Vuurwerk: van fabriek tot op jouw keukentafel

Ik ben inmiddels bij verschillende demo's geweest. Ik denk dat we ons niet teveel moeten richten op de prijsstijging alleen bij Wolff. Zeker ik schrok me kapot en heb ze dat ook duidelijk laten blijken, maar intussen met meerdere vertegenwoordigers gesproken van andere importeurs en allemaal komen ze toch met enigszins gelijk verhaal. Ik ken niet van alle importeurs de prijzen, maar allemaal erkennen ze tot nu toe wel prijsstijgingen te hebben doorgevoerd van 5 tot 15 %.

De hogere (arbeid)kosten in China is de grootste oorzaak. De 2% BTW verhoging speelt ook mee. Dat hebben aan onze achterlijke vrienden in Den Haag te danken.

Het wordt dus steeds meer zaak om de pareltjes er tussenuit te halen. Dat probeer ik al jaren en dat blijft gewoon mogelijk. Eerlijk bekeken zijn we wel af van de 500 grams cakes van 80+ Euro zoals we jaren geleden hadden. Dus je kan het ook positief bekijken.

3xh is boos op de Vuurwerk Branche.
De prijzen reizen de pan uit.
Er worden weer flink met smoesjes rond gegooit door importeurs en bedrijven in de branche.
Ik ga dit jaar goed zoeken waar de meeste korting te halen valt.
De rest van me collectie vul ik aan met spul uit de Duitse winkels..
Al zou Duitsland 15% verhogen dan zijm ze nog 2/3e goedkoper als in ons k.u.t kikkerlandje.

Waarom deze reactie:
Wij worden lekker gemaakt met mooie woorden en zogenaamde goede prijzen.
Maar bij de Demo's worden we telkens weer teleurgesteld.
De prijzen zijn overal extreem hoog.. !
Hooge loon koste en 2% btw is 15% verhoging niet te rechtvaardigen.
Nee 15% is teveel..
Hoezo geen prijs afspraken!

Ja: IK BEN BOOS

Bij deze roep ik iedereen op om zijn mening hier te uiten zodat de importeurs het kunnen lezen.. Mischien dat ze dan wakker geschut worden door ons.

Laatst bewerkt:
Wat ik me nu afvraag en mijn vraag zou zomaar ergens beantwoord kunnen zijn, maar ik zie bv bij broekhof met hun nieuwe producten van alles boven de 15 gr per schot, waardoor je dus ok minder tubes hebt de prijzen aardig aan de maat zijn. Het lijkt mij dat dat kleine beetje kruit net heel veel meer zou moeten kosten, mischien zelfs minder.

Het lijkt mij dat de prijzen voornamelijk in de productie kosten zitten, het maken van de cakes, dus hoe meer gr hoe minder productiekosten. Of zit ik er nu compleet naast?

Wat ik me nu afvraag en mijn vraag zou zomaar ergens beantwoord kunnen zijn, maar ik zie bv bij broekhof met hun nieuwe producten van alles boven de 15 gr per schot, waardoor je dus ok minder tubes hebt de prijzen aardig aan de maat zijn. Het lijkt mij dat dat kleine beetje kruit net heel veel meer zou moeten kosten, mischien zelfs minder.

Het lijkt mij dat de prijzen voornamelijk in de productie kosten zitten, het maken van de cakes, dus hoe meer gr hoe minder productiekosten. Of zit ik er nu compleet naast?

Het is iets nieuws, daar is geld uit te slaan. Zo simpel is het.
Het eerste jaar 500-gram waren de meeste 500-grammers ook €70+, tegenwoordig ligt dat zo rond de €40/€50.

Nieuw = intressant = goede verkoop ==> Hogere prijzen = meer winst.

Ja daar heb je absoluut een punt, jammer. Hpen dat de komende jaren de prijzen flink zullen zakken, hoewel vuurwerk natuurlijk ook een luxe product is en de btw hierop omhoog zal gaan. Dus de kosten zullen voorlopig relatief hoog blijven.

Er worden weer flink met smoesjes rond gegooit door importeurs en bedrijven in de branche.
Al zou Duitsland 15% verhogen dan zijm ze nog 2/3e goedkoper als in ons k.u.t kikkerlandje.

