UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weer een voorspelling die uit komt. Is er geen vuurwerk voorhanden dan worden het wel stenen of molotovcocktails. Goed gedaan kabinet!

Volgende voorspelling:
Ik zie nu straks een avondklok ingesteld worden omdat handhaven anders niet mogelijk is.

ME schiet brandweer te hulp in Roosendaal: molotovcocktails, brandjes en vernielingen

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1871335194/me-schiet-brandweer-te-hulp-in-roosendaal-molotovcocktails-brandjes-en-vernielingen

Nee dat is ook te handhaven om 12 uur. Potje op straat zetten weer in eigen tuin gaan staan, kwestie van 5 seconden

Kunnen we afspreken dat wanneer je het antwoord op de vraag niet weet, je ook niet reageert? Ik vind het op deze manier erg vervelend lezen.

Kan er een apart topic komen waarin mensen hun emoties kunnen uiten. Heel het forum word 1 grote wirwar van emoties. Soms staat er een zinnig antwoord op bepaalde kwesties maar er is geen doorkomen aan. 275 paginas met 80 procent post waarin niks zinnigs staat.

Ook deze laatste 3 dagen? Met een vervoersverbod. Dan houd de media ons voor de gek. Vervoer van F2 is toch verboden dit jaar. Laat mijn eens zien waar dat staat? Want iedereen gaat er vanuit dat vuurwerk vervoeren vanuit Duitsland dit jaar de laatste 3 dagen verboden is. Dan zet ik dat wel op Facebouk.

Nee, deze laatste drie dagen niet - sorry. Ik had niet begrepen dat je vraag over dit jaar ging, Normaliter is het toegestaan om tot 25kg vuurwerk, goedgekeurd volgens RACT en voorzien van Nederlandse instructies, mee te nemen. Als de wetgeving die ze nu hebben bedacht akkoord wordt bevonden door de EU, dan mag dat dit jaar dus niet.

Braniac heeft echter wel gelijk dat je geen illegaal vuurwerk invoert, als je je aan bovenstaande regels houdt - ook dit jaar. Vogels het RACT is bijv. een pakje fonteinen nog altijd aangewezen als consumentenvuurwerk. Daarmee is het dus geschikt en toegestaan voor particulieren. Het vuurwerkbesluit stelt echter alleen (en alleen dit jaar) dat je het alleen thuis mag hebben en dus niet bij je mag hebben. Je krijgt een boete op basis van overtreden van de regels van het vuurwerkbesluit, niet omdat je niet voor de consumenten aangewezen vuurwerk bij je hebt.

Je mag het wel in de kofferbak hebben(niet voor publiek toegankelijke ruimte, laatste 3 dagen mag je het normaal bij je dragen op straat. Laatste word nu geschrapt) of begreep ik dat verkeerd?

Staan de Europese regels boven de regels van lidstaten, schengen verdrag e.d.?

Waarom zou de eu meegaan in andere voorstellen van Nederland dan puur het afsteekverbod?

Je mag het wel in de kofferbak hebben(niet voor publiek toegankelijke ruimte, laatste 3 dagen mag je het normaal bij je dragen op straat. Laatste word nu geschrapt) of begreep ik dat verkeerd?

Staan de Europese regels boven de regels van lidstaten, schengen verdrag e.d.?

Waarom zou de eu meegaan in andere voorstellen van Nederland dan puur het afsteekverbod?

Normaal mag je het het hele jaar in je kofferbak hebben, inderdaad op een niet voor het publiek toegankelijke plaats. Zodra je het er dan uit haalt en mits je auto niet in je eigen garage staat, ben je overigens in overtreding, behalve de laatste drie dagen van het jaar.

Dit jaar is natuurlijk niet normaal en dus is er in het vuurwerkbesluit expliciet opgenomen dat het voor particulieren verboden is vuurwerk te vervoeren. Dat maakt geen onderscheidt tussen auto, fiets, of met je tasje over straat. Vervoeren (= op alle mogelijk manieren bij je hebben) in de openbare ruimte is een overtreding.

Ja, de Europese regels bepalen in dit geval of dit vervoersverbod geoorloofd is of niet. Daarom is alle concept-wettekst genotificeerd aan de EU. Die toetsen het met conformiteit aan de geldende verdragen omtrent vrij verkeer van goederen en de geharmoniseerde markt voor Vuurwerk (Pyrorichtlijn, 2013/29/EU). In alle verdragen zijn mogelijkheden opgenomen tot het maken van uitzonderingen (zo duurt de notificatie normaal 3 maanden, maar kan er ook een spoedprocedure worden aangevraagd) maar het is aan de lidstaten om voldoende te motiveren dat de gronden waarop deze uitzonderingen zijn aangevraagd zich ook daadwerkelijk voordoen.

In Jip en Janneke taal wil dat zeggen: de Nederlandse overheid moet bij de EU voldoende aannemelijk maken dat een spoedprocedure en een vervoersverbod geoorloofd zijn omwille van de openbare orde, veiligheid en/of gezondheid van haar inwoners.

Kunnen we al massaal in bezwaar gaan tegen die aanvragen, standaard brief die dan door iedere liefhebber, winkelier importeurs etc kan worden ingestuurd? Die actie zou misschien nog enig nut hebben.

Formeel kan alleen een marktpartij of belanghebbende reageren bij de notificatieprocedure en, zover ik weet, alleen wanneer er geen sprake is van de (toegekende!) spoedprocedure.

