Vuurwerk: van fabriek tot op jouw keukentafel

Wij als freaks weten dat, maar de andere 97% van het klantenbestand niet. Zelfde als bij alle goederen die je koopt hè. Precies zelfde verhaal gaat op voor je spijkerbroek, koffie, biertje enz. Zou goed zijn als deze teneur (die ik ondersteun hoor, begrijp me niet verkeerd; ik verafschuw kapitalisme en onnodig grote winstmakerij) naar de hele consumentenmaatschappij verspreidt.

Hier weer een discussie over de prijzen in Nederland, en dan een leuke twist naar Duitsland. Want het vuurwerk ligt grotendeels in DE opgeslagen, en sommige NL importeurs bieden dezelfde cakes als hier daar in DE aan voor halve prijzen (grofweg). Vraag is natuurlijk, van Jupilerfreak, hoe dat zit; maar daarnaast vraag ik me af wat voor een kosten een importeur in Nederland anders heeft dan in Duitsland dat een verschil in prijzen verklaart. Dat kan toch niet enkel zitten in de regels waaraan de winkelier moet voldoen, die wel verschillen?

OP avp stond hetvolgende bericht:

Het gaat gewoon steeds gekker worden, Het komt er gewoon op neer dat je als winkelier geen baas meer bent over eigen winst.
Ik heb inmiddels 2 mails gehad van winkeliers die werden bedreigd door middel van het intrekken van het dealerschap en het niet uitleveren van produkten, als ze de kortingen niet zouden aanpassen.

De importeur bedreigd de winkelier dus?moet niet gekker worden inderdaad lol.
Aangeven die handel,dat zouden ze moeten doen.:bye:

Even over die prijzen:

Ik heb van iemand vernomen die bij een Belgische winkel was, dat de lonen zijn gedaald in China en dat ook de transport kosten zijn gedaald. Waarna ik het dus toch gek vind dat producten in Nederland maar blijven stijgen... En die btw verhoging heeft daar niets mee te maken.

En dat dreigen van importeurs bij winkeliers, zou ik meteen gas achter zetten en stappen maken naar hogere instanties, ben je van de pot gerukt, een beetje winkeliers bedreigen?

Durft iemand nog te roepen dat de olieprijzen gestegen zijn en dat dit de prijs van vuurwerk medebepaald?

De prijs van olie gaat de komende maanden verder dalen door de kwakkelende wereldeconomie. Dat verwacht Shell-topman Peter Voser.

Economie-redacteur Pieter van der Werff: "Voser ziet de vraag pas gedurende 2013 weer aantrekken"

"Wereldwijd is de vraag niet meer zo sterk, er zijn elementen van een recessie in Europa en een kleine vertraging in Azië'', zo zei Voser tijdens een grote gasconferentie in Kuala Lumpur. De Shell-topman ziet dat de vraag naar olie aansluit bij de ontwikkeling van de wereldeconomie, maar verwacht geen totale ineenstorting.

Spanningen rond Iran
Verder ziet Voser dat ook een aantal politieke factoren die de prijs de afgelopen tijd hebben opgedreven inmiddels geen invloed meer hebben. Zo zijn de spanningen tussen Iran en het westen afgenomen. Peter Voser denkt dat de vraag naar olie pas in de loop van volgend jaar weer aantrekt en dat de prijzen dan ook weer omhoog gaan.

Benzineprijs nog niet omlaag
De benzineprijzen dalen nog nauwelijks, terwijl de olieprijzen al wel enige tijd omlaag gaan. Dat komt doordat de euro laag staat ten op zichte van de dollar. En aangezien de vaten olie in dollars worden bepaald, betalen wij nog altijd hoge prijzen aan de pomp.

Daarnaast zijn er ook altijd vertragingseffecten, zegt economie-redacteur Pieter van der Werff bij BNR Humberto Tan: "Als je nu gaat kijken dan is de olieprijs echt veel meer gedaald dan de euro ten op zichte van de dollar. Dus ik verwacht dat we daar op termijn wel wat van gaan merken, maar die valuta-verschillen hebben wel een dempend effect".

Vloeibaar gas
Shell-topman Peter Voser liet bij de gasconferentie in Kuala Lumpur ook weten dat de vraag naar vloeibaar gas, lng, de komende jaren sterk zal groeien en tegen 2025 zal verdubbelen. De Verenigde Staten worden in zijn visie een grote exporteur van lng.

bron

Even over die prijzen:

Ik heb van iemand vernomen die bij een Belgische winkel was, dat de lonen zijn gedaald in China en dat ook de transport kosten zijn gedaald. Waarna ik het dus toch gek vind dat producten in Nederland maar blijven stijgen... En die btw verhoging heeft daar niets mee te maken.