Waarom deze reactie:
Nee 15% is teveel..

Bij deze roep ik iedereen op om zijn mening hier te uiten zodat de importeurs het kunnen lezen.. Mischien dat ze dan wakker geschut worden door ons.

Ik begrijp je volkomen en ook ik ben boos. Echter denk ik dat wij niet moeten kijken naar de importeurs maar meer naar de winkel waar jij je vuurwerk wilt kopen. Zij zijn die toch met de meeste winst aan de haal gaan. Wanneeer er voor de freaks kortingen kan worden gegegen tot bijna 50% (kartonprijzen) dan kan dit ook gewoon voor de niet freaks gegeven worden. In dat geval zal de importeur de winkelier vrij moeten laten in het bepalen van de prijs. De importeur kan ook hierin meehelpen door de adviesprijzen te verlagen.

Een advies prijs word gemaakt met een gemiddelde marge 3..
Ook importeur heeft een marge.. Als ze bijden genoege nemen met eenh halve marge minder..
Scheeld het de klant een stuk meer..
Het mes snijd aan 2 kanten..

Er kunnen nu inderdaad kortingen tot 50% gegeven worden, maar dalijk "ineens" niet meer. Met die 50% korting maken ze nogsteeds winst. Kun je nagaan wat een ondernemer (en waarschijnlijk ook de importeur) er aan verdient.

Geldt dat voor jou, of zie je dat om je heen komen? Zullen mensen dan ook kritischer gaan inkopen en de gretige prijsvragers (Wolffjes en Lesli's enzo...) dan onderspit gaan delven?
Heeft de markt zichzelf kapotgemaakt (woekerwinstmaximalisatie) of kan het in dit luxehobbietje niet anders met de prijzen?
Heeft dat inzien van decadentie/luxe van vuurwerk te maken met je persoonlijkheid, persoonlijke (financiele?) situatie of zie je ook een verband met de zogenaamde financiele crisis waar mensen een andere attitude tot geld door krijgen?

Persoonlijk weet ik dat het bij mij niet alleen komt door mijn (zuinige) persoonlijkheid, ook door mijn financiele (minimuminkomen) situatie en de type mensen bij wie ik werk (oorlogsmensen) waardoor ik een ander beeld op geld heb dan de jongere generaties die geen slechte tijden hebben gekend, de bomen tot in de hemel groeien en helemaal niet realiseren hoe fragiel de welvaart is die ze hebben... Ik zie dat langzamerhand dat besef (gelukkig) weer begint door te sijpelen..

Ik gruw van het woord 'winstmaximalisatie' in een vakgebied wat ik persoonlijk als hobby zie. Maar ik snap ook dat een bedrijf dat anders ziet en gewoon een ruime winst wil scoren voor een lekker leventje... Maar voelt dat dan niet *****n als je 10% bij je prijzen opgooit in tijden van crisis, of enorme prijzen voor bakken vraagt omdat 'men het toch wel betaalt'? Dan blijkt de gierigheid niet alleen beperkt tot bankiers. Het is dat soort geldgraaierij waar men aversie tegen ontwikkelt.

Maar daarbij zie ik ook in dat het gewoonweg duur is, zeker met alle NL regeltjes, om vuurwerk in te voeren, keuren en te verkopen, en iedereen wil wát er aan verdienen...tja...het ís en blijft geld de lucht in schieten...een luxeobject. Ik denk dat er een vuurwerkbubble (ontstaat) door de combi hogere prijzen-minder besteding bij klanten waardoor de 'scene' wel eens aardig kan veranderen komende jaren...

Persoonlijk referentiekader is erg belangrijk, dat geldt dus ook voor mij. Ik zal proberen uiteen te zetten wat de geluiden zijn die ik om mij heen hoor. Eveneens zal ik beknopt duidelijk proberen te maken wat er voor gezorgd heeft dat ik in vijf jaar tijd anders ben gaan kijken naar vuurwerk en de hobby.

