Vroegâh, toen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vroeger, toen we de echte chinese rollen met flashkruit nog te koop werden aangeboden in de Telegraaf

Haha ja prachtig, ik herinner mij die advertenties ook nog wel als 13/14 jarig mannetje. In de lokale kranten vlogen de kartonnen met strijkers (100 doosjes) mij ook om de oren. Het was elk jaar weer afwachten hoe de kwaliteit van die dingen was, werden zoveel soorten uitgebracht. Totdat ik een keer aan de Corsairs kwam, man wat een knallen en druk kwam er van die dingen af!

Vroegah,

Toen we samen met m'n vader de foldertjes doornamen en uiteindelijk elk jaar bij de lokale fietsenwinkel bestelden. En als we het ophaalden paps nog honderd gulden extra tevoorschijn haalde om stiekem nog iets meer te kopen zonder medeweten van moeders.

Toen we zelf voldoende geld hadden gespaard met m'n broertje op de fiets drie dorpen af om her en der de bestellingen op te halen en oudjaar vanaf 10 uur bezig zijn om die hele lading aan klein spul op te maken. Nooit gelukt overigens.

Vroegah

Toen we nog een lady cracker 700 los haalde toen we daar nog een paar dagen mee zoet waren
toen we nog dagen lang voor de winkel stonden te kijken naar alle mooie labels
en dagen lang in de volders kijken en je 10% korting kreeg en dat er tot op de cent wilde uit hallen om zo maar wat extra te kennen kopen
Vroegah toen je nog rotjes per pakje kon kopen

Vroegah

Toen we nog een lady cracker 700 los haalde toen we daar nog een paar dagen mee zoet waren
toen we nog dagen lang voor de winkel stonden te kijken naar alle mooie labels
en dagen lang in de volders kijken en je 10% korting kreeg en dat er tot op de cent wilde uit hallen om zo maar wat extra te kennen kopen
Vroegah toen je nog rotjes per pakje kon kopen

Pcies dat!
Veertiger zeker?!

Hier nog een veertiger :D Ladycrackers lospeuteren was hier ook vaste prik, en je dan de koning te rijk voelen met die hele berg muggenscheetjes. Mooi man!

Toen je de dagen voor oud en nieuw vroeg naar bed ging zodat het eerder oudjaarsdag was. Op het plein achter mijn huis met 10-15 man de hele dag afsteken en de volgende dag gezamenlijk opruimen. 10 vuilniszakken vol vaak, het hele plein lag destijds vol met vuurwerkresten. Mooie tijd!

Hier nog een veertiger :D Ladycrackers lospeuteren was hier ook vaste prik, en je dan de koning te rijk voelen met die hele berg muggenscheetjes. Mooi man!
ja klopt, en als je geluk had kon je een thunderbomb matje op de kop tikken met die bloemetjes erop.... die lospeuteren en dan was je helemaal de king.

Vroeger toen je om 09:00 uur al klaar stond om de hele dag los te gaan, smeulende resten astronauten op de straat, strijkers waar je gezien de kosten max 1 doosje van kon permitteren en je daar erg zuinig mee omging.

Vroegah, toen we nog vrijuit konden spreken over alle aspecten van ons hobby. Zonder aangekeken te worden als crimineel of 'verzieker van de traditie'.

Vroegah, toen.....
een slof rotjes nog 40 pakjes was...
Toen alles nog grijslont was...
Toen je in oktober al zenuwachtig werd omdat je nog geen strijkers had
Toen je in de bossen strijker bommen ging testen...
Toen je de straat niet meer kon zien vanwege de snippers...
Toen je in de avond in het raam zat te luisteren naar de knallen overal...
Toen je op zondagavond met een groep door straten struinden en strijkers afstak...
Toen strijkers standaard 18 gulden kosten...
Toen je er later achter kwam dat ze inkoop maar 5 gulden waren...
Toen er nog 300.000 en 1 miljoen klappers waren..
Toen je vader het eigenlijk supergaaf vond dat je vuurwerk had
Toen je vader 10 rotjes bij elkaar bond en afstak...en dat dat veel indruk maakte op een 8 jarig jochie..

toen het Al wekensoort van knal oorlog was(jaren70/80 en iedereen dat leuk vond.dat Niemand panish was over vuurwerk.

Je 3 of 4 dagen lang met je rugtasje vol met klein spul het dorp onveilig maakte.

Laatst bewerkt:
Vroegâh, toen je geen énkel moment wilde, kon en mocht missen van jezelf dat er vuurwerk afgestoken werd, en halve marathons door het huis rende om dat te bewerkstelligen...