En dat dreigen van importeurs bij winkeliers, zou ik meteen gas achter zetten en stappen maken naar hogere instanties, ben je van de pot gerukt, een beetje winkeliers bedreigen?
Dat de lonen dalen lijkt me sterk. Dat gebeurd praktisch nooit, maar het kan een uitzondering zijn.
Zelfde geldt voor transportkosten; olie wordt duurder, dus transport in principe ook. Compacter maken van producten lijdt wel tot lagere transportkosten per product, maar die container op zich verschepen zal niet goedkoper worden lijkt me.

OP avp stond hetvolgende bericht:
Ik had als winkeleigenaar zelf het dealerschap dan al op gezegd, en lekker een andere importeur gezocht. Je werkt tenslotte ook voor hun winst!

De lonen zouden dalen door vakbonden die pleitten voor lagere lonen, om zo de werkgelegenheid veilig te stellen.
En de olie zal dus zakken al dus Shell topman, uit het bericht van Jupiler... toch uiterst vreemd dit soort zaken dat de prijzen maar blijven stijgen.

Ik denk dat het meer een graaicultuur begint te worden.:p
Daarbij snap ik niet,dat winkeliers die dreigementen pikken van een importeur.:bonk:

Wim van Rubro heeft tot op heden nog steeds niet op dit topic gereageerd. Terwijl toch al meerdere winkeliers die rubro verkopen hebben toegegeven dat ze door rubro zijn aangesproken ivm hun kortingen.
Dus wim nogmaals mijn vraag aan jou waarom mogen winkeliers niet zelf hun prijs bepalen? Het is toch hun onderneming? Waarom mocht valk nijverdal zijn immortal gold niet goedkoper aanbieden als 139.00

Na veel klachten uit der lande hebben wij moeten besluiten de immortalgold
te verhogen naar € 139.00 de al bestelde immortalgold wordt voor de oude prijs uitgeleverd.

Rene Valk

En het belangrijkste we hebben met leveranciers te maken die ook hun eisen stellen. Zo mogen wij niet meer geven dan een bepaald aantal procent. Wat dus vorig jaar nog niet aan de orde was.

Wim van Rubro heeft tot op heden nog steeds niet op dit topic gereageerd. Terwijl toch al meerdere winkeliers die rubro verkopen hebben toegegeven dat ze door rubro zijn aangesproken ivm hun kortingen.
Dus wim nogmaals mijn vraag aan jou waarom mogen winkeliers niet zelf hun prijs bepalen? Het is toch hun onderneming? Waarom mocht valk nijverdal zijn immortal gold niet goedkoper aanbieden als 139.00

Ik heet geen Wim maar ik kan wel vertellen dat dit moet. Doe je dit niet dan maak je de markt kapot. Als je weet wat deze dozen inkoop kosten dan is het te gek voor woorden dat de winkeliers er 40 a 50% korting op geven wat betekend dat ze verlies maken. Om te zorgen dat iedereen kan blijven verdienen mag een importeur/productent zijn merk beschermen.

Dit gebeurd met heel veel producten zoals kleding ook.

En nee, het zijn geen prijsafpraken want dan zouden de andere importeurs een zelfde soort artikel op de markt moeten brengen en dan met elkaar afspreken wat de prijs moet en zal zijn. Dat is hier niet het geval.

Puur marktbescherming waar de winkeliers uiteindelijk ook blij mee moeten zijn. Doen ze dit niet dan heb je kans dat een aantal winkels teveel kosten gaan maken en dus zullen verdwijnen. En wie denkt dat er in China de afgelopen 5 a 10 niks veranderd is leeft onder een steen!

Als liefhebber zeg ik!! 80% korting, daar worden we vrolijk van :)

Ik denk dat de theorie heel mooi kan zijn. Dus dat iedereen de eigen prijs mag bepalen. Maar is het ook niet zo dat importeurs ook de handel proberen te beschermen op de een of andere manier? En daarom afspraken maken.
Het is gewoon een hersenspinsel van me... los van het feit dat ik zelf altijd de goedkoopstte prijzen wil zien;-)
Greetzzz

Prijsafspraak

Ga naar: navigatie, zoeken

Een prijsafspraak is een overeenkomst tussen concurrenten betreffende de prijs. Prijsafspraken zijn in veel landen verboden.