Ten eerste zie en hoor ik heel veel om mij heen. Veel dagelijkse ellende. Als mensen het al hebben over rond komen, dan hebben ze het bij lange na niet over producten als vuurwerk, nieuwe auto's en grootse reizen. Sterker nog, dat komt niet eens in ze op! Op het moment dat het woord vuurwerk wel valt, dan hoef je alleen de reactie van de mensen maar goed in je op te nemen. De crisis raakt veel mensen, dus een nieuw begrip van financiën dankzij de crisis speelt zeker mee.

Daarnaast kom ik in aanraking met mensen die sowieso niet veel hebben met een product als vuurwerk. Deze mensen zien vuurwerk als milieubelastend speelgoed, onnozele decadentie, speelgoed voor 'kinderen'. Vooringenomenheid zit diep bij een zekere groep mensen. Tel daar bij op dat deze groep mensen vanuit hun eigen referentiekader hun wensen bepalen. Dit betreft een groep mensen die de clichés omtrent vuurwerk gretig gebruiken om zo hun eigen belangen te kunnen behartigen. Vaak ontbreekt het deze groep mensen een inzicht in het gedachtenpatroon van mensen die vuurwerk leuk vinden. Zij begrijpen eenvoudigweg niet wat vuurwerk leuk maakt en zien vooral de nadelen. Deze groep mensen wil soms best open staan voor input van vuurwerkliefhebbers, mits je de passie op normale en passende wijze kan verwoorden. Spierballentaal, stoerdoenerij en pochen met je vuurwerk werkt bij deze groep averechts. Deze groep burgers nemen echter wel een belangrijke rol in als het gaat om het beinvloeden van andere mensen om zich heen.

Ten slotte ontkom ik er niet aan dat ik als mens de afgelopen jaren veel mee heb gemaakt. Ik heb mijzelf flink kunnen ontwikkelen. Op financieel vlak sta ik enigszins stil, sterker nog, de afgelopen jaren heb ik flink in de buidel moeten tasten voor een studie die zich niet 1 2 3 terug betaald. Maar goed, terug naar de studie. Door mijn studie van de afgelopen jaren ben ik ingrijpende levensgebeurtenissen op een rij gaan zetten. Hierdoor heb ik eens goed kunnen reflecteren op mijn leven.Tel daar dus bij op dat mijn leven in 2007 volledig op zijn kop is komen te staan door grote verlies-ervaringen (drie overlijdens in mijn familie, waaronder een ouder) en je snapt wellicht dat er aanleiding is ontstaan om eens na te gaan denken over wat belangrijk is in het leven. Hierdoor ben ik ook anders gaan kijken naar vuurwerk en de hobby.

Dit alles staat dus in contrast met de materiële ontwikkelingen in het vuurwerkwereldje, waar het continu lijkt te gaan om het ordinair najagen van winst. Daarnaast heb je nog het groen linkse populisme, wederom staat hierbij winstbejag (in de vorm van zetels) centraal. Deze ontwikkeling zie ik sinds 2007 toenemen op de fora en is mij een doorn in het oog.

Toch dien ik ook positieve elementen te benoemen die er voor zorgen dat ik scherper, kritischer ben geworden. Door de jaren heen heb ik nu verschillende shows bezocht. Vooral consumentenshows zijn in dat opzicht interessant. Heel simpel: als ik producten bij demo's gezien heb, dan weet ik of iets de moeite waard is of niet. Vroeger had je die mogelijkheid niet, dus was ik eerder geneigd twijfelgevallen wel aan te schaffen dan nu. In dat opzicht dragen de demoshows bij aan het kritisch beoordelen van consumentenvuurwerk.

Tel ten slotte de veranderingen in de 'scene' zoals je het zelf zegt bij op. Door een combinatie aan factoren is die zeker veranderd. Naast factoren in de vuurwerkbranche als veranderde regelgeving in Europa/NL en de prijzen heb je ook te maken met veranderingen bij de mensen in de 'scene'. Sommige leden zijn weg, anderen gewoon passief geworden, anderen hebben ook tegenslagen te verwerken gekregen, anderen zijn bezig met een studie, weer anderen kijken door veranderde prijzen anders naar vuurwerk, anderen raken uitgekeken op shows en kappen er mee. Ook is de taal in de scene veranderd. Enerzijds meer gemopper, anderzijds veel spierballentaal. Er is verandering in communicatiepatronen ontstaan. Hierdoor realiseer ik mij ook waar het mij in die jaren te doen om is geweest: gewoon lekker ouwehoeren, lol maken. Dat kan steeds minder, dus dan verdwijnt de lol ook automatisch >>> Kritischer ten aanzien van ontwikkelingen...

