Vuurwerk: van fabriek tot op jouw keukentafel

Jarenlang heeft er een halve gram te weinig koffie in de Senseo-pads van Douwe Egberts (DE) gezeten. Het voormalige moederconcern van DE, Sara Lee, stopte niet 7,5 gram maar 7 gram koffie in de pads. Dat zegt bestuursvoorzitter Michiel Herkemij in een interview dat zaterdag in de Volkskrant staat.

Volgens Herkemij was er in de jaren onder Sara Lee sprake van 'schromelijke verwaarlozing en onderinvestering'. De verdwenen halve gram heeft DE er na de verzelfstandiging van deze zomer ,,meteen weer in teruggestopt'.

Herkemij vindt dat er de laatste tien jaar er veel te weinig is geïnvesteerd. 'In 2001 is de Senseo op de markt gebracht. Sindsdien is er geen klap meer gebeurd. In de afgelopen 10 jaar groeiden we alleen omdat de prijzen stegen, maar onze marktaandelen daalden alleen maar.' Ze hebben gewoon een hoop winst gepakt.'

Inmiddels heeft DE, dat voluit DE Master Blenders heet, de filterkoffie-lijn vernieuwd en Senseo opnieuw gelanceerd. Een aanval op de Chinese of Amerikaanse markt zit er niet in, 'we hebben het voorlopig druk genoeg met het huis op orde maken', zegt Herkemij. DE wordt volgens hem geen wereldmerk, eerst moet teruggekeerd worden naar de identiteit van saamhorigheid die bij DE in Nederland hoort.

bron

Doet mij ergens aan denken :rolleyes:

Als je dan al melding maakt bij de nma, geef dan gewoon de gehele Nederlandse vuurwerkbranche op. Kunnen ze gelijk alle importeurs op die verticale prijsafspraken doorlichten.
zag het gister nog staan bij de nieuwe bakken van Vuurwerk24, een variabele prijs TUSSEN dit en dat.
Bonfireworks geeft dat aan voor de nieuwe lijn
Broekhoff sowieso voor Vittali
3 grote bakken van Hardix/Mercurius/GBV zijn samen geïmporteerd dus vast onderling wel prijsafspraken
Royal en Cafferata die samen smoke shocks invoeren

en ga zo maar door en door en door...zoals al vaker is gezegd; marktbescherming is normaalste zaak bij waarschijnlijk álle importeurs, en ik denk in élke verkoopbranche waar je ook zoekt... Denk dat een echt onderzoek en zaak er nooit komt omdat dit soort prijsstellingen (zeker die 'verticale') zó normaal en wijdverspreid over de héle markt (vw of niet) voorkomt, dat het vast al eens is onderzocht en als een acceptabel beleid wordt gezien.

Hoop niet dat er zo onnodig weer nog meer van mijn belastinggeld wordt verspild. Want dacht je nou, zelfs áls het verboden zou worden, je vuurwerk dan opeens goedkoper wordt? De minimumprijzen die gesteld worden door importeurs zijn ook al wel het minimale wat de gemiddelde verkoper er graag voor wil vangen om zelf nog een leuk zakcentje over te houden. En een importeur kan natuurlijk ook altijd rustig gewoon de inkoopprijs wat omhoogschroeven hè.

Ik snap waar de onvrede vandaan komt hoor, maar ik denk dat je eerder bij de overheid met hun debiele regeltjes en de oververzadigde markt (moet je tellen hoeveel verkooppunten er landelijk zijn, net als producten en importeurs) moet zijn. Persoonlijk vind ik dit allemaal onnodig geneuzel die eerder slecht dan goed zou kunnen uitpakken voor onze liefhebberij.

Ik heb niet alles uit het topic gelezen maar het ging ook over de prijs verhogingen, onder andere door transport. In onderstaand artikel gaat het daar over. Het artikel is van begin 2012. Er staat dat meerdere grote reders de prijzen verdubbelen. Tot zo ver klopt dit met de prijs van vuurwerk. echter staat in het artikel, hiermee komen de prijzen even hoog te liggen als in 2010.

Medio 2010 kostte het vervoer van een 20-voetscontainer vanuit Shanghai naar Rotterdam nog meer dan 1.500 dollar, inmiddels is dat tarief gezakt tot zo’n 800 dollar. Met de prijsverhogingen die nu zijn afgekondigd, ligt de prijs in één klap weer op het niveau van anderhalf jaar geleden.

Dus eigenlijk kan je stellen dat er vanaf 2010 tot nu weinig is veranderd, 2011 was wat goedkoper en dat komt er nu iets extra bij. Even los gezien dan nog van de koerswisseling.

In Nederland zelf is er natuurlijk ook het transport wat de afgelopen jaren duurder is geworden.

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/03/reders-verdubbelen-prijs-containervervoer/

Vuurwerk vanuit China komt niet met een gewone container. Dat is speciaal vervoer van gevaarlijke stoffen. De in de NRC genoemde prijzen gelden dan ook niet voor vuurwerk. Er zijn momenteel minder rederijen die de container willen vervoeren, en de prijzen gaan dan ook omhoog. Hoe hoog weet ik niet, maar het is logisch dat de transportkosten van containers met gevaarlijke stoffen omhoog gaan als er minder aanbod in vervoer is.

Weet iemand de prijs opbouw van een random cake? Ik hoor zoveel over brandstof, China werknemers, Transport, Opslag etc etc..

@ Darksoul, wat is de reden dat ze het niet willen vervoeren? Ik kan bedenken dat er meer risico aan vuurwerk zit als aan schoenen, maar olie e.d worden ook op grote schaal vervoerd en volgens mij gaat daar ook genoeg mis.

Midden in een crisis waar schepen genoeg stil liggen zou je denken dat het aanbod van vervoerders stijgt.

Vandaag lees ik in een artikel over Apple dat een gebrek aan innovatie in verband wordt gebracht met de term 'nostalgie'.

Dit jaar zie je de term 'nostalgie' ook in het vuurwerkwereldje opduiken. Matige producten van Wolff, Lesli, waarbij je de indruk krijgt 15 jaar terug te gaan in de tijd. GBV dat op de markt komt met een Pro Line set gebaseerd op de beste producten uit 1998 waarbij zeer specifiek gebruik wordt gemaakt van nostalgische gevoelens.

Is dit een teken aan de wand dat er momenteel weinig innovatie is in het vuurwerkwereldje?

als ouderwets weer nieuwerwets word,
Waar blijven dan de goede kanonslagen.
Waanneer krijgen we de zwermpotjes weer terug.
Wanneer krijgen we weer echte parachute en/of wilde gans pijlen terug.
Wanneer krijgen we weer het iets recentere puure Peony boeketten terug.
Wanneer .... gaa zo maar door.

Volgend jaar de 25 grams regeling afgeschaft?
De cakeboxen in huidige formaat worden verboden?
Nederland conformeert zich wederom niet aan de EU regels?

tja zoals ik elders ook al zei: Ik word hier een beetje moe van.
De boxen dat wordt wel weer omzeilt. Maar die 25 gram is jammer. Ben je net gewend aan jaartje groter vuurwerk, moeten ze het weer afschaffen. En waarom? Laten ze het toch eerst dit jaar eens evalueren of er grote ongelukken mee zijn gebeurd of wat dan ook.
Maar nee, het moet gelijk weer afgeschaft worden want stel je voor.
Ik vind het jammer en hoop dat ze hier nog weer op terugkomen, maar ik vrees het ergste.

greetzz

Achja extra genieten dan maar! Kwaliteit veranderd,de tijd blijft niet stil staan. En tja ik vermaak me ook met 15 gram. Zolang ik maar blij en gelukkig ben,op die dag,:)

Achja kunnen ze weer boetes uitschrijven voor de mensen die naar de zuiderburen gaan, want nu word het voor veel mensen nog aantrekkelijker om naar belgie te gaan. Je zou bijna gaan denken dat ze het express doen...

Back
Bovenaan