“Kom je zo ook beneden Niels?!” roept mijn moeder vanaf beneden. “Ja! Bijna!” antwoord ik luid terug vanaf de zolderkamer. Ik lig zoals elk jaar ook op deze oudjaarsavond voor het open raam van de zolderkamer naar buiten te kijken. Vanaf hier heb ik het mooiste uitzicht over de wijk wat je maar kan hebben. Ons huis is net iets hoger dan de huizen waar ik naartoe kijk waardoor ik er op zolder precies overheen loer. Alles wat er in de wijk voor mij afgestoken wordt kan ik dus zien, en dat is gelukkig heel wat geweest tot nu toe! Doordat het raam wijd open staat had iedereen op straat binnen een straal van 50 meter van ons huis het antwoord dat ik net schreeuwde waarschijnlijk kunnen horen. Echter is er op dit moment niemand op straat en is het met vuurwerk dus ook erg rustig. Het is 10 voor 12 op 31 december 2006 en dat betekent dat het echte aftellen bijna gaat beginnen. Vandaar ook de vraag van mijn moeder of ik haar, mijn vader en mijn zusje beneden kom vergezellen voor de tv. Ik werp nog een laatste blik over de wijk, doe het raam dicht en dender de trap af. Wat er op TV is boeit me eigenlijk niet zo veel, dus in de 8 minuten die nog over zijn doe ik in ieder geval alvast mijn schoenen aan. De 5 grote vuurpijlen, 2 fonteintjes, 10 rotjes en 12 babypijltjes die we zo af gaan steken liggen al in de garage klaar, samen met een aansteeklontje en een aansteker om dat aansteeklontje aan te steken. Daarnaast hebben we nog een paar luchthuilers overgehouden uit het pakket en zijn er nog 3 van de 6 grondbloemen over. Het belooft een mooi feest te worden!

Om 5 voor begint dan de echte klok en komen er beelden voorbij van wat er afgelopen jaar allemaal gebeurd is. Het boeit me allemaal maar weinig en met 90% van mijn aandacht gericht op mogelijke knallen en lichtflitsen buiten zit ik zenuwachtig te wachten tot de grote wijzer 5 rondjes heeft gemaakt en samen met de kleine wijzer en de secondewijzer de 12 aan zal tikken. Het lijken 5 tergend lange minuten maar dan is het eindelijk zo ver. Tien, negen, acht, zeven, zes, vijf, buiten klinkt al geknal, drie, twee, één… Gelukkig Nieuwjaar!!! En terwijl op de tv het vuurwerk al los barst vlieg ik langs m’n ouders en m’n zusje om ze gelukkig Nieuwjaar te wensen. Ik ben daar nog geen twee seconden mee klaar of ook buiten barst het los. Het begint achter bij het huis en ik vlieg dan ook door naar het raam bij de achtertuin. Helaas staan er wel wat huizen in de weg dus het is wat lastiger te zien hier. Gelukkig is het uitzicht voor het huis vrijer en zodra ik daar rumoer verneem ren ik in volle sprint naar de ramen aan de voorkant. Daar gaat het op dat moment op drie plekken tegelijk los! Maar ook achter het huis wordt het steeds heftiger en met nog groter vaart ren ik weer terug om te kijken of het daar niet toch mooier is. Na 2 seconden concludeer ik echter dat dat niet het geval is en zo snel als ik kwam sjees ik weer terug naar voren. “Gaan we al naar buiten??” roep ik in de tussentijd. “Bijna, even jassen en schoenen aantrekken!” Wat zijn ze ook langzaam zeg. Er is al zoveel te beleven en dus ook te missen buiten. 30 seconden, die 5 minuten lijken te duren, later zijn ze er dan ook klaar voor. Ik ren naar de voordeur, gris mijn jas van de kapstok, trek die kapstok in mijn haast bijna van de muur en sta vervolgens als eerste buiten. Eerst maar eens kijken wat er allemaal gebeurt om ons heen voordat we aan ons eigen vuurwerk beginnen! Met een snelheid waar menig professioneel atleet jaloers op zou zijn ren ik een stukje de straat in naar een punt waar ik nog net wat meer uitzicht heb. Het is een prachtig spektakel dat zich in de tussentijd ontwikkeld heeft. Op meer plaatsen dan ik kan bevatten gaat vuurwerk de lucht in en ik kom dan ook ogen en oren te kort. De komende 10 minuten ren ik constant heen en weer om overal maar zoveel mogelijk vuurwerk te kunnen zien. “Niels! Kom je zo ons eigen vuurwerk afsteken?” vraagt mijn zusje als ik aan kom galopperen. “Ja, nog heel even daar kijken!” roep ik tijdens het voorbij gaan. Ik kijk vervolgens nog even daar, een stukje verderop, een stukje terug en ergens daar overal tussenin, tot om 20 over 12 mijn nieuwsgierigheid naar ons eigen vuurwerk de overhand krijgt. Aansteeklontje aan en de fik erin!

Nou moet ik wel eerlijk bekennen dat de situatie bij mij 13 jaar later eigenlijk niet veel veranderd is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan