Formeel kan alleen een marktpartij of belanghebbende reageren bij de notificatieprocedure en, zover ik weet, alleen wanneer er geen sprake is van de (toegekende!) spoedprocedure.
Wat je wel kunt doen is Europe Direct mailen of bellen. Dat kan allemaal fijn in je eigen taal en hoe meer daar aanwaait, hoe meer daar een belletje gaat rinkelen lijkt me. Je zou ook kunnen kijken of je de Commissie kan aanschrijven, vergelijkbaar met de mails naar de Tweede Kamer - dat moet dan uiteraard wel in het Engels.
https://europa.eu/european-union/contact_nl
Gedaan! zie onderstaand:
Geachte Europese Commissie,
Er is door het Nederlandse Kabinet een notificatieprocedure ingezet inzake een tijdelijk vuurwerkverbod voor consumenten vuurwerk, in dit voorstel is het afsteken en verkopen van consumenten vuurwerk tijdens de jaarwisseling tijdelijk verboden.
Het Nederlandse kabinet heeft dit tijdelijke verbod voorgesteld, om de druk op de zorg tijdelijk te verminderen (COVID-19).
Echter ben ik mening dat dit verbod een tegengestelde werking gaat hebben, er is een run op illegaal vuurwerk uit het buitenland, dit vuurwerk heeft vaak geen CE keurmerk.
Dit zorgt voor meer gevaar, ernstig letsel en waarschijnlijk hetzelfde/of meer aantal slachtoffers als vorig jaar (zonder vuurwerkverbod).
Ik ben ook van mening dat er een stukje democratie van mensen afgepakt gaat worden, mensen hebben een rot jaar gehad en willen dit goed afsluiten.
Als je mensen verplicht iets niet te doen, dan gaan ze het juist doen en dit zal een tegengestelde werking krijgen.
Ik denk dat een grote groep mensen gefrustreerd raakt, met alle gevolgen van dien, denk aan het afsteken van zwaar vuurwerk, rellen, vernielingen, plunderingen etc.
In de Nederlandse media ziet u dit nu al gebeuren, kijk naar de plaatsen Urk, Arnhem en Roosendaal.
En het is niet eens 31 december 2020, ik hou mijn hart vast, voor wat er nog komen gaat.
Ik hoop dat u mijn argumentatie meeneemt in de beslissing van de notificatieprocedure.
Met vriendelijke groet