UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat aanvechten heeft toch helemaal geen zin joh, dit is aan een dood paard trekken. Beter steken ze energie en geld in 2021, lijkt mij belangrijker dat we het verkopen/bezitten/afsteken weer mogen handhaven in 2010.

Bovendien weet ik niet of het een slim idee is voor wat betreft de status van 'vuurwerk' gezien allerlei misstanden op heden. De toekomstverwachting is hoe dan ook niet bepaald rooskleurig. Mocht het verbod toch niet doorgaan dan heb je een echte totale chaos en wordt achteraf gezegd: 'kijk al die chaos! dat legale vuurwerk moeten we echt verbieden!' De associatie en het verschil van legaal vuurwerk en illegaal vuurwerk komt daarmee dichterbij elkaar... althans in de ogen van de media en bepaalde burgers.

Dat aanvechten heeft toch helemaal geen zin joh, dit is aan een dood paard trekken. Beter steken ze energie en geld in 2021, lijkt mij belangrijker dat we het verkopen/bezitten/afsteken weer mogen handhaven in 2010.

Ja, konden we maar 10 jaar terug in de tijd dan hadden we nog 9 mooie jaren te gaan voor men de traditie verbood.(snap dat je wat anders bedoelde)

Tuurlijk moeten we wel alles aangrijpen, als je dit jaar niet doorpakt is de drempel om volgend jaar weer 'gewoon' te verbieden een stuk lager. Drogredenen genoeg te bedenken.

AANVECHTEN VERBODEN
Beste dealers,

Na heel veel gesprekken met allerlei partijen zien wij ons genoodzaakt om het verkoopverbod, afsteekverbod en vervoersverbod van vuurwerk juridisch aan te vechten.

Wij zijn van mening dat deze maatregelen, ook vanwege het late tijdstip waarop deze zijn genomen, onevenredig veel schade toe brengen aan onze branche. Er dreigt nu chaos. Er is heel veel onduidelijk over een eventuele compensatie van alle gedupeerden. Verder steunen wij de overheid en de mensen in de zorg in de aanpak van corona, maar wij denken dat dat de COVID-pandemie er nu met de haren wordt bijgesleept. Het lijkt te gaan om een verkapte maatregel om onze branche in het hart te treffen.

Wij hebben te weinig vertrouwen in een goede afloop en willen er daarnaast gewoon alles aan doen/gedaan hebben om onze handel en passie te beschermen. We gaan dus voor een dagvaarding en kort geding.
Voor alle duidelijkheid het volgende.

1. Het aanvechten van de verboden brengt op geen enkele wijze het recht op de compensatie in gevaar. Dit juridische traject staat geheel los van de gesprekken die op dit moment gevoerd worden inzake het compensatievoorstel van de overheid. Die gesprekken gaan gewoon door en SVNC blijft zich, zoals we ook bij de compensatie voor de restvoorraden hebben gedaan, hard maken voor een zo ruim mogelijke vergoeding voor de dealers. Het volgende gesprek staat gepland op dinsdag 1 december aanstaande.

2. De verwachting is dat het kort geding plaats kan vinden rond 10 december 2020.

3. Het traject gaat uiteraard ook gepaard met veel lobbywerk en een media-offensief. Daarin zullen wij ook duidelijk laten horen dat wij bang zijn dat juist het vuurwerkverbod en daarmee de toename van illegaal vuurwerk zorgt voor meer druk op de zorg. Wij hebben dus juist ook oog voor de zorg; het verbod werkt wat dat betreft averechts. En dat is eigenlijk nu ook al te zien aan wat er allemaal in het land gebeurt.

Natuurlijk hebben wij ook (weer) toenadering gezocht bij de importeurs, maar helaas hebben zij, inclusief VuurwerkCheck, laten weten de strijd niet aan te willen gaan en zich alleen te willen richten op de mogelijke compensatie.

Veel dealers hebben gelukkig al wel aangegeven achter ons te staan. Tenslotte wil iedereen het liefst gewoon vuurwerk verkopen en afsteken!

We horen graag zo snel mogelijk van jullie per mail, [email protected], of jullie bereid zijn je openlijk achter ons te scharen en ons financieel te steunen in deze strijd. Daar hangt geen vast bedrag aan, maar help ons zo ruimhartig mogelijk!

Samen staan we sterk!

Met vriendelijke groet,
Stichting Vuurwerkdealers Nederlands Consumentenvuurwerk

Ik ben trots op jullie!

Ik ben ook trots op ze. IK heb het idee dat Haokan de enige is die ons op de hoogte houdt vanuit de branche. BPN schittert wederom in afwezigheid. Heb nog steeds geen reactie op mijn mail.

Je kan wel makkelijk zeggen bewaar het voor 2021, wie zegt dat het dan niet helemaal verboden wordt. Pakken wat je pakken kan

Misschien denk ik verkeerd maar stel:

Het verbod word terug gedraaid.
We mogen vuurwerk afsteken,en het aantal slachtoffers stijgt dramatisch.
Want...de illegale handel is inmiddels levendiger dan voorheen.
Alle slachtoffers worden aan het legale vuurwerk toegeschreven...zijn we dan niet verder van huis?

De media springt er bovenop met koppen als: zorg totaal overbelast tijdens nieuwjaarsviering...

Ik denk dat we beter af zijn met het verbod,hoe raar het ook klinkt.
Laat het maar gebeuren...ik zie liever geen slachtoffers maar we weten allemaal dat dit gaat gebeuren....maar er was geen legaal vuurwerk dus daar lag het niet aan.

Laat het verbod maar echt tijdelijk zijn en laten we kijken wat er gebeurt.
Ik denk dat we volgend jaar gewoon weer staan te knallen.
Een verbod is niet 1,2,3 er doorheen zonder corona wet.
Daarbij zijn er verkiezingen,voordat er een nieuw kabinet gevormd is duurt ook weer even.
En ik denk dat de nieuwe regering eerst andere dingen te doen heeft,dan te beginnen over een vuurwerkverbod.
Daarbij staan alle bunkers vol...

Het verbod zal een keer komen,maar volgend jaar echt nog niet.
En ik vind dat de branche zich beter voor het behoud voor de komende jaren kan gaan inspannen.

Kut importeurs, laten de winkeliers gewoon in de kou staan zo

??? Tuurlijk, het barst hier van de klagende winkels... Hoe kom je daar nou bij? Doe nou niet hetzelfde als die K##-media door zelf allemaal aannames te doen en dat zonder het te toetsen de wereld in te slingeren.

De importeurs zijn druk voor ons winkeliers bezig en meerdere keren in de week worden we geïnformeerd. Dus ik weet niet waar jij jouw reactie op baseert maar hier spreekt een winkelier die zeker tevreden is over de inzet van zijn importeurs.

Gaat echt niet gebeuren, alle inzet ten spijt. Daar hebben al allerlei juristen naar gekeken en gesprekken over plaatsgevonden. Jullie weten dat ik continue positief ben geweest en dus zullen sommigen nu schrikken. Maar ik geloof er niet meer in gezien de gesprekken die ik de afgelopen 2 weken heb gevoerd nadat het besluit genomen was.

Vergeten hoe het in Rotterdam afliep? Daar dachten topjuristen dat we een zeer reële kans maakten. Resultaat: afgeserveerd op alle punten.

Ik zou nu niet eens meer willen dat het verbod teruggedraaid wordt. Dan kan men weer net het vingertje wijzen ‘zie je wel’. Laat ons ons hard maken voor 2021 en alle leugens blootleggen. Dat is belangrijk. De publieke opinie moet gedraaid worden. Daar hebben we ruim de tijd voor nu.

Daarnaast denk ik dat zo’n uitzending van Danny op straat meer kwaad doet dan goed. Ja het is illegaal vuurwerk, maar het blijft vuurwerk.

De leugens moeten de wereld uit.

Ik ben misschien een nieuwe freak op dit forum maar ik kom hier al jaren. Ik kom vanuit FPM en daarna AVP. De oude rotten kennen dat wel ;)

We mogen vuurwerk afsteken,en het aantal slachtoffers stijgt dramatisch.
Want...de illegale handel is inmiddels levendiger dan voorheen.
Alle slachtoffers worden aan het legale vuurwerk toegeschreven...zijn we dan niet verder van huis?

De media springt er bovenop met koppen als: zorg totaal overbelast tijdens nieuwjaarsviering...

Ik denk dat we beter af zijn met het verbod,hoe raar het ook klinkt.
Laat het maar gebeuren...ik zie liever geen slachtoffers maar we weten allemaal dat dit gaat gebeuren....maar er was geen legaal vuurwerk dus daar lag het niet aan.

Laat het verbod maar echt tijdelijk zijn en laten we kijken wat er gebeurt.
Ik denk dat we volgend jaar gewoon weer staan te knallen.
Een verbod is niet 1,2,3 er doorheen zonder corona wet.
Daarbij zijn er verkiezingen,voordat er een nieuw kabinet gevormd is duurt ook weer even.
En ik denk dat de nieuwe regering eerst andere dingen te doen heeft,dan te beginnen over een vuurwerkverbod.
Daarbij staan alle bunkers vol...

Het verbod zal een keer komen,maar volgend jaar echt nog niet.
En ik vind dat de branche zich beter voor het behoud voor de komende jaren kan gaan inspannen.

Sluit ik me volledig bij aan, misschien en hoe kut het ook is en hoe moeilijk ik het er mee hebt, is het misschien beter omjuist dit jaar het verbod te laten, zo kunnen ze zien dat al de problemen niet aan het legale vuurwerk ligt.

Ow waar kan ik dat lezen dan? De garantie dat je volgend oud en nieuw gewoon weer consu vuurwerk mag afsteken tijdens de jaarwisseling.

