen te zetten wat de geluiden zijn die ik om mij heen hoor. Eveneens zal ik beknopt duidelijk proberen te maken wat er voor gezorgd heeft dat ik in vijf jaar tijd anders ben gaan kijken naar vuurwerk en de hobby.
Ten eerste zie en hoor ik heel veel om mij heen. Veel dagelijkse ellende. Als mensen het al hebben over rond komen, dan hebben ze het bij lange na niet over producten als vuurwerk, nieuwe auto's en grootse reizen. Sterker nog, dat komt niet eens in ze op! Op het moment dat het woord vuurwerk wel valt, dan hoef je alleen de reactie van de mensen maar goed in je op te nemen. De crisis raakt veel mensen, dus een nieuw begrip van financiën dankzij de crisis speelt zeker mee.
Daarnaast kom ik in aanraking met mensen die sowieso niet veel hebben met een product als vuurwerk. Deze mensen zien vuurwerk als milieubelastend speelgoed, onnozele decadentie, speelgoed voor 'kinderen'. Vooringenomenheid zit diep bij een zekere groep mensen. Tel daar bij op dat deze groep mensen vanuit hun eigen referentiekader hun wensen bepalen. Dit betreft een groep mensen die de clichés omtrent vuurwerk gretig gebruiken om zo hun eigen belangen te kunnen behartigen. Vaak ontbreekt het deze groep mensen een inzicht in het gedachtenpatroon van mensen die vuurwerk leuk vinden. Zij begrijpen eenvoudigweg niet wat vuurwerk leuk maakt en zien vooral de nadelen. Deze groep mensen wil soms best open staan voor input van vuurwerkliefhebbers, mits je de passie op normale en passende wijze kan verwoorden. Spierballentaal, stoerdoenerij en pochen met je vuurwerk werkt bij deze groep averechts. Deze groep burgers nemen echter wel een belangrijke rol in als het gaat om het beinvloeden van andere mensen om zich heen.
Ten slotte ontkom ik er niet aan dat ik als mens de afgelopen jaren veel mee heb gemaakt. Ik heb mijzelf flink kunnen ontwikkelen. Op financieel vlak sta ik enigszins stil, sterker nog, de afgelopen jaren heb ik flink in de buidel moeten tasten voor een studie die zich niet 1 2 3 terug betaald. Maar goed, terug naar de studie. Door mijn studie van de afgelopen jaren ben ik ingrijpende levensgebeurtenissen op een rij gaan zetten. Hierdoor heb ik eens goed kunnen reflecteren op mijn leven.Tel daar dus bij op dat mijn leven in 2007 volledig op zijn kop is komen te staan door grote verlies-ervaringen (drie overlijdens in mijn familie, waaronder een ouder) en je snapt wellicht dat er aanleiding is ontstaan om eens na te gaan denken over wat belangrijk is in het leven. Hierdoor ben ik ook anders gaan kijken naar vuurwerk en de hobby.
Dit alles staat dus in contrast met de materiële ontwikkelingen in het vuurwerkwereldje, waar het continu lijkt te gaan om het ordinair najagen van winst. Daarnaast heb je nog het groen linkse populisme, wederom staat hierbij winstbejag (in de vorm van zetels) centraal. Deze ontwikkeling zie ik sinds 2007 toenemen op de fora en is mij een doorn in het oog.
Toch dien ik ook positieve elementen te benoemen die er voor zorgen dat ik scherper, kritischer ben geworden. Door de jaren heen heb ik nu verschillende shows bezocht. Vooral consumentenshows zijn in dat opzicht interessant. Heel simpel: als ik producten bij demo's gezien heb, dan weet ik of iets de moeite waard is of niet. Vroeger had je die mogelijkheid niet, dus was ik eerder geneigd twijfelgevallen wel aan te schaffen dan nu. In dat opzicht dragen de demoshows bij aan het kritisch beoordelen van consumentenvuurwerk.
Tel ten slotte de veranderingen in de 'scene' zoals je het zelf zegt bij op. Door een combinatie aan factoren is die zeker veranderd. Naast factoren in de vuurwerkbranche als veranderde regelgeving in Europa/NL en de prijzen heb je ook te maken met veranderingen bij de mensen in de 'scene'. Sommige leden zijn weg, anderen gewoon passief geworden, anderen hebben ook tegenslagen te verwerken gekregen, anderen zijn bezig met een studie, weer anderen kijken door veranderde prijzen anders naar vuurwerk, anderen raken uitgekeken op shows en kappen er mee. Ook is de taal in de scene veranderd. Enerzijds meer gemopper, anderzijds veel spierballentaal. Er is verandering in communicatiepatronen ontstaan. Hierdoor realiseer ik mij ook waar het mij in die jaren te doen om is geweest: gewoon lekker ouwehoeren, lol maken. Dat kan steeds minder, dus dan verdwijnt de lol ook automatisch >>> Kritischer ten aanzien van ontwikkelingen...