Wat je wel kunt doen is Europe Direct mailen of bellen. Dat kan allemaal fijn in je eigen taal en hoe meer daar aanwaait, hoe meer daar een belletje gaat rinkelen lijkt me. Je zou ook kunnen kijken of je de Commissie kan aanschrijven, vergelijkbaar met de mails naar de Tweede Kamer - dat moet dan uiteraard wel in het Engels.
https://europa.eu/european-union/contact_nl

Kunnen we al massaal in bezwaar gaan tegen die aanvragen, standaard brief die dan door iedere liefhebber, winkelier importeurs etc kan worden ingestuurd? Die actie zou misschien nog enig nut hebben.

Zou je nu nog willen dat het verbod wordt teruggedraaid dan?

Ja natuurlijk
Ik vrees dat terugdraaien nu juist negatief uit gaat pakken. Het illegale spul is al in NL of onderweg naar de onwetende gebruiker. Dit ga je niet tegenhouden als het verbod nu terug wordt gedraaid.

Als het verbod standhoud kan er gezegd worden dat al het vuurwerk wat nu misbruikt wordt illegaal vuurwerk is. Deze vlieger gaat niet op als het verbod terug wordt gedraaid. Dan krijg je dus een jaarwisseling met meer illegaal vuurwerk waarvan de schade en slachtoffers toegeschreven zullen worden aan het legale vuurwerk.

Ik vrees dat terugdraaien nu juist negatief uit gaat pakken. Het illegale spul is al in NL of onderweg naar de onwetende gebruiker. Dit ga je niet tegenhouden als het verbod nu terug wordt gedraaid.

Als het verbod standhoud kan er gezegd worden dat al het vuurwerk wat nu misbruikt wordt illegaal vuurwerk is. Deze vlieger gaat niet op als het verbod terug wordt gedraaid. Dan krijg je dus een jaarwisseling met meer illegaal vuurwerk waarvan de schade en slachtoffers toegeschreven zullen worden aan het legale vuurwerk.
En ik denk dat we elk jaar moeten vieren alsof het het laatste jaar is. Wat een grote kans is

Formeel kan alleen een marktpartij of belanghebbende reageren bij de notificatieprocedure en, zover ik weet, alleen wanneer er geen sprake is van de (toegekende!) spoedprocedure.

Wat je wel kunt doen is Europe Direct mailen of bellen. Dat kan allemaal fijn in je eigen taal en hoe meer daar aanwaait, hoe meer daar een belletje gaat rinkelen lijkt me. Je zou ook kunnen kijken of je de Commissie kan aanschrijven, vergelijkbaar met de mails naar de Tweede Kamer - dat moet dan uiteraard wel in het Engels.
https://europa.eu/european-union/contact_nl

Gedaan! zie onderstaand:

Geachte Europese Commissie,

Er is door het Nederlandse Kabinet een notificatieprocedure ingezet inzake een tijdelijk vuurwerkverbod voor consumenten vuurwerk, in dit voorstel is het afsteken en verkopen van consumenten vuurwerk tijdens de jaarwisseling tijdelijk verboden.

Het Nederlandse kabinet heeft dit tijdelijke verbod voorgesteld, om de druk op de zorg tijdelijk te verminderen (COVID-19).

Echter ben ik mening dat dit verbod een tegengestelde werking gaat hebben, er is een run op illegaal vuurwerk uit het buitenland, dit vuurwerk heeft vaak geen CE keurmerk.
Dit zorgt voor meer gevaar, ernstig letsel en waarschijnlijk hetzelfde/of meer aantal slachtoffers als vorig jaar (zonder vuurwerkverbod).

Ik ben ook van mening dat er een stukje democratie van mensen afgepakt gaat worden, mensen hebben een rot jaar gehad en willen dit goed afsluiten.
Als je mensen verplicht iets niet te doen, dan gaan ze het juist doen en dit zal een tegengestelde werking krijgen.
Ik denk dat een grote groep mensen gefrustreerd raakt, met alle gevolgen van dien, denk aan het afsteken van zwaar vuurwerk, rellen, vernielingen, plunderingen etc.

In de Nederlandse media ziet u dit nu al gebeuren, kijk naar de plaatsen Urk, Arnhem en Roosendaal.
En het is niet eens 31 december 2020, ik hou mijn hart vast, voor wat er nog komen gaat.

Ik hoop dat u mijn argumentatie meeneemt in de beslissing van de notificatieprocedure.

Met vriendelijke groet

Vol ongeloof, wat is hier aan de hand?

Haha, ik snap wat je zegt. Ik schrik zelf ook van mijn eigen vraag, en weet het antwoord eigenlijk niet. Maar; als nu het verbod wordt teruggedraaid, komen er de volgende problemen:

- Winkels zijn niet meer voorbereid, sommigen zullen het niet eens aandurven de boel weer op te starten
- Importeurs zullen er alles aan gaan doen, maar krijgen geen folders meer de deur uit, krijgen een hoop werk aan de winkeliers, hebben een opslag- en logistiek probleem
- Er moeten financieel betalingen worden teruggevorderd die nu al zijn gedaan. Denk aan die van vergunningen, etc.
- De beloofde 40 miljoen is van tafel

Maar dan de belangrijkste argumenten voor mijn twijfel:

- Er is al veel illegaal in NL. Het hek is van de dam.
- De komende jaarwisseling is dan écht de laatste keer. Waar was je voorpret?
- De jeugd is al losgeslagen, die ga je niet meer rustig krijgen.

Dus ja, ik twijfel of je het moet willen. Het zou eigenlijk heel achterbaks zijn om het nu 'toch niet door te voeren'.

Overigens zie ik het ook nog wel gebeuren dat ze vanuit de overheid het er technisch niet doorheen krijgen, en het 3 dagen van te voren laten weten. "Er geldt geen officieel verbod, maar doen een beroep op de bevolking". Of een andere truc in die richting.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan