Vuurwerk: van fabriek tot op jouw keukentafel

Dat heeft te maken met een mens-eigen eigenschap; zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk. Het moet dus áltijd goedkoper. Dit jaar een tientje eraf? Dan volgend het liefst weer!
Voor dat tientje kun je dan weer een ander potje halen.

Deenk eerder dat het te maken heeft met het feit dat mensen zichzelf ieder jaar willen overtreffen. Dat kan in principe alleen nog met forse kortingen, anders worden projecten onbetaalbaar.

Neem het VWC project met het BAXXL en de 20x Secret Salute, op basis van winkelprijzen ben je een godsvermogen kwijt. Vandaar dat als je echt een ultiem oudejaarsproject neer wilt zetten, je die kortingen nodig hebt. Immers, zonder die korting wordt een project onbetaalbaar. Je denkt toch niet dat Mattenfreak of één van de andere jongens zo lijp is om een fors deel van zijn budget uit te geven aan alleen 20 Secret Salutes? Ja, gaaf is het dan wel en men heeft zichzelf overtroffen. Maar voor de rest ben je meteen klaar.

Mijn inziens zijn kortingen voor de ene liefhebber dan ook niet hetzelfde als voor de andere. Voor de ene betekent 30% korting een paar potjes extra, voor een ander dat hij net aan voor een leuk bedrag vuurwerk kan kopen en weer een andere groep kan een show of enorm project schieten wat anders onbetaalbaar zou zijn.

En dit staat over het algemeen los van wat importeurs doen. Alhoewel een forse prijsverhoging, zoals met BAXXL, er in één keer voor kan zorgen dat een project te duur wordt. Okee, dan kan je nog aftrek regelen met kortingen. Maar gevoelsmatig wordt een project gewoon te duur, aangezien je in één keer 120 euro exta moet betalen. Met een korting van 30% zou je nog steeds 84,- euro extra moeten betalen.

Het tegenovergestelde principe zou dan ook moeten werken. Als je eens rustig na gaat denken over de prijzen zoals ze tegenwoordig zijn en je hebt in het verleden shows geschoten of projecten gemaakt, dan kunnen de huidige prijsstijgingen een afknapper zijn. Als daadwerkelijk goed in de grijze massa doordrenkt dat het soms om een absurd bedrag gaat om 30 seconde lol te hebben, dan bedenk je je wel twee keer voor je het zuurverdiende geld uitgeeft. Sterker nog, als je je gaat realiseren dat je niet voluit kan gaan, dan treedt het gevoel van een verlieservaring op. En dat betekent: rouw. Het plezier in de hobbie zal er zeker onder gaan lijden. In dat geval zullen de prijzen en kortingen bijzonder goed in de gaten gehouden gaan worden. Vaak worden kritische forumleden dan weggezet als zeikerds, terwijl het juist enorme liefhebbers kunnen zijn die wel willen, maar niet kunnen. Dit is een interessante groep om te volgen, omdat zij het forum op kunnen schudden: zij kunnen als beste consument, winkelier en importeur scherp houden.

Uit een ander topic. Leuke voor dennis-pyro:

De gene die de lijsten hebben gekregen kunnen nog bestellen. We moeten helaas deze beslissing nemen. In samen spraak met rubro is ook besproken dat enkele prijzen vanuit de lijst niet meer geldig zijn en zullen stijgen tot waarden die we met rubro hebben afgesproken, omdat andere winkeliers te veel hinder ondervinden van de actie. Wij willen graag samen met rubro doorgaan dus zit er niks anders op.

Uit een Wolff-draadje; Bandit

500grammer voor €50 is toch heel normaal? De nieuwe Alcatraz heb je d'r 25 schoten voor, of een Event Grande Finale of Monster Jam voor tegen de €80... €50 vonden we toch zo ongeveer de max. prijs voor een 500grammer, of ben ik nou gek? Elke vette Showtime cake zit erboven...Bij Royal zijn de 500grammers ook daaromtrent...lijkt wel dat het per importeur verschilt wat jullie van de prijzen vinden :s snap er niks meer van hier hoor :bye:
Mijn inziens heeft dat eerder te maken met het feit dat er zoveel cakes van boven de 35/40 euro bij komen en dat mensen dat wel eens zat zijn. Nu brengt Wolff dit jaar een hoop budgetcakes uit, dat is zeker zo. Maar als men het zat is dat er cakes in het dure segment bij komen, dan voelt elke cakes in dat segment aan als één te veel.

Dat gevoel is subjectief ja, daar blijf je toch wel mee te maken houden. Ik weet ook nog wel een discussie over een 25s z-shaped blokje van Lesli voor een zeer pittige prijs op FPM. Daar stond een subjectief beleveningsgevoel ook centraal bij...
Ik heb sterk het idee/gevoel dat de rollen onderhand een beetje omgedraaid zijn; ik heb aanvaard dat vuurwerk een dure luxehobby is waar de (goeie) 500grammers vrijwel altijd €50+ zijn, daarom dat de huidige prijzen mij (meestal) niet (meer) verbazen, en ik zie eerlijk gezegd ook (behalve Cafferata bv en Hardix' grote dozen) niet veel anders dan anders op prijsgebied.