Waarom deze reactie:
Nee 15% is teveel..

zoek je toch een andere hobby, misschien ook beter voor je hart. En misschien zijn de prijzen na een x jaar wat meer naar je zin, of je salaris :wink:

Maar er zijn maar weinig markten in Nederland, waarop zoveel concurrentie is. Je kan zonder probleem overstappen naar de concurrent en er in ieder geval niet op de kwaliteit achter uit gaan. Neem aan dat de prijzen gewoon eerlijk en marktconform zijn. Of je moet de NMA inschakelen en de vuurwerkmarkt doorlichten op prijsafspraken (kartelvorming) maar dat lijkt me sterk.

Maar ik geloof ook niet dat het idee van dit topic was dat we het alleen maar over de prijzen hebben!?

@Richardus.

Of ik probeer als een van de weinige mijn persoonlijke ongezoute mening te uiten..
(Ik hou niet zo van met de menigte mee gaan).
Zo hoop ik dat er meer ogen geopend worden..
En stoppen met deze hobby.. Neej nooit al zou ik willen.
Het kruit loopt door me bloed..

En me hard klopt nog steeds dus daar hoef ik het ook niet voor te laten.

Btw er zijn ook andere oplossingen.
Denk aan Duitsland Belgie. Of NL winkels die wel fatsoen hebben zoals Orthen AnoVuurwerk enzv.
Ojah en over me loon heb ik niets teklagen.
En wat de toekomst ook brengt.. Goedkoper word het er niet op..

Of vind je verhogingen van 10/15% heel normaal?
Ze zouden het eens jaarlijks bij de supermarkt moeten doen.

Laatst bewerkt:
Wat een onzin zeg.Jij vind het dus wel normaal stijgingen van 15%?
O, daar hoor je mij ook zeker niet positief over. Maar je hoort mij ook niet negatief over 500grammers van €50 (normale prijs) of €2 per 25gr. shot.

En nee, een hobby is niet enkel een onbeheersbare bevlieging maar ook een focus van aandacht die je kunt sturen, aanwakkeren of afzwakken (maar nooit helemáál uit je systeem verwijderen...). Handig voor als het je allemaal een beetje teveel wordt en je er echt BOOS over wordt :p

:bye:

O, daar hoor je mij ook zeker niet positief over. Maar je hoort mij ook niet negatief over 500grammers van €50 (normale prijs) of €2 per 25gr. shot.

En nee, een hobby is niet enkel een onbeheersbare bevlieging maar ook een focus van aandacht die je kunt sturen, aanwakkeren of afzwakken (maar nooit helemáál uit je systeem verwijderen...). Handig voor als het je allemaal een beetje teveel wordt en je er echt BOOS over wordt :p

:bye:

Hobby:

Onder een hobby wordt in het algemeen een ontspannende activiteit verstaan die men in zijn vrije tijd uitoefent en die men graag doet, meestal met als doel om iets tot stand te brengen.

Het woord hobby is afkomstig uit het Engels, waar het dezelfde betekenis heeft, maar het is ook een soort kleine, snel vliegende valk met smalle vleugels en een klein paard of pony. De huidige betekenis van het woord is vrijwel zeker afkomstig van deze laatste twee dieren, die voor vrijetijdsamusement (valkenjacht, plezierrijden) gebruikt werden. Een andere verklaring is dat het komt van hobbelpaard (Engels: hobby horse). Het berijden van een hobbelpaard (of: schommelpaard) was een favoriet tijdverdrijf. Dit sluit aan bij de Nederlandse uitdrukking voor een fanatiek bedreven hobby: 'stokpaardje'.

Hobby's worden uitgeoefend uit interesse en voor het plezier, niet als betaald werk. Voorbeelden zijn het verzamelen van bijvoorbeeld postzegels of het beoefenen van een bepaalde sport. Het praktiseren van een hobby kan het verwerven van een aanzienlijke vaardigheid, kennis en ervaring hierin tot gevolg hebben. Persoonlijke voldoening staat echter voorop.