De methodes van prijszetting kunnen omvatten:
Afspraken om een gemeenschappelijke prijzen te hanteren.
Afspraken om gelijke kredietvoorwaarden aan kopers aan te bieden.
Afspraken om gelijke inruilkortingen te geven.
Afspraken om kortingen te beperken.
Afspraken om niet langer gratis service te verlenen of een ander onderdeel van de prijs vast te leggen.
Afspraken om niet af te wijken van eerder aangekondigde prijzen en verkoopvoorwaarden.
Afspraken die uniforme kosten en prijsverhogingen vaststellen.
Afspraken die verplichte toeslagen opleggen.

De handhaving van deze regels komt voor rekening van een mededingingsautoriteit, die boetes kan opleggen bij overtreding van het verbod.

bron

Dit is wellicht interessanter om te bestuderen.

Bestrijding misbruik economische machtsposities

De NMa controleert het misbruik van economische machtsposities volgens artikel 24 van de Mededingingswet. Er is sprake van een economische machtspositie als een bedrijf zo'n sterke positie heeft dat het zich onafhankelijk van concurrenten en afnemers kan gedragen. Een bedrijf met zo'n machtspositie kan zelf bepalen aan wie het levert en aan wie niet en ook bij het vaststellen van de prijs voor producten of diensten hoeft het zich niets aan te trekken van de markt of concurrentie. Een monopolist heeft bijvoorbeeld zo'n machtspositie.

Om te bepalen of er sprake is van een machtspositie kijkt de NMa naar verschillende factoren. Een van die factoren is het marktaandeel, maar dit zegt niet alles. Zelfs als een onderneming een marktaandeel van honderd procent heeft (en dus de enige aanbieder is) hoeft er nog geen sprake te zijn van een machtspositie, althans dat vindt de NMa. De onderneming kan bijvoorbeeld concurrentiedruk voelen omdat nieuwe aanbieders tot de markt kunnen toetreden als de winst die het bedrijf maakt heel aantrekkelijk is. De monopolist moet daar rekening mee houden en kan - zo redeneert de NMa - niet zomaar z'n gang gaan.

In tegenstelling tot in sommige andere landen is het hebben van een economische machtspositie an sich niet verboden in Nederland. Het is wel verboden om misbruik te maken van een economische machtspositie. Dat misbruik moet blijken uit het gedrag van een bedrijf. Onder misbruik wordt bijvoorbeeld verstaan:
koppelverkoop, dat wil zeggen producten die niets met elkaar te maken hebben als pakket verkopen.
nieuwkomers op een oneerlijke manier uit de markt werken, bijvoorbeeld door producten tijdelijk onder de kostprijs aan te bieden.
buitenproportioneel hoge prijzen voor producten en/of diensten vragen.

Het verbod op misbruik van een economische machtspositie is er om andere bedrijven binnen dezelfde markt en de afnemers te beschermen. In Nederland zijn er ondanks deze regels wel degelijk bedrijven met een economische machtspositie die zich niets of weinig hoeven aan te trekken van concurrenten en/of potentiële concurrenten. De Nederlandse Spoorwegen is zo'n bedrijf. Voorheen hadden ook KPN en energieleveranciers een dergelijke positie, maar de macht van deze bedrijven is door de liberalisering van de markt en de entree van nieuwkomers afgenomen. Voor de Nederlandse Spoorwegen ligt dat anders: toetreding tot die markt vergt een enorme investering en bovendien is de capaciteit van het spoor beperkt waardoor nieuwkomers niet zomaar hun diensten aan kunnen bieden. Nieuwe vervoersmaatschappijen rijden als gevolg hiervan alleen met treinen op trajecten die door de NS afgestoten zijn. Kortom: de grens tussen 'gebruik' en 'misbruik' is niet altijd even helder.

Als een bedrijf misbruik maakt van zijn economische machtspositie kan de NMa een boete opleggen, die kan oplopen tot maximaal tien procent van de netto jaaromzet van de onderneming.

bron

Ik heet geen Wim maar ik kan wel vertellen dat dit moet. Doe je dit niet dan maak je de markt kapot. Als je weet wat deze dozen inkoop kosten dan is het te gek voor woorden dat de winkeliers er 40 a 50% korting op geven wat betekend dat ze verlies maken. Om te zorgen dat iedereen kan blijven verdienen mag een importeur/productent zijn merk beschermen.