Lijkt alsof het gros door de (mediahype van de) 'crisis' opeens de andere kant is opgegaan, de prijsschellen van de ogen vallen en alles voor ze opeens te duur lijkt... Mensen hun perceptie kan blijkbaar aardig veranderen, hè :rolleyes:

Op zich niks mis met meer prijsbewustheid (ik als zuinigerd juich dat enkel toe) maar soms vind ik het wat doorslaan en raken de verhoudingen bij sommigen wat zoek... 't Is niet alsof vuurwerk nou opeens een goedkope hobby gaat worden ofzo...

hebben jullie het idee dat je zelf anders naar prijzen van vuurwerk bent gaan kijken, of merkt dat consumenten (hier of buitenforums) dat zijn gaan doen (of verwacht je dat?)

Laatst bewerkt:
Ik ben toch wel lichtelijk benieuwd naar hoe de namen van vuurwerk nou tot stand komen.
Sommige zullen uit het verleden in tact zijn gebleven (kanonslagen, astronauten, Spring Joy enzovoort), maar hoe zit dat bij de nieuwe(re) namen?
Ik kan achter sommige potten nog wel wel logisch vinden, zoals de Splitting Comets van Bonfireworks (gezien het effect) of een Mini van GBV (gezien het formaat). Maar namen als Bella (Breeschoten), Pinkie Winkie (Marijn), Razor (Katan) enzovoort, zie ik totaal geen logica achter.

Is er gewoon iemand die zomaar wat roept, en "dat klinkt wel leuk, dus dat wordt het", of zit er daadwerkelijk een hele strategie achter met veel denk-stappen?

Laatst bewerkt:
@Richardus zijn draadje:

Ik heb het gevoel dat er te snel naar het aantal schoten of grammen gekeken wordt en aan de hand daarvan een oordeel wordt gegeven over de prijs. Zelf vind ik dat te kort door de bocht. Er kan een wereld van verschil zitten tussen een 500 grams cake van 30 euro en een 500 grams cake van 60 euro wat betreft kwaliteit. Hier zijn genoeg voorbeelden van te noemen. Maar ik heb ook het gevoel dat de goedkopere 500-grammers van steeds betere kwaliteit worden (om bijvoorbeeld Rubro even te noemen). Daar heb je een aantal goed gevulde cakes van hoogstaande kwaliteit voor een erg goede prijs. Het lijkt of de 'grotere' importeurs hier niet echt in mee gaan, om Lesli en Wolff even als voorbeeld te gebruiken. Hier zie je, over het álgemeen, dat je voor kwaliteit de hoofdprijs betaald en het aantal grammen niet echt van invloed is.

Dat is de reden dat veel mensen met een kritische blik kijken naar de nieuwe producten en prijzen... Waarom een dure kwaliteitscake kopen als je voor hetzelde geld bij een andere leverancier twee cakes van dezelfde cakes kunt kopen??

Laatst bewerkt:
En sins gister hebben we een nieuwe koploper kwa prijs verhogingen..
De nieuwe NR 1 is Wolff vuurwerk Twello

Uit een ander topic. Leuke voor dennis-pyro:

Jammer dat Wim nog geen reactie heeft gegeven hier op. Terwijl hij toch vaak zat online is geweest.

@ 3xh om je eerlijk te zijn had ik van Wolff niet anders verwacht. Vorig jaar stonden ze bij mij al op 1 met prijsverhogingen maar dit jaar slaat toch wel alles.Bij mij komen er dus principieel geen wolff producten in de collectie dit jaar.
Voor de mensen die toch graag wolff spullen willen. Zou zeggen ga is kijken bij Harry Loots die heeft cakes als het super 6-19 assortiment,sniper,panter etc voor zeer leuke prijzen. Zo goedkoop zul je ze in Nederland niet vinden(Op een paar uitzonderingen na)

Het grappige was dat mijn kapper vorig jaar de super 6-19 bij cees van de horst hier in breda had gekocht voor 150 euro. Toen hij een paar weken later hetzelfde assortiment voor 99 euro bij loots zag staan voelde hij zich toch wel zwaar bedonderd. Dag erop ging hij terug naar Cees van de horst die als antwoord had. Onmogelijk goedkoper als 150 zul je ze nergens vinden.

Haha en de super 6-19 is nu gewoon 170 rurotjes geworden..
Maar black draggon box spant de kroon met maar liefst.. 220euro voor 4 cakes

Het mooie is dat ze stijgen met de prijzen, maar de producten worden er niet beter van.
We worden dus eigenlijk alleen maar genaaid...
Hadden ze de tubes nou wat groter gemaakt, wat meer kruit, waren ze iets meer waard voor hun geld.