Het beoefenen van een hobby heeft vaak een belangrijk kalmerend en therapeutisch effect. Een hobby kan ook uit de hand lopen en een obsessie vormen.

Een belangrijke hoofdgroep in hobby en recreatie vormt de sport.

Hobby en vrijwilligerswerk

Wanneer het uitoefenen van een hobby ten goede komt aan andere mensen, zoals bijvoorbeeld het geven van volwassenenonderwijs of het trainen van een voetbalelftal, kan een hobby overgaan in vrijwilligerswerk.

Hobby en beroep

Wat voor één persoon een hobby is, kan voor een ander een beroep zijn. Een computerprogrammeur kan bijvoorbeeld koken als hobby hebben, terwijl een kok computerprogramma's schrijven als hobby heeft. Sommige mensen verkeren in de fortuinlijke positie dat zij 'van hun hobby hun werk hebben kunnen maken'. Over het algemeen wordt iemand die een activiteit louter voor zijn of haar plezier doet een amateur genoemd en degene die die activiteit als beroep heeft een professional.

Activiteiten waarmee niet gemakkelijk geld verdiend kan worden, worden vrijwel alleen uit liefhebberij uitgevoerd. Een voorbeeld hiervan is het verzamelen van postzegels. Astronomie is een opvallend voorbeeld van een hobby waarin amateurs vaak waardevolle bijdragen leveren: het is niet ongebruikelijk dat amateurs als eerste een gebeurtenis of nieuw object waarnemen. Ook entomologie wordt op wetenschappelijk niveau door velen als hobby beoefend; geld is er alleen beschikbaar voor onderzoek naar plaaginsecten.

bron

Duidelijk dus dat degenen die vuurwerk als hobby hebben essentieel anders in het leven staan dan degenen die geld verdienen met vuurwerk. En een kritische vraag kan dus zijn: zijn degenen die van hun hobby een bron van inkomsten maken nou echte liefhebbers of niet?

*copypasteblabla die weinigen zullen lezen*

Duidelijk dus dat degenen die vuurwerk als hobby hebben essentieel anders in het leven staan dan degenen die geld verdienen met vuurwerk. En een kritische vraag kan dus zijn: zijn degenen die van hun hobby een bron van inkomsten maken nou echte liefhebbers of niet?
Had ik dat punt in een eerder epistel al gemaakt of niet? Dat mij altijd lijkt dat vuurwerk voor een importeur toch ook een hobby, een drang, zou mogen zijn en nie enkel een melkkoetje? Beetje Bonfireworks-voorbeeld naar mijn mening: begint met een liefhebber, vernieuwend vuurwerk, lage prijzen. Wordt groter bedrijf, mededingers, overname en daarna verlaagde kwaliteit, hogere prijzen en al helemaal voor de nieuwe producten (niet meer door die 1e liefhebber gebracht/gekozen). Dan vraag ik me af of het geld niet de plaats van de hobby heeft ingenomen.

Sommige kleine prijsverhogingen zijn best te begrijpen en goed te praten. Maar 10-15% op jaarbasis (Wolff) of €3 per 25shot-cakes als van Broekhoff dan weer helemaal niet, zeker niet voor zulke grote spelers. Of rijzen hun kosten met die grootte juist weer zo de pan uit dat ze dat moeten compenseren? Lijkt me toch juist dat als gevestigde naam je wat meer speelruimte hebt om prijzen te verlagen? Of hebben de dollartekens dan al de plek van de pupillen ingenomen? Importeurs hier die willen becommentariëren daarop?