Dit gebeurd met heel veel producten zoals kleding ook.

En nee, het zijn geen prijsafpraken want dan zouden de andere importeurs een zelfde soort artikel op de markt moeten brengen en dan met elkaar afspreken wat de prijs moet en zal zijn. Dat is hier niet het geval.

Puur marktbescherming waar de winkeliers uiteindelijk ook blij mee moeten zijn. Doen ze dit niet dan heb je kans dat een aantal winkels teveel kosten gaan maken en dus zullen verdwijnen. En wie denkt dat er in China de afgelopen 5 a 10 niks veranderd is leeft onder een steen!

Als liefhebber zeg ik!! 80% korting, daar worden we vrolijk van :)

Verhalen als je moest eens weten wat de inkoop is hebben wij ook niks aan eerlijk gezegd.
Een importeur maakt namelijk helemaal geen verlies op hun product,die hebben een vaste inkoopprijs.
Wat de winkelier vervolgens met het product doet gaat de importeur helemaal niks aan al zouden ze het gratis weggeven.Daar komt nog is bij,dat we het hier wel degelijk over prijs afspraken hebben.
De winkelier moet de korting beperken of de importeur dreigt niet te leveren,dat lijkt mij voldoende bewijs.

Laatst bewerkt:
Verhalen als je moest eens weten wat de inkoop is hebben wij ook niks aan eerlijk gezegd.
Een importeur maakt namelijk helemaal geen verlies op hun product,die hebben een vaste inkoopprijs.
Wat de winkelier vervolgens met het product doet gaat de importeur helemaal niks aan al zouden ze het gratis weggeven.Daar komt nog is bij,dat we het hier wel degelijk over prijs afspraken hebben.
De winkelier moet de korting beperken of de importeur dreigt niet te leveren,dat lijkt mij voldoende bewijs.

Ik zou zeggen, de weg naar het Europees Hof is vrij om te gaan.
Probeer het eens!

Het feit dat jullie denken dat ze deze boxen van 5 euro in China kopen zegt mij dat er gewoon niet genoeg geleerd is de afgelopen jaren. Het is allemaal niet zo goedkoop en als je de markt een beetje wilt beschermen dan moet het op deze manier.

Het zijn geen prijsafspraken zoals bedoeld in de wet welke verboden zijn.
Ik ben het met je eens dat de winkelier zou moeten uitmaken wat hij wilt verdienen en wat niet maar als je over 10 jaar nog steeds hetzelfde vuurwerk wilt verkopen en nog steeds rendabel een winkel wilt draaien is dat gewoon niet verstandig. En daarbij is het niet verboden wat de importeurs doen.

Maar normaal gesproken krijg je toch ook maximaal 10% voorverkoopkorting bij de plaatselijke vuurwerkboer? Echt de freaks weten wat extra korting te scoren, maar dat stelt volgens mij nog geen 2% van de totale vuurwerkverkoop voor. Ik vind dat die importeurs daar misschien wat losser in moeten zijn. De hele markt verpest je daar absoluut niet mee, omdat de overige 98% alsnog voor de normale prijs koopt.

Prijsafspraak

Ga naar: navigatie, zoeken

Een prijsafspraak is een overeenkomst tussen concurrenten betreffende de prijs. Prijsafspraken zijn in veel landen verboden.

De methodes van prijszetting kunnen omvatten:
Afspraken om een gemeenschappelijke prijzen te hanteren.
Afspraken om gelijke kredietvoorwaarden aan kopers aan te bieden.
Afspraken om gelijke inruilkortingen te geven.
Afspraken om kortingen te beperken.
Afspraken om niet langer gratis service te verlenen of een ander onderdeel van de prijs vast te leggen.
Afspraken om niet af te wijken van eerder aangekondigde prijzen en verkoopvoorwaarden.
Afspraken die uniforme kosten en prijsverhogingen vaststellen.
Afspraken die verplichte toeslagen opleggen.

De handhaving van deze regels komt voor rekening van een mededingingsautoriteit, die boetes kan opleggen bij overtreding van het verbod.

bron

Dit is wellicht interessanter om te bestuderen.

Bestrijding misbruik economische machtsposities

De NMa controleert het misbruik van economische machtsposities volgens artikel 24 van de Mededingingswet. Er is sprake van een economische machtspositie als een bedrijf zo'n sterke positie heeft dat het zich onafhankelijk van concurrenten en afnemers kan gedragen. Een bedrijf met zo'n machtspositie kan zelf bepalen aan wie het levert en aan wie niet en ook bij het vaststellen van de prijs voor producten of diensten hoeft het zich niets aan te trekken van de markt of concurrentie. Een monopolist heeft bijvoorbeeld zo'n machtspositie.

