Ik snap je frustratie, tegelijkertijd is een stem op een kleinere partij vooral symbolisch. We hebben een krappe 30 (!) partijen om uit te kiezen. De polarisatie en versnippering is groter dan ooit. Iedereen focust enkel op verschillen en niet op overeenkomsten.
Tijdens campagnes en debatten (en social media) wordt vooral aan elkaars stoelpoten gezaagd, terwijl iedereen weet dat je uiteindelijk anderen nodig hebt en moet samenwerken om tot een kabinet te komen. Er is nog nooit een partij geweest die het alleen voor het zeggen had. Das tegelijkertijd het mooie, maar ook het grote manco van democratie. Je WEET in ieder geval dat een kleine partij hooguit als restvulling gebruikt wordt, om aan 76 zetels te komen. Hoeveel invloed hebben ze daarna..? Het lijkt mij zinvoller dat overlappende partijen elkaar vóór de campagne al vinden. Ipv bij elk verschil en onenigheid zich afsplitsen en partij nummer zoveel starten. Dan kunnen we misschien weer eens een kabinet van 3 partijen vormen.
Ik heb al tig stemwijzers gedaan en programmasamenvattingen gelezen. Ik heb nog niet 1x een uitslag gehad waarbij ik het voor meer dan 60% het eens was met een partij. En in de 50-60% zitten een stuk of 8 partijen. Het ontloopt elkaar niet veel dus.
Mijn grote vrees is telkens, dat als ik voor m'n 58% overeenkomst kies, dat je dan net zult zien dat de 58% wordt weggegeven in onderhandelingen/formatiekwartet en ik de 42% krijg waar ik niet achter stond, maar wel met tegenzin voor gestemd heb.
Tis lastige/frustrerende materie. Nog frustrerender is het, dat anderen die zonder nadenken (of obv een lege oneliner) een hokje inkleuren, net zoveel stemrecht hebben.
Elke stem is vooral symbolisch of denk je werkelijk dat jouw ene stem een verschil gaat brengen? Nee dus, die kans is 0,000001% of zo. Dus wat jij als individu stemt is niet van enig belang en dus kun je echt net zo goed stemmen op wat je denkt dat het beste bij je past. Het is meer het gevoel dat als je tactische stem leidt tot een samenwerking waarvan je denkt: ""Dat is het meest stabiele en ik heb dat mogelijk gemaakt!" Nou....een uiterst geringe bijdrage. Je stem vertegenwoordigt 1/18miljoenste deel van het Nederlandse volk. Niet erg beslissende invloed denk ik.