Maar krab ik me dus op m'n hoofd bij Broekhoff: momenteel getuigen de producten van liefde voor vuurwerk, maar de prijzen dan weer helemaal niet... Hoewel je dan weer zou kunnen beargumenteren dat een consumerende pyromaniac, een vuurwerkgek, wel wat meer duitjes voor z'n grote hobby over heeft. Maar blijkbaar zitten daar dus ook wel bepaalde grenzen aan... :p (budgetafhankelijk uiteraard)

@Richardes.. Je kent me hier inmiddrls wel op dit forum tog?
Dan weetje dat ik niet Echt boos ben..
Ik gebruik boos als woord om me verhaal kracht bij tezetten..!
Maar leuk vind ik 15% verhoging ook niet.
Ik laat die cakes dus staan.
Vandaar mijn frustratie.. Want mooi zijn ze vaak wel... Maar warom zoon achtelijke prijzen en verhoginge?
Ze verhogen juist bewust de populaire cakes.. Want daar verdienen ze juist extra op..

Nee ik begrijp het al.. Jij hebt een dikke portomonee of een geldboom in je tuin:wink:
Anders zou je ook gefrustreerd zijn geweest.

Geen enkele importeur kan om de prijsstijgingen heen. De chinezen komen steeds meer op voor zich zelf, want die willen ook een normaal salaris zoals wij dat ook willen. Wat dacht je van de dollar koers die zeer ongunstig is op dit moment, de batchtesten die voor ieder product gerealiseerd moet worden. En zeker niet te vergeten de 2% extra btw. (Een cake van 50 euro vorig jaar incl. btw zou zonder prijsstijgingen 51 euro worden).

De prijsstijgingen kunnen door sommige importeurs in de CAP (Consumenten Advies Prijs) worden verwerkt, maar sommige doen dat in de inkoop prijs. Dat gaat voor winkels weer ten koste van hun marges.

Prijsstijgingen zijn niet te vermijden, niet op andere artikelen en dus ook niet op vuurwerk. Ik lees reacties waaruit ik op maak dat vuurwerk 10-15% duurder is. Maar als inkoper van een Handelsonderneming weet ik zelf ook wat er speelt op andere vlakken, en ik kan je vertellen daar is het niet anders!!! De dollar koers en de crisis zijn voor alle artikelen een bittere pil.

Ik begrijp de prijstijgingen best, maar ik vraag me af of de marges al niet groot genoeg zijn om de prijsstijgingen op te vangen dus met wat minder, zeg 5 % zou je het volgens mij ook moeten redden. Kijk ik ben al een wat oudere vuurwerkliefhebber, 33 jaar. En in de jaren 90 en zeker 80 hadden we al die grote cakes niet en toen genoot ik er ook van. Dus wat mij betreft dan maar weer wat kleiner spul, kan ik ook weer wat meer kopen en dan voor de finale 1 of 2 grote cakes.

Toch blijft bij mij de vraag rijzen dat als je de prijzen wat lager houd je meer producten verkoopt en uiteindelijk zelfs meer winst maakt. Kijk maar naar de winkels die mooie aanbiedingen hebben qua korting, vele trekken er naar toe en willen er zelfs wat verder voor rijden, dus ze verkopen meer en waarschijnlijk meer winst.

Als je nu in de voorverkoop 25 % korting krijgt betaal je net zoveel als vorig jaar zonder korting, best jammer. Het vervelende vind ik wel dat als ik nu de winkels af moet gaan om koopjes te shoppen je geen korting krijgt omdat je dan het meest in de laatste 3 dagen koopt en je dus nog veel geld kwijt bent, zeker incl. de reiskosten. Ik hoop dat de prijzen ooit nog eens naar normale proporties zullen zakken, maar dat zal een utopie zijn. Of iedereen moet in een keer bijna geen vuurwerk meer willen kopen vanwege de prijzen, dan zullen die zeker vanzelf zakken.

Al met al blijft het voor mij een hobby en geniet er nog elk jaar van, zowel van de shows als de dag der dagen:) Dan maar kleiner en meer, dan groter en minder.

DE manier om de marges kleiner te maken is met heel Nederland één jaar géén vuurwerk kopen. Is een duidelijk signaal dat je het zat bent, en de importeur merkt dat zelf ook echt wel dan.
De marges worden dan kleiner en vuurwerk weer wat betaaldbaarder. Overigens mogen alle marges wel kleiner. Een supermarkt draait volgens mij ook op een 100% marge (dus 2 inkopen, daarvan 1 verkopen is gelijk spelen). En vuurwerkhandel ligt daar samen met nog wat andere dingen ver boven.

Back
Bovenaan