Om te bepalen of er sprake is van een machtspositie kijkt de NMa naar verschillende factoren. Een van die factoren is het marktaandeel, maar dit zegt niet alles. Zelfs als een onderneming een marktaandeel van honderd procent heeft (en dus de enige aanbieder is) hoeft er nog geen sprake te zijn van een machtspositie, althans dat vindt de NMa. De onderneming kan bijvoorbeeld concurrentiedruk voelen omdat nieuwe aanbieders tot de markt kunnen toetreden als de winst die het bedrijf maakt heel aantrekkelijk is. De monopolist moet daar rekening mee houden en kan - zo redeneert de NMa - niet zomaar z'n gang gaan.

In tegenstelling tot in sommige andere landen is het hebben van een economische machtspositie an sich niet verboden in Nederland. Het is wel verboden om misbruik te maken van een economische machtspositie. Dat misbruik moet blijken uit het gedrag van een bedrijf. Onder misbruik wordt bijvoorbeeld verstaan:
koppelverkoop, dat wil zeggen producten die niets met elkaar te maken hebben als pakket verkopen.
nieuwkomers op een oneerlijke manier uit de markt werken, bijvoorbeeld door producten tijdelijk onder de kostprijs aan te bieden.
buitenproportioneel hoge prijzen voor producten en/of diensten vragen.

Het verbod op misbruik van een economische machtspositie is er om andere bedrijven binnen dezelfde markt en de afnemers te beschermen. In Nederland zijn er ondanks deze regels wel degelijk bedrijven met een economische machtspositie die zich niets of weinig hoeven aan te trekken van concurrenten en/of potentiële concurrenten. De Nederlandse Spoorwegen is zo'n bedrijf. Voorheen hadden ook KPN en energieleveranciers een dergelijke positie, maar de macht van deze bedrijven is door de liberalisering van de markt en de entree van nieuwkomers afgenomen. Voor de Nederlandse Spoorwegen ligt dat anders: toetreding tot die markt vergt een enorme investering en bovendien is de capaciteit van het spoor beperkt waardoor nieuwkomers niet zomaar hun diensten aan kunnen bieden. Nieuwe vervoersmaatschappijen rijden als gevolg hiervan alleen met treinen op trajecten die door de NS afgestoten zijn. Kortom: de grens tussen 'gebruik' en 'misbruik' is niet altijd even helder.

Als een bedrijf misbruik maakt van zijn economische machtspositie kan de NMa een boete opleggen, die kan oplopen tot maximaal tien procent van de netto jaaromzet van de onderneming.

bron

Een heel lang verhaal maar het lijkt mij totaal niet aan de orde.

ik denk dat ik het met Tony eens ben. Want prijsafspraken is hier inderdaad geen sprake van. Het is niet zo dat immortal gold door wolf en rubro geleverd wordt en dat ze allebei zeggen dat het niet minder dan 110 euro mag kosten.
Ik denk dat de oplossing die veel importeurs bieden wel handig is. Namelijk een onder en een bovengrens stellen. Op die manier kun je voor een deel zelf de prijs bepalen, maar voorkom je dat je uiteindelijk nog maar enkele afnemers hebt omdat er een aantal grote winkels zijn die alles goedkoper kunnen verkopen.
De andere kant is dat jan met de boerenpet echt niet naar genemuiden gaat rijden als hij in amersfoort woont. hij gaat dan naar de plaatselijke fietsenmaker die iets verkoopt. Zoals wij hier bezig zijn met vuurwerk doet bijna niemand denk ik.
Laat staan dat mensen er uberhaupt al aan denken(op bonte en thieme na).
Dus wat zou het als een winkel dan toch nog lager gaat zitten dan de laagste adviesprijs. Het enige wat hij wint zijn op dit moment de freaks. als iedereen weet gelden de freak kortingen echt niet tot en met decemeber( op een uitzondering daargelaten) Dus winkeliers die hier op het forum zitten, die niet aan freakacties doen en wel gaan zeuren over lage prijzen zouden ook bij zichzelf na kunnen denken over of het echt effect heeft wat ze doen. Komen er dan meer mensen bij hun binnen?
ik vraag het mij af.

greetzzz

Back
Bovenaan