Als ze nu Maccabi hooligans hadden aangevallen, had je een punt. Maar ze vielen niet de groep met Maccabi hooligans aan.
Er werd jacht gemaakt op losse willekeurige Maccabi supporters. Ook werd er jacht gemaakt op elke jood die ze tegen kwamen, ongeacht of ze nu uit Israel kwamen of niet. Ongeacht of zo voor Maccabi waren of überhaupt wat met voetbal hadden. Dit gebeurde ook veelvuldig ver na de wedstrijd (terwijl de meeste maccabisupporters al vertrokken waren uit amsterdam) en dit ging zelfs ook de volgende avond weer verder (inclusief rellen met politie).
Daarnaast was dit een vooropgezet plan, want journalisten van RTL en Telegraaf waren al dagen van te voren al geïnfiltreerd in app groepen en op telegram.
Het jood zijn was al een reden om aangevallen te worden. Dit stond los van maccabi hooligans.
Ik heb hier echt niks van gezien. Ik heb wel gezien hoe er om een paspoort werd gevraagd en dit op TV werd herleid tot Jodenjacht. De zoveelste keer dat israel en Joden met elkaar vereenzelvigd wordt wat een absolute vorm van antisemitisme is omdat je zo de daden van een land (Israel) gelijk stelt aan daden van Joden. Wat niet zo is.
Ik denk dat het aanjagen van dit idee ervoor zorgt dat antisemtisme op zich ook toeneemt: als de media de twee constant als synoniemen gebruikt, dan zijn Joden al snel ook schuldig aan wat Maccabi supporters doen. Niet gek dat iemand dat gaat denken. Het is een boemerang die zo in het gezicht van sommigen terugkeert, maar vooral zoals altijd met dit soort zaken onschuldigen (Joodse mensen in Amsterdam in dit geval) treft. Dat had veel minder het geval geweest als we heel erg correct en consequent de zaken goed benoemen: Israel en Israeli's dus. Maar de reden om dit zo te doen is om mensen die kritiek op Israel via het Jodendom en dus antisemitisme de mond te snoeren. En zo maak je alle Joden ineens verantwoordelijk voor de misdaden van een soevereine regering die wij ongeacht wat die doen steunen en politiek draagvlak willen behouden om te blijven steunen.
Wordt Israel gezien voor wat het is: een staat als alle andere die zich als alle andere moet houden aan internationaal recht etcetc dan zou er denk ik minder antisemitisme zijn. Dan zouden Joden door mensen die ook omgekeerd (dus anti) vatbaar zijn voor de retoriek niet worden vereenzelvigd en dus als vijand gezien.
Verder heeft de politie bij de eerste geweldsgolf van deze Maccabihooligans niet of nauwelijks ingegrepen.
Verder punt is het zo dat maccabi supporters volgens de politie begonnen met het geweld en vervolgens willekeurige moslims in elkaar sloegen (correspondentie tussen politie Amsterdam richting die van Birmingham). De reden om Maccabisupporters te weigeren is niet hun onveligheid vanwege dat zogenaamde Islamitisch geboefte, nee. De reden om ze te weigeren is hun eigen op racisme gestoelde agressieve en gewelddadige gedrag da twaarschijnlijk werd geacht door het eerdere gedrag in Amsterdam maar ook andere steden.
Voorts zijn het Joodse mensen uit Birmingham zelf geweest die hebben verzocht Maccabifans te weigeren vanwege het geweld dat ze toepasten, ook dat is in de politiek in Engeland (in lijn met hoe het in Nederland ging) totaal genegeerd.
Dit is in de berichtgeving toen dit in Amsterdam speelde helemaal niet op de voorgrond gekomen. Hier werd gesproken van een pogrom. Werden Maccabi supporters neergezet als slachtoffers, ik heb niks gezien van Maccabi supporters die treinen ingingen om Palestijnen te zoeken in elkaar te slaan. Ik heb niks gezien van Maccabisupporters die mensen die zich via kleding als ProPalestijns afficieerden aanvullen.
Wat ik heb gezien is wat de rode draad is als het om Israel gaat: de misdaden van een groep of een land worden weggemoffeld, Anderen die het slachtoffer waren worden daders en de ondertoon is dat moslims, Palestijnen en alles wat je een beetje onder die vlag kan stoppen antisemitisch en gewelddadig zijn tegen Joden.
De berichtgeving is ook internationaal zo geweest. Zo had Sky eerst een correct bericht waarbij duidelijk Maccabisupporters werden genoemd als aanstichter van geweld, vernielingen etc. Dat bericht is natuurlijk bewaard maar werd enkele uren laten verwijderd en ineens werden dezelfde gebeurtenissen volstrekt anders weergegeven zonder dat er andere feiten waren. een Nederlandse verslaggeefster had eenzelfde verhaal"Maccabi supporters richtten wat aan, niet anderen. Haar beelden werden door o.a. de BBC gebruikt maar het verhaal eronder werd totaal omgekeerd. Zij heeft de BBC aangesproken op een verdraaiing van de feiten en bovendien onrechtmatig gebruik van haar beelden en dat ze hier mee moestne stoppen. De BBC heeft hier niks mee gedaan.
Beelden van dit gebeuren in Nederland waren ook plots en maandenlang verdwenen....Hoe toevallig toch...Zeker in het licht van wat we nu zien.
Wat mij betreft is wel duidelijk dat de aap nu uit de mouw komt. Er is maar een lijn naar voren gekomen: wat Maccabifans overkwam is het gevolg van antisemitisme. Dat moeten we vooral geloven. Nou: dat beeld is natuurlijk ver bezijden de waarheid.
Wat ik vooral in de maatschappij zie is dat moslims constant zwart worden gemaakt, worden gezien als tweederangs burger, schijnbaar niet passen in een "Joodschristelijke traditie" waarmee je weer 1,5-2 miljoen burgers die haar 50+ jaar zitten volstrekt uitsluit als factor. Dat zie ik. Ik zie heel, heel weinig antisemitisme. Sterker: in mijn dagelijks leven kom ik dit zo goed als nooit tegen. Er zijn geen politici die Joden beschimpen, constant in een hoekje drukken er zijn talloze politici die dit wel constant met moslims doen. Ik hoor niet dat mensen met Joodse namen of achtergrond worden gediscrimineerd bij het solliciteren, ik hoor dit wel op basis van odnerzoek als het gaat over mensen met een arabisch klinkende naa, Ik hoor wel steeds over zorgen over antisemitisme, maar ik hoor vrijwel niemand over de zorgen over deze discriminatie van moslims.
De wereld wordt constant op zijn kop gezet en dat doen we met eenzijdige belichting, halve waarheden en hele leugens.