Uit een Wolff-draadje; Bandit

hebben jullie het idee dat je zelf anders naar prijzen van vuurwerk bent gaan kijken, of merkt dat consumenten (hier of buitenforums) dat zijn gaan doen (of verwacht je dat?)

Door de jaren heen ben ik kritischer geworden, scherper. Hoe meer je ziet en weet, des te accurater kan je bepalen of iets de prijs waard is of niet. Helemaal als je zelf de producten hebt gehad.

Het klinkt misschien gek, maar een aantal jaar terug kon ik niet bevatten dat mensen vuurwerk als geldklopperij zagen. Nu zie ik dat wel in. Sterker nog, ik denk dat het product vuurwerk meer en meer een product wordt wat gelijk komt te staan aan decadentie.

170 euro? ze zijn echt compleet omver gevallen daar. Vorig jaar raakten wij ze al amper kwijt.
Hoe moet dat nu gaan?
Ben benieuwd hoe ze dat zelf verklaren...
greetzz

20 euro op een heel pakket vind ik toch knap duur Danny je kan wel zeggen het is maar 3 euro per cake, maar als er elk jaar 3/4 euro op komt is dat voor mij niet meer goed te praten. Dan is een product op een gegeven moment zijn geld niet meer waard. Daar komt nog is bij dat Wolff op al zijn producten een prijsstijging van 10-15% heeft gegooid. En dat bepaalde producten veel minder presteren dan voorgaande jaren. Nee voor mij geen Wolff dit jaar.

20 euro op een heel pakket vind ik toch knap duur Danny je kan wel zeggen het is maar 3 euro per cake, maar als er elk jaar 3/4 euro op komt is dat voor mij niet meer goed te praten. Dan is een product op een gegeven moment zijn geld niet meer waard. Daar komt nog is bij dat Wolff op al zijn producten een prijsstijging van 10-15% heeft gegooid. En dat bepaalde producten veel minder presteren dan voorgaande jaren. Nee voor mij geen Wolff dit jaar.

Dennis, ik was sarcastisch :D

€3 euro stijging per cake vind ik nogal wat!
€170 euro voor 6 cakes...28 euro gemiddeld voor een cake van 19 schoten...
Vallen die Buurtassortiment cakes van 21,50 nog best mee...

Oh onze Jupilerfreak was sarcastisch...:p

Door de jaren heen ben ik kritischer geworden, scherper. Hoe meer je ziet en weet, des te accurater kan je bepalen of iets de prijs waard is of niet. Helemaal als je zelf de producten hebt gehad.

Het klinkt misschien gek, maar een aantal jaar terug kon ik niet bevatten dat mensen vuurwerk als geldklopperij zagen. Nu zie ik dat wel in. Sterker nog, ik denk dat het product vuurwerk meer en meer een product wordt wat gelijk komt te staan aan decadentie.
Geldt dat voor jou, of zie je dat om je heen komen? Zullen mensen dan ook kritischer gaan inkopen en de gretige prijsvragers (Wolffjes en Lesli's enzo...) dan onderspit gaan delven?
Heeft de markt zichzelf kapotgemaakt (woekerwinstmaximalisatie) of kan het in dit luxehobbietje niet anders met de prijzen?
Heeft dat inzien van decadentie/luxe van vuurwerk te maken met je persoonlijkheid, persoonlijke (financiele?) situatie of zie je ook een verband met de zogenaamde financiele crisis waar mensen een andere attitude tot geld door krijgen?

Persoonlijk weet ik dat het bij mij niet alleen komt door mijn (zuinige) persoonlijkheid, ook door mijn financiele (minimuminkomen) situatie en de type mensen bij wie ik werk (oorlogsmensen) waardoor ik een ander beeld op geld heb dan de jongere generaties die geen slechte tijden hebben gekend, de bomen tot in de hemel groeien en helemaal niet realiseren hoe fragiel de welvaart is die ze hebben... Ik zie dat langzamerhand dat besef (gelukkig) weer begint door te sijpelen..

Ik gruw van het woord 'winstmaximalisatie' in een vakgebied wat ik persoonlijk als hobby zie. Maar ik snap ook dat een bedrijf dat anders ziet en gewoon een ruime winst wil scoren voor een lekker leventje... Maar voelt dat dan niet *****n als je 10% bij je prijzen opgooit in tijden van crisis, of enorme prijzen voor bakken vraagt omdat 'men het toch wel betaalt'? Dan blijkt de gierigheid niet alleen beperkt tot bankiers. Het is dat soort geldgraaierij waar men aversie tegen ontwikkelt.

Maar daarbij zie ik ook in dat het gewoonweg duur is, zeker met alle NL regeltjes, om vuurwerk in te voeren, keuren en te verkopen, en iedereen wil wát er aan verdienen...tja...het ís en blijft geld de lucht in schieten...een luxeobject. Ik denk dat er een vuurwerkbubble (ontstaat) door de combi hogere prijzen-minder besteding bij klanten waardoor de 'scene' wel eens aardig kan veranderen komende jaren...

Back
Bovenaan