Kut importeurs, laten de winkeliers gewoon in de kou staan zo

Hier ben ik het niet met je eens, je scheert alle importeurs over 1 kam dat is geheel onterecht!! In mijn ogen is er maar 1 importeur die nalaat en dat is Lesli, maar die heeft ook een enorme afzetmarkt in DE.

De branche moet Lesli gezamenlijk uit de BPN zetten, daarmee is het probleem grotendeels wel verholpen lijkt me.

Zoals Gizmo al aangeeft word er op de achtergrond kei hard gewerkt door de branche. Laat ze lekker in alle rust hun werk doen zonder iedere keer die paar nieuwsgierige freaks te moeten informeren. Als er echt relevant nieuws komt dan horen we het echt wel.

Ow waar kan ik dat lezen dan? De garantie dat je volgend oud en nieuw gewoon weer consu vuurwerk mag afsteken tijdens de jaarwisseling.

Garantie heb je niet,maar ik zelf zie dit jaar eigenlijk steeds meer als proefballonnetje..
Wat gebeurd er als we het in 1 keer verbieden...
Daar komen ze nu achter,en ik denk dat het ze vies tegen valt als je nu ziet wat er gebeurd.
Kijk naar hoeveel illegaal spul er binnenkomt,de 20.00 uur protesten,het cat1 wat de winkels uit vliegt,mensen halen vuurwerk in België,Duitsland proberen ze tegen te houden maar gaat ook niet lukken enz...

Hier gaat nog wel even overheen denk ik.
Maar binnen 5 jaar is het wel klaar,verkoop en opslag vergunningen worden gewoon niet meer verlengd voor de winkeliers en het houd vanzelf op.
Zo denk ik dat het gaat gebeuren.

25 procent van nederland mag sowieso nooit meer oud en nieuw vieren met consu vuurwerk. Geregeld via gemeentelijke verboden.

Nee ik heb geen vertrouwen meer in de politiek.

Zoals Gizmo al aangeeft word er op de achtergrond kei hard gewerkt door de branche. Laat ze lekker in alle rust hun werk doen zonder iedere keer die paar nieuwsgierige freaks te moeten informeren. Als er echt relevant nieuws komt dan horen we het echt wel.

Dat er achter de schermen hard gewerkt wordt en dat de winkeliers hier ook bij betrokken worden is echt goed nieuws. Maar uiteindelijk vindt dit gevecht plaats in de publieke opinie en dat betekent dat je vooral voor de schermen en op de schermen moet zijn.

Ik ben het met je eens dat je als branche niet zit te wachten op allemaal betweters die je komen vertellen hoe het moet (ben er zelf eentje van :angel: ) maar dat is ook een beetje wat je over jezelf afroept als je je eigen achterban, fans en klanten er niet voldoende bij betrekt.

We hebben hier gezien hoe veel tijd en energie er gemobiliseerd kan worden in een korte tijd als men de handen ineen slaat. Dat potentieel blijft grotendeels onbenut en dat is gewoon een gemiste kans.

We zien nu al weer overal dat het verhaal verteld wordt door de tegenpartij en onwetende media. De media is vrijwel onbereikbaar voor deze branche. De Federatie heeft echter ook al een paar keer laten zien dat als je daadwerkelijk iets leuks op touw zet, je best een paar momentjes los kunt peuteren.

Hoe dan ook zal er toch een manier gevonden moeten worden om buiten de vuurwerkbubbel het andere verhaal te vertellen en met mensen in gesprek te gaan. De meeste zullen geen boodschap aan je hebben maar ieder zieltje is er een.

Vandalen zijn geen vuurwerkliefhebber.

Vuurwerk afsteken wordt je geen vandaal van.

Die harde knallen zijn al verboden!

Vandalen houden zich toch niet aan de wet.

We hebben in ieder geval twee dingen gemeen met onze "tegenstanders": we zijn tegen illegaal vuurwerk* en we zijn tegen vandalisme. In die strijd zouden we ook medestanders kunnen worden en dat geeft je een kans om die mensen te overtuigen dat Oud&Nieuw afschaffen niks gaat oplossen. Bovendien is dat makkelijker openbaar te steunen dan iets "pro-vuurwerk" zonder meteen ruzie te krijgen met je halve social-media leven.

Afijn, ik kan nog wel even door ratelen maar ik stop er hier maar even mee. Ik denk dat ik net als velen hier de frustratie voel van heel graag iets willen doen en niet echt iets heel nuttigs kunnen vinden om concreet aan bij te dragen.

*Ja, je bent tegen illegaal vuurwerk! Net zoals Grapperhaus vindt dat iedereen zich aan de corona maatregelen moet houden...

Bpn zou nu duidelijk moeten maken dat er geen legaal vuurwerk verkocht word en alle schade en overlast door vuurwerk komt wat sowieso verboden is.

Henk en ingrid snappen het verschil niet tussen een fonteintje van de big bazar of een eliodiblasio cobra6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan